Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 31 maart 2003, 15:08
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik had overigens ook nog een vraag. Ik heb dus wat moeite met zoeken op straten, dus ik dacht ik zet de cursor gewoon zelf op de plek waar ik naartoe moet. Vervolgens kan ik echter alleen maar eeen route plannen van "Current position" naar het einddoel. Ik wil dus eigenlijk plannen vanuit een vast adres (in de places lijst) naar de current position. Ik zie maar niet hoe dat moet.

Ik moet ook zeggen dat het me al een stukken beter doet voelen dat ik weet dat het programma gewoon niet beter kan. Klinkt misschien vreemd, maar ik heb me rot gezocht in die handleiding en ik kreeg het maar niet aan de praat. Blijkbaar kreeg ik het dus wel aan de praat, maar kan het gewoon niet beter. Dat je dat eenmaal weet is waarschijnlijk de eerste stap op weg naar "berusting".
Met citaat reageren
  #42  
Oud 31 maart 2003, 15:23
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl

Ad 2)

Het gaat er niet om of die weggetjes daar horen. Die horen daar inderdaad te staan. Het gaat er om dat ze getekend worden als snelwegafslagen en dat zijn het dus niet. In de PC verie zijn ze wel gewoon getekend als normale wegen. Ik heb de snelwegafslagen wat "dikker" gezet (anders waren het van die ielige lijntjes) en dan valt meteen op dat er her en der in Amsterdam snelwegafslagen staan.
Ok, duidelijk. Ik zou het even melden aan Hekosoft. Nogmaals, ze staan erg open voor kritiek

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl

Ad 2 en 4)
Volgens mij zijn het dus geen Navtech fouten. Op de PC ziet de kaart er gewoon prima uit. Ik moet inderdaad wel zeggen dat de kaarten uitzonderlijk actueel zijn. Het kaartmateriaal van Navtech is wat mij betreft prima. Alleen ergens in de vertaling naar een PDB gaat er blijkbaar iets mis.
idem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Ad workarounds)
Ja dat is dus een workaround die niet werkt. Je kunt geen kaart maken van heel Nederland met 3e klasse wegen. Als je het dan gaat opdelen in stukken kun je weer niet alle routes plannen.
Probeer een het volgende: maak vier kaarten aan van Nederland: Noordoost, Noordwest, zuidoost en zuidwest. Deze moeten in jouw woonplaats overlappen en autosnelwegen, autowegen en provinciale wegen bevatten (geen andere info of poi's). Dan heb je alleen nog problemen als je niet van of naar je eigen woonplaats gaat. Bij mij werkt dat prima. Het kost natuurlijk wel wat geheugen want je moet dus altijd drie kaarten in het geheugen hebben (max ong 6 MB). In veel gevallen kun je de lokale kaarten best klein houden, bijvoorbeeld wanneer je steden in twee delen verdeelt. Heeft wel als nadeel dat je voor het vinden van de straat eerst twee bestanden van die stad moet inladen tenzij je weet in welk deel de straat zich bevindt.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #43  
Oud 31 maart 2003, 15:42
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
OK, bedankt. Met die 4 regio's gaat inderdaad al een stuk beter. Ik krijg niet heel Nederland er op zo (het zuidoost deel is te groot), maar het overgrote deel past inderdaad prima.

Die bugs zal ik dan maar melden op het Digimap forum ja.
Met citaat reageren
  #44  
Oud 31 maart 2003, 15:53
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Citaat:
Ik had overigens ook nog een vraag. Ik heb dus wat moeite met zoeken op straten, dus ik dacht ik zet de cursor gewoon zelf op de plek waar ik naartoe moet. Vervolgens kan ik echter alleen maar eeen route plannen van "Current position" naar het einddoel. Ik wil dus eigenlijk plannen vanuit een vast adres (in de places lijst) naar de current position. Ik zie maar niet hoe dat moet.
Dan moet je je gps disablen en met set pos je positie (of bestemming) aanklikken.

Wat jij nl wilt is met 3 punten rekenen en dat gaat eigenlijk niet;
-Je gps-positie waar je echt bent
-Je bestemming die je aanklikt
-Je (virtuele) postitie die in je places staat.

Ik begrijp alleen niet waarom je dat zou willen, je wilt toch alleen maar van je echte positie (current pos) naar je aangeklikte plaats op de kaart ?

