Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm - overige modellen

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 28 mei 2002, 21:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja gaap, dat snap ik ook wel. Maar als het gaat om dezelfde processor dan kun je dus niet zoveel stroom besparen. Alleen dus dat ze maar op 200Mhz draaien (bij de introductie) en dat de pocket PC's inmiddels op 450Mhz zitten. Het verschil moet ergens vandaan komen (als het dus niet al in het enorme verschil in kloksnelheid zit).

Ze leggen niet uit waar het vershil dan vandaan komt. Alleen een of ander kulverhaal over de "footprint" van het OS. Het zal heus wel zo zijn dat een echt OS (met behoorlijke mutitasking, memorymanagement etc) meer resources nodig heeft. Windows heeft ook een zwaardere PC nodig dan DOS. Ik zie alleen niet wat dat met een processor te maken heeft.

De vraag is "Wat is dan het verschil tussen de ARM processor voor de Palm en die van de Pocket PC dat 50% stroom bespaart"
Met citaat reageren
  #42  
Oud 28 mei 2002, 21:30
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Bij Pocket PC gaat het programmeren eenvoudiger, maar ...
Enigzins offtopic, maar heb je al eens voor een Palm geprogrammeerd? Was dat dan moeilijk?
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #43  
Oud 28 mei 2002, 22:13
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Uit je reactie (met o.a. footprints) begrijp ik dat je dit artikel op PalmInfoCenter gelezen hebt. Volgens mij stelt dat artikel toch heel duidelijk dat die 50% gebaseerd is op dezelfde hardware, dus ook op gelijke processorsnelheden. Het verschil zit dan dus niet in twee types ARM processoren, want die zijn bewust gelijk gehouden. Hoe dit technisch allemaal werkt weet ik niet, maar daarvoor ga ik af op dit soort artikelen. PalmOS komt van een verleden met simpele processoren en bewust kleine batterijen, dus het stroomverbruik was belangrijk. Ook ik wil de uiteindelijke apparaten die op de markt gaan komen wel eens vergeleken zien met de huidige IPaq's, maar ik zou het heel mooit vinden als de accu/batterijen onder OS 5 inderdaad veel langer meegaan.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #44  
Oud 29 mei 2002, 01:46
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Programmeren voor een palm is dus zoals programmeren voor DOS was. Bij het Pocket PC platform is programmeren meer zoals dat voor Windows is.

Eenvoudige programma's zijn misschien makkelijker te maken voor Palm OS, maar het Pocket PC platform is completer. Dat maakt het beter mogelijk complexere software op te zetten. Je hoeft bijvoorbeeld niet steeds alle hardware specifieke SDK's overal vandaan te halen.

Ook het gedoe met geheugen segmenten is irritant.

Of het programmeren moeilijk is is dus niet zo te zeggen. Maar je wordt nogal geremd door het Palm OS ja.
Met citaat reageren
  #45  
Oud 29 mei 2002, 01:51
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Roel,

Dat stukje bedoelde ik inderdaad. Daar staat dus:

Citaat:
roughly half the power as Pocket PC handhelds running the same hardware.
Dat is net zoiets als "Verbruikt de helft van de benzine vanwege de rode kleur van de auto".

Maar we zullen het wel zien. Ik hoop dat ze dat daadwerkelijk redden en dat het OS ook wat beter in elkaar zit. Er zal toch wel ergens een voordeel in gaan zitten in deze hele overstap.
Met citaat reageren
  #46  
Oud 29 mei 2002, 13:44
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Programmeren voor een palm is dus zoals programmeren voor DOS was. Bij het Pocket PC platform is programmeren meer zoals dat voor Windows is.
Hangt dat niet heel erg van van het soort tools dat je gebruikt?
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #47  
Oud 29 mei 2002, 13:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
rdohmen,

Nee, van het OS. De tools voor Pocket PC programmeren zijn inderdaad ook een stuk handiger, maar daar heb ik het niet over.

Alle stukken code die met resources te maken hebben zijn afhankelijk van het OS (of erger nog, van code die machine specifiek is). Dan gaat het dus om het scherm, geluid, geheugen etc.
Met citaat reageren
  #48  
Oud 29 mei 2002, 14:49
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
ligt eraan met welke tools je programmeert...

je zou met NSbasic kunnen programmeren dan wordt er een hoop voor je geregeld en heb je een VB achtige IDE tot je beschikking... Appforge zou dan ook een goede tool zijn...

of je kan in C programmeren met bijvoorbeeld GCC (PRC tools). Hier moet je meer zelf doen, maar je kan ook een stuk meer. Overigens kun je voor GCC een hele mooie IDE verkrijgen bij WWW.FALCH.NET. Dan heb je een Visual Studio achtige omgeving waarin je heerlijk kan programmeren.

