Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm - overige modellen

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 25 maart 2002, 21:28
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Angry M105 flipt na het wisselen van batterijen?!

Hoi,

Ik heb het volgende probleems sinds een korte tijd:

Als ik mijn batterijen wissel van m'n M105 springt de Palm automatisch aan, in een flikkerend beeld met Palmlogo. Druk ik weer op de powerknop dan krijg ik het harde reset -'Erase'-beeld. Het enige wat ik dan kan doen is Erasen. Wissel ik de batterij weer dan ben ik m'n gegevens kwijt. (Ik wissel in 5 seconden).

Kortom: Ik moet na iedere batterijwissel m'n hele palm opnieuw syncen

Is er iemand die dit bekend voorkomt. Harde reset al geprobeerd, maar geen resultaat. Is dit een hardwareprobleem?

Alle tips zijn welkom, bedankt...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 maart 2002, 21:39
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Voor de duidelijkheid: het probleem doet zich dus ook voor als ik de batterijen wissel na een reset (dus een batterijwissel op een lege palm als ik het centreren van de stylus etc gehad heb). Dan zouden hacks etc toch niet meer mogen werken, of wel?

Björn
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 maart 2002, 21:46
klaasstaaldraad's schermafbeelding
klaasstaaldraad klaasstaaldraad is offline
Forumbikkel
Model: Palm m100
 
Geregistreerd: 26 juli 2001
Locatie: root, schwert en groen
Berichten: 189
Of de hacks werken / actief zijn is vrij makkelijk te controleren via Xmaster of Hackmaster. Als er niets aangevinkt staat, enfin je begrijpt wat ik bedoel. Maar als het goed is, is je palm na een harde reset leeg, dus dan staat er sowieso geen 3party-software op.

Met die batterijen lijkt me toch, mits het niet aan software zoals hacks ligt, een hardwareprobleem. Ik heb hetzelfde probleem ook een paar keer gehad met de m100. Ik denk dat mijn probleem toen was dat ik voor de zekerheid (dat ze goed de contactpunten raakten) de batterijen nog eens stevig aandrukte en heen en weer rolde. Daarna heb ik de batterijen er gewoon voorzichtig en rustig (dus niet binnen 5 seconden, maar binnen 20 seconden) ingedaan en het probleem is niet meer voorgekomen. Het klinkt misschien idioot (en 1 april komt er natuurlijk ook weer aan zul je denken maar bij mij hielp het. Probeer het eens.
__________________
groet,

Klaas
---
'Een cynicus is iemand die - als hij bloemen ruikt - om zich heen kijkt om te zien waar de kist staat' (gezien op Tonie's kladblok http://www.tonie.net/)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 maart 2002, 11:47
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Ik wil graag 20 sec wrijven etc, maar de Palm springt dus meteen aan als er nieuwe batterijen ingaan. (begint met knipperen (nauwelijks zichtbaar logo), als ik dan vervolgens op de powerknop druk dan vraagt ie of ik alles wil wissen
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 maart 2002, 11:53
klaasstaaldraad's schermafbeelding
klaasstaaldraad klaasstaaldraad is offline
Forumbikkel
Model: Palm m100
 
Geregistreerd: 26 juli 2001
Locatie: root, schwert en groen
Berichten: 189
Oh, dat is een ander probleem dat ik heb gehad. Probeer anders eens de batterijen eruit te halen en die er pas na 1 uur erweer in te doen. Misschien helpt dat. Moet je wel je Palm 1 uur missen, maar ja...

Een andere tip is misschien om andere batterijen te proberen. Al denk ik dat je dat al hebt geprobeerd.

Een andere oplossing heb ik niet. Misschien dat je dan maar eens voorzichtig moet denken aan het bellen van Palm-support. Heb je nog garantie?
__________________
groet,

Klaas
---
'Een cynicus is iemand die - als hij bloemen ruikt - om zich heen kijkt om te zien waar de kist staat' (gezien op Tonie's kladblok http://www.tonie.net/)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 maart 2002, 12:55
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Ik zal dat vanmiddag eens proberen. Misschien dat dan de condensator dan helemaal leegloopt en de Palm zich weer fris voelt.

Ik weet niet of ik nog garantie heb, aangezien ik de Palm in november 2e hands gekocht heb. Maar volgens mij is de M105 vorig jaar pas geintroduceerd, en laat ze dan maar eens klagen dat de Palm 2 maanden over de garantietermijn heen is. (dan kunnen ze een pittige brief verwachten, aangezien je ook zoiets hebt als een reeele gebruiksduur waarin een apparaat dient te blijven werken (maar dat is weer een hele andere discussie, die al eerder gevoerd is )

Bjorn
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 maart 2002, 12:57
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Weet iemand trouwens precies wanneer de Palm M105 in NL geintroduceerd is? Misschien iets eenvoudiger voor me om support te eisen (heb helaas geen aankoopbon )
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 maart 2002, 13:19
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Hij doet alweer wat meer: data houd hij nu vast. Wat wel raar is is dat de Palm meteen aangaat als er nieuwe batterijen ingaan. Dat is toch niet normaal, of wel (of het is me nog nooit opgevallen, zou kunnen).

