Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 03 januari 2003, 03:39
Snaus
Guest
 
Berichten: n/a
Clié via usb direct op netwerk

Heeft iemand een idee of dit gaat werken:




Wat ik dus wil doen is mijn Clié SJ-30 met een USB-netwerkadapter aan mijn netwerk verbinden. Kan dit?

De USB-connector van de adapter is 'male', de standaard hotsync-kabel ook... is dit te koppelen?
Herkent de Clié met de Palm OS 4.1 software de usb-netwerkadapter?

Iemand een idee of zelfs ervaring hiermee?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 03 januari 2003, 03:59
Snaus
Guest
 
Berichten: n/a
Overigens kwam ik tijdens mijn zoektocht wel het volgende tegen:

http://www.bargainpda.com/default.as...wComments=true

Dit is dus anders dan wat ik bedoel, omdat dit apparaat via IR wordt verbonden. Maar wel een erg leuk apparaat lijkt me zo.

Nog even de link van de fabrikant:

http://cpx.com/proddetail.asp?c=Infr...0Products&e=28http://www.bargainpda.com/default.as...wComments=true
Met citaat reageren
  #3  
Oud 03 januari 2003, 06:33
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
De combinatie zoals jij hier beschrijft gaat niet werken volgens mij, er zijn ten eerste geen koppelstukken te krijgen om een 'male' USB connector te verbinden naar een andere 'male', en ten tweede herkent de SJ30 dit ook niet als zijnde netwerkadapter.

In het verleden heeft Palm in zijn assortiment wel een speciale Hotsync netwerk cradle gehad, maar voor Sony ben ik dit nog niet tegengekomen.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 03 januari 2003, 08:22
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Het koppelen van je PDA aan een (Windows)-netwerk gaat je alleen lukken via infrarood, een seriele kabel of Bluetooth.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 03 januari 2003, 08:41
Snaus
Guest
 
Berichten: n/a
Infrarood zou moeten lukken.Alleen bij mij dus niet. Ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb een ingebouwde infrarood poort (aangesloten op moederbord). Mijn Nokia 6210 heeft wel contact. Besturingssysteem is windows XP. Ik heb een virtuele poort driver geprobeerd, werkt ook niet.
Hotsync zou toch moeten werken met IR?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 03 januari 2003, 09:20
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Via infrarood moet het zeker lukken. Van XP weet ik niets. Onder 2000 en 98 werkt het feilloos.
Er zijn infrarood modules die maar verkeer in éénrichting toe staan (als afstandsbediening). Maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat dat voor een IR aansluiting aan het moederbord geldt. Zoek dat voor de zekerheid even na op de website van de moederbordproducent.
Het mooie van IR is dat het draadloos is, een kabeltje is echter zeker niet slechter. De verbinding is vaak sneller.
BT is duur als MS, maar te overwegen als je een BT-telefoon bezit.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 03 januari 2003, 16:25
Snaus
Guest
 
Berichten: n/a
Mijn telefoon kan communiceren met mijn computer, die poort op mijn pc is dus wel ok.
Ik zal eens gaan proberen of het onder win2k of win98 wel werkt.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 03 januari 2003, 17:34
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
technisch gezien is er geen enkele reden waarom het niet zou kunnen werken:

-de pc schrijft opdrachten naar de irDa poort en krijgt een respons via dezelfde poort terug.
-de Palm leest ook de irDa poort en haalt daar opdrachten vandaan (lees de MS, stuur een bestand, etc) en voert de opdrachten uit op de memorystick. Het resultaat daarvan gaat weer terug over de irDa-poort.

Alleen er moet een programma voor de Palm in combinatie met een programma op de PC zijn, die dat kan. ik heb nog eens met google gezocht, maar (nog?) niets kunnen vinden.

Wat had je met zo'n programma willen doen? bestanden naar de MS sturen, bestanden ervan lezen en bladeren door mappen. Of nog iets anders???
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 04 januari 2003, 10:11
Snaus
Guest
 
Berichten: n/a
Hmm, nu gaat dit draadje opeens over irda...

Is er iemand hier met technische kennis, die weet of een palmtop via een usb-ethernet kaart is te verbinden met ethernet??

