Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 03 juli 2003, 16:32
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Zit daar dan ook het ADSL modem op en heb je ICS aan staan om het internet te delen met de andere computers?

Overigens kreeg ik ooit op ClieSource de tip om TCP/IP Forwarding (voor WinXP en een link naar Win2K). Het idee was dan dat de PC als een router zou gaan fungeren. Dus als een vervanging voor ICS. Ik heb het zelf nooit aan de praat gekregen, maar mischien dat iemand anders er iets van kan bakken?

Op de TCP/IP Routing basics for Windows NT leggen ze het allemaal nog een keer uit.
Met citaat reageren
  #42  
Oud 06 juli 2003, 22:33
mo6 mo6 is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 09 november 2001
Locatie: Breda, NL
Berichten: 32
help!

Allereerst: bedankt voor al jullie uitzoekwerk, echt grandioos!

Toch wil het bij mij niet lukken...
Ik kom tot het punt waarop je de Bluetooth network probeert te connecten. Daar krijg ik telkens de foutmelding (op de palm):

"Error: Serial: timeout. Could be bad cable or faulty Modem. (0x0305)"

Ik heb de volgende dingen reeds geprobeerd:
- seriele Bluetooth service op de pc weggeknikkerd
- de Bluetooth dongle succesvol met m'n Ericsson T39 laten communiceren.

Ik heb:
- Win XP Prof (UK)
- MSI Bluetooth Dongle (software versie 1.3.1)
- Tungsten T|T met Update
- In de system tray een netwerk icon staan met een rood kruisje ("Bluetooth Network: A network cable is unplugged"), ik neem aan dat dit normaal is, zolang er geen connectie is tussen de palm en m'n pc?

Iemand enig idee wat er bij mij fout gaat?
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #43  
Oud 06 juli 2003, 22:38
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van Bluetooth, maar heb je de Tungsten-T wel gepaired met de dongle? Staat de Tungsten-T Bluetooth misschien uit (of kan dat niet)?
Met citaat reageren
  #44  
Oud 06 juli 2003, 23:05
mo6 mo6 is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 09 november 2001
Locatie: Breda, NL
Berichten: 32
Citaat:
Op 06-07-2003, om 22:38 heeft patrickl dit gezegd in bericht #43
Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van Bluetooth, maar heb je de Tungsten-T wel gepaired met de dongle? Staat de Tungsten-T Bluetooth misschien uit (of kan dat niet)?
tnx voor je reaktie,
- ja , m'n T|T is gepaired met m'n dongle, het is alleen nog niet gelukt om ook maar iets uit te wisselen (business cards etc)
- T|T Bluetooth kan je uitzetten, maar dat is nu niet geval (bovendien komt - meen ik - de T|T met een waarschuwing als dat het geval is)

Ik heb inmiddels alle andere BT services op de pc gedisabled (alleen network access niet). Ook wat gespeeld met de instellingen van BT network access, maar de foutmelding blijft gelijk...
Weet iemand misschien of je een BT-log op je pc kan bekijken? Misschien staat daarin wat m'n palm probeert te accessen.

'k ga zo maar slapen, misschien komt de oplossing wel tot me in m'n dromen
Met citaat reageren
  #45  
Oud 06 juli 2003, 23:36
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Ik heb het geprobeerd met Bluetooth op de Tungsten|T uitgeschakeld. Ik krijg exact de melding die jij ook krijgt. Er is geen waarschuwing (op de Tungsten|C is er wel zo'n melding als Wi-Fi uit staat). Bluetooth op de Tungsten|T wordt overigens automatisch uitgeschakeld als de batterij opgeladen moet worden. Hier krijg je wel melding van. Probeer het nog eens met een ruim opgeladen Tungsten|T batterij (of met de Tungsten|T in de cradle als hij aan het opladen is).

