Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 01 december 2002, 11:21
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Flash ROM op de SL10?

Hmm, het zal wel een domme vraag zijn hoor, maar klopt het dat er geen Falsh ROM in de SL10 zit? Ik maar leuk klooien met JackFlash..... werkt niet echt. Op de site gekeken (www.brayder.com) en daar wordt een uitzondering gemaakt voor de Clié S-serie..... Zou wel jammer zijn, was wel mooi handig altijd. Weet iemand ook waarom ze dat eruit gelaten hebben?
__________________
Wacht nog even tot de UX50 betaalbaar wordt......
Met citaat reageren
  #2  
Oud 01 december 2002, 12:29
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Waarom ze het eruit gelaten hebben is eenvoudig te zeggen: kostenreductie. Flash-ROM is duurder dan standaard ROM-geheugen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 01 december 2002, 12:45
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Flash ROM is op een gegeven moment belangrijk geworden omdat er van PalmOS elke paar maanden een nieuwe versie kwam. Als je die wilde kunnen installeren had je Flash ROM nodig. Dat werd zo dus een verkoop argument. Helaas lijkt met OS4.1 een einde te komen aan het upgrade pad van alle oude PalmOS compatible machines. Dus Flash ROM is nu ook niet zo belangrijk meer.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 01 december 2002, 19:20
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Flash ROM is op een gegeven moment belangrijk geworden omdat er van PalmOS elke paar maanden een nieuwe versie kwam. Als je die wilde kunnen installeren had je Flash ROM nodig. Dat werd zo dus een verkoop argument. Helaas lijkt met OS4.1 een einde te komen aan het upgrade pad van alle oude PalmOS compatible machines. Dus Flash ROM is nu ook niet zo belangrijk meer.
Ja daar zat ik later ook even aan te denken. Is ook wel begrijpelijk eigenlijk. Maar straks komt OS6 en dat wil iedereen wel weer op z'n Tungsten kunnen zetten. Toch?
__________________
Wacht nog even tot de UX50 betaalbaar wordt......
Met citaat reageren
  #5  
Oud 01 december 2002, 20:38
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, ik bedoelde eigenlijk meer dat Flash rom niet meer zo belangrijk is voor de oudere PalmOS PDA's. Het scheelt waarschijnlijk wel een hoop in de prijs.

Overigens moeten de Tungsten-T gebruikers nog maar afwachten of OS6 daar op gaat draaien. Vooralsnog is er geen bevestiging dat ze zullen kunnen upgraden. OS6 wordt weer een grotere overgang (zoals van OS4 naar OS5) en misschien gaan ze dat niet compatible krijgen met de Tungsten-T en Clie NX.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 01 december 2002, 23:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik begin nu weer te twijfelen. Heeft de SL10 nou wel of geen Flash ROM? Op www.sonystyle.nl staat dat er 8MB Flash in zit. Op www.sonystyle.com zit er 4MB ROM in.

Blijkbaar heeft de europese versie dus wel Flash ROM? Staat dat niet ergens in de handleiding vermeld?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 02 december 2002, 00:12
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Now JackFlash 2.7b1 adds support for the Treo 90, Treo 300, Kyocera 6035, and some Clie SL10, SJ20 and SJ30 devices
Kwestie van uitproberen, volgens Brayder. JackFlash Light installeren, en binnen enkele seconden heb je het antwoord.

- jp
Met citaat reageren
  #8  
Oud 02 december 2002, 09:25
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Is natuurlijk inderdaad het makkelijkste. Ff geprobeerd: geen Flash memory, device is not supported by JackFlash or JackFlashLite. Weten we dat ook weer. En die 8 Mb "Flash" dat zal dus RAM zijn.
__________________
Wacht nog even tot de UX50 betaalbaar wordt......
Met citaat reageren
  #9  
Oud 02 december 2002, 10:36
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Hmm. 8MB Flash staat voor 8MB Flash ROM. Het RAM is statisch RAM en geen Flash hoor. Als de accu leeg gaat dan ben je gewoon je gegegevsn kwijt. Alleen de (Flash) ROM behoud dan zijn gegevens.

Maar wat staat er in de handleiding over het ROM? 4MB ROM of 8MB Flash?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 02 december 2002, 10:51
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Hmm. 8MB Flash staat voor 8MB Flash ROM. Het RAM is statisch RAM en geen Flash hoor. Als de accu leeg gaat dan ben je gewoon je gegegevsn kwijt. Alleen de (Flash) ROM behoud dan zijn gegevens.

Maar wat staat er in de handleiding over het ROM? 4MB ROM of 8MB Flash?
Ja dat weet ik (dat Flash ROM is en geen RAM). Dus het zal een typfoutje zijn op Sonystyle.nl. Wel eenn ernstige overigens. Ik bedoel: Flash ROM/RAM kan nog een typfoutje zijn. Maar er komt naar nu blijkt helemaal geen flash in voor. Dus waar ze dat nou vandaan halen....?
Handleiding..? Oooo nog niet naar gekeken ik weet wel hoe een Palm OS device werkt
__________________
Wacht nog even tot de UX50 betaalbaar wordt......
Met citaat reageren
  #11  
Oud 02 december 2002, 10:56
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik bedoel met de handleiding dat daar in staat wat de specificaties zijn

Maar het is wel heel onwaarschijnlijk dat ze Jackflash 2.71 als SL10 compatible verklaren terwijl er geen Flash in zit. Misschien kun je die mensen een mailtje sturen en het aan hun vragen?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 02 december 2002, 14:01
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Er staat op de site van Brayder duidelijk: some SL10.

