Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm - overige modellen

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 05 april 2001, 08:24
Elico
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs down

Ik heb sinds 1,5jr een Palm V. Deze wil sinds kort niet meer opgeladen worden. Harde reset (ook in de cradle) helpt niet. Volgens technische ondersteuning is dit een probleem wat vaker voorkomt bij de V. Volgens hun moet een batterij minimaal 5-7 jr meegaan. De oplossing is F260,- betalen voor reparatie.
Nu begrijp ik ook wel dat de garantie 1 jr is welke inmiddels is verstreken. Ik vind het echter wel belachelijk dat je 25% van de aanschafwaarde moet betalen om iets te laten repareren wat eigenlijk niet stuk mag gaan binnen zo een korte tijd. Bovendien krijg ik geen garantie dat de batterij het nu langer volhoudt.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden cq of jullie dezelfde ervaring hebben. Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de batterij?
Bedankt.
Co
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 mei 2001, 19:16
aluteijn
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb sinds 23 mei 2000 mijn PalmVx. Als ik hem op de cradle heb gezet geeft Batmon 1.2 100% en 4.00 V aan. Zodra ik hem er af haal staat hij binnen een aantal minuten op 71% en 3.80 V. Ik heb alle hacks eraf gehaald, gebruik het backlight dan niet en heb zelf Launcher III eraf gehaald. Wie weet wat ik er het beste mee kan doen? Ik weet dat er al veel geschreven is over dit onderwerk echter dat gaat(bijna) altijd over de PalmIII.

André
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 mei 2001, 12:25
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Belachelijk!!!

Ik vind het belachelijk dag je zoveel moet betalen voor iets dat niet kapot MAG gaan!!! wat moeten ze daar bij palm wel niet verdienen hey!!!
Kunnen we geen actietje opzetten ofzo teen die ommundi hoe reparatie kosten?????

dit is gewoon echt abnormaal!!!

Mzzl!!!

Ivo
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 mei 2001, 12:43
palmvx's schermafbeelding
palmvx palmvx is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 01 februari 2001
Berichten: 193
NOGMAALS.....

Toen je de palm nieuw kocht MOEST je hem absoluut 4 uur continu laden. (je moet je dus even kunnen beheersen). Laat je de palm in de initiele fase niet helemaal volledig opladen dan zal de accu geen maximale capaciteit kunnen opbouwen met als gevolg dat de accu van je palm niet lang mee gaat.
__________________
The difference between men and boys is the size of their toys.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 mei 2001, 17:19
Maikel
Guest
 
Berichten: n/a
Ik sluit me volledig aan bij dat laatste antwoord!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 mei 2001, 21:08
aluteijn
Guest
 
Berichten: n/a
Toen ik hem gekocht had, heb ik hem de gehele dag (09:00-18:00 uur) laten opladen, dus daar kan het niet aan liggen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 mei 2001, 18:57
Maikel
Guest
 
Berichten: n/a
Aluteijn,

Het opladen gaat in eerste instantie best snel (tot ongeveer 4.0 volt). Van hier tot helemaal vol (rond de 4.03 volt) duurt echter best wel lang. Als je je Palm gebruikt, gaat het eerste stukje relatief snel leeg, maar hij blijft niet in dat tempo ontladen, probeer maar eens! Waarschijnlijk doe je weken met een volle lading (als je niet de gehele dag spelletjes speelt.

Dat programma waar je het over hebt (Batmon?!) ken ik niet, maar dat zou ik snel weggooien. Je schrijft dat 4.0 volt 100 % is en dat 3.8 volt 71 % procent is. Volgens mij is 71 % van 4.0 volt 2.84 volt, maar dat kan aan mij liggen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 mei 2001, 22:53
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Je moet je volgens mij ook niet blindstaren op de batterijpercentages. Kijk liever hoe lang de batterij werkelijk meegaat zonder tussentijds op te laden, door de proef op de som te nemen. (Vooraf natuurlijk wel een volledige backup maken!)

Peter B
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 mei 2001, 00:12
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Hoe lang een batterij meegaat hangt er helemaal vanaf hoe en hoe intensief je je Palm gebruikt. Dus bepalen hoe lang de batterij meegaat is ook niet meer dan een globale indicatie. Ik vind een batterijhulpje die de status aangeeft (met perccentages of een balkje of wat dan ook) dus wel nuttig. Ik ben het wel met Peter eens dat je je er niet op moet blind staren. De percentages, balkjes, en voltages kan je het beste als een globale indicatie beschouwen. Verder gewoon regelmatig opladen. Dat is voor een Lithium Ion batterij sowieso beter, gaat langer mee.