Als dat het toch niet is kun je proberen opnieuw te pairen, nadat je de pairing op de Palm en de PC ongedaan hebt gemaakt. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat de pairing niet meer in orde was nadat ik aan allerlei instellingen had gesleuteld. Een keertje opnieuw doen kan geen kwaad.

Het kan ook aan de instellingen van de PC Bluetooth software liggen. Of er contact gelegd wordt met de PC kun je meestal zien aan het Bleutooth symbool in de System Tray. Bij mij verandert het witte symbooltje van wit naar lichtgroen als de Palm verbinding maakt. Als er wel connectie is en er gebeurt verder niets kun je eens op het Bluetooth symbool klikken op het moment dat de verbinding gelegd wordt. Als er beveiligingsinstellingen in de Bluetooth software actief zijn kan het zijn dat je eenmalig toestemming moet geven dat de Palm voortaan zonder toestemming verbinding mag maken. Bij mij verschijnen die venstertjes pas als ik op het symbool klik. Het is een beetje verstopt dus.

Het rode kruisje door de Bluetooth-netwerkverbinding verdwijnt inderdaad pas als je verbinding hebt gelegd.
Met citaat reageren
  #46  
Oud 07 juli 2003, 20:54
mo6 mo6 is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 09 november 2001
Locatie: Breda, NL
Berichten: 32
dank Arent!

dat was het, ik moest op het Bluetooth icon klikken om de connectie goed te keuren!

Probeer nu de BT Hotsync en hoewel het wel werkt gaat het erg traag (understatement, ong. 10x trager dan via cradle)... enig idee waar dat door kan komen?

En het IP adres dat je moet invullen in de hotsync - primary pc setup, is dat je internet IP? Want als je een dynamisch adres van je provider krijgt, dan moet je die iedere keer veranderen!

Laatst gewijzigd door mo6; 07 juli 2003 om 22:38.
Met citaat reageren
  #47  
Oud 08 juli 2003, 00:20
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Je kunt het ICS-adres van de PC (de Bluetooth connectie) invullen, dat is 192.168.0.1 als je onze procedure gevolgd hebt.

Als je een netwerkverbinding hebt met de provider heeft de PC op dat moment een ander echt IP-adres dat door het hotsync programma automatisch wordt overgenomen. Als je na een netwerk hotsync weer kijkt bij Primary PC adres zie je waarschijnlijk het laatste provider-adres staan en de korte (Windows) naam ven je PC. Dan ben je de klos en moet je inderdaad iedere keer het adres veranderen en de naam weghalen. Het adres 192.168.0.1 kun je wel iedere keer gebruiken, dat is wel te onthouden en makkelijker dan steeds het nieuwe adres van de provider opzoeken.

Als je tijdens de hotsync geen netwerkverbinding hebt met de provider blijft wel het ingevulde adres staan. Maar ook dan moet je voor iedere hotsync de naam weghalen. En je kunt in dit geval geen zaken synchroniseren waar je een Internet verbinding voor nodig hebt, zoals AvantGo channels of Currency updates.

De netwerk hotsync is nogal primitief op dit gebied. Ik heb ook een Tungsten|C met WLAN (Wi-Fi). Dat is de eerste Palm waarin de netwerk hotsync sterk verbeterd is. De Tungsten|C kan zelf in het netwerk zoeken naar PC's waarop hotsync met de hotsync-naam van je Palm actief is. Dat is erg handig voor dit soort gevallen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat Palm dit standaard in nieuwe versies van Palm OS zal zitten. Ook dit is wat mij betreft voor verbetering vatbaar, maar dat is een ander verhaal waar je nu weinig aan hebt.
Met citaat reageren
  #48  
Oud 08 juli 2003, 01:37
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Een heel handig programma hiervoor (voor degenen die nog geen Tungsten|C bezitten) is NetSync. Ik gebruik dit programma al langer voor dit doel (had het ook eerder moeten melden).
Een korte (Engelstalige) beschrijving van het programma:
Citaat:
Net Sync allows the Palm user to quickly select a network service and connection to be used for HotSync®. After selecting the network service and connection, the user presses on the icon in the middle of the screen. The application then updates the network service database with the user's selections and initiates a network connection. After creating a connection, the HotSync® database is configured for network HotSync®, which is then launched.