Wat betreft SDK's.. de Palm SDK is erg goed gedocumenteerd (wat je helaas niet van alle SDK's kan zeggen). En voor programmeren - in welke omgeving dan ook - geldt dat het werk pas makkelijk wordt als je een goede library of framework hebt ontwikkeld...


Bas
Met citaat reageren
  #49  
Oud 29 mei 2002, 15:01
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Basic! Goed, laat maar.

Ik heb het dus niet over een "Hello world" programma of een basic hobby experiment, maar een "echt" programma. Dan krijg je dus te maken met de problemen die ik noemde.

Het verschil met Palm OS en Pocket PC is dus inderdaad dat je voor Palm OS eerst een heel "framework" moet opbouwen. Je moet als het ware eerst zelf het OS uitbreiden en dan kun je aan de slag. Dat is dus net zoals in de DOS tijd ook gebruikelijk was.
Met citaat reageren
  #50  
Oud 29 mei 2002, 17:24
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Zoals Bas al aangaf is dat dus niet waar. Er zijn nogal wat goede talen op demarkt om voor PalmOS programma';s te schrijven die je veel werk uit handen nemen. Je betaalt dat natuurlijk met wat snelheidsverlies, maar daar staat een snele ontwikkelcyclus tegenover.

Programma's schrijven voor de Palm hieft niet moeilijk te zijn
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #51  
Oud 29 mei 2002, 22:12
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik had het over het maken van professionele software. Niet over mensen die als hobby "programmeren" hebben. Ik heb het ook over complexere software en dus weer niet over een hobby.

Als je een "Hello world" programma maakt is er uiteraard nauwelijks verschil tussen Palm OS of Pocket PC. In dat geval is Palm OS waarschijnlijk nog wel eenvoudiger ook. Als je een volwaardig pakket schrijft is dat verschil er wel.

De programmeertaal daarvoor is overigens C. Voor zover ik weet is daar geen alternatief voor. Op een Pocket PC kun je misschien nog een eind komen in Basic, maar een Palm is echt veel te traag voor zoiets. Ik heb zelf ook wat van die talen geprobeerd. Ik wilde een eenvoudige km registratie maken. Maar zelfs daar was het te traag voor. Maar goed daar kun je ook weer over discussieren. "Moet het scherm in 1 of in 5 seconden getoond worden en maakt dat uit".

Simpel feit is dat Palm OS meer een DOS achtige OS is met een soort "Turbo Windows" (of hoe heette dat ding ook al weer van Turbo C en Turbo Pascal) en dat Pocket PC gewoon een OS heeft dat meer weg heeft van Windows. Het feit dat het Pocket PC OS veel completer is heeft voordelen en nadelen.

Als je applicaties neemt die zowel op Palm OS als op Pocket PC draaien dan zul je vaak zien dat de Palm OS versies functies missen of in hun inteface veel simpler zijn opgezet. Dat komt dus door het OS. Voordeel is wel dat je op een Palm wel 100 apps mee kunt nemen en op een Pocket PC bijvoorbeeld 10, dat de het van hardware ook meer vraagt (meer geheugen en sneller processor) en dus duurder is en eerder door een batterij heen vreet. "Elk voordeel heeft zijn nadeel"
Met citaat reageren
  #52  
Oud 30 mei 2002, 07:44
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Heb je uiteindelijk werkende programma's voor de Palm gemaakt? Zo ja, zit daar iets leuks bij voor de mede-palmers hier op het forum?

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #53  
Oud 30 mei 2002, 08:06
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Ik had het over het maken van professionele software. Niet over mensen die als hobby "programmeren" hebben. Ik heb het ook over complexere software en dus weer niet over een hobby.
Appforge en NSBasic worden wel degelijk door professionele programmeurs gebruikt. Vaak kun je "aan de buitenkant" helemaal niet zien in welke taal een programma gemaakt is. Misschien heb je ze wel op jouw palm staan
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #54  
Oud 30 mei 2002, 11:30
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Roel,

Nee nog niet. We zijn er wel mee bezig (geweest). Mijn bedrijf zit op dit moment alleen overvol met werk, dus de palm ontwikkeling is wat naar achter geschoven. Ik ben ook een beetje bang dat we weer grotendeels opnieuw kunnen beginnen als OS5 uit komt. Als dat zo is overwegen we misschien zelfs wel om over te stappen op Pocket PC. De Pocket PC's zijn inmiddels net zo draagbaar als de Palm PDA's.

We zijn (waren) bezig met een paket voor uren registratie en project registratie. Ook met een pakket voor GPS routeplanning met ingebouwde kilometer registratie en flitspaal waarschuwingen. In de weekeinden werkte ik nog aan kart telemetrie module op basis van de tilt dongle.

Helaas is er nog niets af. Misschien begin ik wel teveel en maak ik te weinig af

Voor de Pocket PC hebben we alleen een specifieke toepassing gemaakt. Die is strikt genomen ook niet eens ons eigendom.



