Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Accessoires

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 17 februari 2003, 10:51
fjodor's schermafbeelding
fjodor fjodor is offline
Vriend v/d Palmclub
Voornaam: Fjodor
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Enschede
Berichten: 876
Stuur een bericht via MSN naar fjodor
Post Digitale camera combineren met Palm handheld

Ik heb zojuist een digitale camera gekocht, een Kyocera S5 (Yashica en Kyocera is hetzelfde).
Uitgangspunt bij aanschaf was oa. dat ik een camera wilde die ook SD/MMC kaartjes gebruikt, zodat eea. uitwisselbaar is met de Palm. Wat ik dan uiteindelijk zou willen doen met die 'uitwisselbaarheid' is:
1 Palm als viewer gebruiken om foto's (en video's) te bekijken
2 Foto's verkleinen en via GPRS op een website publiceren of emailen

Punt 1 was niet zo moeilijk: SplashPhoto is hier een goed pakket voor: zelfs de grote files van hoge resolutie foto's worden redelijk snel op de Palm getoond. Jammer is wel dat SplashPhoto geen zoom-functie heeft.
Video's bekijken lukt nog niet, de camera produceert .avi files, ik heb daar nog geen speler voor kunnen vinden (maar ook alleen FireViewer en Kinoma geprobeerd).

Punt 2 moet ook gaan lukken, de camera kan al aardig wat foto manupulatie doen: kopieeren, resizen en roteren is in ieder geval geen probleem. In combinatie met SnapperMail zou ik dan de JPG files moeten kunnen mailen. Files uploaden naar een website zou met VFS-FTP moeten kunnen. Dit ga ik binnenkort uitproberen.

Voor alle programma's geldt trouwens dat ze de foto's/video's van willekeurige directories op de kaart moeten kunnen lezen. Er zijn ook programma's die alleen in PALM\Launcher of PALM\PROGRAMS\<programma> kijken, daar heb je in dit geval niets aan, want een digitale camera heeft vaak een eigen directory.
Oa. het bij de Tungsten meegeleverde PhotoBase (v 1.0.0.24, zijn er al updates?) ziet de foto's domweg niet.

Programma's die ik nog wil testen:
- ACIDimage
- Div. videospelers.

Ik hoor graag van mensen die ervaring hebben met de combinatie digitale camera en Palm handheld! Vooral tips voor programma's zijn welkom...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 februari 2003, 11:21
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik zit precies over hetzelfde idee na te denken, alleen dan met een andere camera (HP Photosmart 850).
Een zeer goed programma die ook resize ondersteunt is JPGview. Deze heeft tevens native ondersteuning voor Snappermail. JPGview ondersteunt resize in de volgende formaten: 320x320, 160x160, 80x80 en 40x40, waarbij je voor elke grootte ook de JPG kwaliteit in kunt stellen (default 75).

VSFTP werkt prima (had ik je toen al een keer laten zien). Mailen via Snappermail moet via bovenstaande methode dus ook prima werken. Er schijnt binnenkort (aangekondigd via Snappermail Yahoo-group) ook een nieuwe versie van PalmJPEGWatch uit te komen die bestanden van rond de 18mb zonder problemen kan openen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 februari 2003, 11:26
T. Tijssen
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb afgelopen week een Sony TRV18 digitale video camera gekocht.
Met deze camera is het ook mogelijk om digitale foto's te maken en deze direct op te slaan op een memory stick.

En foto's opgeslagen op die memory stick, kan je direct op je Clie bekijken met PG Pocket. Als display format moet je DCF selecteren.

Kwaliteit is redelijk tot goed (op 320x320). Foto's kun je direct "bewerken" met Clie paint.

En voor dit alles heb je geen PC nodig!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 februari 2003, 11:30
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Toevoeging:zowel JPGview als HandJPEGWatch kunnen in alle directories op het geheugenkaartje kijken, dus ook de DCIM directory.

- jp
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 februari 2003, 11:45
T. Tijssen
Guest
 
Berichten: n/a
Fjodor, één ding begrijp ik niet.

Jij zegt dat jouw camera .avi files produceerd, maar dat je deze niet kan afspelen m.b.v. Kinoma producer/player?

Dit moet echter wel degelijk lukken want Kinoma producer kan gewoon MPEG en AVI files importeren.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 februari 2003, 12:45
fjodor's schermafbeelding
fjodor fjodor is offline
Vriend v/d Palmclub
Voornaam: Fjodor
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Enschede
Berichten: 876
Stuur een bericht via MSN naar fjodor
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T. Tijssen
Fjodor, één ding begrijp ik niet.

