Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 04 september 2002, 08:44
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
50meter te hoog

Kan iemand me uitleggen waarom ik bij alle GPS software zo'n 50 meter te hoog zit?
Bijvoorbeeld in het west vh land zit je op 52 meter altitude,en ook als je het controleert met borden lanfgs de weg in het buitenland.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #2  
Oud 04 september 2002, 13:23
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Wat is _alle_ ? Ik meet hoogte voornamelijk met Cetus, die waarden komen toch aardig overeen met wat op kaarten staat. De hoogte die door een GPS wordt weergegeven is overigens t.o.v. een standaard-aarde (daar zijn er verschillende van). Standaard is dat WSG84 meen ik.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 04 september 2002, 15:53
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Alle is alle software die ook hoogte aangeeft

Bijv Cetus, Compass Geoniche Vito enz.
Het is altijd wel dezelfde waarde, dus is die standaard aarde die je noemt gewoon 50 meter boven NAP of zo?
Overigens ik noem nu NAP, maar een col van 958 meter op het bord en de stafkaart werd boven de 1000m aangegeven.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #4  
Oud 04 september 2002, 16:07
BartS
Guest
 
Berichten: n/a
Als je hoogtes vergelijkt moet je natuurlijk wel zeker weten dat beide metingen dezelfde referenties gebruiken.

De nauwkeurigheid van de hoogtebepaling is met GPS zowiezo minder dan de nauwkeurigheid van de horizontale plaatsbepaling (inherent aan de werking van het systeem).

http://users.erols.com/dlwilson/gpsvert.htm

Als je meer wilt weten...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 04 september 2002, 16:57
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Toch moet er een goed systeem bestaan, want allerlei bergtoppen worden nu nagemeten m.b.v. GPS. Ik ben zelf niet thuis is GPS-gebruik, maar ik volg het bergsportnieuws wel en dit komt de laatste jaren steeds weer voorbij.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #6  
Oud 04 september 2002, 20:22
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Er zijn meerdere redenen waarom een GPS waarde onnauwkeurig is:
- Gebruik van algemene ellipsoid
- Algemene onnauwkeurigheid van GPS voor hoogte

Het probleem zit hem volgens mij ook in het gebruik van een algemene ellipsoid (meestal inderdaad WGS84) voor de benadering van de geoid (het local zeeniveau van de aarde) (ps ik heb geen flauw idee wat daar een goed nederlands woord voor is). De hoogte wordt gegeven ten opzichte van die ellipsoid. De standaard ellipsoid wijken het meest af in hoogte (omdat dat toch maar weinig mensen wat kan schelen). Daarom hebben ze ook een hoop locale ellipsoids die je zou kunnen gebruiken voor een betere benadering.

Kijk bijvoorbeeld eens op de site van GIBS. Daar staat een functie voor de berekening van de geoid hoogte van een aantal locale "ellipsoids" (of andere benaderingen van het zeeniveau)

Mensen die precies weten hoe de geoid in elkaar zit en hoe de ellipsoid daarvan afwijkt kunnen zo dus correcties uitvoeren op de waardes. Zo corrigeren ze dan de waardes en bereken ze de hoogte van bergen.

Als je maar genoeg waardes neemt krijg je ook een nauwkeuriger eindresultaat. Zo laten ze een aantal GPS ontvangers continu aan staan om de verschuiving van de continenten in centimeters (!) te meten.

Ze hebben overigens ook al ideeėn om GPS zo te gebruiken dat je standaard al in centimeters nauwkeurig kunt bepalen waar je zit. Simpel gezegd meten ze dan niet het alleen tijdverschil met de satelliet, maar ook de faseverschuiving in de "carrier".
Met citaat reageren
  #7  
Oud 04 september 2002, 20:36
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Lichtelijk off-topic:

Formule-1 coureurs zijn aan het testen met een helm waar de ideale racelijn op het vizier wordt getoond (een head-up display neem ik aan) en dit wordt m.b.v. GPS aangestuurd.

Nu maar weer on-topic en kijken of een GPS ooit nog mijn Thommen hoogtemeter gaat vervangen.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #8  
Oud 04 september 2002, 20:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou ook even off-topic dan, maar grappig dat van die HUD. Ik ben al een tijdje bezig om een systeem te bouwen dat met karten de positie, snelheid en richting van de kart op de baan bepaalt. Om te zien of ik wel goed rij. Maar met GPS alleen gaat dat eigenlijk niet. 1 keer per seconde een update is te weinig en de nauwkeurigheid van rond de 10 meter is ook wat te slordig. Maar ja als je geld zat hebt neem je een GPS die met DGPS 10 keer per seconde een fix geeft met een nauwkeurigheid van een meter. Ik gebruik zelf een versnellingsmeter chip (zoals in de tiltsensor van Mulg).
Met citaat reageren
  #9  
Oud 04 september 2002, 22:18
lindej lindej is offline
Lid
Voornaam: Joost
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2002
Berichten: 28
Gek, dat van die afwijking van 50 meter. Bij mij geeft _alle_ software (cetus, trippilot) een aannemelijke waarde aan (meestal tussen de 0 en 10 meter wat ong klopt in het oosten van het land.

Of laat ik me nu foppen.