Ik kwam er op het forum van pdaforum.de achter dat het aan 2 dingen kan liggen:

1) Als je de batterijen van de M-serie wisselt is het verstandig een paar minuten te wachten voordat je de batterijen wisselt, omdat direct na het uitzetten de benodigde stroom niet geleverd kan worden door alleen de condensator. (als je dus meteen na het uitzetten van de Palm de batterijen wisselt ben je dus je data kwijt)

2) De condensator is stuk (moet dus gerepareerd worden)

Ik ga nog even verder met pielen, hopelijk dat het een tijdelijk euvel was. Dit verklaard nog niet het geflikker van het scherm, maar dit lijkt nu ook verdwenen.

In ieder geval bedankt voor de tips Klaas!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 maart 2002, 13:39
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Zie ook dit bericht over het programma Warranty , daarmee kun je zien wanneer je palm gemaakt is. Uiteraard gaat de eigenlijke garantie pas in bij aankoop (als ze het netjes doen, want Nokia (off-topic) schijnt hier andere ideeën over te hebben).
En er is ook altijd nog PDA Tech Center (Palmrepair) .

Succes, groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 maart 2002, 14:23
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Godsamme, ik heb geen aankoopbewijs in de doos zitten, serienummer is versleten, en er staat geen serienummer in de Palm zelf (bij info).

Nu vraagt Palm om een fax met het aankoopbewijs, erg fijn.

Weet iemand precies wanneer de M105 in NL is geintroduceerd?

-----------

Aanvulling: Het is gelukkig geregeld, serienummer stond nog op de doos...5-10 werkdagen zonder Palm, *snif*



Laatst gewijzigd door bjorntje; 26 maart 2002 om 14:38.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 26 maart 2002, 15:40
klaasstaaldraad's schermafbeelding
klaasstaaldraad klaasstaaldraad is offline
Forumbikkel
Model: Palm m100
 
Geregistreerd: 26 juli 2001
Locatie: root, schwert en groen
Berichten: 189
Ben blij dat ik je in ieder geval iets verder heb kunnen helpen. Overigens heel veel sterkte gewenst met het verwerken van je verdriet dat je je palm 5-10 dagen moet missen
__________________
groet,

Klaas
---
'Een cynicus is iemand die - als hij bloemen ruikt - om zich heen kijkt om te zien waar de kist staat' (gezien op Tonie's kladblok http://www.tonie.net/)
Met citaat reageren
  #12  
Oud 26 maart 2002, 15:54
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Bedankt

Erg jammer dat Palm niet gewoon een directe omwisselservice heeft. Nu maar hopen dat ik het stil kan houden dat m'n Palm ter reparatie is, anders krijg ik weer papier-is-toch-beter-hè-opmerkingen
Met citaat reageren
  #13  
Oud 03 april 2002, 16:39
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Precies in één week weer retour: Woensdag verstuurd, vanmorgen (woensdag) UPS aan de deur.

Nette service.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 17 april 2002, 16:27
DennisMoore
Guest
 
Berichten: n/a
Hmm... ik heb nu sinds kort een M125, en heb dus ook zo'n 'probleem'.

Ik doe de Palm uit. Haal de twee oude batterijen eruit, stop er twee nieuwe in. De Palm springt dan niet meteen aan, en reageert op geen enkele knop, alleen op de power-knop. Wanneer ik daar op druk, krijg ik de vraag 'Erase all data, yes/no?'. De enige mogelijkheid is dan yes, alle data kwijt. Gelukkig krijg je dat allemaal wel weer terug met een hotsynch, maar toch, irritant.

Ik zal het binnenkort nog eens proberen met een ander type batterijen, en door ze één voor één te vervangen. En volgens mij werd in dit topic genoemd: Eerst de Palm een paar minuten uit laten staan, en dan pas de batterijen vervangen. Ga ik ook 's proberen...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 17 april 2002, 16:39
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Check ook even of een aantal hacks niet het probleem zouden kunnen zijn...

Bij mijn vervangings-M105 ging het heel af en toe ook mis, maar sinds ik weer de standaardlauncher van Palm gebruik & wat hacks heb uitgeschakeld lijkt het euvel zich niet meer voor te doen. (fingers crossed)

Vorige M105 deed het trouwens altijd, ook met een volledig lege Palm.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 17 april 2002, 21:59
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Hmmm, dit is een gek probleem wat blijkbaar alleen bij de m100, m105
en de 125 voorkomt. De Palm III serie had hier geen last van.

Om je geheugen te bewaren is voor de palm een continue (basis)stroom
voorziening noodzakelijk. Om te voorkomen dat je data verliest bij
het wisselen van de batterijen is een condensator ingebouwd. En
deze houdt het errug lang vol. Veel langer dan die 1 minuut die
als waarschuwing op het klepje staat. Opa heeft het wel eens getest
en zelfs een kwartier(!) is nog geen probleem (was een palm III).