R.Dohmen.

Een appforge programma herken je wel aan de standaard bibliotheek van 300K (of was het 400K) die je er voor nodig hebt. Ook valt de snelheid echt wel op hoor. Maar het zou inderdaad best kunnen hoor. Ik heb ook een paar van die "Satelite Forms" applicaties (of op zijn minst ooit gehad) want daar staan ook bibliotheken van op mijn palm.

Wij hebben vroeger voor Windows CE (heette het toen geloof ik) in Visual basic wel eens wat gemaakt. Dat ging op zich best aardig. Dat was toen een prototype. De uiteindelijke applicatie is uiteindelijk toch in C gemaakt. Was inderdaad wel een stuk meer werk om te programmeren, maar het resultaat was echt stukken sneller.

Ik vond persoonlijk AppForge echt niet vooruit te branden. Je ziet het opbouwen van een scherm gewoon gebeuren. Ik weet ook niet precies waarom dat is, maar ik zou daar nooit geld in willen investeren. Het maken van een applicatie kost een hoop geld. Als je dan achteraf toch moet besluiten om een andere ontwikkel tool te moeten kiezen dan ben je dat geld dus kwijt. Daarom denk ik niet dat veel bedrijven het risico zullen nemen om in basic te beginnen.

Voor maatwerk applicaties of programmeren als hobby kan ik mij voorstellen dat het prima voldoet. Wij bouwen de meeste applicaties in MsAccess. Dat is ook in basic. Maar als het alleen om database invoer gaat gaat dat prima. Als er meer processing aan te pas komt nemen we toch Visual basic (is tegenwoordig gecompileerd) of Visual C.

Het snelheids verschil tussen Visual C en Visual Basic is tegenwoordig overigens te verwaarlozen. Waarom Appforge dan wel zo traag is weet ik niet. Misschien is het wel een geinterpreteerde taal. Het is wel jammer, want progammeren in Visual Basic stond me wel aan. We hebben nu die ellende van Metroworks gekocht. Dat werkt overigens al een stuk beter (sneller) dan die gcc compiler, maar het blijft behelpen.
Met citaat reageren
  #55  
Oud 30 mei 2002, 12:39
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Ik vond persoonlijk AppForge echt niet vooruit te branden. Je ziet het opbouwen van een scherm gewoon gebeuren. Ik weet ook niet precies waarom dat is,
Appforge maakt geen gebruik van de standaard 'componenten' (Field, Button, etc) uit het Palm-OS, maar bouwt elk item op het scherm als gadget op, dat kost inderdaad tijd. NSBasic doet dat slimmer, nog niet te vergelijken met Delphi-front-ends voor Mysql-databases (dat maken wij), maar toch al heel erg mooi.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #56  
Oud 30 mei 2002, 19:09
Jan Jaap Jan Jaap is offline
Lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 18 mei 2002
Locatie: Nvt
Berichten: 20
Maar als OS5 voor de ARM processor is, kan je dan ook OS5 op een IPaq krijgen?
Met citaat reageren
  #57  
Oud 30 mei 2002, 19:42
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SuperNerd
Maar als OS5 voor de ARM processor is, kan je dan ook OS5 op een IPaq krijgen?
Ik heb al eens gesuggereerd dat er misschien wel multiboot pda's komen, zodat je kunt kiezen tussen (bv.) PalmOs en PocketPC.
Op dit moment zijn er nog geen OS5 Palm PDA's dus blijft het een open vraag of de hardwarematige verschillen zo klein geworden zijn dat een (kleine) bootapplicatie je de keuze kan geven tussen de twee OS-en.
Eén van de problemen daarbij is dat zowel Pocket PC's als Palm het geheugen bezet houden terwijl in de slaapstand verkeren. Het andere OS heeft daar geen informatie over en weet dus niet welke delen van het geheugen beschikbaar zijn.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #58  
Oud 30 mei 2002, 21:04
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Dus zo'n (theoretische) multiboot PDA moet dan kiezen welk OS het RAM-geheugen mag gebruiken. Zal wel snel uitdraaien op een multibattle PDA
Toch een interessante gedachte, al zou ik niet weten waarom ik een PDA onder PocketOS (of hoe dat ook heet) wil laten draaien.

Groeten en palm ze, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #59  
Oud 30 mei 2002, 21:41
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelvdV
al zou ik niet weten waarom ik een PDA onder PocketOS (of hoe dat ook heet) wil laten draaien.
Al is het om te zien hoe goed het wel niet hebt
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #60  
Oud 31 mei 2002, 16:21
Jan Jaap Jan Jaap is offline
Lid
Model: Overig
 
Geregistreerd: 18 mei 2002
Locatie: Nvt
Berichten: 20
Het gaat er ook om een Ipaq op PalmOS te laten draaien
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023