Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 02 juli 2004, 16:57
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
Gebruikservaringen Clie TH55 na één week bezit...

Mede in aansluiting op de de discussie "Clie TH55 of niet" hierbij mijn persoonlijke (snelle) evaluatie na een week gebruik van mijn nieuwe TH55.

Ik heb ernstig getwijfeld of ik deze 'Palm' nu zou kopen of niet, vooral door de eerste berichten over matige prestaties. Uiteindelijk, na wat contact met gebruikers van het eerste uur de stap gemaakt en het is in mijn ogen een grandioos apparaat. Lees verder

Prestaties
Eerst even die performance: inderdaad, als je de multimedia-agenda van Sony zelf gebruikt en je voegt in je agenda geluiden, foto's en tekeningen toe, dan wordt het langzaam om die bewuste agenda-pagina's te tonen.
Deze onzin (mijn mening...) boeit mij echter niet en de Sony-agenda is zonder die fratsen gewoon flitsend snel en de oude Palm-agenda is eveneens raketsnel. Ook het adresboek is zelfs met thumbnail-foto's erin gewoon heel snel. Ik heb er circa 1000 contacten in zitten (slechts enkele met foto).

Criteria voor nieuwe Palm
Mijn belangrijkste criteria voor een nieuwe 'Palm' waren ongeveer in volgorde van belangrijkheid als volgt (ik had en heb nog een Palm IIIx, uitgebreid to 8MB en met Afterburner overclocking software, zodat hij een stuk sneller is):
1 - Een onder alle omstandigheden goed af te lezen kleurenscherm met minstens 320x320 resolutie. De TH55 voldoet meer dan uitstekend. In fel licht moet je soms even de juiste stand zoeken.

2 - Mag niet groter zijn dan mijn oude IIIx; moet nl. in een borstzakje passen. Dit is prima in orde; het ding is dunner dan, smaller dan en even lang als die oude Palm.

3 - GEEN keyboard. Dat is for whimps (haha). Geen schuif, Geen draai/klapscherm. Gewoon een vaste plak is het degelijkst en snelst in gebruik. De TH55 voldoet hieraan.

4 - WiFi en MP3 support. WiFi werkt als een trein (update: hangt wel soms bij magere ontvangst; je moet dan soft resetten ). Niet supergevoelig door de verborgen antenne (ook als powersave uit staat), maar WiFi voldoet voor mij echt prima. De halve wereld (nou ja, in de randstad dan) blijkt overigens vol te staan met openstaande WiFi netwerken LOL.
De MP3 voldoet eveneens 100%. Dankzij de aparte DSP draait MP3 gladjes door tijdens het gebruik van de TH55 voor andere programma's (even een hikje als je een groot fotoboek indext, maar dat is het dan ook wel). Dat MP3 kan draaien met uitgeschakeld scherm is natuurlijk zeer handig (want de accu trekt dat 24 uur en dat is verrekte lang, namelijk 2GB ofwel een eurootje of 750 aan memory sticks).

5 - Moet voor non-multimedia-gebruik SNEL zijn: voldoet uitstekend (maar niet zo snel als de T3, OK, OK.... ik weet het...).

6 - Goede levensduur vd accu. Ik wil minstens een of twee dagen voor mijn werk op reis kunnen zonder lader en dan niet hoeven tobben of ik het haal. Dat is GEEN probleem. Deze week een dag naar het buitenland geweest met de trein. In totaal 10 uur in de ICE e.a. treinen gezeten en een groot deel v.d. tijd MP3's gedraaid en normaal PDA-gebruik gedaan. Daarnaast op Utrecht Centraal uitgebreid zitten internetten (er is daar een vrij te gebruiken WiFi netwerk) om dit eens lekker uit te proberen. Bij terugkomst thuis stond de accu nog op een procent of 75. Aangezien ik het ding maar kort heb, verwacht ik in de toekomst een iets minder intensief gebruik. Voor mij moet een week toch wel haalbaar zijn op een lading (update: in praktijk een week tamelijk intensief gebruik).
Normaal gesproken kan mijn Palm IIIx-accu (650mAh NiMH) een week mee (= 10 uur rekentijd). De Sony schijnt bij behoorlijk intensief gebruik al meer dan 7 uur te halen en ik geloof dat zonder meer, gezien mijn gebruik gedurende de eerste week. (update: ik heb Bluetooth doorlopend aan en laad maar eens per week op, behalve als ik erg intensief gebruik op reis).