Ben wel geinteresseert in de nauwkeurigheid van de snelheid wwergave door wederom Cetus en Trippilot.
Die is nl. exact 10 lager dan mijn snelheidsmeter is de auot. Ik weet dat die weer zo'n 5km per uur afwijkt.

Wellicht is dit te verklaren door de GPS tolerantie (van 5 m op een positie?)
__________________
Joost
Met citaat reageren
  #10  
Oud 05 september 2002, 10:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De snelheid gemeten door de GPS komt bij mij wel goed overeen met die van mijn boordcomputer. De snelheidsmeter van de auto is inderdaad hopeloos fout. De boordcomputer zit aangesloten op de kilometerteller en die geeft dus exact de goede gemiddelde snelheid aan.

Ik heb net nog even gekeken naar wat ik voor hoogte kreeg bij de tracks die ik laatst heb gemaakt om te kijken hoe nauwkeurig de Holux GM-82 was. In de track van de GM82 varieert de hoogte meestal zo tussen de 35 en 70 meter (met uiteste waardes van 15 en 125 meter). Terwijl ik hier in Amstelveen op een meter of 20 onder NAP zit. De test was gedaan met de GPS uit het raam op een meter of 6 hoog. Dus -14 meter terwijl de GPS zo'n 50 meter gemiddeld aangeeft.

De test met de RandMcNally in de tuin gaf wat willekeurige waardes tussen de 0 en 10 met een nadruk op de 5. Die lag in de tuin (dus op -20)

Mijn Holux geeft dus +50 aan en de RandMcnally +5 terwijl het -14 en -20 moet zijn.

Ik heb ook 2 scatterplots bijgevoegd van de metingen. Ze geven het aantal meetpunten per hoogtewaarde.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif hoogteverdeling.gif‎ (6,6 KB, 110x gelezen)
Met citaat reageren
  #11  
Oud 05 september 2002, 12:53
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik kwam (naar aanleiding van een vraag over het RD stelsel) op de site van het minestirie van verkeer en waterstaat. Die hebben een mooi kaartje met hoogte afwijkingen. Met name de pagina over Hoogte/NAP informatie is hier van toepassing
Met citaat reageren
  #12  
Oud 30 mei 2004, 20:42
asas
Guest
 
Berichten: n/a
50 meter te hoog

kijk op http://www.rdnap.nl/algemeen/hoogte/geoide.html en download de coordinate calculator. Hieruit blijkt dat de WGS84 hoogte NAP + 43,646 m bedraagt
Met citaat reageren
  #13  
Oud 07 juli 2004, 12:38
tvroelen
Guest
 
Berichten: n/a
ook even off-topic

Kan ik mijn TomTom software op de T3 de hoogte laten afbeelden?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 07 juli 2004, 17:55
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
TomTom toont de hoogte niet. Dus je zult uit moeten wijken naar een ander programma. Kijk maar eens naar Cetus GPS, dat is een leuk en simpel freeware gps-programma.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 07 juli 2004, 19:08
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
En anders is ook cotoGPS een erg aardig programma. Ook gratis overigens.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 07 juli 2004, 19:48
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Re: ook even off-topic

Citaat:
Op 07-07-2004, om 13:38 heeft tvroelen dit gezegd in bericht #13
Kan ik mijn TomTom software op de T3 de hoogte laten afbeelden?
Waarom zou je willen dat TomTom dat doet?
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #17  
Oud 08 juli 2004, 08:21
tvroelen
Guest
 
Berichten: n/a
waarom? goeje vraag.
uiteindelijk is die gps voor een groot stuk speelgoed.
ik denk dat dat teen en tander verklaart :)
Met citaat reageren
  #18  
Oud 16 juli 2004, 19:58
Dikke Wim's schermafbeelding
Dikke Wim Dikke Wim is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 07 juli 2001
Locatie: Maarssen
Berichten: 113
50 meter afwijking

Ik heb ook een 50 meter hoogte afwijking. Dit zowel in Nederland, als in het vliegtuig (t.o.v. de gegevens van een vliegtuig).

En dit alles met meerdere GPS programma's. Blijkbaar is het programma onafhankelijk en ligt het dus aan de informatie die mijn bluetooth (TomTom) GPS ontvanger doorgeeft.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 18 juli 2004, 12:53
boef
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 05-09-2002, om 11:14 heeft patrickl dit gezegd in bericht #10
Terwijl ik hier in Amstelveen op een meter of 20 onder NAP zit.
Ff off-topic, volgens mij ligt het laagste punt in Nederland op nog geen 7 meter onder NAP (Nieuwerkerk a/d IJssel, http://www.laagste.nl). Je GPS zal dus nooit -20 meter aangeven in Amstelveen, tenzij je in een diepe kuil woont.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 18 juli 2004, 12:58
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 18-07-2004, om 13:53 heeft boef dit gezegd in bericht #19


Ff off-topic, volgens mij ligt het laagste punt in Nederland op nog geen 7 meter onder NAP (Nieuwerkerk a/d IJssel, http://www.laagste.nl). Je GPS zal dus nooit -20 meter aangeven in Amstelveen, tenzij je in een diepe kuil woont.
Dat is nu juist het punt hier: dat de GPS-gegevens niet (kunnen) kloppen.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023