Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 18 november 2002, 08:34
Stinos
Guest
 
Berichten: n/a
Palm <-> Ipaq

Ik loop veel te denken over wat ik moet kiezen uit al die pda-kes

Nu vind ik de sony 675 een pracht toestel en had ik eindelijk beslist, maar als je dan is kijkt naar de Prijs van een ipaq ............... dan verschild dat niet zo veel.

Nu is een ipaq dan beter? Stabieler?
.......... kan ik voor een ipaq evenveel GRATIS software downloaden Of kan je dit enkel voor een palm?




Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 november 2002, 08:47
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Stabieler? Okee dan. Gratis software hoef je ook niet op te rekenen.
__________________
Wacht nog even tot de UX50 betaalbaar wordt......
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 november 2002, 08:55
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Ik wil niemand richting PocketPC duwen als een Palm eveneens een optie is, maar gisteren kwam ik wel deze site tegen: http://www.freewareppc.com/ (wel via de Palmvariant van deze site: http://www.freewarepalm.com/ ).

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 november 2002, 08:57
Stinos
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Stabieler? Okee dan. Gratis software hoef je ook niet op te rekenen.
Ik vraag het enkel, ik ken er niets van!!!

Dus je zou mij dan zeker de Sony aanraden?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 november 2002, 09:16
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Het hangt er natuurlijk helemaal van af wat je met een PDA wil doen.
Voor een keuze uit de verschillende PalmOS PDA's kun je dit verhaal eens doorlezen. Wil je meer informatie over PocketPC's, dan zul je ook even moeten rondsnuffelen op de http://www.pocketpc-club.nl/ .

En geef anders hier aan wat je verwacht van een PDA, dan kunnen we je beter adviseren.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 november 2002, 10:32
Stinos
Guest
 
Berichten: n/a
Ik ben net afgestudeerd en heb nu een job als leraar.

Het zou dus makkelijk zijn om een elektronisch puntenboek te hebben en het feit dat ik testen op die palm kan zetten is makkelijk. Zo heb ik steeds alles bij. Nu voor dit heb je geen dure palm nodig dat weet ik ook wel, maar als ik dan toch iets koop koop ik iets goed. Het feit dat je op de Clie PEG-T675C een mp3 speler hebt, een zeer goed scherm hebt, een stevige metalen case hebt, die sterke infrarood poort hebt, vind ik dan zo een pluspunten dat ik beslist had deze te nemen. Maar ja, dan komt de vraag van een pocket PC.

Ik denk persoonlijk dat ik beter (en goedkoper) af ben met de sony maar ja .............

de prijs van € 431 is dit te veel voor dat toestel of niet?

en wat meer geheugen voor de MP3speler optimaal te benutten kost dat veel? Ah ja, ik dacht toch dat de 675 uitgerust wast met dat goede high res scherm van de sj30 hè?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 november 2002, 12:40
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Wat ik een (heel) groot voordeel vind van de Sony / Palm t.o.v. de PocketPC apparatuur, is de levensduur van de accu. Doordat het PalmOS besturingssysteem 'lichter' is, en de applicaties ook, vergt het minder van processor, waardoor die ook lichter kan zijn, en zodoende langer met de accu doet. Ikzelf heb ook een Clié, en één keer per 4 dagen opladen is zat. En geloof me, ik gebruik hem zeer uitvoerig!

Daarnaast kwam laatst in een andere thread boven water dat Microsoft Office documenten op een Palm beter en makkelijker te bewerken zijn dan op PPC zelf, qua behoudt van indelingen etc, en je krijgt die software er bij een Clié nog gratis bij ook.

Verder is het voor een PalmOS-machine makkelijker om applicaties te ontwikkelen, vandaar ook dat er inmiddels al 15.000+ applicaties beschikbaar zijn, een aantal wat voor PPC bij lange na niet gehaald wordt, ook zijn applicaties veel goedkoper dan voor het PPC platform.

En dan ook nog een voordeel voor PPC: het scherm is (vaak) groter, wat dus makkelijker leesbaar is.

succes met je keuze!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 november 2002, 14:05
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De T675C heeft inderdaad een prima scherm. Voor zover ik weet hetzelfde als in de SJ30 ja. Het geheugen voor de MP3 is in de vorm van Memory Sticks. Als je dat Sony mini disk formaat wilt gebruiken (ATRAC ofzo?) dan heb je iets duurdere sticks nodig (die witte), maar voor gewone MP3 bestanden voldoen de goedkopere blauwe. Ik geloof dat er standaard een 16MB stick bij de T675C zit, maar dat zou je in de specs terug moeten kunnen vinden.

De accu van de T675C is overigens wel een zwakker punt. Sony heeft dit model zo draagbaar mogelijk gehouden (de T675C is vast de kleinste multimedia PDA) en er zit maar een kleine accu in. Veel meer dan 3 a 4 uur haal je er geloof ik niet op. Dat zou bij een moderne PocketPC wel beter zijn.

De enige echte concurrentie op PalmOS platform zou de Tungsten-T zijn. Die is wel weer een flap duurder, maar daar zit nog weer een iets snellere processor en nieuwere versie PalmOS (OS5 tov OS4) in.