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #45  
Oud 31 maart 2003, 16:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Wat jij nl wilt is met 3 punten rekenen en dat gaat eigenlijk niet;
Ik wil eigenlijk de met de hand bepaalde positie gebruiken als destination. In MapViewer zet je dan gewoon een D-tje op die plek. In de PC versie van Digimap zet je dan een rood vlaggetje.

Vervolgens zou ik inderdaad vanaf de GPS (automatisch dus) of vanaf een Place de route willen laten beginnen.

Het is eigenlijk hetzelfde idee zoals het nu werkt maar dan andersom. Nu zet je de startpositie met de cursor en de eindpositie met een zoekopdracht.

Maar daar zal ik dan dus ook maar weer aan moeten wennen blijkbaar.
Met citaat reageren
  #46  
Oud 31 maart 2003, 16:18
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
@Patrickl:

Naar aanleiding van je oproep: Jouw zogenaamde snelwegopritjes heb ik niet op de sterk ingezoomde Clie-kaartjes. Exact dezelfde kleuren rondom dat pleintje. Vanavond zal ik er een screenshot van maken.

Verder: ik zie uit de lengte van de bijdragen dat menigeen positief probeert met steekhoudende argumenten jouw zogenaamde kwesties betreffende Digimap te weerleggen. Ik vrees echter dat dat helaas verloren energie zal blijken. Geeft toe. Je hebt ´t gewoon niet op Digimap. En dan is het slecht gesteld met hen die je graag verder willen helpen. Ik hou daar in ieder geval na de beloofde screenshot mee op.

Groet,

Zoals afgesproken: de beloofde screenshot.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif screen03.gif‎ (21,8 KB, 43x gelezen)
__________________
[][][][][][][]

Laatst gewijzigd door jeeptricks; 31 maart 2003 om 20:48.
Met citaat reageren
  #47  
Oud 31 maart 2003, 16:29
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Citaat:
Ik wil eigenlijk de met de hand bepaalde positie gebruiken als destination. In MapViewer zet je dan gewoon een D-tje op die plek. In de PC versie van Digimap zet je dan een rood vlaggetje.
Ah, op die manier. Tja, een manier zou zijn dat je met new place de aangeklikte lokatie toevoegd en er dan naar toe navigeert en hem dan weer met delete verwijderd. Kan wel, maar niet zo nette manier. Ik mis dat ook niet erg. Ik klik de straat aan, zie de naam en voer het dan in het zoek veldje in.

Ik denk dat jouw zoek-probleem eerder opgelost moet worden, dan het in bovenstaande workaround te zoeken.

Citaat:
Maar daar zal ik dan dus ook maar weer aan moeten wennen blijkbaar.
Lukt dat allemaal nog ?

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #48  
Oud 31 maart 2003, 16:36
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Jeeptricks,

Elke keer als ik denk dat het een beetje gaat lopen dat is er wel weer wat anders dat me teleursteld. Dat ik dus blijkbaar alleen maar een route kan plannen met een zoekfunctie die niet werkt krijgt mij wel droevig ja! Het schiet zo inderdaad niet op nee.

Overigens hebben de behulpzame mensen de punten niet geprobeerd te weerleggen. De mensen die reageren in de trant van "Er is niets mee aan de hand, want op punten is het het beste programma" schiet ik dan inderdaad weinig mee op.

Ik ben dus wel erg dankbaar voor de hulp van contekst en JRK. Blijkbaar kunnen die ook wel begrijpen dat je er hondsdol van wordt en die hebben ook inderdaad zeker goede suggesties gedaan om om de problemen heen te werken.

Overigens zit ook niet te wachten op jouw screenshot. Als jij zegt dat het bij jou wel werkt dan zal het wel. Daar gaat het bij mij niet beter van werken. Het blijft hoe dan ook vreemd.

Nogmaals ik kan me van jou in het begin ook een week lang niets anders dan klachten herinneren. Ik had de ijdele hoop dat er inmiddels iets verbeterd was. Blijkbaar zijn er alleen op detail niveau wat zaken bijgekomen.
Met citaat reageren
  #49  
Oud 31 maart 2003, 16:37
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeeptricks
@Patrickl:

Jouw zogenaamde snelwegopritjes heb ik niet op de sterk ingezoomde Clie-kaartjes. Exact dezelfde kleuren rondom dat pleintje. Vanavond zal ik er een screenshot van maken.