Een batterij die helemaal niet meer oplaadt (start van deze thread) is definitief overleden. Of de oplader/cradle is defect!

Ter verklaring van de percentages het volgende:

De programmaatjes die dit voor je berekenen en je de percenteages tonen (ik gebruik zelf 'Battery Info') gaan niet uit van 0 (nul) als ondergrens, maar van de "tresholds" die het Palm OS ook gebruikt. Ook de bovengrens kan verschillen. Afhankelijk van het type batterij ligt de bovengrens tussen 3 en 5.

Bij de Lithium Ion batterij in een Vx is er een "warn" level van 3.76 volt, de popup vensters met waarschuwingen beginnen te verschijnen. Bij een "critical" level van 3.71 schakelt de Palm zichzelf uit. Je kan de Palm dan niet meer aanzetten tot je hem opgeladen hebt. Hoeveel tijd er tussen 3.76 volt en 3.71 volt zit hangt er weer vanaf hoe je je Palm gebruikt. De inhoud van het RAM geheugen kan na het uitschakelen nog ongeveer een week bewaard worden. Het kan ook zijn dat het nog steeds drie levels zijn, zoals in de oudere Palm modellen, zie volgende blokje tekst.

Ik heb ook nog een oude Palm Professional. Die heeft drie levels. 1e level 1 keer per uur een waarschuwing, 2e level 1x per 3 minuten een waarschuwing, 3e level schakelt de Palm uit. Met Alkaline batterijen deed ik er 4 tot 8 weken mee afhankelijk van het gebruik. Met oplaadbare batterijen erin (type weet ik niet meer) haalde ik meestal maar net een hele week, in extreme gevallen twee weken. Maar langer niet.

Wat ik maar wil zeggen: die percentages geven aan hoe het met de batterij is gesteld ten opzichte van één van die levels (tresholds) en niet ten opzichte van een ondergrens van 0.00 en ook niet per definitie berekend ten opzichte van een bovengrens van 4.00. Dat is de reden dat 3.8 volt wordt berekend en weergegeven als 71%. Het geeft dus aan hoe ver je nog van een kritische grens bent verwijderd.

Zo ongeveer dus.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 mei 2001, 07:20
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Batterij monitor

Dit is voor mij de eerste keer dat ik hoor van een Palm V batterij die niet meer oplaadt. Heel vervelend.

Voor hen die denken problemen te hebben met de batterij, er is een programmaatje 'battery monitor' dat analyse en berekeningen loslaat op de batterij. Zie: http://www.palmgear.com/software/sho...412&prodID=980

Met citaat reageren
  #11  
Oud 17 mei 2001, 15:52
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Batterij Monitor

Wel effe opletten dat dat programma alleen werkt op Palm met een OS ouder dan 3.1. Dus niet installeren op een Palm V!! (waar het hier dus wel over gaat)
Met citaat reageren
  #12  
Oud 17 mei 2001, 17:39
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Ik heb Battery Monitor 1.7 op m´n Palm Vx geinstalleerd. Het werkt werkt wel, maar echt veel heb je er niet aan met een Lithium Ion batterij. Je kan namelijk alleen Alkaline of NiCad als batterij type instellen.

Het programma is ook al oud. Aan de datum van de bestandjes te zien van maart 2000. In het readme bestand zegt de schrijver van het programma dat hij werkt aan een versie die ook geschikt is voor OS 3.3 en 3.5. Als hij dat in maart 2000 zei, dan mag hij wel opschieten, want er zijn nu alweer Palm modellen met OS 4.0 erop. Op zijn website is ook al een jaar niets meer veranderd. Ik niet de indruk dat er nog een nieuwe versie zal komen.

Ik gebruik zelf Battery Info 1.3 (freeware)
http://www.palmgear.com/software/sho...fm?prodID=3476

Battery Info is vergelijkbaar met Batmon 1.2.1
Met citaat reageren
  #13  
Oud 22 mei 2001, 23:06
PDATechCenter PDATechCenter is offline
PDATechCenter, Zaltbommel
Voornaam: Richard
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 08 december 2000
Locatie: Zaltbommel
Berichten: 122
Stuur een bericht via MSN naar PDATechCenter
Palm V(x) accu gedrag, een technisch verhaal.