De prijs die je noemt lijkt me inderdaad goedkoop. Op Tweakers kun
je wat prijzen vergelijken (als je dat niet al gedaan had).

Overigens is het echt een stuk moeilijker om voor PalmOS (goede) applicaties te ontwikkelen dan voor PocketPC. Alleen bestaat PalmOS al veel langer, zijn er veel meer gebruikers/ontwikkelaars en levert Palm geen standaard software bij de Palm. De animo om een spreadsheet, tekst editor of goede PIM maken is een stuk kleiner als dat er al bijgeleverd wordt.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 november 2002, 14:19
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Veel meer dan 3 a 4 uur haal je er geloof ik niet op. Dat zou bij een moderne PocketPC wel beter zijn.
Nou... waar heb je deze info vandaan? 3-4 uur vind ik wel heel negatief... De stukjes die ik erover gelezen heb gaven wel aan dat hij niet echt de meest energiezuinige Palm was, maar toch nog redelijk lang mee gedaan kon worden. dit vind ik wel erg kort

Citaat:
Overigens is het echt een stuk moeilijker om voor PalmOS (goede) applicaties te ontwikkelen dan voor PocketPC.
jij zal het weten, je houdt je er mee bezig. Ik had het omgekeerde begrepen...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 november 2002, 14:36
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Ik heb de afgelopen weken een iPAQ 3850 naast mijn Palm m505 gebruikt. Die is qua prijs (569 euro) goed te vergelijken met de Tungsten (550 euro).

De levensduur daarvan is beduidend minder dan bij de Palm: ik heb beide apparaten redelijk intensief gebruikt, en kreeg op de iPAQ daardoor dagelijks een "Low battery"-waarschuwing. Vooral als je ebooks leest of MP3 luistert gaat het hard. Ik moest dan op kantoor bijladen om zeker te weten dat ik ook op de terugweg nog muziek kon luisteren (de afstand naar mijn werk is ca. 1 uur enkele reis). En echt, ik overdrijf niet. Da's wel een verschil met de 3 à 4 uur die Patrick noemt voor de Sony. Met de nieuwe iPAQ 3900-serie is de levensduur wel iets beter geworden, maar daarvoor betaal je wel veel meer: de goedkoopste 3950 kost 672 euro.

Dan steekt de prijs van de Sony daar veel gunstiger tegen af. Persoonlijk vind ik 430 euro niet teveel.

Wat het gebruik van Word- en Excel-documenten betreft: ik vond het wel heel handig dat je op de iPAQ gewoon een Word-document kunt beginnen, die je dan op de PC verder kunt bewerken. Conversie gaat automatisch. Nadeel is alleen, dat er een hoop beperkingen zijn: zo kun je geen bullet-lijst opnemen en geen tabellen toevoegen. Dat zijn toch dingen die bij mij in elk tekstverwerkingsdocument tegenkomt. Wil je een ander tekstverwerkingsprogramma, dan is er alleen TextMaker. Voor de Palm heb je een stuk of 10 alternatieve tekstverwerkers.

Over Documents To Go zijn onlangs een aantal reviews verschenen:
* PC World
* Brighthand

In het laatste review wordt een vergelijking gemaakt tussen Pocket Office (de software op de Pocket PC) en Documents To Go (voor de Palm). Er zijn twee documenten gemaakt: eentje in Word met voetnoten, plaatjes en tabellen, en eentje in Excel met formules en grafieken. Daaruit kwam de Palm-oplossing als winnaar.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #11  
Oud 18 november 2002, 14:52
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Citaat:
Overigens is het echt een stuk moeilijker om voor PalmOS (goede) applicaties te ontwikkelen dan voor PocketPC
Als je al programmeert in Visual Basic of Visual C++ is het relatief makkelijk om ook iets voor het Pocket PC-platform te maken. Op deze pagina zie je een overzicht van Pocket PC developmenttools die je kunt gebruiken.
Er is dus wel een drempel, maar die is niet zo groot als je al ontwikkelaar bent. De meeste programmeurs hebben al VB of Visual C++ op hun PC staan.

Voor het Palm-platform zijn er een aantal makkelijke programmeertools, zoals PDA Toolbox, waarvoor je nauwelijks programmeer-ervaring nodig hebt. Binnen de kortste keren heb je een kaartenbak-programmaatje of een enquete-applicatie inelkaar geknutseld. Daardoor lijkt het alsof het allemaal heel makkelijk is (en dat is het ook, als je tenminste niet te hoge eisen aan je programma stelt). Het besturingssysteem is ook redelijk overzichtelijk: alle applicaties reageren ongeveer hetzelfde, hebben dezelfde menustructuur, etc. Maar die eenvoudige ontwikkeltools hebben hun beperkingen. Wil je echt iets moois maken, dan moet je met tools als CodeWarrior of AppForge aan de slag. Niet iets wat iedere programmeur al op zijn pc heeft staan, het zijn geen visuele tools en intuïtief zou ik ze ook niet willen noemen. Er zijn wel visuele developmenttools voor de Palm verkrijgbaar, maar die zijn niet zo ingeburgerd als VB. Dus je moet een nieuw tool leren kennen, waardoor de drempel toch een stuk hoger is dan wanneer je alles met VB af kunt.
Zie hier voor een overzicht van Palm developmenttools die je kunt gebruiken.

