Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm - overige modellen

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 15 april 2002, 13:23
Snooker
Guest
 
Berichten: n/a
Question Wat nu... Palm 515 of PocketPC?

Hi folks,

Ik verkeer een beetje in een crisis. Ik wil m'n ouwe trouwe Palm V vervangen door iets nieuws. Die 2Mb begint nu toch wel erg vervelend te worden, zo'n kleurenschermpje is toch wel erg leuk, enzovoort enzovoort.
Echter: Ik lees van die wisselende verhalen over de M515. Het zou een mooi apparaat zijn, als Palm het een jaar eerder had uitgebracht, het schermpje is minder goed dan dat van een PocketPC, enzovoort. Daarbij komen nog de verhalen over hoe slecht het financieel met Palm gaat en mijn argwaan is gewekt. Wordt Palm een beetje gehinderd door de wet van de remmende voorsprong, en worden ze links en rechts ingehaald door de Compaq's en HP's van deze wereld?
Zijn er anderen onder jullie die hier mee geworsteld hebben? Die goede argumenten hebben om voor een Palm of juist een PocketPC te kiezen? Ik weet het echt niet meer...

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Laatst gewijzigd door Snooker; 15 april 2002 om 13:25.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 april 2002, 14:05
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat op dit moment ook een erg moeilijk keuze zou vinden. Ik ben nog erg tevreden met m'n huidige M105, dus gelukkig speelt dit nog niet voor me.

PalmOS vind ik superieur aan het PocketPC-OS: Er is veel meer software voor te krijgen, en je kunt op een 8 MB machine erg veel software kwijt. Ook zijn de machines een stuk kleiner.

Aan de andere kant krijg ik wel een jaloers gevoel als ik een kennis van me op z'n Casio Cassiopeia zie spelen. Scherm is erg mooi & scherper, en ook heb je iets meer mogelijkheden zoals MP3, Divx etc.
Voor hetzelfde geld als een M515

Ik denk dat ik de keuze een halfjaar uit zou stellen om eens te kijken wat Palm tegen die tijd heeft uitgebracht.

Vraag je eerst even af wat je nu precies met je vervanging wilt gaan doen.

Misschien een idee om voor 89 euro je Palm te laten upgraden tot 8 MB & 20 mhz bij PalmRepair?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 april 2002, 14:26
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
ehm, even een mededeling: de Palm m515 heeft 16 mb RAM! Dat mag je natuurlijk niet vergeten. En je kan dat uitbreiden met SD-kaartjes, maar dat kan de Casio ook wel.

Verder kan ik niet oordelen, want ik heb nog nooit een PocketPC gebruikt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 april 2002, 15:08
Roelof's schermafbeelding
Roelof Roelof is offline
Forumbikkel
Model: Pilot 5000
 
Geregistreerd: 10 augustus 2001
Locatie: Leiden
Berichten: 164
Ik denk dat OS5 zeer belangrijk gaat worden, althans zo zie ik het. Als dat niet veel beter wordt dan 4.1, stap ik over naar de nieuwe generatie PocketPC's. (zoals de Loox van Siemens: 400 mhz (met naar verluid 75% minder stroomverbruik dan de huidige ARM procs), Bluetooth, uitbreidbaar met CF en SD). De voordelen van PPC tov Palm worden dan te groot. Nu worden de PPC's nog gehinderd door een te lage batterijcapaciteit, maar als dat euvel verholpen is stap ik over. Mits OS5 heel goed wordt!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 april 2002, 21:51
Mr. Herm's schermafbeelding
Mr. Herm Mr. Herm is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 14 maart 2002
Locatie: Drenthe
Berichten: 33
Het gebruik van een Palm is natuurlijk ook gewoon een keuze.

Ik bedoel iedereen is al zo afhankelijk van MS produkten, als je dan al een mogelijkheid hebt om iets anders te kiezen, benut dit dan ook.

Ik heb zelf al diverse Palm types gehad, gebruik momenteel de M515, en hiermee kun je feitelijk alles doen wat je zou willen, o.a. plenty software beschikbaar, dus waarom zou je dan een MS machine aanschaffen??

Laatst gewijzigd door Mr. Herm; 15 april 2002 om 21:55.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 april 2002, 07:10
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Ik heb ooit in een ver verleden een HP 300Lx gehad, draaiende op
WinCE 1.0 en dat vond ik helemaal niks, dat ding is na een half jaar
de deur ook weer uitgegaan.

