Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 08 april 2002, 16:29
rjbroer
Guest
 
Berichten: n/a
Ontwikkelen voor de Palm

Hallo,

Welke software heb ik nodig om software voor de Palm te kunnen ontwikkelen? Ik beschik over kennis van Pascal, C, assembler, Delphi, VBA, welke taal wordt er gebruikt om Palm software te ontwikkelen?

RJ
Met citaat reageren
  #2  
Oud 08 april 2002, 18:55
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Er bestaan (o.a.) compilers voor C, Pascal en Basic-achtig dialecten, maar ook voor bijvoorbeeld LISP en Fortran.

C: GCC (puur GCC, maar ook met ide)
P: HSPascal (pre-release)
B: Appforge, NS-Basic

Dit sluit het meeste bij jouw ervaring aan (denk ik)

Zoek maar eens verder op het forum dan kom je heel wat links tegen die je verder helpen.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 09 april 2002, 17:53
jefseyen jefseyen is offline
Lid
Model: Visor Prism
 
Geregistreerd: 08 juli 2001
Berichten: 40
Stuur een bericht via Instant Messenger naar jefseyen Stuur een bericht via Yahoo naar jefseyen
Als je goed bent in VB is satellite forms zeker een aanrader ..
Niet dat we hiervoor verdeler zijn in Satellite Forms.
Wil je hier meer over weten neem dan gerust met ons contact, we kunnen je uitgebreid over inlichten en voorbeelden tonen.

Bel ons gerust op 32.14.543681 en vraag naar Kim Peeters.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 april 2002, 12:00
johanvdb
Guest
 
Berichten: n/a
De keuze van een omgeving ...

Hoi,

Als je graag voor de Palm ontwikkeld en je hebt zo'n ruime programmeer kennis als jij (VB, Pascal, C, assembler) ... dan kan
je de volgende pakketjes bekijken. Deze pakketjes heb ik zelf ook
al bekeken en of ik werk hierin (NSBasic, PRC-Tools). Al deze pakketjes laten toe om *echte* palm applicaties te schrijven. Echte Palm applicaties zijn apps die de guidelines van PalmOS volgen
(http://www.palmos.com/dev/support/do...lm/ZenTOC.html).
Dit kan je niet zeggen van een aantal, zogenaamde, RAD tools, die trouwens veel te duur zijn voor wat ze doen (of niet doen).

VB (Basic): NSBasic (http://www.nsbasic.com/palm)
Delphi (Pascal) : PocketStudio (http://www.pocket-technologies.com/)
GCC: PRC-Tools (http://www.palmos.com/dev/tools/gcc/)
Assembly: PRC-Tools of Pila (http://www.fh-wilhelmshaven.de/~akca...palmpower.html)

Voor synchronisatie kan je kijken naar de conduit development kits
van Palm of naar ColdSync (http://www.coldsync.com) voor op linux.

Zelf gebruik ik NSBasic en PRC-Tools om mijn applicaties te bouwen. Conduit development deed ik, tot nu toe, met Java sync toolkit (CDK4J) van PalmOS zelf. Maar nu ben ik bezig met de COM sync toolkit te gebruiken om te zien of ik Conduits kan developen in Perl.

Groetjes,
Johan

PS: Wil je meer informatie over NSBasic dan ben ik steeds bereid om je verder te helpen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 april 2002, 14:40
PalmWijzer's schermafbeelding
PalmWijzer PalmWijzer is offline
Ontwikkelend lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 22 februari 2002
Berichten: 76
Of de 9292 PalmWijzer nou een "echte" Palm applicatie is of niet weet ik niet, maar wij hebben CodeWarrior 8.0 (C/C++) gebruikt. Het is best een duur pakket (we moeten alleen om dat terug te verdienen al weer heel wat PalmWijzertjes weten te verkopen) maar het is zonder meer een goede omgeving. Debugger werkt met de emulator, maar kan ook via de cradle met je eigen Palm werken (en dat is handig want ook ons is overkomen dat iets wel op de emulator werkte maar niet op een "echte" Palm). De omgeving is helemaal geintegreerd. Als je heel veel gaat ontwikkelen en commercieel bezig gaat dan denk ik dat je de hogere kosten er wel uit haalt door een hogere productiviteit.

PalmWijzer
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 april 2002, 15:58
johanvdb
Guest
 
Berichten: n/a
Hoi,

Ik ben zelf met Codewarrior begonnen, maar ik kon geen akkoord
vinden met de userinterface en de ondoorzichtigheid van de settings...

Geef mij maar vim, gcc en pilrc Ook hiervoor bestaan mooie
IDE's (www.falch.com).