Ik vervang regelmatig Palm V accu's die slecht zijn geworden. En ik krijg ook veel klachten over de capaciteit.
Laat ik eerst even e.e.a. rechtzetten.

De initial charge is niet zo belangrijk als men denkt.
Li-Ion kent geen geheugeneffect, en ze worden 'vol' uit de fabriek geleverd. (4.20 volt)

De Palm V nokt af bij plm 3.4 volt, dit komt door de zeer eenvoudige struktuur van de interne 3.3 volt voeding.
De Palm III en Pro beschikken over een step-up convertor, wardoor bij een batterijspanning van 1 volt het
geheugen nog
bewaard blijft. Bij de V(x) gaat dat niet op.

De ondergrens van een Li-Ion accu is 0 Volt. Nominale celspanning 3.6 volt en volgeladen max. 4.20 volt. Doorgaans raken de accus van onze V(x) nooit 'leeg'. 'leeg' is < 3.2 volt.

Ik heb gemerkt dat de laders van Palm (Motorola) nogal te wensen overlaten, de laadspanning bij een volle accu hoort maximaal 4.20 volt te zijn. Ik heb verscheidene laders omgebouwd, en heb gemerkt dat de capaciteit van de accu toeneemt en soms zelfs verdubbelt. Mijn eigen Vx heeft een
laadspanning van 4.20 volt, FPSUtil geeft op de Palm 4.14 volt aan na een nachtje laden. Pas na enkele dagen gebruik kom ik onder de 4.0 volt. Ik ga derhalve gerust 14 dagen op vakantie zonder lader op zak.

De laders geven vaak niet meer dan 4.02 tot 4.10 volt af.
Zeer belangrijk bij Li-Ion is de bovengrens van de laadspanning. Als je te hoog gaat gaat de accu onherroepelijk stuk. Vandaar dat Motorola de laders nogal
conservatief afsteld. Nadeel daarvan is dat de capaciteit niet ten volle wordt benut.

Vaak ligt het snel ontladen van de accu aan iets anders.
Veel voorkomede problemen zijn:
1) Een defecte backlight,
2) Vocht,
3) Een gechrashte accu controller,
4) slechte of door vocht verrotte soldeerverbindingen,
5) Schimmel (!) alweer vocht dus...
6) Sluiting veroorzaakt door een stukje ferriet van de
backlight opslingerspoel, dat afbreekt na een val.
Dit laatste veroorzaakt ook nogal eens wazige chrashes....

Dus, als je Palm gechecked moet worden... dan weet je de weg... Ook zoals altijd in voor upgrades, en andere Palm technische onzin.

O ja, binnenkort in dit theater: 16 Mb voor de m50x!

Richard
Met citaat reageren
  #14  
Oud 18 juli 2001, 21:29
pven
Guest
 
Berichten: n/a
Angry

F*ck! Dit probleem heb ik ook...

Iemand een idee wat het kost bij PalmRepair om dit te repareren? (PalmRepair is op vakantie t/m 31 juli, vandaar dat ik het hier vraag.)
Met citaat reageren
  #15  
Oud 19 juli 2001, 00:58
Jimbo
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb

Ik zag een interessante tip om de weergave van het batterijniveau te resetten : Op de cradle de powerbutton 5 sec. indrukken.

Hier gevonden:
http://www.palmblvd.com/boards/Palm-...ages/6010.html
Met citaat reageren
  #16  
Oud 29 september 2001, 16:49
aluteijn
Guest
 
Berichten: n/a
Batterij en Palmrepair

Weet iemand of palmrepair weer op vakantie is of zo, want ik krijg geen reactie op mijn mailtjes.

Elico, is jou probleem al opgelost met je batterij van je Palm V. Wat heb je (waar?)er aan laten doen?

