Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 22 juli 2001, 23:35
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Question

Wie o wie kan mij helpen aan een schema hoe ik mijn RandMcNally GPS module voor de Palm V zo kan modificeren dat hij, bij gebruik in de auto met stroomkabel, mijn Palm automatisch oplaadt? Vindt het vrij lastig dat dit niet zo zit ingebouwd, als je 's nachts rijdt met Backlight aan, dan is de accu zo leeg...

Volgens mij moet dit vrij eenvoudig zijn, alleen moet ik weten welke twee polen op de Palm gebruikt worden voor de laadstroom, en hoeveel dit dan moet zijn. Dan GPS openschroeven, en vervolgens draadje met weerstandje o.i.d. tussen de stroomaansluiting en de betreffende polen solderen.

Of zie ik het nu allemaal te gemakkelijk?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 juli 2001, 14:30
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb ook altijd gedacht dat het niet zo heel moeilijk moest zijn. Ik ben alleen zelf niet zo heel technisch aangelegd dus het is er nog nooit van gekomen dat ik het ook echt geprobeerd heb.

Het is volgens mij inderdaad ook vrij eenvoudig je zet 4.1 volt op pin #2 en aarde is pin #10.

Het grootste probleem dat ik voorzag is hoe voorkom je dat de GPS de palm gaat laden als hij niet op de aansteker zit?


Ik heb wel een paar sites gevonden met wat info over dit onderwerp:
http://www.geocities.com/Paris/Bistro/4736/p5chgr.html (een lader op batterijtjes)
http://palm.laweb.nl/LP2951.jpg (een ander schema dat ik via e-mail ontving van dezelfde maker als hierboven. Alleen de LP2951 zou makkelijker te verkrijgen zijn)
http://www.sfinx.demon.nl/palm/body_cradle.html (over een Palm III cradle loader)

Hopelijk kan iemand met wat meer electrotechnisch inzicht dan ikzelf hier wat van brouwen. Ik zal nog eens kijken wat de voltages zijn die er in de GPS unit voorhanden zijn.

Er is overigens een site van een duitser die verherbouwingen van de streetfinder doet (op basis van werk van een amerikaan). Dan moet je alleen wel je GPS unit naar hem toe sturen. (kosten 43 euro + 8 euro verzendkosten). Kijk hiervoor op:
http://www.frischat.com/IS/eng_upgr_upgrade.htm
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 juli 2001, 14:49
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
...

Het grootste probleem dat ik voorzag is hoe voorkom je dat de GPS de palm gaat laden als hij niet op de aansteker zit?

...
Volgens mij moet dit niet zo heel moeilijk zijn, als je draadjes voor het laad gedeelte rechtstreeks aan die ingang voor de stroomkabel soldeert. ik neem aan dat daar ook een verbreekcontact moet zitten, omdat hij anders zelf de eigen batterijen van de GPS wil gaan laden.

In ieder geval bedankt voor je antwoord! Ik denk dat ik met behulp van die sites dan maar eens ga hobby'en...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 augustus 2001, 11:49
miltonvv
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb GPS Receiver Upgrade Provides All-Day Power To PDA!

Misschien is dit wat voor jullie?

http://www.sky-dragon.com/gpsmod.htm
Met citaat reageren
  #5  
Oud 07 augustus 2001, 11:52
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De URL die ik gaf (http://www.frischat.com/IS/eng_upgr_upgrade.htm) is de duitse variant van Sky dragon. Die doen inderdaad een conversie. Alhoewel ze beweren dat te doen zonder aanpassingen in de palm of de GPS. Hoe dan wel?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 07 augustus 2001, 12:09
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik heb die site eens bezocht en goed gelezen, maar wat ik hier uit opmaak is niet dat ze je GPS module niet veranderen, ze maken alleen geen aanpassingen aan de behuizing of de printplaat. Ik denk zelf dus dat ze er 'gewoon' een paar draadjes tussen de stroominvoer en de Palmcontactjes solderen. Het enige is, wat ik uit het verhaal zo opmaak, dat het gaat om een soort van extra batterypack. En dat hoeft van mij nou ook weer niet...

Maar goed, ik zal zelf ook nog eens verder zoeken, volgens mij moet het mogelijk zijn! We zien wel...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 07 augustus 2001, 12:16
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nee hoor. Het is niet alleen een batterypack. Kijk maar onder het kopje "The Solution:". Daar staat: "I upgrade your RandMcNally/Magellan receiver for powering your Palm Organizer"

Die batterypack kun je ook kopen, maar dat is echt onzin. Dat is gewoon een accu waar je zo een sigaretten aansteker plug in kan stoppen. Misschien dat dat handig is op de fiets ofzo. Alhoewel ik niet zie hoe je zo'n accu meesleept.