Wat je dan zou kunnen, is je Palm overal in huis kunnen connecten (heb in de meeste ruimten wel minimaal een ethernet-stopcontact).
Met citaat reageren
  #10  
Oud 04 januari 2003, 10:27
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Het antwoord op die vraag is dus, nee! Maar dat had ik al eens gezegd. Technisch is het misschien wel mogelijk, maar er is

1) geen applicatie op je thuisserver die je usb aan ethernet bind. Met de sitecom-kit lijkt dat wel te lukken (onder linux gaat het ook met handwerk), maar
- de connector van de kit zit verkeerd om (past niet op de pda)
- je hebt alleen driver software voor de pc, niet voor de pda

Er is wel software die het met een seriele verbinding kan: MochaPPP

2) Hoe stel je je pda in zodat het voor ip-verbindingen gebruik maakt van de usb-connector? Er is geen enkele applicatie die dat kan/doet.
Je zou verwachten dat usb gewoon een andere soort seriele verbinding is waarover het ipverkeer kan lopen (net zoals het bij een seriele kabel kan), maar er is nog niemand geweest die daar voor kon zorgen.

Daarom gaat deze draad nu over irDa. Maar hij mag ook over Bluetooth gaan hoor. Als zich in deze draad iemand meldt die het probleem oplost zijn daar miljoenen Palm gebruikers blij mee. Dat kan ik haar/hem beloven.

Ik gok dat als je overal in je huis wilt kunnnen connecten dat je beter uit bent met Bluetooth, maar dat is duurder dan de oplossing die jij in gedachten had.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #11  
Oud 04 januari 2003, 10:40
Snaus
Guest
 
Berichten: n/a
Ok, ok. Maar als ik je commentaar goed intepreteer zou het volgende dan wel mogelijk moeten zijn:

pda --> seriële kabel --> netwerkadapter serieel naar ethernet --> ethernet (--> internet)

Toch?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 04 januari 2003, 11:49
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Ik zou niet weten hoe je aan zo'n adapter komt (maar dat weet jij vast wel , maar dan is het het proberen zeker waard!
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #13  
Oud 22 januari 2003, 12:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Zo'n adapter kun je maken van je eigen PC met Mocha W32 PPP. Dat werkt overigens alleen samen met een seriele kabel.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 22 januari 2003, 12:17
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Overigens snap ik deze opmerking van Gert-Jan niet:
Citaat:
De combinatie zoals jij hier beschrijft gaat niet werken volgens mij, er zijn ten eerste geen koppelstukken te krijgen om een 'male' USB connector te verbinden naar een andere 'male'
Voor de Zire beweerde je toch dat een dergelijke verloopstekker wel zou werken (alleen dan naar serieel ipv ethernet)? Sterker nog er was een gebruiker die beweerde dat hij dat gedaan had met een MP3 speler. Alhoewel hij niet meer uitlegde hoe hij dat dan voor elkaar gekregen had en ik ook sterk de indruk had dat hij het verkeerd om gedaan had (MP3 speler met seriele poort?)
Met citaat reageren
  #15  
Oud 22 januari 2003, 12:21
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Zo'n adapter kun je maken van je eigen PC met Mocha W32 PPP. Dat werkt overigens alleen samen met een seriele kabel.
Niet helemaal waar... MochaPPP connecties verlopen ook prima via Bluetooth

Citaat:
Overigens snap ik deze opmerking van Gert-Jan niet:

quote:
----------------------------------------------------------------------
De combinatie zoals jij hier beschrijft gaat niet werken volgens mij, er zijn ten eerste geen koppelstukken te krijgen om een 'male' USB connector te verbinden naar een andere 'male'
----------------------------------------------------------------------
Wat snap je hier niet aan dan? een native device kan je nou eenmaal (nog) niet koppelen met een andere native. er zal minimaal een active device (zoals een PC) aan te pas moeten komen. en vandaar ook dat er dus geen koppelstukken zijn. Welke opmerking over de zire bedoel je trouwens?
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 22 januari 2003, 13:41
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als je blue tooth hebt heb je de mochasoft software niet nodig. Dan zijn er betere oplossingen beschikbaar, maar het kan er inderdaad ook mee.