Jij zegt dat jouw camera .avi files produceerd, maar dat je deze niet kan afspelen m.b.v. Kinoma producer/player?

Dit moet echter wel degelijk lukken want Kinoma producer kan gewoon MPEG en AVI files importeren.
Ik wil alles op de Palm doen: dus helemaal zonder PC. Ik heb alleen gekeken of de Kinoma Player de AVI files direct van het SD kaartje kan afspelen (dus zonder tussenkomst van PC, kaartje direct uit camera in Palm).
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 februari 2003, 13:02
fjodor's schermafbeelding
fjodor fjodor is offline
Vriend v/d Palmclub
Voornaam: Fjodor
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Enschede
Berichten: 876
Stuur een bericht via MSN naar fjodor
Bedankt voor alle tips (ik heb heel wat uit te testen)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Ik zit precies over hetzelfde idee na te denken, alleen dan met een andere camera (HP Photosmart 850)
Bij mijn keuze van aanschaf speelde ook nog de volgende dingen een rol: formaat/gewicht (zo klein/licht mogelijk), optische zoom (min. 3x), TV-uit, filmpjes op kunnen nemen, kwaliteit optica, batterij gebruik/type, prijs
De Kyocera was met 580 euro voor een 5MP camera met zulke specs voor mij perfect.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 02 maart 2003, 09:06
Shizuku
Guest
 
Berichten: n/a
Hallo,

Zelf ben ik al geruime tijd op zoek naar een camera voor het maken van kiekjes van redelijke kwaliteit. Ik ben absoluut geen fotograaf, maar wil toch geregeld wat momenten kunnen vastleggen. Voor mij moet zo'n 'kiekendief' dan absoluut klein zijn en ook afzonderlijk van de Tungsten mee te nemen zijn (Veo valt dus af), maar daarentegen moet het toestelletje wel kunnen interacteren met de Tungsten. De eerste gedachte is dan een camera met mmc/sd, maar deze zijn vrij dun bezaaid in de 'goedkopere' sector (de Kyocera vind ik een heel mooi toestel, heb hem eens bekeken, maar voor mijn doeleinden te duur).
Op http://www.iwantoneofthose.com/cgibi...rison.htm' tegen wat uiteraard kandidaat voor mij is, maar dan nog de interactie met de Tungsten.

Zijn er kabel en software te krijgen waarmee je bv een camera met usb uitgaan kan koppelen aan de universele connector van de palm om zodoende foto's over de laden om te bekijken, mailen enz.?

Ook ben ik dit tegengekomen: http://pdaden.com/Products/MMCCF.htm een adapter om mmc/sd in een cf-slot te gebruiken. Zo zou je een kleine camera met cf (deze zijn blijkbaar gangbaarder dan met mmc/sd)kunnen gebruiken en de kaartjes direct in de palm kunnen gebruiken. Op zich een hele snelle oplossing, ware het niet dat bij gebruik van deze adapter een afdekplaatje van de camera niet wil sluiten.

Of is er nog een 'omgekeerde' adapter te verkrijgen, waarbij je de adapter in de slot van de palm steekt en daarin de ander memorykaart steekt (natuurlijk steekt het gebeuren dan wel uit de palm)?

De palm heeft 2 ingangen om een camera hard te kunnen koppelen. Er moet toch ergens iets zijn (software ook).

grtz,

Ernst

Laatst gewijzigd door fjodor; 02 maart 2003 om 09:46.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 02 maart 2003, 09:58
fjodor's schermafbeelding
fjodor fjodor is offline
Vriend v/d Palmclub
Voornaam: Fjodor
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Enschede
Berichten: 876
Stuur een bericht via MSN naar fjodor
Er zijn ook goedkopere camera's die met SD/MMC kaart werken. Voorbeelden:
- HP Photosmart 320 (zo'n € 180,-). http://www.digicamshop.nl/product/1932
- KONICA DIGITAL REVIO KD-100 (zo'n € 145,-) http://www.budgetwinkel.nl/detail.as...00&soort=48191

Of prijsvergelijking via: http://www.kieskeurig.nl/kieskeurig/.../document/digc
(kies vergelijk, op specificaties, selecteer "SD/MMC" bij opslagmedium)
Met citaat reageren
  #10  
Oud 02 maart 2003, 10:04
Shizuku
Guest
 
Berichten: n/a
@Fjodor

ik ben wat jij beschreef al meerdere keren tegengekomen en doorgeworsteld. Ik probeer een camera te bemachtigen die in omvang ook nog eens veel kleiner is, maar dan kom ik tegen de al beschreven problemen aan. Los daarvan is het ook interessant om uit te zoeken of iets anders dan een camera gekoppeld kan worden en gebruikt kan worden met de Palm.