8 - Behoorlijk groot geheugen. Wat ik nodig heb, staat erop en er is nog een MB of 20 vrij. Mijn grootste app is Noah, een Engels woordenboek met een DB van 5MB (gewoon in core, niet op stick). Mijn leesboeken mogen nu op de memory stick.

9 - Robuust en sober aandoend ontwerp. Het klepje is echter heel erg kwetsbaar, als je het mij vraagt... Jammer, want het is wel MOOI. Dit punt heb ik voor lief genomen (update: klepje is eraf; heb de zeer geslaagde Sena case). Het klepje zou afneembaar moeten zijn, maar je moet heel dapper zijn om het los te durven nemen (als je de handlieding goed volgt, gaat het goed). De kast zelf komt op mij juist weer wel robuust over en ik vind het apparaat smaakvol vormgegeven.
[Enigszins off-topic in dit item:] Overigens hadden de 4 onderste toetsen *ietsje* beter bedienbaar kunnen zijn, maar het is wel goed te doen zo. Ik mis wel de up/down knop tussen die onderste 4 toetsen, maar had daar geen grotere kast voor in ruil willen hebben.
Op veel Palms kun je met die up/down toetsen gemakkelijk door je agenda scrollen als het apparaat op tafel ligt. Tikje jammer, maar overkomelijk.
Het scroll wieltje achterop werkt na enige gewenning juist wel weer lekker, vind ik. De knopjes naast het scroll-wiel vind ik niet je dat. Ik zal ze niet vaak gebruiken (update: en dat klopt; een +/- toets op de voorkant mis ik toch wel).


Verdere waarnemingen
- Er zit veel goed bruikbare software bij. Echter: de web browser had toch wel een landscape-modus mogen hebben (en waarom PalmOS dat niet gewoon ondersteunt is me een raadsel; het zou niet moeilijk moeten zijn als het op de goede wijze ontworpen was). De software om Word/Excel/Powerpoint te bekijken is echt alleen om te lezen en niet om te veranderen. Is voor mij niet relevant. Ik schrijf geen lange documenten op mijn Palm want daar zijn laptops voor. (Dan pak ik nog eerder mijn Psion 5, die ik ooit op de kop kon tikken LOL).
De bijgeleverde SMS-applicatie is sober en eenvoudig, maar werkte bij mij direct 100% (via Infrarood, ik heb geen Bluetooth telefoon update: die heb ik inmiddels wel en ik stuur nu vanaf zolder een SMS-je terwijl mijn telefoon beneden ligt; ideaal).


- Pennetje: inderdaad een krankzinnig dun ding. Maar het gekke is: na een week vind ik het juist wel prettig terwijl ik toch echt king size handen heb... Ik hoop alleen dat de blokkering tegen het inschuiven van het pennetje strak genoeg gaat blijven want die blokkering vind ik niet onvoorwaardelijk robuust overkomen (update: inderdaad, die blokkering is nog maar mager; echter niet ernstig probleem).
Als ik nu de prachtige, huisvlijtgemaakte, roestvrijstalen pen (maar wel met kunststof tip) van mijn Palm IIIx pak, lijkt het wel een torpedo

- De camera: natuurlijk, met slechts VGA-resolutie (640x480) echt niet meer dan leuk voor een kiekje. Toch valt de kwaliteit me nog best mee. Vorige week een nieuw huis bekeken en dan kun je anderen toch even snel laten zien hoe het er uit ziet. Maar goed, dat is het dan ook wel zo'n beetje. Voor trouwreportages is het toch wat te min .

- Aaaahhhh ja, de geluidsopnamen... Wat een verrassing was dat. Ik heb voor de aardigheid een stuk van een vergadering opgenomen. TH55 gewoon naast mijn schrijfblok gelegd (voor degenen die helemaal electronisch zijn: dat is zo'n aan elkaar gehechte stapel papier waar je met een stylus met inkt op kan schrijven). IEDER woord was naderhand glashelder te verstaan. Deze kwaliteit had ik niet nodig, laat staan verwacht, maar ik vond het echt verbazingwekkend (update: zelfs op een trouwerij de toneelstukjes bij wijze van experiment opgenomen en het resultaat is zeer behoorlijk).