Groetjes,
J.

PS: Kan je iets meer vertellen over de PalmWIjzer?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 april 2002, 21:22
PalmWijzer's schermafbeelding
PalmWijzer PalmWijzer is offline
Ontwikkelend lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 22 februari 2002
Berichten: 76
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johanvdb
Ik ben zelf met Codewarrior begonnen, maar ik kon geen akkoord
vinden met de userinterface en de ondoorzichtigheid van de settings...
Geen probleem mee gehad. Misschien hebben wij al veel te veel "ergere" omgevingen gezien Niet dat ik de meegeleverde editor gebruik hoor. Wie gebruikt er nou een editor die met een ontwikkelomgeving wordt meegeleverd

Citaat:
PS: Kan je iets meer vertellen over de PalmWIjzer?
Zoals? De PalmWijzer is een programma wat eigenlijk helemaal niet past op een platform als de Palm. Heeft veel geheugen nodig en ook wel wat processorkracht. Dat laatste valt met de huidige set gegevens allemaal nog wel mee, maar dat geheugen was wat gedoe. We gebruiken de "object store" eigenlijk als gewoon geheugen. Zolang je heel erg goed oppast gaat dat goed. Als je een fout maakt (of als de data corrupt is) kun je de machine verschrikkelijk verklooien. De zoekmachine komt af van de PC versie van de OVR ReisWijzer die op de OVR infocentra draait (ook verkrijgbaar als Intranet versie). De gebruikersinterface is speciaal voor de Palm gemaakt. De gegevens worden in een speciaal voor de Palm aangepast formaat geprepareerd (hele grote brokken data wil de Palm in stukken opgedeeld zien).

In principe kan de Palm veel grotere dienstregelingen aan (we zijn bezig met een versie voor Groot Britannie en dat komt in de buurt van 3 Mb) maar we hebben gemerkt dat veel gebruikers dat niet leuk meer vinden. Dus meer OV toevoegen aan de PalmWijzer zal er wel niet inzitten (wat meer streekvervoer kan prima, of wat handige metro of sneltram lijnen). We hebben laatst wat geheugen terug weten te winnen door een en ander iets efficienter te maken, maar dan moet je denken in termen van enkele tientallen Kb's op het totaal van 780.

We hebben inmiddels gekeken naar VFS support (SD cards, memory sticks) maar dat gaat niks worden. De gegevens zijn dan echt een soort files geworden met de gebruikelijke lees- en schrijfroutines en we hebben het echt nodig dat we er direct in kunnen prikken zoals in normaal geheugen. Verder zijn die kaartjes zo maar 10 keer zo langzaam of erger. Dus als een soort harde schijf gebruiken om de PalmWijzer op te zetten gaat prima, maar zodra je het wil laten lopen moet alles eerst naar het normale geheugen.

PalmWijzer
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 april 2002, 00:15
IIVQ
Guest
 
Berichten: n/a
codewarrior

Ik heb een redelijke programmeer ervaring, maar niet in "echte" talen... (behalve basic dan... da's wel een echte, maar dan ook een superbrakke taal...)
Op de een of andere manier lukt het me maar niet om C onder de knie te krijgen, en het palm-programmeren lukt ook niet echt. Ik heb zelf een "hello world" progje op de palm geschreven, maa verder ben ik nooit gekomen...
overigens was dat onder linux...

Kan je me wat meer vertellen over Codewarrior: wat kost het (+-) en hoef je helemaal niet meer te programmeren, moet je nog wel wat doen, of is het nog echt programmeren met enkel wat versimpelingetjes?

en de grote vraag, is het het geld waard?

Tijmen

P.S. ik heb nog een aantal ideeën voor palm-programma's. Als er programmeurs zonder inspiratie zitten... mail me!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 april 2002, 09:26
PalmWijzer's schermafbeelding
PalmWijzer PalmWijzer is offline
Ontwikkelend lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 22 februari 2002
Berichten: 76
Re: codewarrior

Citaat:
Kan je me wat meer vertellen over Codewarrior: wat kost het (+-) en hoef je helemaal niet meer te programmeren
Ik heb het in Engeland gekocht omdat dat zo uit kwam maar je moet wel aan iets van 400 euro denken.
Het is een ontwikkelomgeving voor C(++). Wat min of meer betekent dat je zo een beetje alles moet programmeren Niet helemaal waar natuurlijk, want er zitten veel goede functies al in het OS van de Palm.
Er zitten wel veel voorbeelden bij, ook die van Palm zelf, en dat is erg leerzaam. Er zit ook een volledige stap voor stap uitleg bij van het maken van een in C geschreven met behulp van CW. Zo leer je snel met zowel de ontwikkelomgeving als de resource editor en zo omgaan en leer je meteen het een en ander over wat er allemaal kan in de Palm. Zoiets zou je prima op weg kunnen helpen. Overigens zijn er ook wel boeken die dat doen.