Verder: ik zie uit de lengte van de bijdragen dat menigeen positief probeert met steekhoudende argumenten jouw zogenaamde kwesties betreffende Digimap te weerleggen. Ik vrees echter dat dat helaas verloren energie zal blijken. Geeft toe. Je hebt ´t gewoon niet op Digimap. En dan is het slecht gesteld met hen die je graag verder willen helpen. Ik hou daar in ieder geval na de beloofde screenshot mee op.

Groet,
Patrickl en ik hebben in andere threats in dit forum lange discussies/onenigheden gehad en ik ben het niet eens met zijn algemene negatieve teneur ten aanzien van Digimap. Maar je zult het eens moeten zijn met de stelling dat Digimap eigenlijk alleen te gebruiken is als je eerst een paar meter forums doorworstelt. En dat terwijl de prijs stevig is. Het blijft voor mij echter voor de Palm de beste keuze.

De zogenaamde snelwegopritjes heb ik ook op mijn Tungsten T. Vermoedelijk heeft het van doen met de kleurinstelling van de diverse wegen. Ik denk dat de 'opritjes'een andere weging hebben dan de straten eromheen.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #50  
Oud 31 maart 2003, 16:38
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JRK


Ah, op die manier. Tja, een manier zou zijn dat je met new place de aangeklikte lokatie toevoegd en er dan naar toe navigeert en hem dan weer met delete verwijderd. Kan wel, maar niet zo nette manier. Ik mis dat ook niet erg. Ik klik de straat aan, zie de naam en voer het dan in het zoek veldje in.

Ik denk dat jouw zoek-probleem eerder opgelost moet worden, dan het in bovenstaande workaround te zoeken.
Tsja, ik zal het maar eens op het Digimap forum proberen te melden. Als ik niet kan zoeken kan ik dus blijkbaar ook niet plannen. Dat beperkt het programma wel een beetje in de functionaliteit

Voorlopig maak ik wel een "place" aan van de plek waar ik naartoe moet (als het zoeken echt niet gaat)
Citaat:
Lukt dat allemaal nog ?

Groeten, Jan R.
Met moeite

Laatst gewijzigd door patrickl; 31 maart 2003 om 16:41.
Met citaat reageren
  #51  
Oud 31 maart 2003, 16:46
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Citaat:
De zogenaamde snelwegopritjes heb ik ook op mijn Tungsten T. Vermoedelijk heeft het van doen met de kleurinstelling van de diverse wegen. Ik denk dat de 'opritjes'een andere weging hebben dan de straten eromheen.
Welke straatsoort heb jij dan aangepast ? Highway exit ? Ik heb nl ook gewoon geen verschil in wegkleur. Heb jij kleur of breedte aangepast.

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #52  
Oud 31 maart 2003, 16:53
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik had van de Highway exit de kleur aangepast om vast te kunnen stellen van welke type ze waren.

Ik had dus (nadat mensen aangaven dat het bij hun wel werkte) een en ander op de OS5 simulator geprobeerd en daar zag ik het met de default instellingen ook fout gaan.

Ik heb de 2002Q4 kaarten en gebruik versie 2.24B3
Met citaat reageren
  #53  
Oud 31 maart 2003, 16:57
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Citaat:
Ik had van de Highway exit de kleur aangepast om vast te kunnen stellen van welke type ze waren.
Hmm, als ik de kleur wijzigt wordt het bij mij nog steeds geen snelwegafrit.
Citaat:
Ik heb de 2002Q4 kaarten en gebruik versie 2.24B3
Ik heb 2002Q2 kaarten met de 2.24B3 versie. Zou inderdaad in het kaartmateriaal kunnen liggen.

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #54  
Oud 31 maart 2003, 17:02
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JRK


Hmm, als ik de kleur wijzigt wordt het bij mij nog steeds geen snelwegafrit.


Ik heb 2002Q2 kaarten met de 2.24B3 versie. Zou inderdaad in het kaartmateriaal kunnen liggen.

Groeten, Jan R.
ik heb 2002Q4 kaarten en de 2.24B3 versie. Dat lijkt jouw vermoeden te bevestigen
__________________
hans
Met citaat reageren
  #55  
Oud 31 maart 2003, 17:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ha, ha, wat een gepuzzel.

