Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 03 oktober 2007, 07:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Opinie] Waarom mislukken kleine sub-pc's steeds?

Michael Mace, ex-Palm medewerker, heeft een heldere analyse uiteen gezet waarom hij denkt dat sub-PC's, zoals de Foleo, keer op keer mislukken.

Mace vertelt dat sinds de jaren '80 bedrijven het keer op keer weer proberen met sub-PC's, maar dat het eigenlijk nergens echt succesvol is geworden. Waarom? Het antwoord ligt in de wijze waarop je de productstrategie bepaalt.

Marketing-mensen zullen je vaak wijzen op het feit dat je 'naar je klanten moet luisteren' om succesvol te zijn met een bedrijf. Iedereen die ooit onderzoek heeft gedaan naar PC-gebruik, zal het opvallen dat de meeste functies van de oh-zo-krachtige PC nooit worden gebruikt door de gemiddelde gebruiker. Welke functies gebruik je minder dan eens per week? Denk hierbij aan financiële software, serieus photoshoppen en audio- of video editing. De meeste mensen gebruiken E-mail en websurfen minstens 1x per week.

Nou, da's makkelijk zou je denken: haal alle zware hardware eruit die mensen toch weinig gebruiken, zodat je een mooie, goedkope, lichte PC overhoudt die het meeste doet van wat de meeste mensen willen. Bouw daar een miljard stuks van en we kunnen de wereld zo veroveren.

Eh, nee dus.

Mace zegt, dat je niet moet luisteren naar wat je klanten zeggen, maar hoe ze zich voelen over bepaalde zaken. Als je vraagt: "Wat gebruik je het meest?" dan krijg je misleidende antwoorden, want je weet dan immers alsnog niet wat mensen weigeren op te geven.

Als je vraagt: "Welke functies gebruik je werkelijk nooit op je PC?", dan zie je dat gebruikers antwoorden, dat ze alle functies 'wel eens' gebruiken op hun eigen PC. Dit houdt in, dat als mensen gaan rondshoppen voor een nieuwe PC, toch nog veel waarde hechten dat ze bijvoorbeeld met hun nieuwe toestel ook 'wel eens' kunnen gaan video-editten. Ook al gebeurt dit maar 1x per twee jaar: dit speelt wel mee in de hoofden van de mensen.

Door het weglaten van een functie in je sub-notebook, verhinder je in principe dat mensen de functie ooit in de toekomst zullen gaan gebruiken. Combineer het weglaten van functies die mensen zelden gebruiken met het weglaten van functies die ze denken ooit te gaan gebruiken, dan heb je al een hele hoge drempel gecreëerd voor mensen om je product te kopen.

Het moraal van het verhaal: de voordelen van een product ligt niet alleen in het feit wat mensen ermee doen. Maar ook mensen er dénken mee te gaan doen.


