Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm - overige modellen

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 29 augustus 2002, 10:22
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Vervanger M505: M515 of NR70V

Hoi,

Datgene waar iedere Palmgebruiker bang voor is, gebeurde me gisteravond: ik liet mijn M505 vallen op de grond. Nu is het display diagonaal gescheurd, heb ik half beeld en zit er een inktvlek rechtsonder. Met andere woorden: mijn Palmpie is kaduuk.

Nu zit ik te denken om vanmiddag maar een nieuwe te gaan halen, want ik voel me zeer kaal en ongelukkig zonder mijn Palm.

Alleen kan ik nog geen goede keuze maken: een M515 of toch een NR70V? De laatste is wel duurder, maar lijkt me mooier vanwege de hogere beeldresolutie en snellere processor. Vreet alleen veel stroom?
Is het die extra investering waard, of moet ik nu toch voor een M515 kiezen? goedkoper, kleiner, maar wel beter dan de M505.

Groet,

Peter
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 augustus 2002, 10:36
westrikr
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb

Veel goedkoper is het schermpje laten vervangen bij http://www.sfinx.demon.nl/palm/ kun je eventueel gelijk je intern geheugen naar 16MB laten uitbreiden.
Zie ook http://www.palmclub.nl/tips/palmrepair/
Heb zelf erg goede ervaringen met mijn Palm V (inmiddels nieuw schermpje, knopje en 8MB).

Het nadeel van de NR70V vind ik dat 'ie dikker, iets zwaarder en duurder is.

Groeten Remko
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 augustus 2002, 11:44
Sonny's schermafbeelding
Sonny Sonny is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 30 oktober 2001
Locatie: leidschendam
Berichten: 288
Ik moet zeggen dat de NR70V toch wel helemaal goed is!!
Had hiervoor zelf ook een 505 en de beeldscherm kwaliteit (HR) is echt veel mooier van de Clie. Hij is inderdaad iets dikker en iets zwaarder (ook smaller!), maar dat is naar mijn mening niet een reden om hem niet aan te schaffen. De kwaliteit van de camera is goed, de kleuren op je scherm zijn mooi, de hele Clie is gewoon mooi!!!!!!!!!!
Mijn advies is: Lekker een NR70V kopen, er gaat een wereld voor je open!
__________________
Credendo Vides
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 augustus 2002, 11:54
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Nu heb ik begrepen dat het display van een m515 ook stukken beter is dan die van de m505. Dat er zelfs instelmogelijkheid hiervoor aanwezig is. Is het display van de Sony daarboven nog stukken beter? En het stroomgebruik? Dat is bij de Sony vele malen groter?
Ik weet niet of ik die camera ga gebruiken. Kan soms natuurlijk wel handig zijn, maar weegt dat op tegen het altijd aanwezig zijn van die camera op je handheld?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 augustus 2002, 11:55
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als repareren niet lukt kun je ook even wachten op de T675C. Die is ook high res, maar zelfde volume als een M5XX en ook een 66MHz processor.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 augustus 2002, 11:57
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Het laten maken van het display is natuurlijk goedkoper en zal ik ook zeker wel doen. Maar, toch denk ik eraan om daarnaast een nieuwe m515 of NR70V aan te schaffen. Alleen is die extra investering het waard om voor de NR70V te kiezen in plaats van de m515?
Verder hoor ik veel verhalen over het snel beschadigen van de Sony op de behuizing en display?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 augustus 2002, 12:09
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als je nu een nieuwe PalmOS PDA gaat kopen moet je gewoon een Sony kopen. Of het nou een T6XXC of een NR70 is. Als je eenmaal zo'n scherm gehad hebt wil je echt nooit meer iets anders. Als je per se een Palm wilt zou je zeker nog even moeten wachten op het aankomende Palm OS5 model. Die krijgt hoogstwaarschijnlijk ook high res schermen.

De Sony CLIE's doen wel iets korter met hun accu, maar dat verschil wordt vaak schromelijk overdreven. Je doet met een Clie T6 iets van 15% tot 20% korter doet met je accu. Van de NR hoor je de ene keer dat die langer met zijn accu doet en de andere keer weer korter. Het zal wel ongeveer hetzelfde zijn. Overigens heeft de Clie standaard een helderder scherm. Als je dat wat terugzet (tot vergelijkbaar met de Palm schermen) dan kom je op een gelijke accu duur uit. Kortom voor de accuduur hoef je het niet te doen of laten.

Ik heb mijn CLIE T625C altijd in mijn broekzak. Ik heb er nu inderdaad wel een kras op doordat ie een keer bij mijn sleutels zat. De bovenkant van de T625C is van kunststof. Ik geloof dat de beheuizing van de NR70 wel helemaal van metaal is.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 augustus 2002, 12:27
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Denk je ook aan je eventuele accessoires die je al hebt? Voor De Sony zul je alles nieuw moeten kopen, terwijl de m505 en de m515 onderling uitwisselbaar zijn (zowel qua cases, styli als toetsenborden etc)
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 augustus 2002, 12:28
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Het voordeel van de M5xx is dat het scherm juist heel erg goed is te lezen met direct (zon)licht erop. Geldt dat ook voor de NR70V? Of is er dan niets meer op te lezen?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 augustus 2002, 12:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De Sony schermen zijn volgens mij beter af te lezen dan de Palm schermen. Ik heb ze een keer in de winkel naast elkaar gezien en ik schrok er eigenlijk van hoe slecht het Palm M515 scherm was. Er stond een halogeen spotje op en de Palm was absouluut onleesbaar terwijl de sony schermen allen prima leesbaar waren.

