Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #281  
Oud 06 januari 2004, 16:49
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Kan een Tungsten|T3-bezitter even laten weten of Mapsonic ook in landscapemode werkt op de T3? (480x320).

thnx,
- jp
Met citaat reageren
  #282  
Oud 06 januari 2004, 17:22
gjhartwich gjhartwich is offline
Lid
Voornaam: Gert-Jan
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 13 december 2003
Berichten: 19
Citaat:
Op 06-01-2004, om 17:49 heeft jean-paul dit gezegd in bericht #281
Kan een Tungsten|T3-bezitter even laten weten of Mapsonic ook in landscapemode werkt op de T3? (480x320).
Ja hoor het werkt! Alleen of het handig is? De kaart draait tijdens navigatie automatisch in de rijrichting en dan vind ik het handiger om meer te zien van wat je nog te wachten staat (in portraitmode), dan om te zien welke wegen er naast je zijn (in landscape mode)...

Groet,
Gert-Jan
Met citaat reageren
  #283  
Oud 06 januari 2004, 20:27
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Citaat:
Onder welke omstandigheden treedt zo'n lange berekeningstijd nu precies op? En als dit voorspelbaar is, wat is er dan aan te doen?
Hoi,


Ik heb Patrick direct gemailed en het blijkt dat ik erover heen gelezen had dat er ook een deel twee van de review is met technische details.

Hierin staat beschreven dat als je in File/Parameters een Calculation Extent kiest van Limited dat de rekentijden laag zijn (bijv. 20s ipv. minuten lang). Ook zijn de bereende routes vrijwel altijd gelijk aan de routes met Calculation Extent Complete.

Dit betekent dat mapsonic dus zeker bruikbaar is.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #284  
Oud 07 januari 2004, 16:25
J@N57 J@N57 is offline
Senior lid
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 11 december 2002
Locatie: Veluwezoom
Berichten: 88
Mapsonic kortste=snelste route

J@N57 heeft GJHartwich een pm gestuurd
Met citaat reageren
  #285  
Oud 07 januari 2004, 23:22
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi,

Ik gebruik nu mapsonic en heb ervaren dat de eerste routes die mapsonic uitrekent minuten lang kunnen duren. Ook met limited calculation extent en als je bijv. binnen Breda een route plant. Ik gebruik de volledige Benelux kaart (> 100MB).

Om de een of andere reden wordt routing later sneller. Komt dit misschien door de fds file die mapsonic aanmaakt? Heeft iemand zelf ook deze ervaring?

Ik heb overigens ook viamichelin dit gevraagd en ben benieuwd naar hun antwoord.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #286  
Oud 08 januari 2004, 20:54
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi allemaal,


Ik heb inmiddels al iets ervaring met mapsonic (gisteren ook een lang stuk gereden). Het volgende valt op:
  • berekeningstijden kunnen echt behoorlijk lang zijn, inderdaad meerdere minuten. Dit treedt vooral op als je bijv. van Den Helder naar Limburg routeert of van bijv. Vlissingen naar Groningen. Dit geldt voor Calculation Extent limited. Zodra je op een oost-west of noord-zuid as blijft is de routing behoorlijk
    veel sneller.
  • als je van de route afwijkt is herberekening erg snel. Dit komt doordat het routing algorithme de kortste routes berekent van alle plaatsen(!) naar je bestemming. Als je dus afwijkt tijdens het rijden
    heeft hij de route zo weer te pakken. Als je echter de bestemming bijv. 100 meter verplaatst dan vind een volledige herberekening plaats.
  • mapsonic is gevoeliger voor de GPS dan digimap. Dit houdt bijv. in dat als je op de A16 van Breda naar Rotterdam rijdt (die echt meters verplaatst is), mapsonic veel gaat herberekenen en denkt dat je op een andere weg zit. Digimap is wat dat betreft iets toleranter. Mooi zou zijn als dit configureerbaar zou zijn wanneer de herberekening start.
  • de aanwijzingen die je krijgt op het scherm zijn behoorlijk precies en komen overeen met wat je op de borden ziet, in elk geval veel precieser dan bij Digimap. Het font zou wat groter
    kunnen zijn zoals Patrikl ook zijn review heeft gezien.
  • afsluiten van de applicatie duurt hinderlijk lang (soms zelf meer dan een minuut, zie ook review Patrikl).
  • de mapstore applicatie onthoudt de map niet die je hebt gemaakt.
    Dit is best vervelend.
  • de automatische zoom van mapsonic is perfect. Het is een soort distance based zoom die ervoor zorgt dat zodra je dicht bij de volgende aanwijzing bent, de zoom zich hieraan aanpast zodat je de kruizing (bijv.) waar je af moet slaan steeds groter ziet worden naarmate je dichterbij komt. Dit is erg prettig. Ik kon me met digimap niet voorstellen dat iemand in een keer naar mijn huis zou kunnen rijden, maar met mapsonic zou dat zonder problemen moeten lukken (doolhofwijk).
  • het opzoeken van adressen en POIs kost inderdaad veel moeite
    (veel taps nodig). Veel voorkomend is bijv routeren naar 'huis'.
  • de weergave van de kaarten is echt perfect. Op elk zoom nivo zie je
    een herkenbare kaart van de omgeving. Het gebruik van kleuren is
    soberder dan bij digimap maar maakt het wel prettiger voor je ogen
    en functioneler (minder afleiding).