Grtz,

Ernst
Met citaat reageren
  #11  
Oud 02 maart 2003, 13:12
Harry's schermafbeelding
Harry Harry is offline
Gadget Freak
Voornaam: Harry
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Naarden
Berichten: 227
Ik ben ook op zoek naar een digitale camera en de bijbehorende PDA camera. Ik keek eerst naar de Minolta Dimage X(i), maar de Finecam S5 ziet er toch wel beter uit...

Volgende punt is geheugen: als ik vacantie ga wil ik (veel) foto's kunnen nemen en via een GSM de zaak overzetten kost waarschijnlijk een veelvoud van de camera per vacantie...

Veel MMC/SD cards dus.

Nu zag ik toevallig de Cruzer met 256MB SD card voor 118 euro bij www.mrcomputer.nl Lijkt goedkoper dan de Dane-Elec (137 euro) en je hebt er nog een leuke USB cardlezer bij. Als je dan een internetcafe tegenkomt, heb je de rommel zo overgezet...

Wellicht een idee....
__________________
Met vriendelijke groet,
Harry

Van een Sharp IQ-8300M via een Philips Velo naar een Filofax en vervolgens via een Palm V en een Palm M505 naar een Tungsten T (van teleurstelling) en een Dell AXIM X30 besteld...
Met citaat reageren
  #12  
Oud 02 maart 2003, 13:25
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Alleen wel een beetje jammer dat je in de meeste internetafees niet zomaar de driver van je cardreader mag installeren..... Hoewel steeds meer inetcafees zelf een reader zullen hebben naar ik aanneem, een digicam is een behoorlijk triviaal apparaat geworden de laatste jaren natuurlijk...
__________________
Wacht nog even tot de UX50 betaalbaar wordt......
Met citaat reageren
  #13  
Oud 02 maart 2003, 21:22
fjodor's schermafbeelding
fjodor fjodor is offline
Vriend v/d Palmclub
Voornaam: Fjodor
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Enschede
Berichten: 876
Stuur een bericht via MSN naar fjodor
Op een 256Mb kaartje kan je (uitgaande van 1Mb per foto) 256 foto's opslaan: dat is het equivalent van 7 fotorolletjes (van 36 foto's)... voor mij is dat genoeg voor een gemiddelde vakantie

Nog even over die drivers die je nodig hebt als je een cardreader op een (internet cafe) PC aan wilt sluiten: voor recente Windows versies (ME/2000/XP) heb je voor de meeste cardreaders helemaal geen driver nodig: deze is in Windows ingebouwd.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 03 maart 2003, 05:43
Harry's schermafbeelding
Harry Harry is offline
Gadget Freak
Voornaam: Harry
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Naarden
Berichten: 227
Fjodor, stel dat ik foto's wil laten afdrukken op het (redelijk standaard) 10x15. Is dan 1Mb per foto genoeg?

Gelukkig dalen de prijzen van de kaartjes nog steeds

Ik ben nu ook naar de progjes in deze thread aan het kijken, maar heb mijn ideale nog niet gevonden....
__________________
Met vriendelijke groet,
Harry

Van een Sharp IQ-8300M via een Philips Velo naar een Filofax en vervolgens via een Palm V en een Palm M505 naar een Tungsten T (van teleurstelling) en een Dell AXIM X30 besteld...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 03 maart 2003, 06:20
Harry's schermafbeelding
Harry Harry is offline
Gadget Freak
Voornaam: Harry
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Naarden
Berichten: 227
Question

Ideetje!

Er is al een forum voor GPS. Is een forum voor digitale camera's en video een goed idee?