Persoonlijk vind ik het scherm van de T625C beter als er zon opvalt. Het is een "reflectief" TFT scherm (of zoiets) dat betekend dat licht dat er op valt het beeld ook versterkt. Het is dus niet zo dat je het licht van de TFT elementjes zelf nodig hebt om het te kunen lezen. Een gewoon TFT scherm (zoals op een notebook en volgens mij ook op de Palm M515) is alleen maar leesbaar als de elementje meer licht geven dan dat er van de zon afkomt. Dat werkt dus niet als er veel licht op het scherm valt.

De TFT elementje van de CLIE schermen geven overigens ook meer licht dan die van de Palm. Als je last heb van veel omgevingslicht is dat dus ook beter.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 29 augustus 2002, 13:22
Sonny's schermafbeelding
Sonny Sonny is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 30 oktober 2001
Locatie: leidschendam
Berichten: 288
Het scherm van de Sony is gewoon veel mooier als die van de palm, zowel de 505 als de 515. De kleuren komen beter tot hun recht en alles is duidelijker.
Het stroomgebruik is niet echt hoger als dat bij de palm. Ik hoef eigenlijk maar één keer per week te laden als ik de palm normaal gebruik (en dat is heel regelmatig).
Ik heb geen last van beschadigen van scherm of case.
Voor wat betreft de aanwezigheid van de camera, je merkt niet eens dat hij erop zit.
__________________
Credendo Vides
Met citaat reageren
  #12  
Oud 29 augustus 2002, 14:41
Herman
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb nu ongeveer 1 maand een NR70V na 3 maanden een M515. En ik vindt het scherm de meerprijs zeker waard.

Nadeeltje vindt ik wel dat de kast wel redelijk snel beschadigd. Het is een soort gespoten metaal (magnesium). En die verflaag beschadigd toch veel sneller als de casing van de M515. Een case is bijna verplicht. En dat vondt ik bij de M515 wel meevallen.

Maar verder een top apparaat, ik lees er veel E-boeken op. En ik vindt dat Jog wieltje hiervoor perfect. En uiteraard het Hires+ scherm, waardoor je beeldvullend kunt lezen.

De camera is een leuk hebbedingetje, maar meer ook niet.


Succes met de beslissing.

Herman
Met citaat reageren
  #13  
Oud 29 augustus 2002, 23:20
bblauw
Guest
 
Berichten: n/a
to clie or not to clie

hoi,
Ik hoore allemaal meningen over wat wel en wat niet, ik ben zelf ooit begonnen met de vx, mooi apparaat, toen kreegik de 625 en nu ben ik verslaafd aan de nr70. De camera gebruik ik dagelijks voor mijn werk en is echt helemaal top. De behuizing is stevig en sterk, nog geen krasje gezien. Ik heb voor de zekerheid wel bij Brando een leathercase gekocht. enige nadeel zou kunnen zijn dat de clie gaat lijken op de portefeuille van een taxichauffeur (qua dikte) Je kunt de komende jaren zeker je lol op met de nr70v.
Mijn advies: tsjek eerst bij jezelf waarvoor je de clie zou willen gebruiken, camera en mp3 zijn leuk maar nutteloos als je ze niet gebruikt. Waarom niet de 625? kost minder (390 bij pc-snel)en minder dik ....

suc6 met je keuze
greez
Bart
Met citaat reageren
  #14  
Oud 30 augustus 2002, 22:18
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Zelf zou ik, als ik voor deze keuze zou staan, voor de NR-70V kiezen. Mocht ik echter de keus hebben uit andere modellen, dan zou het waarschijnlijk, een T-6xx serie worden, puur en alleen vanwege het feit dat ik de ingebouwde digicam onzinnig vindt. Ik heb een goede, dus die ingebouwde gebruik ik toch niet.

Maar, het scherm overtreft de Palm echt enorm. Net als wat Patrickl al aangeeft, het is overal en altijd goed te lezen. Niet onbelangrijk voor een pda... Het enige waar ik aan zou twijfelen is de beschikbaarheid (of aanwezigheid) van eventuele accesoires. MemorySticks is namelijk alleen iets wat je terugvindt in Sony apparatuur. MMC kaarten bijvoorbeeld in veel meer. Dat zou een overweging kunnen zijn. maar goed...

Sony absoluut momenteel nummer 1 bij mij!

Succes met je keuze!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 08 september 2002, 17:26
Sonny's schermafbeelding
Sonny Sonny is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 30 oktober 2001
Locatie: leidschendam
Berichten: 288
Nou hebben een hoop mensen gereageerd op je oproep, nu moet je toch ook wel even laten weten wat het nou is geworden!!!!!!!!!!!
__________________
Credendo Vides
Met citaat reageren
  #16  
Oud 08 september 2002, 17:46
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Is dat niet duidelijk dan?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 08 september 2002, 23:27
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Het is inderdaad een NR70V geworden. En ben er erg blij mee.
Hartelijk dank voor jullie reacties!

Peter
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:44.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023