Er zijn (net als bij de Treo overigens) sommigen die het wel hebben en anderen niet. Daarnaast hebben de Japanse versies van de SL10 naar mijn weten 8mb Flash ROM (door de uitgebreidere tekenset van de Japanners) en de Europese modellen 4mb Flash ROM (voor de EFIGS-rom).
Het gaat er alleen maar om: is de Flash ook te benaderen door JackFlash. Dat schijnt dus de ene keer wel en de andere keer niet te werken.

- jp
Met citaat reageren
  #13  
Oud 02 december 2002, 14:08
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, maar de vraag is dus nu welke wel en welke niet werken.

Op de europese Clie sites staat overigens 8MB Flash. Dat zullen ze toch niet steeds fout zetten?

Maar inderdaad je zou het met Jackflash moeten kunnen zien. Als die geen flash aangeeft dan werkt het niet.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 02 december 2002, 14:21
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Ik bedoel met de handleiding dat daar in staat wat de specificaties zijn
Ja dat begreep ik ook wel maar daar heb ik dus nog niet in gekeken. Maar inderdaad wel een interessante discussie. Dus er zou volgens JP wel ROM in zitten, flash ROM zelfs, maar het is niet door JackFlash beschikbaar te maken. Dan gaan we dus op zoek naar alternatieven. Of iemand moet zelf zoiets gaan maken. Het lijkt me toch wel fijn als ik bijvoorbeeld mijn adressenboek op Flash ROM kan opslaan. Heb eigenlijk geen zin in die memory stick toestanden. Ik heb al 10 kaartjes (4 x MMC, 6 x CF) en mijn reader trekt memory sticks ook niet. Vandaar dat Flash ROM wel welkom zou zijn. Maar dat blijft dus nog even onduidelijk. Brayder geeft overigens zelf an dat het op SOMMIGE SL10 wel werkt. En dat er 3 verschillende varianten zouden bestaan, dat lijkt me stug. DUS: (ik denk) alle SL10s hebben flash ROM, in sommige machines is dat wel en in andere niet beschikbaar. Hangt er ook nog maar vanaf hoeveel ruimte je OS zelf nodig heeft natuurlijk.....
__________________
Wacht nog even tot de UX50 betaalbaar wordt......
Met citaat reageren
  #15  
Oud 02 december 2002, 14:52
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik begrijp misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar je adresboek kan niet in het Flash geheugen gezet worden.

Overigens kost een kleine memory stick 16 MB ofzo een stuk minder dandat Jackflash programma. Dus als het je echt alleen om dat beetje extra geheugen gaat kun je beter een Memory Stick kopen. Je hebt ook geen reader nodig, want dat is de Clie zelf al. USB stekker erin en je krijgt zo een extra drive op je PC.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 02 december 2002, 15:40
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Het is (toegegeven) alweer een tijd geleden dat ik met mijn IIIx op dat gebied bezig geweest ben, maar ik meende dat ik m'n DateBk4 op Flash Rom had staan. Herinner me ook iets van "databases doen het niet vanaf Flash" dus het kan wel gewoon schijn-veiligheid geweest zijn.... Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet meer precies weet. M'n IIIx ligt nu thuis dus daar kan ik pas vanavond weer naar kijken.
__________________
Wacht nog even tot de UX50 betaalbaar wordt......
Met citaat reageren
  #17  
Oud 02 december 2002, 16:18
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Applicaties werken wel in Flash, read-only databases ook, maar databases zoals DatebookDB en AddressDB weer niet (daar moet namelijk ook in geschreven kunnen worden).

Waar je FlashROM ook handig voor kunt gebruiken, is voor het maken van backups met bijvoorbeeld JBBackup. Zzo kun je in ieder geval je adressen, agenda's, todo's etc backuppen, zodat je bij een onverhoopte hard-reset die in ieder geval weer snel terug hebt. Dit is handig voor eigenaren van PalmOS-pda's zonder externe geheugenkaartjes.

Voor een (oud) review van JackFlash: http://palmclub.nl/reviews/jackflash/

- jp

Laatst gewijzigd door jean-paul; 02 december 2002 om 16:20.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 02 december 2002, 16:45
jwitteman jwitteman is offline
Senior lid
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 57
Ja er zijn zowel modellen met 4 MB ROM (dus geen flash) en 8 MB FlashROM. Stond een tijd geleden al in een thread op Cliesource.

De US models hebben 4 MB ROM. De meeste europese en japanse modellen 8 MB FlashROM (met meestal nog zo'n 3MB vrij!). Mijn SJ30 heeft 8MB FlashROM (stond trouwens ook op de doos: "16 MB RAM/8 MB ROM") en JackFlashLite geeft ook aan dit te kunnen gebruiken.

Jeroen
Met citaat reageren
  #19  
Oud 30 januari 2003, 15:06
JeroenW
Guest
 
Berichten: n/a
Mijn SJ30 heeft 8MB FlashRom volgens de verkoper maar helaas denkt JackFlash daar anders over

Met citaat reageren
  #20  
Oud 30 januari 2003, 16:20
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Dan ben je dus opgelicht
__________________
Wacht nog even tot de UX50 betaalbaar wordt......
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023