Wat mij betreft zijn er maar een paar dingen nodig om van mapsonic een echt perfect systeem te maken dat de core functionaliteit perfect ondersteund (zorgen dat ik via een berekende route op mijn bestemming aankom):
  • snellere berekening van de route. Dit zou kunnen door eventueel
    on the fly het gebruikte kaart materiaal aan te passen. Bijv.
    veel details dichtbij start en finish en weinig details er tussenin.
    Omdat mapsonic gebruik maakt van een grote conceptuele kaart zou
    dit moeten kunnen zonder de problemen die digimap heeft.
  • grotere fonts
  • sneller afsluiten van de applicatie
  • sneller zoeken naar adres.

Nu heb ik zelf een nogal langzame SD kaart (VFSMark 250) en heb nu een nieuwe SD kaart besteld die veel sneller is en ben benieuwd wat dit doet met de performance.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #287  
Oud 09 januari 2004, 00:29
janhaag janhaag is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 05 december 2003
Locatie: Den haag
Berichten: 45
Ik heb ervaren dat mapsonic bij mijn roete over een auto snelweg bij instelling van snelste route een roete pakt die je lijdt via de uitvoegstrook en dan via een klein stukje weg direct weer de invcoegstrook op. je kon hier gewoon over de snelweg door rijden, en dat is ook het snelste. Bij het instellen van korste roete dan wordt er wel de goede weg gehouden dus de autosnelweg, vreemd toch want autosnelweg is de snelste roete.

Maar je raad het al bij een andere uitvoegstrook leid hij mij, bij instelling van korste roete, de autosnelweg af en direct weer de invoegstrook op. Eigenlijk klopt dit perfect (autosnelweg heeft een kromming en invoeg en uitvoeg heeft rechte lijn) maar wel frustrerend. Eerst van te voren de roete checken, dus.

Het eerste punt is echt vreemd en lijkt mij een soort buk.

Zou je dit kunnen oplossen door de snelheden aan te passen. houd Mapsonic hier rekening mee?

Even wat proberen, maar als iemand het weet graag antwoorden want dan hoef ik er geen kostbare tijd aan besteden.
Met citaat reageren
  #288  
Oud 09 januari 2004, 08:56
J@N57 J@N57 is offline
Senior lid
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 11 december 2002
Locatie: Veluwezoom
Berichten: 88
Korste en snelste route in Mapsonic

Eerder in deze thread (pagina 14) heb ik een ongeveer soortgelijke vraag gesteld en daarop een antwoord gekregen van iemand met dezelfde ervaring. Aan ViaMichelin heb ik deze kwestie voorgelegd en ontving van hen het volgende antwoord:

Dear Sir,
Thank you for the interest you have shown in our new product range of
cartographic software for PDA.
It is only possible to select the shortest way in the normal modus. The
navigation modus is automatically searching for the quickest way. If
you prefer to take main roads for your trip, we recommand you to reduce
the speed. If you reduce the speed, you can modify the calculation of
your driving direction.

We hope we could provide you with enough information to answer your
request and thank you for your patience.

Yours faithfully,

- Customer Relations Department -

Ik heb dit nog niet goed kunnen uitproberen, maar probeer dit zo spoedig mogelijk te doen. Misschien hebben jullie iets aan dit antwoord.
Met citaat reageren
  #289  
Oud 09 januari 2004, 09:17
janhaag janhaag is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 05 december 2003
Locatie: Den haag
Berichten: 45
een snelle scan gedaan en inderdaad je kan met de snelheid veel doen. Maar het blijft verstandig om de route te controleren omdat wanneer je 2 of meerdere wegen dezelfde snelheid geeft hij bij invoegen en uitvoegen de korste route neemt omdat deze weer de snelste is.