Net Sync solves the "Delete the Primary PC name before HotSync'ing" issue on the Tungsten-T. It removes the Primary PC name before sublaunching HotSync.
Met citaat reageren
  #49  
Oud 08 juli 2003, 19:34
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik zag op een japans forum een bericht over CLIENetMon Met dit programma kun je het grafitti deel vervangen door een statusblokje met gegevens over de verbinding. Handige tool om te zien of alles goed werkt. Helaas nog steeds geen signaalsterkte, maar het is wat.
Met citaat reageren
  #50  
Oud 08 juli 2003, 20:30
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Citaat:
Net Sync solves the "Delete the Primary PC name before HotSync'ing" issue on the Tungsten-T. It removes the Primary PC name before sublaunching HotSync.
Hmmm..., wel handig als de PC's waarmee je synchroniseert vaste IP-adressen hebben. In dat geval hoef je inderdaad de PC-naam niet meer uit de hotsync setup te verwijderen. Maar als PC's steeds andere IP-adressen hebben moet je nog steeds in de Hotsync het IP-adres wijzigen. Dus ik vrees dat het voor mo6 geen oplossing is.
Met citaat reageren
  #51  
Oud 09 juli 2003, 10:35
mo6 mo6 is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 09 november 2001
Locatie: Breda, NL
Berichten: 32
Hi all,

Het veranderen van IP naar 192.168.0.1 werkt inderdaad het beste. Helaas zal het surfen op m'n palm niet gaan lukken, dit omdat mijn inbelverbinding via een VPN netwerk verloopt en Microsoft ICS over VPN niet ondersteund

Toch nog een paar vragen (over hotsyncen dan)

- wanneer ik hotsync middels de Bluetooth LAN, gaat m'n pc automatisch de internetverbinding opstarten. Dit vind ik raar, want die heb ik toch niet nodig voor hotsync?

- dus hotsync ik nu maar gewoon via een seriele Bluetooth verbinding. Ik vind alleen de snelheid zo enorm tegenvallen (zo'n 3 a 4 KB/s). Is dit normaal??? Bluetooth kan toch (theoretisch) 10 Mbps?
Met citaat reageren
  #52  
Oud 09 juli 2003, 21:25
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Een paar misverstandjes, denk ik.

In een eerder bericht in deze thread lees ik dat je WinXP Prof (UK) hebt. WinXP ondersteunt ICS ook op een VPN verbinding. Zoek maar in de WinXP "Help and Support" met de zoekterm ICS en kijk bij de zoekresultaten in het onderwerp "Enable Internet Connection Sharing on a network connection". Bij puntje twee zie je het staan. Je ziet het natuurlijk ook als je het Advanced tabblad van de VPN-verbinding bekijkt. Je kunt er gewoon ICS activeren. Of ICS ook werkt op VPN software van derden weet ik eerlijk gezegd niet. Ik denk van wel. Of het voor Win2000 ook geldt kan ik morgen weer controleren.

Het automatisch starten van de inbelverbinding kun je bij de ICS instellingen uitzetten. Zie deel 1 van de procedure. Auto-inbellen is overigens wel handig als je ook zaken online synchroniseert, zoals AvantGo channels of Currency updates (zie eerder bericht). Als je de inbelverbinding niet aan hebt staan tijdens de hotsync heb je wel een voordeel: het adres 192.168.0.1 wordt niet vervangen door het provider-adres en blijft in de hotsync setup staan. In dat geval kun je het programma NetSync wel goed gebruiken.