In de presentatie die Eduard Tulp tijdens de Palmclub-meeting hield, zijn de problemen bij het ontwikkelen onder PalmOS vs. Pocket PC ook ter sprake geweest.
__________________
gonny

Laatst gewijzigd door gonny; 18 november 2002 om 14:59.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 18 november 2002, 15:09
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Uhm op het gevaar af weer een welles niets over PalmOS te ontketenen (ik heb dit al een keer of wat uitgelegd), maar software ontwikkelen voor PalmOS is niet echt leuk. Geheugenbeheer, schermafhandeling, multithreading het is allemaal antiek (10 a 15 jaar oud) geregeld in PalmOS. Inderdaad gaf Eduard Tulp aan dat hij exact dezelfde ellende als waar wij tegen aanliepen had ondervonden.

Overigens, ik mag hopen dat ze de knutsels die mensen maken met de hobby pakketjes die je noemde niet onder die 15.000+ applicaties tellen. Ik snap ook niet helemaal waarom je die in dit verband aanhaalde. Ik reageerde alleen even (terzijde/off-topic) op de 15.000+ applicaties en de reden waarom die er zijn die GertJan noemde.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 18 november 2002, 16:56
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Ik noemde de knutselpakketjes, omdat daardoor het programmeren zo makkelijk lijkt. En omdat het OS zo doorzichtig is, lijkt het alsof programmeren ook een fluitje van een cent is. Misschien is dat argument wel belangrijker dan de argumenten die ik eerder noemde (nl. het installeren van nieuwe developmenttools).

Bij die 15.000+ applicaties zitten volgens mij ook genoeg hobbywerkjes: eenmalige applicaties die het 0.1-stadium niet voorbij komen.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #14  
Oud 18 november 2002, 16:59
Stinos
Guest
 
Berichten: n/a
gelieve op mijn vragen te antwoorden aub!!!! Programeren ben ik als beginner nog niet van plan
Met citaat reageren
  #15  
Oud 18 november 2002, 17:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
gelieve op mijn vragen te antwoorden aub!!!! Programeren ben ik als beginner nog niet van plan
Ja dat bedoelde ik eigenlijk. Het gaat in deze thread niet over programmeren. Dus vandaar dat ik dat zelf knutselen niet snapte.

Dan maar weer wel on-topic:
Er zijn ook zat PocketPC's die 4 uur of langer mee gaan op hun accu. Althans ik heb ooit een batteij benchmark gezien waar er toch een aantal tot over de 5 uur kwamen. Gaat die nieuwe Fujitsu Siemens niet zelfs wel 12 uur mee? Maar het kost inderdaad wel nog een hoop meer (6 a 700 euro).

Stinos,

Wat vind je nu zelf belangrijk aan een PDA? Of zoek je alleen maar bevestiging of de T675C een goede keuze is? Persoonlijk zou ik die ook graag hebben, maar ik heb nu al een T625C (een stuk langzamer en geen MP3)
Met citaat reageren
  #16  
Oud 18 november 2002, 19:40
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stinos
gelieve op mijn vragen te antwoorden aub!!!! Programeren ben ik als beginner nog niet van plan
Nou zeg... Dat heb ik toch al gedaan??? Zie bericht 7...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 18 november 2002, 19:47
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stinos
gelieve op mijn vragen te antwoorden aub!!!! Programeren ben ik als beginner nog niet van plan
Jeetje, niet zo agressief! Dit is een discussieforum, geen persoonlijke hulplijn voor jou!
Dan sla je die opmerkingen over programmeren toch gewoon over...
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #18  
Oud 18 november 2002, 20:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Man (M/V) wat een leuke berichten vandaag. Ik lig al weer in een deuk
Met citaat reageren
  #19  
Oud 18 november 2002, 20:16
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Man (M/V) wat een leuke berichten vandaag. Ik lig al weer in een deuk
Zeg! Ga jij je eens heel gauw schamen! Wie begon er nou weer offtopic in deze thread over programmeren? Nou? Nou?
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #20  
Oud 18 november 2002, 20:27
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl

Gaat die nieuwe Fujitsu Siemens niet zelfs wel 12 uur mee? Maar het kost inderdaad wel nog een hoop meer (6 a 700 euro).
De batterij van de FSC Loox gaat zeerzeker GEEN 12 uur mee. één van de grootste ergenissen van de eerste gebruikers was zelfs de matige batterijlevensduur (rond de 3 tot 4 uur). FSC heeft inmiddels een ROM upgrade uitgebracht die naar het zich laat aanzien enige verbering hierin heeft aangebracht. Die 12 uur die wel 'ns genoemd wordt zijn getallen die slechts onder ideale omstandigheden te halen zijn (licht uit, geen programma's laten draaien, apparaat rustig laten liggen op je bureau etc.) en hebben absoluut niets te maken met de dagelijkse praktijk.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023