Bron: Rubicon Consulting, Inc. – Our Thinking – Newsletter – The Sub-PC
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 4707-j7w1u141qx6.jpg‎ (9,3 KB, 0x gelezen)
Bestandstype: png 4710-032vzoutxdx.png‎ (58,1 KB, 1x gelezen)
Bestandstype: png 4711-smun99cw4bk.png‎ (33,7 KB, 1x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 03 oktober 2007, 08:30
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
Als ik zo de positieve reacties overal op de EEE pc van Asus lees dan denk ik dat het de komende tijd wel gaat veranderen. Dat ding gaat hier rond de 300 euro kosten en is dus voor een groot publiek toegankelijk.
__________________
Live wise, you don't live twice!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 03 oktober 2007, 10:10
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Mijn mening: kijk niet naar wat men met/op een PC wil, kijk wat men erbij wil. Je moet de PC niet vervangen door bijv. een Foleo, je moet functionaliteit vervangen.
Als ik 's avonds even op de bank wil internetten moet ik kiezen uit m'n Treo (GPRS, tja moet ik nog meer zeggen) of mijn laptop. De keuze valt dus op de laptop die zwaar is en na een uurtje op slaapstand springt ivm. een lege batterij. Een UMPC (of een PDA met een goede browser en WiFi) zou dan uitkomst bieden. Maar als zo'n apparaat even duur is als een volledige laptop dan koop ik hem niet.
Een Foleo of een Asus EEE maakt dan heeeel wat meer kans, mits de prijs er naar is.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 03 oktober 2007, 12:32
eric40 eric40 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Berichten: 118
Ik denk inderdaad dat je niet iets als vervanging moet uitbrengen, maar iets nieuws en dan ook nog eens qua prijs in verhouding met de andere apparatuur. Ook moet het makkelijk in gebruik zijn, wat een Foleo of Asus EEE ook weer niet zijn.
Even voortbordurend op wat zoals Frans (franbr) zei. Een vrij platte a4 formaat tablet-pc bestaande uit alleen een scherm met touchscreen, flash geheugen, camera, microfoon en wifi, met als doel alleen Internetten, emaillen en chatten, zou vermoedelijk een mooie aanvulling kunnen zijn. Laten we het gelijk een InternetTablet noemen. Tijdens de reclame pak je even dat ding, roept de tv-gids webpagina op om te kijken of dat er wat anders op tv komt. Misschien even email checken, of even chatten. Als de prijs ook nog eens rond de honderd à horderdvijftig euro zou liggen, heb je kans dat ieder huishouden één of meerdere aanschaft. Want straks moet er ook één in de keuken komen om kookboeken te kunnen raadplegen en tijdens het bereiden van het eten ook nog eens naar streaming video te kunnen kijken. De winst per unit zal laag zijn, maar zal door een grotere afzet gecompenseerd worden.
Ik zou er al één willen hebben!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 03 oktober 2007, 19:53
namruuh's schermafbeelding
namruuh namruuh is offline
WM6 overloper
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 08 juni 2003
Berichten: 274
@eric40: wat jij bedoelt is er al, zie bijvoorbeel de Nokia N800. Helaas nog wel 355 euro, maar het principe is natuurlijk geniaal. Als dit soort internet tablets onder de 200 euro komen zal het waarschijnlijk een grote hit worden!
__________________
Palm Vx -> Sony Clié N770C -> Tungsten|T -> Xplore G18 -> T|X -> Treo 650!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 03 oktober 2007, 21:40
eric40 eric40 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Berichten: 118
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door namruuh Bekijk bericht
@eric40: wat jij bedoelt is er al...
Krijg nou wat, zelfs de naam! Maar nu alleen nog in A4 formaat, goedkopere materialen en flink goedkoper. Nokia maakt het te mooi terwijl het een wegwerp artikel (letterlijk op de plaatselijke tafel) moet zijn. Mensen moeten het niet erg vinden als er krassen op komen of vetspetters (bij gebruik in de keuken), ed.
Deze Nokia is inderdaad te duur. Als je voor iets meer dan de prijs al een volwaardige notebook koopt, zal het niet zo snel gaan met de verkoop van deze Nokia.
Maar qua functionaliteit voldoet het prima. Maar nu nog een betere menustructuur. De Nokia N800 is nog steeds een vervanging voor een pc, maar het moet juist eerder geënt zijn op gebruik in de woonkamer/keuken. Het moet een vervanging zijn voor de tvgids, de kookboek, een leesboek, de krant, een bordspel (om met meerderen eraan te spelen), bijhouden van sportuitslagen, kruiswoordpuzzels, ed. Je moet het aan een computer analfabeet kunnen geven en vragen of dat hij/zij kan kijken wat er op tv komt. Het moet dus niet zo zijn dat je eerst uit moet leggen wat een adresbalk is. Laat staan een url. Een browser is dus te moeilijk, hoewel die wel aanwezig kan zijn.
Dat is dus het probleem van de huidige apparaten waaronder de Nokia N800. De instap moet veel lager worden. De leeftijdsgrens moet eerder tussen de 6 en 80+ jaar zijn.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 03 oktober 2007, 22:26
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Cool

Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg etch_a_sketch.jpg‎ (49,8 KB, 13x gelezen)
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 04 oktober 2007, 18:27
PowerUser PowerUser is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 13 oktober 2005
Berichten: 68
De Foleo is niet mislukt; hij is nooit uitgebracht.
De reden waarom zullen we nooit weten. Mogelijk niet goed uitontwikkelde software (wordt wel beweerd, en door Palm ontkend) of toch nét tekortschietende hardware.