Citaat:
en de grote vraag, is het het geld waard?
Als je commercieel werkt denk ik wel, anders zou ik het niet doen. Tenzij je tijd erg kostbaar is en een paar uur meer of minder kwijt zijn met debuggen meteen honderden euro waard is.

PalmWijzer
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 april 2002, 14:57
IIVQ
Guest
 
Berichten: n/a
Of laat ik het anders vragen:

Ik heb wel programmeerervaring, maar niet in c, en heb geen zin om eerst "echt" c te leren en daara c voor palm, ik wil gelijk beginnen met c voor palm.

Dus welk boek helpt mij het beste op weg voor iemand die nog geen C kent...

Of kan dat niet en ben ik nou te overmoedig? in dat geval, wie heeft een goed boek met stap-voor-stap leren hoe C te programmeren, en een aansluitend boek C voor palm?

Met boek bedoel ik het liefst een boek, maar een goede tutorial op internet mag ook...

Tijmen

Laatst gewijzigd door IIVQ; 17 april 2002 om 15:03.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 29 april 2002, 09:26
PalmWijzer's schermafbeelding
PalmWijzer PalmWijzer is offline
Ontwikkelend lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 22 februari 2002
Berichten: 76
Citaat:
ik wil gelijk beginnen met c voor palm.
Ik zie niet echt verschil in "gewoon" c of c voor de Palm. Je maakt alleen gebruik van andere bilbiotheekfuncties om het een en ander door de Palm gedaan te krijgen.
Citaat:
Of kan dat niet en ben ik nou te overmoedig?
Ik denk het wel een beetje. Maar niets weerhoudt je om c te leren en het meteen toe te passen in een Palm omgeving.
Citaat:
Met boek bedoel ik het liefst een boek, maar een goede tutorial op internet mag ook.
Een boek om C te leren kan ik je niet geven (al veel te lang geleden voor mij - er zijn vast talloze prima boeken op de markt). Maar dit boek http://www.calliopeinc.com/PalmProgramming/ stond een tijdje terug zelfs gewoon online bij Palm op de website maar kan ik tegenwoordig niet meer vinden. Daar heb ik toen wel een paar dingetjes uitgehaald.

PalmWijzer
Met citaat reageren
  #12  
Oud 29 april 2002, 09:39
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Boekentips

Kijk anders ook even op de Shop pagina bij de boekentips! Hier staan een aantal zeer goede programmeerboeken tussen.

- jp
Met citaat reageren
  #13  
Oud 08 augustus 2002, 16:40
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Vergelijking

In Beam-magazine (nr. 5) staat een aardige vergelijking tussen alternatieve ontwikkelomgevingen.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #14  
Oud 09 augustus 2002, 08:43
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
Citaat:
In principe kan de Palm veel grotere dienstregelingen aan (we zijn bezig met een versie voor Groot Britannie en dat komt in de buurt van 3 Mb) maar we hebben gemerkt dat veel gebruikers dat niet leuk meer vinden. Dus meer OV toevoegen aan de PalmWijzer zal er wel niet inzitten (wat meer streekvervoer kan prima, of wat handige metro of sneltram lijnen). We hebben laatst wat geheugen terug weten te winnen door een en ander iets efficienter te maken, maar dan moet je denken in termen van enkele tientallen Kb's op het totaal van 780.
Onzin, op dit moment zijn wij met een groep bezig om een suite van medische applicaties te ontwikkelen, waarbij we databases hebben van ettelijke MB's (plaatjes text etc..) en het performt ontzettend goed.

Waar je probleem wellicht zit, is dat je de data benadert middels de standaard database API en die is niet erg snel. Wellicht kun je, als je een custom database access ontwikkelt, de snelheid aanzienelijk vergroten.

Verder kun je afwegen wat je daadwerkelijk in memory nodig hebt (misschien werken met een in memory indexering, die verwijst naar een fysiek record op je kaart).

Bas
Met citaat reageren
  #15  
Oud 12 augustus 2002, 10:46
GeorgeW GeorgeW is offline
Lid
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 10 juni 2001
Berichten: 39
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johanvdb
Hoi,

...

Geef mij maar vim, gcc en pilrc Ook hiervoor bestaan mooie
IDE's (www.falch.com).

...
Maak daar maar www.falch.net van, als je niet geïnteresseerd bent in hogedrukreinigers.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023