Het reset probleem vloeit (denkt opa tenminste) voort uit het feit
dat als de batterijen uit de palm gehaald worden de condensator op
een of andere de stroomvoorziening te laat o.i.d. overneemt. Met
andere woorden: er treedt een stroomdip op. Hierdoor reageert de palm
met een (softe)reset. Zet je je dierbare palmpje weer aan (met
de power(!) knop), dan geef je eigenlijk het harde reset commando.
Vandaar dat er zijn die bij het aanzetten de vraag krijgen "erease
palm yes/no".
Anderen krijgen dan blijkbaar een "looping reset " waar alleen door
een harde reset aan te ontkomen is

Aangezien ik dit probleem op andere fora ook ben tegengekomen lijkt
het alsof het hier een hardware foutje betreft.
__________________
Word wordt nooit Perfect

Laatst gewijzigd door dirk; 17 april 2002 om 22:01.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 17 april 2002, 22:41
PDATechCenter PDATechCenter is offline
PDATechCenter, Zaltbommel
Voornaam: Richard
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 08 december 2000
Locatie: Zaltbommel
Berichten: 122
Stuur een bericht via MSN naar PDATechCenter
Angry Condensator probleem in de m1xx serie

Dit is een bekend probleem in de m1xx serie, de backup condensator verouderd zeer snel, en moet dus vervangen worden..

In principe is dit een productiefout. De condensator wordt door het solderen te heet, en daardoor verouderd hij te snel.

Ik vervang ze door de condensatoren die ook in de Palm III series worden gebruikt. Werkt perfect, de capaciteit daarvan is 5 x hoger dan de
standaard condensator in de m1xx serie, je kunt bij wijze van spreken de batterijen nog even gaan kopen.....

Richard, PDA Tech Center..
Met citaat reageren
  #18  
Oud 18 april 2002, 08:31
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Re: Condensator probleem in de m1xx serie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Palmrepair
Dit is een bekend probleem in de m1xx serie, de backup condensator verouderd zeer snel, en moet dus vervangen worden..

In principe is dit een productiefout. De condensator wordt door het solderen te heet, en daardoor verouderd hij te snel.

Ik vervang ze door de condensatoren die ook in de Palm III series worden gebruikt. Werkt perfect, de capaciteit daarvan is 5 x hoger dan de
standaard condensator in de m1xx serie, je kunt bij wijze van spreken de batterijen nog even gaan kopen.....

Richard, PDA Tech Center..
Inderdaad, de condensator van de palm III hebben een erg hoge capaciteit. Het valt opa op dat palm door de toegenomen concurrentie
toch wat goedkopere onderdelen is gaan gebruikt voor de nieuwe palms.
Of zou dit toeval zijn? De palm III serie was in ieder geval altijd
zeer robuust, iets wat de nieuwere modellen niet altijd zijn ge-
weest (denk aan het knopjesprobleem van de V)
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #19  
Oud 18 april 2002, 10:18
bjorntje's schermafbeelding
bjorntje bjorntje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 13 juni 2001
Berichten: 269
Stuur een bericht via ICQ naar bjorntje
Erg slecht van Palm. Vooral omdat de M1xx-serie de jeugd & studenten als doelgroep heeft: de gebruikers waar Palm het later van moet hebben.

Dan helpt het besparen op zo'n cruciaal stukje electronica niet echt mee met de reputatie van Palm. Niets zo irritant als een harde reset .

Maargoed met 'even laten liggen' na uitschakelen en het niet gebruiken van GoBar lijkt het euvel bij mij in ieder geval verholpen te zijn, eens kijken of dat bij de volgende batterijwissel zo is.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 24 april 2002, 21:37
Joost's schermafbeelding
Joost Joost is offline
ot jan dikkie !
Voornaam: dito
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 20 december 2000
Locatie: Arnhem
Berichten: 87
Stuur een bericht via ICQ naar Joost
Angry

Ik heb het probleem nu ook! Eind september mijn m105 gekocht en nu lijkt de condensator het al te begeven. Hij gaat steeds aan na het verwisselen van batterijen. Als je het snel doet geeft-ie een softreset. Als je wat langer wacht dan wordt het een hard-reset, met de kenmerken die Bjorntje al heeft beschreven. Dit gebeurt ook met de kale Palm (hij is nu immers al kaal, door de harde reset ).
Belangrijk om op te merken als ik nu zelf een softreset uitvoer (met de paperclip) dan verschijnt na het Palm logo, in de launcher eerst lege batterij indicator die binnen een seconde vol wordt. Dat heb ik nooit gezien. Dit geeft waarschijnlijk ook aan dat even het hele batterij vermogen wordt gebruikt...??
Ik neig ernaar om bij Palm mijn geld terug te vragen. Of dat ze mij een ander type Palm (dus geen M1xx) leveren. Want bij vervanging van mijn m105 heb ik natuurlijk over een half jaar, net na mijn garantie termijn natuurlijk weer hetzelfde probleem, alleen dan kan ik de reparatiekosten betalen. Dus niet.
__________________
omdat ik al groot ben,
joost
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023