Zelf had ik er absoluut 1 gekocht. Met mij denk ik vele anderen. De Foleo1 was misschien niet een succes geworden, maar dat zullen we nu nooit weten.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 04 oktober 2007, 18:37
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De reden waarom hij niet is uitgebracht is, omdat het management van Palm van mening was, dat deze sub-pc zou mislukken als men het toch uit zou brengen.

Daarom: weer een mislukte poging om een commerciëel aantrekkelijke gestripte sub-pc op de markt te gooien.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 05 oktober 2007, 10:16
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Nou, de Foleo is toch niet mislukt omdat het management van Palm denkt dat 'ie zou mislukken Anders gezegd: de Foleo heeft niet de kans gehad om te mislukken.

Zelf ben ik al een jaar of wat de blije gebruiker van een soort sub-pc, namelijk de Apple iBook van 12". Ik doe er precies mee wat Frans en Eric in deze thread noemen. Tuurlijk het ding is wat groter (en duurder) dan een tablet (zou moeten zijn), maar er zit wel een toetsenbord op waardoor je makkelijk kunt emailen, tekstverwerken et cetera.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 27 november 2007, 20:53
mheldh
Guest
 
Berichten: n/a
Ik zie de foleo niet als een mislukking en ook niet als een vervanging. Het is volgens mij een geweldig product. Het is simpel, betaalbaar en zoals ik denk gericht op de toekomst. Je hebt geen harddisk nodig voor opslag, dat kan op een geheugenkaartje. Naast een paar basic programma's zoals op bijv. een Palm Treo heb je niet meer nodig. Tekstverwerking gaat straks allemaal via internet (kijk maar eens bijv. naar Buzzword.com en Google). Ik zelf heb grote behoefte aan een apparaat als foleo. Niet te klein, maar wel iets kleiner dan een laptop. Er moet redelijk comfortabel op getypt kunnen worden. De opstarttijd moet direct zijn, net als het afsluiten. Wifi/internetverbinding is een noodzaak. Vergroting van mobiliteit via een GSM vind ik niet echt belangrijk. De foleo zie ik niet als vervanger van een laptop of bureau-computer, maar wel als de geweldige, direct toegankelijke reiscompagnon voor onderweg en op het werk. Hij moet zeker betaalbaar blijven en qua opstarten, bedieningsgemak, handige programmaatjes en prijs vergelijkbaar blijven met de huidige pda's en smartphones. Een laptop of pc zal ik naast een 'foleo' ook blijven houden.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 27 november 2007, 21:29
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Koop een Asus Eee PC, vooral als het 'vergroten van de functies van de smartphone' geen noodzaak is.

Voordat Asus met de Eee PC kwam, dacht ik dat de Foleo een redelijke (geen goede) balans had tussen prijs, features en gemak - maar vooral dat het idee erg goed was. Toen kwam de Asus Eee en zag ik dat de uitvoering van het idee van een 'uitgeklede' laptop veel beter was in de Eee PC dan in de Foleo, en ook dat het prijspunt veel vriendelijker was.

Prima beslissing van het management van Palm om de Foleo niet uit te brengen: alleen de concurrentie met de Eee PC al die 95% doet van wat de Foleo doet, soms minder (mailtjes downloaden van een smartphone) en zoveel meer (YouTube, wél met Wi-Fi mail ophalen etc.), had de Foleo niet overleefd.



De Asus Eee is samen met de Wii het meestgevraagde Kerstcadeau in de VS.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg img_2224.jpg‎ (55,7 KB, 0x gelezen)
Met citaat reageren
  #13  
Oud 27 november 2007, 22:03
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Mbt het gebruik van functies: de meeste mensen gebruiken hun smartphone om te bellen en te sms'en. Toch hebben ze hem aangeschaft om wat ie allemaal kan (of zou kunnen). Mensen willen dus dat een apparaat alles kan wat mogelijk is, niet wat ze er zelf mee willen doen. Zo is het met een laptop dus ook. Voor erbij moet de prijs dus gunstig zijn.

Ik ga binnenkort een oude Fujitsu Siemens Life Book B110 inrichten met Linux. Dit hebbeding (krijg ik van mijn zwager die zelf nog een B112 met touch screen heeft) wil ik gaan inrichten met een licht Linux besturingssysteem. Ik denk dat ik dan goedkoop een internet laptopje heb voor op schoot. En voor wienig (helemaal gratis dus)
__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023