Daarna heb ik een hele tijd geen organiser gehad tot ik anderhalf
jaar geleden een m100 kocht.

Nu heb ik een IIIxe met diverse accesoires en ik wil nooit meer
anders dan PalmOS

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 april 2002, 08:44
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
WinCE 1.0 is natuurlijk niet echt te vergelijken met PocketPC 2002 of WinCE 3.0 lijkt me.

Palm OS 1.0 zal ook wel niet zo soepel gewerkt hebben
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 april 2002, 08:59
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
Ik kan merken dat je niet lang meedraait op PalmOS vlak, namelijk PalmOS 1.0 draaide erg soepel.. zelfs op een machine met 128Kb of 512Kb intern...

In die tijd (1997) had je al erg leuke arcade games zoals BombRun en Boulderman... die de machine echt naar zijn limiet joegen... En een aantal serieuze applicaties zoals DateBK3

Ik heb zelf ook op CE gewerkt, maar wist niet hoe snel ik terug moest komen naar PalmOS

ok tegenwoordig is het allemaal leuker, met grijstinten en kleur (en met een leuke 3D engine die om de hoek komt kijken --> voor een preview kijk eens op www.ardiri.com)

Bas
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 april 2002, 09:10
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Ik heb PalmOS 1.0 inderdaad niet meegemaakt, misschien een slechte vergelijking

Misschien dat het verschil erin ligt dat Windows-achtige besturingssystemen nu wel werkbaar zijn doordat er snellere & energiezuinige processoren op de markt zijn. En ook ontwikkelingen op het gebied van accu's met een hogere capaciteit werken erg mee.

Op dit moment vind ik een PocketPC nog te lomp & te duur, maar heeft de huidige generatie Palms ook niet echt een enorme vooruitgang gekend t.o.v. van de vorige generatie. (ik vind dat Palm de plank behoorlijk heeft misgeslagen door in de M130 en M515 niet een hi-res scherm te stoppen)

We blijven afwachten wat de OS5-apparaten gaan bieden.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 16 april 2002, 10:10
lerou lerou is offline
Forumbikkel
Voornaam: John
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 28 januari 2002
Locatie: mestreech
Berichten: 138
Wink Ik houd van slim en klein

Ik ben sinds een half jaar tevreden palm gebruiker. Heb hiervoor een Psion Revo gehad. Wat mij het meeste aanstaat aan de Palm (en ook aan Psion) is dat men een slim en klein operating system heeft waarop mooie slanke applicaties draaien.

Windows (en MS in het algemeen) zie ik meer redeneren vanuit de strategie: we hebben een OS en software, het draait niet, dus jensen we maar een bult hardware erin om het acceptabel te maken. Dit gelt zowel voor de poccket pc als de desktop.

Kortom, voor mij geen Pcket PC, zit overigens ook echt niet te wachten op allerlei geneuzel als MP3 en zo.

John
Met citaat reageren
  #11  
Oud 16 april 2002, 10:27
Snooker
Guest
 
Berichten: n/a
Allemaal bedankt so far.

Mijn hart ligt ook zeker bij Palm, vanwege het lean en mean operating system, het feit dat de Palm nog steeds een stuk kleiner en lichter is dan de (meeste, zo niet alle) PocketPC's en toch ook wel een stukje sentimentele redenen.
Qua software maak ik het meest gebruik van StockManager en AvantGo, deze zijn inmiddels op beide platformen bruikbaar. Het batterijgebruik is natuurlijk ook een groot pluspunt voor het Palm-platform. Van PalmOS 5 verwacht ik geen wonderen trouwens.
Hier vond ik nog wat leuk leesvoer:

http://star.arabia.com/article/0,5596,144_3792,00.html
http://www.fool.com/news/foolplate/2...late011119.htm

De beste tip komt misschien wel uit het artikel in de eerste link, een Jordaans(!) dagblad:

"Maybe, the best choice is to wait. If you can't, get the cheapest unit you find, whether Palm-based or PocketPC-based; chances are you'll be throwing it away in a year's time anyway!"
Met citaat reageren
  #12  
Oud 16 april 2002, 11:28
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
je kan natuurlijk niet eeuwig blijven wachten

maar ik denk dat sony clié of palm m515 achtige PalmOS handhelds met ARM-processors helemaal niets meer onderdoen voor PocketPC, want qua geheugen en snelheid gelijk. tenminste, als je bedenkt dat een spelletje voor de palm 150kb is en voor de ppc 2mb, dan is het geheugen van 16mb meer dan 64mb in een iPaq.