Volgens mij verkopen Praxis en Gamma trouwens ook van die accu's.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 augustus 2001, 14:58
ar
Guest
 
Berichten: n/a
Question Opladen Vx via GPS

Heeft inmiddels iemand ervaring met het opladen van de Palm Vx-batterij via de GPS-car-voeding? Heb de afgelopen weken ervaren dat de batterijen inderdaad wel erg snel leegraken en als je dan ook nog je cradle bent vergeten en het moet doen met een 9-volts batterij- oplader....... (heeft me 3 9-volts batterijen gekost!! ) Ik vind het opsturen naar Duitsland nogal duur en denk het best zelf te kunnen als ik goede adviezen en eventueel schema's krijg. Wie helpt me verder?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 augustus 2001, 22:09
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
Question

Hmm,zonnecellen misschien? Ingebouwd in een hardcover oid? De Palm zit dan toch tegen de voorruit te stomen. Zag deze info op http://www.robotoz.com.au/~robotoz/page8.html

Solarcell - Super Size- SC-3766 $15.50
37 x 66mm Super Performance solarcell - 5.5V @ 30mA. Wel terugbrengen naar 4 volt dus...

maar wat trekt de palm?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 19 december 2001, 00:04
prinsze
Guest
 
Berichten: n/a
Heeft iemand ervaring met die duitse verbouwing. Ik heb contact gehad met de persoon die het uitvoerd, maar hoopte dat iemand deze upgrade al had laten doen. Voordat ik mijn GPS die kant op stuur, wil ik wel weten dat het een betrouwbaar adres is. Helaas is sky-dragon.com niet (meer) te benaderen hetgeen mijn vertrouwen niet vergroot.

JT
Met citaat reageren
  #11  
Oud 17 juli 2002, 21:48
Rijk
Guest
 
Berichten: n/a
OK ik heb het voor elkaar:
Met behulp van een (4.0 V) Voltage regulator laadt de Vx nu op via de GPS (companion) in de Auto
1 IC-tje en verder niks nodig:
ik heb de MC78FC40HT1 genomen http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC78FC00-D.PDF
5-10 volt in en 4,0V uit, max 120mA dus nog veilig ook. Dit aangesloten op pins 2(4V) en 10(0V) van de companion-uitgang en klaar, binnen 20 minuten.
(zie voor de 5-10 V input in de auto ook http://www.palmclub.nl/forums/showth...0699#post30699)
De Vx laadt nu op tot 3.96 Volt en wordt daarmee nagenoeg vol. (ong 90%)
met de 120mA laadt-ie zelfs nog een beetje op met de GPS én Backlight aan.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 18 juli 2002, 08:20
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ha, dat klinkt mooi.

Waar heb je de regulator op aangesloten (aan de voeding kant)? Kan die gewoon op de pinnetjes van de stroomplug? Of gaat de boel dan ook opladen als je hem op batterijen gebruikt.

Waar heb je die regulator trouwens gekocht?

Zou de MC78LC40HT1 niet direct aan de 12V van de auto kunnen (80mA 1-12V naar 4V regulator)?

Laat je de Elco's gewoon weg? Zijn die niet nodig voor de stabiliteit?

Zit er wel een kortsluitingsbeveiliging op? Anders dan gaat je Palm naar de maan als de regulator doorbrand.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 18 juli 2002, 19:22
Rijk
Guest
 
Berichten: n/a
Aan de voedingkant zit ie op de aansluitingen van de stroomplug, dus aan de andere kant van de printplaat. (de middelste van de 3 is de + en de bovenste is de - )

Hij gaat niet de palm opladen op als de Companion op batterijen werkt: de spanning van de batterijen is onder de 4 volt en dan doet de voltage regulator niks. (heeft een zekere overspanning boven 4V nodig om te gaan werken, en de 2 AAA batterijen van de GPS halen maar 3 volt max.

Ik heb hem via m'n werk laten bestellen, uit een of andere catalogus op cdrom bij de E&I afdeling. kosten 1,39 euro mits gecombineerd met een andere bestelling (verzendkosten waren een veelvoud)

overigens zijn er nogal wat fabrikanten van dit type voltage regulators (Seiko, Motorola, ON, Telcom, LT etc)


Ik vermoed dat je een regulator wel direct op de 12V zou kunnen aansluiten (hoewel de specificatie aangeeft tot 10 V), maar dat is niet verstandig omdat er in het autocircuit nog wel eens spanningspieken willen optreden (bijv vlak na aanslaan startmotor)
die helpen hem mogelijk om zeep.