Ik bedoel de discussie over dat de Zire aan een seriele poort zou kunnen met een "USB to serial" adapter. Dat is dezelfde aansluitmethodiek als hier voorgesteld wordt. Als een USB to serial kabel wel zou werken waarom een USB to ethernet dan niet (even afgezien van de benodigde software)? Maar goed mijn punt was inderdaad dat het voor de Zire ook al niet werkt. Het verbaasd me dus alleen dat je nu dezelfde opmerkingen, als die ik had bij die Zire discussie, gebruikt om te zeggen dat "USB to ethernet" niet gaat werken.

Voor zover ik weet zijn Clie's overigens wel als USB host te gebruiken. Ik begreep dat de chipset die sony voor USB gebruikt daarvoor geschikt is. Alleen heeft niemand daar de software voor beschikbaar. Dat is wel jammer, want ik zou ook graag USB devices aan willen kunnen sluiten op mijn Clie (zoals met PocketPCs wel vaak kan)
Met citaat reageren
  #17  
Oud 22 januari 2003, 13:50
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik weet inderdaad dat er ook andere manieren zijn, maar het werkt wel, en daar ging het om

En wat betreft de vergelijking tussen dit onderwerp en de Zire, dat is totaal niet met elkaar te vergelijken. Het Zire-geval zou aan de pc gekoppeld worden, en in dat geval zou de Zire dus het native device zijn, want hij zou dan aan de PC hangen, aan de active dus. De Pc zorgt in dat geval voor de aansturing, niet de Zire.

In dit geval is het heel anders, daar wil iemand dus een USB-netwerkadapter aan de Clié hangen. dit kan simpelweg niet, omdat je dan dus drivers voor die netwerkadapter op de Clié zou moeten hebben, en die zijn er niet!

PC <-> Zire is iets heel anders als Clie <-> netwerkadapter.

Ik weet dus ook niet waarom je deze vergelijking erbij betrekt.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 22 januari 2003, 14:57
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
In dit geval gaat het om "PDA -> USB -> ethernet" bij de Zire serieel uitgang vraagstelling om "PDA -> USB -> serieel". Dat is dus exact dezelfde situatie. In beide gevallen is de PDA de host en de kabel het device (of resp native en active als je een andere terminologie wil gebruiken). Wat je dan uiteindelijk aan de serieel of ethernet uitgang hangt heeft er namelijk niets mee te maken. De PC kan nooit de host zijn aan de seriele of ethernet kant van de kabel.

Het probleem zit hem in beide gevallen inderdaad in het feit dat je een willekeurige "USB to XXX" adapter niet in de PDA krijgt. Niet zolang de PDA geen software voor heeft althans (als de PDA uberhaupt al een USB Host chipset heeft).

Dat het een male stekker is lijkt me overigens niet zo'n probleem. Desnoods knip je die eraf en zet je er een andere op. Gender benders zijn er voor USB ook zat. Zie bijvoorbeeld
NanoSystems
Met citaat reageren
  #19  
Oud 23 januari 2003, 06:32
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
In dit geval gaat het om "PDA -> USB -> ethernet" bij de Zire serieel uitgang vraagstelling om "PDA -> USB -> serieel". Dat is dus exact dezelfde situatie. In beide gevallen is de PDA de host en de kabel het device (of resp native en active als je een andere terminologie wil gebruiken).
Volgens mij maak je hier toch een denkfout, in het eerste geval is de PDA inderdaad de host, die de aansturing moet verzorgen van de ethernet aansluiting. In het tweede geval is de PC echter de Host, en niet de PDA. Of heb je ooit wel eens drivers op je Palm moeten installeren om een synchronisatie met je PC tot stand te brengen? Nee, want die zijn min of meer al in het PalmOS ingebouwd. En op je Palm zijn dus geen drivers geinstalleerd voor een ethernetadapter... Net zoals er op je PC standaard geen drivers aanwezig zijn voor een PDA synchronisatie. Voor een pc vallen die wel te installeren, voor een ethernet adapter aan een Palm (nog?) niet...

Maar goed, wat betreft zo'n genderbender, ik heb er wel eens naar gezocht, nooit gevonden. Nu dus wel. Als er nu ook nog drivers komen voor ethernet aan de Palm...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #20  
Oud 23 januari 2003, 10:30
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Als Mocha USB zou ondersteunen zouden ook al veel PDA gebruikers geholpen zijn zonder genderchangers. Met de opkomst van BT en Wifi wordt dat overigens al een stuk minder urgent.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023