het scherm van palm moet net als de sony´s naar 320x320 en mooi scherp, hetzelfde gewicht en afmetingen en er is geen enkele reden om ook maar na te denken over een grote, lompe PocketPC.

ik ben wel een beetje bevooroordeeld natuurlijk en pro Palm
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 april 2002, 12:09
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Onder OS5 met ARM processeren zullen ook machines komen die op een langzamere versie draaien. Dit begint dan bij 60 (of 66?) Mhz, maar ook 206 Mhz (zoals de Pocket PC's) en nog hoger (400 schijnt er aan te komen) moet mogelijk zijn. OS5 kan dit allemaal aan en de hardwarefabrikant kan zelf bepalen of er een low-end of een high-end machine komt. Over een jaar zijn er waarschijnlijk heel veel keuzemogelijkheden. Overal zal een prijskaartje aan hangen, maar je kan dan ook echt gaan kijken wat je nodig hebt.

Afwachten dus op die apparaten, of nu besluiten dat de huidige apparaten gewoon veel waar voor hun geld bieden en ondertussen rustig kijken wat al die nieuwe machines gaan bieden. Overstappen naar iets nieuws kan altijd, maar ook nu heb je dus prima mogelijkheden.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #14  
Oud 16 april 2002, 15:04
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Als er iets is wat door menig PocketPC bezitter puur en alleen voor de show gebruikt wordt is het wel de video mogelijkheden...."kijk 'ns wat mijn agenda allemaal kan....".

De videomogelijkheid is alleen zinvol indien je het bijvoorbeeld voor het werk gebruiken kunt\moet. Anders dan dat.....het loeren naar een luciferdoosje groot beeld gaat na een kleine 10 minuten al stierlijk vervelen temeer daar tranende ogen nauwelijks te vermijden zijn. Ten tweede moet je fors in extra hardware investeren daar een beetje filmclip al op 150 Mb of meer uitkomt. Een grote CF disk of een microdrive van IBM zijn dan onvermijdelijk. Ten derde houden de huidige PocketPC's het net een flinke speelfilm vol voor dat de batterij de geest geeft. Kortom...in mijn ogen een gadget waar na enkele weken gebruik niet echt meer naar omgekeken wordt.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 16 april 2002, 21:51
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
gadget? je doelt op de videofunctie neem ik aan.

maar je hebt gelijk. dat soort functies heb je niet nodig, en een agendafunctie heeft iedere organizer.

om kort te zijn: je betaalt bij de PocketPC´s voor heel mooie functies, die je nauwelijks gebruikt. als je ze nodig hebt, neem zo´n ding. anders, ga een weekje op vakantie en koop dan een palm m515. ben je net zoveel kwijt
Met citaat reageren
  #16  
Oud 16 april 2002, 22:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
We moeten de boel natuurlijk wel een beetje in perspectief blijven zien. Een Pocket PC draait wel veel betere (complexere) software dan een Palm. Op een Pocket PC draaien bijna volwaardige versies van PC software producten. Op de Palms draaien versies waarin echt alleen de basis geperst is. Beide varianten hebben duidelijk hun voordelen.

Het feit dat de Pocket PC applicaties completer zijn betekend ook dat ze meer geheugen gebruiken en daar is de hardware dan ook op afgestemd. (spelletjes voor de Clie's beginnen nu ook al in de MB's te lopen overigens)

Je moet de Pocket PC en Palm niet zien als "hetzelfde spul maar dan met meer of minder gadgets". Je moet eigenlijk meer kijken naar de keuze tussen "ik wil een goede organiseren en niet veel meer" of "ik wil een klein notebook bij me hebben".

De apparaten zijn duidelijk op een heel andere markt gericht ook al wil de gadget hongerige mens dat nog wel eens vergeten.

Als je logisch nadenkt neem je een Palm OS machine en als je graag alles wilt kunnen doen (ook al weet je dat je het waarschijnlijk toch nooit allemaal zal gebruiken) dan koop je een Pocket PC. (dan gaan we er even aan voorbij of je bedrijf misschien specifieke applicaties heeft die op een bepaald platform moeten draaien)

Het is jammer dat Palm en Sony zich inmiddels gedwongen voelen om mee te gaan in de gadget hype en steeds meer functies in de machines gaan proppen. Dat gaat uiteindelijk alleen maar ten koste van het eigenlijke nut van de PDA. De laagste truc in dit verhaal is wat mij betreft nog wel de Palm OS 5 ongein. Geen enkele vooruitgang, maar wel in een klap al de oudere hardware afschrijven.