Ik denk dat veel mensen langzamerhand de kant van de digitale camera opgaan en in combinatie met.....
__________________
Met vriendelijke groet,
Harry

Van een Sharp IQ-8300M via een Philips Velo naar een Filofax en vervolgens via een Palm V en een Palm M505 naar een Tungsten T (van teleurstelling) en een Dell AXIM X30 besteld...
Met citaat reageren
  #16  
Oud 03 maart 2003, 08:22
fjodor's schermafbeelding
fjodor fjodor is offline
Vriend v/d Palmclub
Voornaam: Fjodor
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Enschede
Berichten: 876
Stuur een bericht via MSN naar fjodor
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry
Fjodor, stel dat ik foto's wil laten afdrukken op het (redelijk standaard) 10x15. Is dan 1Mb per foto genoeg?
De file-grootte zegt niet zo veel over de (adruk)kwaliteit. Daarvoor is de resolutie belangrijk: voor een goede afdruk van 10x15 cm heb je genoeg aan 2 megapixel (of plm. 1600 x 1200). Een foto van die resolutie is meestal zo'n 600-800kB (dus een stuk minder als 1 Mb).

Alleen als je grotere afdrukken wilt kunnen maken is een 3-5 megapixel camera aan te bevelen.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 03 maart 2003, 11:13
Dutchgrover's schermafbeelding
Dutchgrover Dutchgrover is offline
gewoon lid
Voornaam: Peter
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 26 juni 2001
Locatie: Eindhoven
Berichten: 156
hoi,

nog niet zo lang geleden door Thailand en Laos gefietst met digitale camera. Heb op erg veel plekken internetcafes met cardreaders gevonden. Erg handig wanneer je te weinig geheugen hebt of om een backup te maken

Groeten, DuTchGrover
Met citaat reageren
  #18  
Oud 10 maart 2003, 14:08
bdebeus's schermafbeelding
bdebeus bdebeus is offline
iQue Lover
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 22 september 2002
Locatie: NL, Holten (ov. bij de Holterberg!)
Berichten: 46
Stuur een bericht via ICQ naar bdebeus
Ook ik ben op zoek geweest naar een digitale camera met SD/MMC card zodat foto's direct (zonder tussenkomst PC) op m'n palm (Tungsten) te zien zijn.

Echt veeleisend ben ik niet geweest. Buitenom de vereiste SD/MMC card, vond ik 2 megapixel en 3 x optical zoom voldoende. Belangrijk was verder de aanschafprijs...

Ik was vanwege de prijs al vrij snel gestopt met zoeken. Tot ik bij Vroom en Dreesman een tweetal aanbiedingen tegenkwam. Als eerste was dat een SanDisk 64Mb card voor nog geen 50 euro. Een vitrine verder zag ik een kodak camera in de aanbieding. Samen met de card was ik 340 euro kwijt.

Ik heb nu dus de kodak easyshare CX4230 camera. Specs: 2.0MP, 6x zoom (3x optical, 2x digital), share button, TVout. De camera kan geen filmpjes opnemen, maar dat was voor mij ook geen vereiste...

De foto's kan ik nu rechtstreeks op m'n palm bekijken met PhotoView.

Waar ik nu benieuwd naar ben is welke software er nu geschikt is voor deze toepassingen. Met PhotoView kun je nl. alleen foto's bekijken en naar PhotoSuite zenden.
__________________
Garmin iQue 3600, a way of living
Met citaat reageren
  #19  
Oud 10 maart 2003, 14:21
fjodor's schermafbeelding
fjodor fjodor is offline
Vriend v/d Palmclub
Voornaam: Fjodor
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Enschede
Berichten: 876
Stuur een bericht via MSN naar fjodor
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdebeus
Waar ik nu benieuwd naar ben is welke software er nu geschikt is voor deze toepassingen. Met PhotoView kun je nl. alleen foto's bekijken en naar PhotoSuite zenden.
In de eerste drie berichten in deze thread worden er een aantal genoemd.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 10 maart 2003, 15:23
Shizuku
Guest
 
Berichten: n/a
Zelf heb ik een BenQ DC1500 gekocht. Ik wil eerst eens kijken fotografie wat voor mij is en zo niet kan ik hem als webcam gebruiken. Maar tot op heden bevalt het apparaatje me prima.

maar nu alle ingredienten bij elkaar zijn, is de volgende vraag:
hoe krijg ik mijn foto's uit de digicam naar de palm (ok, swappen sdkaart) via de telefoon naar een emailadres als je op vakantie bent?
Ikzelf ga weer naar Italie dit jaar en dan heb ik dus een inbelnummer internetprovider nodig. Iemand....?

mvg,

Ernst
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023