Alleen is het dus wel vreemd dat het er in het PC programma wel gewoon goed op staat. Daar worden ze niet getekend als snelwegafslagen, maar gewoon als hetzelfde soort weg als eromheen. Dat lijkt dan weer aan te geven dat het niet (alleen) aan het kaartmateriaal ligt.
Met citaat reageren
  #56  
Oud 31 maart 2003, 18:47
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb het nu even geinstalleerd op mijn Clie T265C en ik begrijp meteen waarom die copie bestanden bij afsluiten niet direct worden weggegooid. Man wat duurt dat inlezen van zo'n kaart daar lang op! Op de NX70 ben ik een paar seconden zoet, maar op de T625C duurde het bijna een halve minuut (voor mijn gevoel).

Ad 2) De Willemsparkweg heeft nog steeds de snelwegafslagen. => Probleem aanwezig.
Ad 3) Zoeken naar Overtoom gaat een stuk beter. Het levert in ieder geval de Overtoom/S106 op, maar helaas nog wel zonder huisnummers. =>Probleem deels aanwezig.
Ad 4) De kaarten zien er stukken beter uit. Hier en daar nog wat kleine hapjes uit de wegen als er een scherpe knik in zit, maar geen weghelften over elkaar of kruisingen die getekend worden als "fly-over". => Probleem niet aanwezig

Blijkbaar is een deel van de problemen dus inderdaad te herleiden tot OS5 of de NS70.

Het valt me nu eigenlijk ook pas op wat die "kleine letters"optie zou moeten doen. En dat die rare blauwe balkjes boven de straatnamen eigenlijk om de straatnaam heen zouden moeten vallen
Met citaat reageren
  #57  
Oud 31 maart 2003, 21:41
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
standaard

Patrickl,

zonder flauw te willen zijn, het is typisch Sony om zich niet te conformeren aan ' de standaard' (wat dat dan ook moge zijn). Palm OS doet een voorstel voor schermaansturing, die wordt geïmplementeerd in de Tungsten en vervolgens doet Sony het net weer anders. Vaak slimmer, vaak beter, maar wel anders. Als gevolg daarvan zit je al snel met of alleen Sony accessoires of gebakken peren als je maar iets doet dat buiten het gedachtengoed van Sony valt. het voordeel is natuurlijk dat je, als je binnen het gedachtengoed van Sony blijft, je nogal wat extra's kan hebben (zoals de schermresolutie).

Elk nadeel hep z'n voordeel
__________________
hans
Met citaat reageren
  #58  
Oud 31 maart 2003, 21:58
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik had begrepen dat de kaartjes er op de Tungsten net zo lelijk uitzagen? Althans dat zei iemand (was jij dat niet zelfs?) Op mijn Sony Clie T625C zien ze er in ieder geval wel een stuk beter uit.

Maar ik ben met je eens dat het wel triest is dat Palm OS niet gewoon de de facto ontstane HiRes API van Sony overneemt. Dat ze dan toch per se er net weer iets aan moeten verklooien zodat het niet compatible is met de reeds gezette standaard. Het lijkt Microsoft wel
Met citaat reageren
  #59  
Oud 31 maart 2003, 22:12
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Maar ik ben met je eens dat het wel triest is dat Palm OS niet gewoon de de facto ontstane HiRes API van Sony overneemt. Dat ze dan toch per se er net weer iets aan moeten verklooien zodat het niet compatible is met de reeds gezette standaard.
Als journalist moet je deze fantastische omkering toch kunnen waarderen, Hans? Overigens hebben jullie beiden gelijk: Sony is inderdaad de uitvinder van de Hires API, die Palmsource bijna één op één (en in samenwerking met de ontwikkelaars van Sony) heeft overgenomen. Sony is daar weer verder op gaan borduren met 320x480. Dus beide partijen houden zich niet aan elkaars standaarden, met de ontwikkelaars en gebruikers als grote gedupeerden!

- jp

Laatst gewijzigd door jean-paul; 31 maart 2003 om 22:15.
Met citaat reageren
  #60  
Oud 31 maart 2003, 22:44
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Overigens ondersteunt "Sony OS5" zowel de High Density API van "Palm OS5" als de eigen Sony High resolution API van de "HR Library". Ze (Sony) geven je alleen wel de tip om voor OS5 applicaties de High Density API te gebruiken.

Dus een OS5 applicatie zou op een NX70 hetzelfde resultaat moeten geven als op Tungsten-T (mits "netjes" geprogrammeerd waarschijnlijk) en een OS4 HiRes applicatie werkt ook nog prima op een NX70. Best netjes geregeld dus eigenlijk.

Ik begrijp ook even niet meer hoe we nu ineens op deze off-topic discussie kwamen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023