Het Palm OS concept is goed, maar blijkbaar niet verkoopbaar. Zal VHS het toch weer gaan winnen?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 16 april 2002, 23:14
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
We moeten de boel natuurlijk wel een beetje in perspectief blijven zien. Een Pocket PC draait wel veel betere (complexere) software dan een Palm. Op een Pocket PC draaien bijna volwaardige versies van PC software producten. Op de Palms draaien versies waarin echt alleen de basis geperst is. Beide varianten hebben duidelijk hun voordelen.

Hoewel ik 't met het merendeel van jouw verhaal eens ben, ben ik op het punt van de "volwaardige versies van PC software producten" slechts ten dele eens. Als iPaq gebruiker (ongeveer een jaar) en enkele maanden geleden overgestapt op PalmOS denk ik dat Producten als Wordsmith, Documents to Go, Quickoffice, Tinysheet om er een paar te noemen, beter zijn dan PocketWord en PocketExcel. De "pocket PC" versies beheersen alleen de hoogstnoodzakelijke basisfuncties. Je moet 'ns zien hoe een mooi opgemaakt WORDdocument er uitziet nadat je het overgezet hebt op je PocketPC......gewoon slecht! Wordsmith doet dat aanmerkelijk beter. Daarentegen heb je weer gelijk als we het hebben over Internet en e-mail mogelijkheden. De PIM functies (agenda etc.) verschillen niet noemenswaardig in functionaliteit maar wint 't PalmOS het duidelijk als het gaat om gebruiksvriendelijkheid.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 17 april 2002, 13:18
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
ik denk dat er wel behoefte is aan wat meer functies, maar niet te gek, zoals bij PocketPC´s. Alleen muziek luisteren lijkt me een leuke functie, die ik ook zo gebruiken, en verder eigenlijk niets. maar met OS5 moet dat kunnen (terwijl je doorwerkt).

eigenlijk, wat zou men hierna nog moeten bedenken om het systeem beter te maken? meer functies is overbodig, dusja, wat moet men dan?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 17 april 2002, 14:25
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Palm OS 5 is voor zover ik begrepen heb niets beter dan 4. Alleen iets meer beveiligings functies (versleutelde databases). De vraag is inderdaad wat heb je nog meer nodig. Wat mij zelf nog wel handig lijkt is spraakherkenning.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vroeger ook altijd heb volgehouden dat een Palm Vx het maximum was wat je nodig had voor een organiser. Maar ik ben toch gezwicht voor een Clie T625C. De hogere resolutie en kleur geven echt een veel betere leesbaarheid en bruikbaarheid van de PDA (vooral voor e-books en GPS routeplanning, voor de agenda functies ook wel een beetje)

Palm OS is het beste te vergelijken met DOS (of misschien nog net met Windows 3.1). Pocket PC 2002 geeft een breed ontwikel platform meer vergelijkbaar met huidige Windows versies. Dat zie je dus terug als je gaat ontwikkelen voor de platforms. Voor Palm OS ben je het grootste deel van de tijd aan het vechten met: het OS, beperkte resources, verschillende hardware configuraties. Bij Pocket PC gaat het programmeren eenvoudiger, maar worden je applicaties wel veel groter.

De vraag is of je een modulair opgezet en allesomvattend operating system/platform nodig heb als je een PDA gebruikt. Persoonlijk heb ik besloten dat ik dat niet nodig heb. Soms heb ik daar spijt van, maar meestal gaat het met Palm OS ook prima.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 17 april 2002, 18:11
emielkokkelink emielkokkelink is offline
Cenior lid
Voornaam: Emiel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 08 januari 2001
Locatie: Almelo, hartje Twente
Berichten: 220
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door domo
Alleen muziek luisteren lijkt me een leuke functie, die ik ook zo gebruiken, en verder eigenlijk niets. maar met OS5 moet dat kunnen (terwijl je doorwerkt).
Het leuke is: Met de Clie PEG 770 (ingebouwd) en 625 (add-on) kan dit al, ze draaien beide op OS4.1 !!!
__________________
-Dit bericht is op een computer gegenereerd en is derhalve zonder handtekening geldig-

Van een Palm 3e naar een Palm 3c naar een Clié PEG N770C/E via een slippertje met een HP Jornada 568 PocketPC kom je uiteindelijk bij een Palm Tungsten-T die via bluetooth praat met mijn Nokia 6310i en mijn laptop.

Oef!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023