Wat de condensatoren aangaat, omdat ik een auto-oplader gebruik zit er al een condensator aan de uitgangskant van deze oplader dus hoeft er naar mijn idee niet per sé ook één aan de ingangskant van de GPS.
En als je in de regulator-specificatie de (zeer snelle) response van de regulator op een spanningswisseling bekijkt ben ik niet zo bang dat ie de Li-Ion van de palm om zeep helpt met dat kleine korte piekje, maar wellicht is een condensator ertussen wel beter. (hoewel ik vermoed dat de Palm aan de ingangskant ook wel weer een condensator heeft zitten om korte spanningspieken te ondervangen)

tot slot die kortsluitbeveiliging......
Tja, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik denk dat ik op zoek ga naar een kleine (trage) zekering van rond de 200mA.
voorlopig durf ik het nog wel even aan want zo heel veel uren gebruik ik hem nu ook weer niet in de auto (enkele keren per jaar) maar met zekering is wel beter. Het maken van de oplader binnen de GPS is vooral voor de lol en omdat ik het eigenlijk een ontwerpfoutje vind dat ze dat niet standaard zo gemaakt hebben.

Overigens wil ik eigenlijk ook nog een aansluiting maken naar pin 8, met ongeveer 2 Volt. Dan geeft de aangesloten palm namelijk in het display ook aan dat ie aan het laden is.... en blijft ie dus bij alle applicaties aanstaan als je in de preferences "stay on in cradle" aanvinkt. (niet heel nuttig maar wel leuk)

(zie hiervoor http://www.palmos.com/dev/tech/hardw...ical_interface(10-pin)signals.pdf , blz 4ev, pin 8)
Met citaat reageren
  #14  
Oud 02 april 2003, 13:59
Vincent Titulaer
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb gisteren ´n Navman 350 voor mijn IIIC bemachtigd. Mooi apparaat, alleen kwam ik al doende ook achter het laad-probleem. Na veel zoeken op internet vond ik alle pin-bezettingen van diverse palm op deze interessante www.palmos.com/dev/tech/hardware/palmhardware/electrical_interface(10-pin)connections.pdf. Volgens mij moet het inderdaad redelijk makkelijk zijn om zelf de GPS aan te passen met een voltage regulator zodat de palm in de auto aan blijft. Eventueel een diode er tussen (let op voltage drop van 0.7 V)om te voorkomen dat de palm de gps oplaadt.
In denk dat ik binnen kort de Navman 350 maar eens openschroef en de soldeerbout ter hand neem...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 07 april 2003, 15:23
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
als je dat gelukt is, kan je er ook foto's van maken, en die plaatsen, en een schema etc? Ben ik namelijk wel erg in geinteresseerd...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 08 april 2003, 16:48
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Een IIIc en een Palm Vx zijn wel heel andere apparaten hoor. Laat staan de Navman 350 en de RandMcNally.

Maar ik geef toe het is wel altijd leuk om te zien hoe mensen hun spullen "modden"
Met citaat reageren
  #17  
Oud 08 april 2003, 16:53
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
om dat laatste gaat het mij ook voornamelijk.

Maar ik probeer ook ideeen op te doen om mijn RandMcNally toch te gaan modden. gebruik mijn GPS de laatste tijd weer redelijk vaak, en dan is het bijzonder irritant dat de accu iedere keer weer leeg is.
Nu kan ik hem wel naar die man in Duitsland sturen, maar het lijkt me veel leuker om zoiets zelf te gaan doen, al heb ik tot op heden nog geen enkel schema gevonden hoe ik het moet doen.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 20 april 2003, 22:26
Michiel's schermafbeelding
Michiel Michiel is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Haarlem
Berichten: 60
Palm Vx accu laden in GPS clip

Zou een 4V spanningsregelaar alleen (natuurlijk met ontkoppel C's) voldoende zijn ? Kan me voorstellen dat tijdens een lange rit de accu overbeladen raakt; een eigenschap welke Li-ion accu's niet op prijs stellen.
Wie heeft hier reeds ervaring(en) mee ??
Met citaat reageren
  #19  
Oud 25 april 2003, 21:21
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Gert Jan, ik heb naar aanleiding van de tip van "mr. palmrepair " nog even zitten meten. Op de twee vlakjes, net onder het contact voor de accustroom, staat 5V (5V links en 9V rechts) Die 5V staat er zelfs alleen als de stekker er in zit. Mooie plek om de laadstroom af te tappen lijkt me. Ik ben alleen even vergeten wat er nou ook al weer op moest. Een diode en een weerstand? Welke weerstand was het ook alweer Oof was die weerstand alleen voor het laadicoontje op de palm?
Met citaat reageren
  #20  
Oud 25 april 2003, 21:35
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Wat ik van Richard begreep, was dat als er op dat 5V contactpunt een diode wordt geplaatst, en daaraan een weerstand van 40 Ohm, dat het daarna goed zou moeten zijn, dat zou dan weer aan pen 2 gemonteerd moeten worden, en dan zou het moeten werken.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023