Bluetooth heeft op dit moment een theoretische overdrachtssnelheid van maximaal 1 Mbit/s. 10 of 100 Mbit/s of 1 Gbit/s zijn typische cijfers voor Ethernet netwerken. En 11 of 54 Mbit/s is typisch voor Wireless LAN (Wi-Fi). Een seriele verbinding komt meestal niet verder dan 57 of 115 Kbit/s. USB is weer een stuk sneller dan serieel, weet ik geen typische cijfers van.

Een netwerk hotsync via Bluetooth is in theorie sneller dan een seriele hotsync. Omdat de methode met een Bluetooth dongle over nogal wat schijven loopt en omdat de maximale theoretische snelheid nooit gehaald wordt is het uiteindelijk niet heel veel sneller. Mijn ervaring komt aardig overeen met de theorie: een netwerk hotsync via Ethernet of WLAN is het snelst. Daarna komt USB, op afstand gevolgd door Bluetooth. Hekkesluiter is serieel. Mobiel hotsyncen met modem, GSM of GPRS via Bleutooth, InfraRood of kabeltje kan ook nog. Dat is nog langzamer, maar wie doet dat eigenlijk?

De getallen van 3 ą 4 Kbit/s die jij ervaart wijken hiervan wel erg ver af. Dit klinkt niet als een stabiele verbinding. Ik zou de instellingen van alle onderdelen die in het spel zijn eens nauwkeurig nalopen. Misschien is het langzaam omdat je serieel via Bluetooth synchroniseert. Dat is niet bepaald de snelste optie.
Met citaat reageren
  #53  
Oud 21 juli 2003, 21:55
mexz's schermafbeelding
mexz mexz is offline
Herr Maximilian
Voornaam: Max
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 01 augustus 2001
Locatie: Limburg
Berichten: 588
Bluetooth netwerk maakt me gek!

Ik kreeg het in Windows 2000 ZO MAKKELIJK AAN DE PRAAT, maar sinds ik windows XP heb werkt 't voor geen * meer

Ik krijg voornamelijk DNS error's terwijl ik de goede dns server gebruik... ik heb alles geprobeerd opnieuw te installeren en volgens de tip pagina gedaan, werkte ook niet.. iemand nog ideeėn?

Laatst gewijzigd door jean-paul; 21 juli 2003 om 23:28.
Met citaat reageren
  #54  
Oud 22 juli 2003, 00:06
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Je geeft nogal weinig informatie om er iets zinnigs over te zeggen, dus ik doe maar een gok. Als je de Bluetooth Internet-verbinding tussen Palm en PC precies volgens de Tips-pagina hebt opgezet, dan heb je weinig met DNS-instellingen te maken. ICS verzorgt dit voor je. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de PC een werkende Internet-verbinding heeft zonder problemen met DNS-servers. Als je een DNS-probleem hebt met de PC moet je dat eerst verhelpen. In een enkel geval kan het zijn dat je op de Palm 192.168.0.1 moet invullen als enige DNS-adres (zie de Tips-pagina).
Met citaat reageren
  #55  
Oud 23 juli 2003, 20:30
mexz's schermafbeelding
mexz mexz is offline
Herr Maximilian
Voornaam: Max
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 01 augustus 2001
Locatie: Limburg
Berichten: 588
de Ip's binnen ons netwerk zijn allemaal zo: 10.0.0.15x
De ipinfo van m'n computer:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.151
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138

en bij bluetooth staat dit:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
Autoconfiguratie IP-adres . . . . : 169.254.203.241
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :


khoop dat je nu meer informatie hebt
Met citaat reageren
  #56  
Oud 23 juli 2003, 20:50
mexz's schermafbeelding
mexz mexz is offline
Herr Maximilian
Voornaam: Max
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 01 augustus 2001
Locatie: Limburg
Berichten: 588
Ok ik heb het, ik snap er niets van maar het is gelukt
Met citaat reageren
  #57  
Oud 11 augustus 2003, 12:05
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Alleen bij mij lukt het nu nog niet...
Ik krijg wel connectie met de pc, maar op de palm daarna kan ik niks doen. Als ik bluetooth hotsync wil doen zegt ie dat de poort in gebruik is, om te surfen op internet via netfront krijg ik de error dat er invalid network settings zijn etc...