Het ene voordeel is in het andere zijn nadeel, pffffffffff het is wat.
Met citaat reageren
  #290  
Oud 11 januari 2004, 15:06
ingrid
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Korste en snelste route in Mapsonic

Hallo allemaal,

Het lukt me nog steeds niet op om ' grote' Mapsonics kaarten vanaf de extentionkaart in te lezen. Het probleem zit erin dat het bestaan voor het synchroniseren een pdb-extentie heeft, maar op de extenionkaart ineens een fdp-extentie. Deze wordt bij het openen in Mapsonic op de PDA niet herkend. Wie kan mij helpen?
Met citaat reageren
  #291  
Oud 11 januari 2004, 17:00
edwin2003 edwin2003 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 november 2003
Locatie: Noordwijk
Berichten: 265
Zelfde probleem ook gehad. Kies bij opslaan voor sd card (pijltje uittrekken) en kopieer handmatig de file dan naar SD Card via reader in de juiste directory "\MapSonic_Maps"
Dat was nij mij de oplossing (wel een tikkie balen van TomTom, hoop dat mapsonic snel bijspijkerd)

Groet,

Edwin
Met citaat reageren
  #292  
Oud 11 januari 2004, 17:40
ingrid
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 11-01-2004, om 18:00 heeft edwin2003 dit gezegd in bericht #291
Zelfde probleem ook gehad. Kies bij opslaan voor sd card (pijltje uittrekken) en kopieer handmatig de file dan naar SD Card via reader in de juiste directory "MapSonic_Maps"
Dat was nij mij de oplossing (wel een tikkie balen van TomTom, hoop dat mapsonic snel bijspijkerd)

Groet,

Edwin
Bedankt voor je antwoord. Om gebruik te kunnen maken van grote bestanden heb je durs een apparte reader nodig begrijp ik.
Groet,
Ingrid
Met citaat reageren
  #293  
Oud 11 januari 2004, 17:49
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Niet per se. Maar de reden dat vele mensen een cardreader hebben is dat het overbrengen van bestanden sneller gaat dan met de Hotsync. Nee, wat zeg ik! Niet sneller, hééél veel sneller , echt heul veul sneller.
Met citaat reageren
  #294  
Oud 11 januari 2004, 17:53
ingrid
Guest
 
Berichten: n/a
Ok, maar hoe krijg je het nu op de sd-kaart? Volgens mij heb ik alles al geprobeerd.
Met citaat reageren
  #295  
Oud 11 januari 2004, 19:42
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi @Ingrid,

Je kan bijv. CardExport installaeren. Hiermee maak je van je Palm een card reader (je hebt dan wel een tijdelijke license). Verstandig is misschien om een cardreader te kopen.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #296  
Oud 11 januari 2004, 19:50
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Nog meer ervaring met mapsonic...

Hoi,


Ik heb mapsonic nu behoorlijk aan de tand gevoeld en ben aardig ontevreden geworden.

Hier zijn weer een aantal problemen:
  • Berekening duurt erg lang, ook met
    calc. extent limited. Berekening van
    een route van max. 60km gaat nog maar de rekentijd stijgt erg snel als
    de route langer wordt.
  • Tijdens het rijden op de snelweg denkt
    mapsonic ineens dat hij op de weg
    ernaast rijdt en begint een volledige
    tijdrovende hercalculatie. Dit probleem treedt ook op andere plekken op.
  • Tot overmaat van ramp schakelt de
    de palm uit als (her)calculatie te
    lang duurt.
  • Mapsonic geeft verkeerde aanwijzingen,
    vooral bij het oversteken van een
    brede kruising (dan bijv. 'go straight ahead i.p.v. 'turn left').
  • vooraanwijzingen worden niet altijd
    gegeven waardoor je eenvoudig
    afslagen mist.
  • Mapsonic berekent een aantal extreem
    verkeerde routes. Probeer het volgende maar eens:
    Departure: 51deg59,6538';4deg22,8993'
    Arrival: 51deg59,6282';4deg22,96'

Ik heb het product nog minder dan 7 dagen en probeer nu mijn geld terug te krijgen. Voorlopig terug naar Digimap en dan over een paar maanden tom tom (zodra ze een software-only versie voor de palm hebben).

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #297  
Oud 11 januari 2004, 20:34
gjhartwich gjhartwich is offline
Lid
Voornaam: Gert-Jan
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 13 december 2003
Berichten: 19
Re: Nog meer ervaring met mapsonic...