André
Met citaat reageren
  #17  
Oud 29 september 2001, 17:32
PDATechCenter PDATechCenter is offline
PDATechCenter, Zaltbommel
Voornaam: Richard
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 08 december 2000
Locatie: Zaltbommel
Berichten: 122
Stuur een bericht via MSN naar PDATechCenter
>Weet iemand of palmrepair weer op vakantie is of zo, want ik krijg >geen reactie op mijn mailtjes.
>
>Elico, is jou probleem al opgelost met je batterij van je Palm V. >Wat heb je (waar?)er aan laten doen?
>
>André

Andre,

Ik ben gewoon thuis, maar heb het zo allej** druk dat de nmailbox nogal achterloopt.

Ik probeer vandaag, en morgen de achterstand in te halen.

Op http://www.sfinx.demon.nl/palm kun je e.e.a. vinden over de standaard reparatie prijzen etc. (waar jou klacht ook onder valt).
Met citaat reageren
  #18  
Oud 12 november 2001, 21:41
robot
Guest
 
Berichten: n/a
Angry Batterij

BATTERIJ:

Ook ik heb het probleem van een slecht of niet oplaadbare batterij van mijn PalmV.
Er zijn een aantal opties mogelijk:
1. Niet oplaadbaar, zelfs niet na 48 uur.
2. Deels oplaadbaar.
3. Bij 2 kan het gebeuren dat ik van huis wegga met een half gevulde
batterij. Eenmaal op mijn werk (45 minuten later) is de batterij
spontaan maximaal gevuld.
4. Na een harde reset , is de batterij goed en snel < 1 uur, volledig
opgeladen.

Mijn Palm is nu 2 jaar oud, problemen zijn een half jaar geleden begonnen.
Voorheen kon ik zondermeer 3 tot 4 weken (zonder op te laden), de Palm gebruiken. Dit is nu niet meer mogelijk, na maximaal 5 dagen is het gedaan.
Het gebruik van de Palm is niet verandert, er zijn geen extra applicaties geinstalleerd. Het OS is nog steeds 3.3

Over deze kwestie gesproken met Palm Nederland. Ze kennen het probleem, erkennen ook dat een verwachting van 5 jaar zorgeloos gebruik een reele verwachting is, maar leggen desalniettemin alle kosten neer bij de gebruiker/eigenaar.
Ik ben niet van plan mij hierbij neer te leggen. Wanneer een wasmachine na 3 jaar de geest geeft, kan met succes geeist worden van de leverancier dat hij het apparaat (eventueel tegen een geringe bijdrage) repareert.
Toen ik dit aan Palm voorhield was de reactie dat ƒ 300,00 gezien mocht worden als een "geringe" bijdrage.
Het zal duidelijk zijn dat maar weinigen deze mening van Palm zullen delen, ik in ieder geval niet.
De Palm heeft mij ongeveer ƒ 1000,00 gekost, wanneer ik van te voren had geweten dat ik na 2 jaar deze problemen zou krijgen, had ik de aanschaf niet eens overwogen.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 12 november 2001, 23:03
MEM@
Guest
 
Berichten: n/a
nooit problemen gehad

Ik heb tot nu toe 3 Palm V`tjes gehad voordat ik mijn huidige M505 gekocht heb.

1 Uit de winkel 2 Swap apparaten (1x kapot knopje en 1x kapot geheugen)

En ik moet zeggen dat de accu`s in de Palm de beste zijn die ik ooit heb gezien. Nooit geen problemen mee gehad zelfs niet in die swap apparaten.

Mijn laatste Palm V heeft na 1 1/2 jaar trouwe dienst nogsteeds een goei standby en use tijd (door verkocht aan een kennis voor een zacht prijsje).

Ik ben echt niet diegene waar je moet zijn als je zuinig wil zijn op je accu`s. Heb echt een onregelmatig gedrag. Soms laad ik hem meteen op en soms laad ik hem pas op als hij bijna leeg is.

IIG ik heb al velen GSM accu`s en accu`s voor MD/MP3 spelers door mijn klauwen gehad die deden het nooit langer dan 6 maanden deze accu's doen nog perfecte na 1 1/2 jaar 'misbruik'

Misschien heb ik dan geluk dat ik zteeds een goei accu krijg of misschien doe jij iets verkeerds
Met citaat reageren
  #20  
Oud 13 november 2001, 20:27
aluteijn
Guest
 
Berichten: n/a
Robot,

Stuur je palm naar Palmrepair. Laat tevens je cradle opwaarderen. De mijne werkt weer perfect. Hulde aan PalmRepair.

@ndré
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023