Kan iemand me misschien helpen? Als ik meer info moet geven hoor ik graag welke precies!


Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
  #58  
Oud 11 augustus 2003, 15:35
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Ik ben al weer wat verder:
Kheb handmatig de primary dns ingesteld op 192.168.0.1. De secondary heb ik leeggelaten. Ip adres staat op automatic.

Nu lijkt netfront wat te doen, maar na een tijdje krijg ik toch nog: invalid network settings.
Ook hotsyncen gaat bijna goed, maar na een aantal seconden krijg ik toch nog de melding dat de port in use is...

Wie helpt??
Met citaat reageren
  #59  
Oud 11 augustus 2003, 17:48
WilfredR
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb Niet alleen Win2k en XP, maar ook Windows 98SE

Even een kleine toevoeging op de handleinding voor bluetooth + internet. Ik heb dit ook aan de praat gekregen voor Windows 98SE.

Ik heb windows 98 Second edition(+ alle updates) daarnaast heb ik de laatste versie van Internet Explorer (6.nogwat)

Het Internet connection sharing aanzetten werkt iets anders:
1. Ga naar het configuratie scherm en dan naar Software
2. Ga naar Windows set-up en selecteer onder Internet Explorer de optie Internet Connection sharing
3. ISC toepassing start op en geef aan welke adapter (netwerk kaart) de connectie met het internet heeft.
4. Diskette maken kun je overslaan
5. Restart computer
6. Als all-is-well kun je nu naar de volgende plek:
- Properties/Opties van Internet Explorer
- Connections
- Share
7. Kies Bluetooth LAN service voor het thuis netwerk.

Voor instellen van je Palm kun je gewoon de beschrijving van dezeTIP gebruiken

Bovenstaande zal wel niet werken als je je internet al met een andere desktop hebt gedeeld voor het thuisnetwerk. Zelf heb ik daar een router (Vigor) voor en bij de adapter heb ik dus gekozen voor de netwerkkaart die in verbinding staat met de router en daarmee met het internet.

Succes,
Wilfred
Met citaat reageren
  #60  
Oud 17 augustus 2003, 16:50
Yamaki
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy

Ik raak niet met m'n Tungsten T2 op het Internet!?

Heb de aanwijzingen in de review 'Draadloze Internet Verbinding via Bluetooth of WiFi met Internet Connection Sharing' gevolgd maar krijg in Web browser steevast de melding "DNS error. please check... [-2]".

Configuratie:
ADSL modem -> USR router -> PC met ICS geaktiveerd.

In het BT netwerk staat wel degelijk IP adres 192.168.0.1 met default gateway 255.255.255.0 geconfigureerd.

Aan de kant van de Tungsten-T2 is in prefs een BT internet verbinding gemaakt en in Network is een service BT internet aangemaakt volgens het genoemd document.

Bij het testen zie ik het volgende in de log:
In network Query DNS & Ip Adres aangevinkt: -> Local Ip adres 192.168.0.2, geen DNS
In network Primary DNS:192.168.0.1 & Ip Adres aangevinkt: -> Local Ip adres 192.168.0.2, DNS:192.168.0.1 (onderaan, niet direct na DNS?)

Bij beide instellingen kreeg ik de DNS error.
Ik schrijf kreeg, want om een of andere misterieuze reden werkt het nu ineens wel!.
Ben benieuwd of dit nu blijft werken

Na eerste testen stel ik wel vast dat de Tungsten een reset doet wanneer de BT verbinding slecht wordt. Dit lijkt me niet direct een normale reactie.

Yamaki
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023