[quote]Op 11-01-2004, om 20:50 heeft Erik076 dit gezegd in bericht #296
Mapsonic berekent een aantal extreem verkeerde routes.
/QUOTE]

Die verkeerde route uit je voorbeeld had ik ook al gevonden. Volgens mij gebeurt het als je een hoofdweg verlaat en rechtsaf wilt en die weg een tweebaansweg is. Dan gaat Mapsonic niet meteen rechtsaf, maar gaat hij drie keer linksaf.
Drie andere voorbeelden heb ik zojuist in een mail naar ViaMichelin gestuurd. Kijken of ze hiervoor een update denken uit te brengen.

Ik zou zeggen, stuur ook de andere bevindingen op, ik hoop dat ze er iets mee doen...

Groet,
Gert-Jan
Met citaat reageren
  #298  
Oud 11 januari 2004, 20:38
Henk1975
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Re: Nog meer ervaring met mapsonic...

Ik heb ook wel enkele negatieve ervaringen. Foutieve route e.d. Ik wil ze wel doorgeven naar mapsonic. Wat is het emailadres?
Met citaat reageren
  #299  
Oud 11 januari 2004, 20:46
gjhartwich gjhartwich is offline
Lid
Voornaam: Gert-Jan
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 13 december 2003
Berichten: 19
Re: Re: Re: Nog meer ervaring met mapsonic...

Citaat:
Op 11-01-2004, om 21:38 heeft Henk1975 dit gezegd in bericht #298
Wat is het emailadres?
Achter op de doos staan de adressen. Ik heb het gestuurd naar het adres in de UK: pda-uk@viamichelin.com

Gert-Jan
Met citaat reageren
  #300  
Oud 11 januari 2004, 21:01
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, het valt me nu eigenlijk pas op dat in mijn review de Verbeterbaar en Pluspunten nogal gesnoeid zijn geraakt. Ze worden wel beschreven in het "tweede deel", maar ze zijn zo wel een stuk minder zichtbaar.

De complete lijst was:

Verbeterbaar
  • Grootte van de kaartbestanden (concurrenten kunnen het met een derde van de omvang toe)
  • De benodigde hoeveelheid RAM maakt het eigenlijk alleen goed geschikt voor PDA's met meer dan 16MB RAM.
  • Het mist nog wat functies die de geavanceerdere PocketPC programma's wel hebben.
  • Gesproken routeaanwijzingen soms verwarrend
  • De teksten en controls op het scherm zijn te klein
  • Afsluiten applicatie duurt soms te lang
  • Programma stopt met bijwerken van de positie op het scherm als er een aanwijzing uitgesproken wordt
  • Geen mogelijkheid voor hele Europese routes in één keer
  • Geen zoekmogelijkheid op postcode
  • Soms nog wat buggy
  • Ietwat weinig instelmogelijkheden (alhoewel de standaardinstellingen best goed zijn)

Pluspunten
  • Eenvoudige bediening
  • Goed doordachte methodiek van kaartuitsnedes
  • Routeplanning op huisnummer niveau
  • Verstaanbare gesproken aanwijzingen
  • Echt transparante manier van gebruik geheugenkaarten
  • Adembenemend mooie weergave van de kaarten.
  • Zelfs bij ver uitzoomen blijven kaarten leesbaar
  • Voor niet al teveel geld de kaarten van heel Europa
  • Automatische en tijdige route herberekening als je van de geplande route afwijkt
  • Zowel een PDA routeplanner als een routeplanner voor op de PC.

Met name die verwarrende aanwijzingen verbaasde mij inderdaad ook nogal. Snelheidsproblemen bij het plannen heb ik niet zo'n last van gehad. Een T3 is dan ook nog eens een keer of 4 zo snel als een NX70. De grootste route die ik gereden heb is dan wel van Amstelveen naar Groningen (190 km) dus misschien kan het wel een probleem worden als je nog verder gaat.

Herplanningen bij een GPS afwijking heb ik soms ook wel gezien, maar die heb je altijd. Dat dat lang duurt heb ik nooit gehad. Bij mij floepte de route met een paar seconden al weer terug. Bijna te snel om te zien.

Dat is dan een nadeel van een snelle herberekening bij verkeerd rijden. Dat heb ik echter liever dan de aanpak van DigiMap waarbij je inmiddels 10 km verder bent voordat je eindelijk een bruikbare herplanning hebt gekregen (nadat de route al 20 keer is herberekend op steeds een lokatie waar je net voorbij rijdt). TomTom doet dit hetzelfde als MapSonic overigens.

Die kaartfout is wel vreemd, maar die heb je met elk programma. Ik liep met DigiMap vaak (veel vaker dan in MapSonic) tegen kaartfouten aan.

Maar inderdaad het belangrijkste probleem van MapSonic was wel dat het nogal veel punten mist tov TomTom Navigator. Nu die beschikbaar is voor PalmOS lijkt me het heel lastig worden voor MapSonic.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023