- Ik noemde al het breekbare flapje aan de voorkant. OK, dan. We zien wel waar het schip strandt. Desnoods maak ik zelf een mooi dun RVS klepje (en dan met een heel klein welvinkje middenonder, zodat hij wat gemakkelijker opent. Ben ik weer even van de straat. Die flapjes kun je overigens via internet bestellen (ik meen zowat 20 dollor, slik...)

- opladen/synchroniseren via een enorme klont aan de onderkant met twee dikke kabels er in. Da's niks. Een cradle zal ik er toch wel bij moeten hebben, vrees ik, of anders een USB-kabel met oplaadfaciliteit. (Update: ik heb een Sync/Laadkabel gekocht samen met een screenprotector en dat is het voor mij helemaal).

- Ook zo'n verrassing: op mijn werk 'doen' we het agendabeheer met Lotus Notes. Mijn oude Lotus EasySync 3.0a (honderd jaar oud of zo, nog voor PalmOS 2, meen ik) blijkt het onder PalmOS 5.2.8 direct na installatie gewoon te doen. Leerzaam voor Gates, zou ik zo zeggen.
Overigens heb ik de databases van mijn oude Palm helemaal niet hoeven converteren: adresboek-database, todo-database en memo=database gewoon naar de Sony folder gekopieerd en één richting op gesynchronieerd (PC-->Palm): klaar is kees. Verbluffend.
Ik heb nog geen filmpjes bekeken; een Quicktime-file die ik op de memory-stick schreef werd niet herkend, maar ik heb me daar nog niet in verdiept (de padstructuur was overigens wel goed). Ik vind het niet vreslijk belangrijk. (update: filmpjes werken gewoon)

- Het scherm: een prachtig gedetailleerd beeld, want het is niet een enorm groot scherm, maar wel met een 320x480 resolutie. De lichtsterkte is, zoals in reviews vermeld, niet spectaculair hoog, maar echt voldoende voor alle omstandigheden.


Samenvattend
Samenvattend: een verbazingwekkend apparaat dat enorm veel 'lekkere hapjes' combineert voor een schappelijke prijs. Dat er nog ruimte aan boord was voor een goede accu is wel een huzarenstukje te noemen. Echt heel jammer dat Sony de(ze) pijp aan Maarten geeft. Update: ik snap niet dat de nieuwe T|5 niet minstens dezelfde functies heeft, wat een misser...)


Remco (die binnen afzienbare tijd zijn Palm help pagina maar eens moet gaan oppoetsen, zie www.xs4all.nl/~rmb onder Palm Help).
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all

Laatst gewijzigd door remco; 02 november 2004 om 10:57.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 02 juli 2004, 17:07
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Na het verwijderen van de klep kun je Cap!GoGo dopjes gebruiken (zie halverwege de pagina).
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 02 juli 2004, 17:09
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
OK, dat is duidelijk, maar ik wil de klep ook gemakkelijk weer terug kunnen zetten

Dat was bij mijn oude IIIx beter, hehe....

Remco
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all
Met citaat reageren
  #4  
Oud 02 juli 2004, 17:21
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Remco is tha man!

Leuk geschreven review, en dat zeg ik niet alleen maar omdat ik het roerend eens ben met Remco. Ik moet zeggen dat het klepje bij mij best robuust is, in de zin dat het nog erg stevig erop zit, en er totaal geen krassen op zitten nog.

Persoonlijk had ik liever een kleine D-pad a la TungstenC of TungstenW gezien, maar alles is beter dan dat enorme ding van de Tungsten|T3 wat enorme verspilling van de ruimte is. Ik heb verder geen problemen met de hardbuttons, die zijn prima in te drukken.

En tja, verder heb ik er niks op aan te merken. Ook ik heb geen "last" van de "langzame" processor (die sneller is dan de 144 MHz OMAP van de Tungsten T en T2 volgens Speedy).
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023