Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 25 april 2001, 23:45
Willems
Guest
 
Berichten: n/a
Hallo Allemaal,

Ik begin erover te denken om een aantal eigen programmatjes te ontwikkelen voor de Palm. Maar eerst heb ik daar wat meer ervaring met palm programmeren voor nodig. Het is enige tijd geleden dat ik heb geprogrammeerd. En dat was voornamelijk in Basic, Turbo Basic, en een beetje Pascal.

Vandaar dat ik opzoek was naar een goede programmeercursus voor de Palm. Waar ik kleine en goedwerkende programma's mee zou kunnen maken.

Alvast bedankt,

Pascal
(Ja net zoals de programmeertaal



Met citaat reageren
  #2  
Oud 07 mei 2001, 08:11
jbeckers
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willems
Hallo Allemaal,

Ik begin erover te denken om een aantal eigen programmatjes te ontwikkelen voor de Palm. Maar eerst heb ik daar wat meer ervaring met palm programmeren voor nodig. Het is enige tijd geleden dat ik heb geprogrammeerd. En dat was voornamelijk in Basic, Turbo Basic, en een beetje Pascal.

Vandaar dat ik opzoek was naar een goede programmeercursus voor de Palm. Waar ik kleine en goedwerkende programma's mee zou kunnen maken.


Om te beginnen: welke taal? C(++), Java, Basic enz.

Ik zit er zelf ook aan te denken om programma's te schrijven, maar ik mis goede beginners-documentatie. In Amerika schijnen boekjes te koop te zijn over programmeren voor de Palm, maar of ze ook hier verkrijgbaar zijn, weet ik niet.

Aan de reacties op deze site te zien zijn er veel mensen die (willen) programmeren, maar ik nog nooit iemand hier een zelfgeschreven boekje zien publiceren met de naam "Programeren voor de Palm in 21 dagen" (misschien komt dat nog wel).

Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar de SDK van Palm (URL weet ik niet uit mijn hoofd). Daar vind je allerlei informatie.

Groetjes,

Johan Beckers
Met citaat reageren
  #3  
Oud 07 mei 2001, 10:49
Willems
Guest
 
Berichten: n/a
Het probleem is dat ik ook geen idee heb welke taal het beste is. Java is erg universeel, C++ ook, Basic natuurlijk minder.

Ik heb echter alleen maar een redelijke ervaring met het vroegere GW basic,MSX basic Ik weet het dus nog niet helemaal hoe en wat. Vandaar....

Nog steeds op zoek, ik zal die SDK's eens gaan bekijken inderdaad.

Bedankt voor de info..

Greetz,

Pascal
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 mei 2001, 11:43
Bill
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Ik begin erover te denken om een aantal eigen programmatjes te ontwikkelen voor de Palm
ik dus ook. maar de documentatie over "hoe werkt de palm" of "hoe bestuur ik de sync. poort" ontbreekt. ik kan wel in basic en visualbasic programmeren, maar waar haal ik de info vandaan hoe dat ik de sync. poort kan gebruiken? want ik wil hardware ontwikkelen, maarja de documentatie ontbreekt me.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 07 mei 2001, 12:03
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
Lightbulb palm programmeren

Hoi,

voor palm programmeren zijn meerdere boeken verkrijgbaar
denk bijvoorbeeld aan: "Palm Programming"
in dit boek staat onder andere beschreven hoe je conduits moet schrijven (communicatie tussen palm en desktop).

Verder kun je op http://www.palm.com/devzone veel informatie vinden (o.a. over conduit development, faqs, tools etc.)

Verder kun je op http://www.ardiri.com kijken hoe je een ontwikkelomgeving op basis van GCC in de lucht moet brengen

Of kun je kijken op http://www.falch.net voor een mooie IDE op basis van GCC

kortom een beetje zoeken op internet doet wonderen.

Wat gewoon belangrijk is, is dat je voor jezelf een keuze maakt over de taal waarin je wilt ontwikkelen, en voor welke doelgroep je wilt ontwikkelen.

Wil je shareware applicaties gaan bouwen dan is C de taal bij uitstek (omdat je standalone programmatjes kan maken die geen runtime omgeving nodig hebben).

Veel succes met ontwikkelen...

Bas van de Sande



Met citaat reageren
  #6  
Oud 07 mei 2001, 18:02
jbeckers
Guest
 
Berichten: n/a
Re: palm programmeren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basvandesande
Hoi,


Wil je shareware applicaties gaan bouwen dan is C de taal bij uitstek (omdat je standalone programmatjes kan maken die geen runtime omgeving nodig hebben).

Bas van de Sande

Het probleem is: ik haat C. Het is op zich een leuke taal, ideaal voor het schrijven van operating systems en device drivers, waar het ook in eerste instantie voor gemaakt is, maar totaal niet ontworpen voor gemakkelijk gebruik. Ik hoop dat ik niemand kwets met deze mededeling, maar ondanks het lezen van diverse boeken en het volgen van een vierdaagse cursus wil ik er niet mee in zee.

Johan Beckers
Met citaat reageren
  #7  
Oud 07 mei 2001, 21:31
fer's schermafbeelding
fer fer is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-NR70V
 
Geregistreerd: 07 mei 2001
Berichten: 113
Stuur een bericht via ICQ naar fer
Citaat:
ik dus ook. maar de documentatie over "hoe werkt de palm" of "hoe bestuur ik de sync. poort" ontbreekt. ik kan wel in basic en visualbasic programmeren, maar waar haal ik de info vandaan hoe dat ik de sync. poort kan gebruiken? want ik wil hardware ontwikkelen, maarja de documentatie ontbreekt me.
Op de PalmOS site hebben ze geloof ik wel wat documentatie
(http://www.palmos.com/dev/tech/palmhardware/)

In het boek "Palm Programming, The developers Guide" van O'Reilly wordt ook aandacht geschonken aan het aansturen
van seriele communicatie en IR communicatie.

Goed boek, maar niet echt geschikt als stap-voor-stap programmeergids; er wordt vaak verwezen naar de SDK documentatie en deze heb je er dan ook zeker bij nodig, denk ik.

__________________
Greetings,
Fer
Met citaat reageren
  #8  
Oud 07 mei 2001, 21:42
fer's schermafbeelding
fer fer is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-NR70V
 
Geregistreerd: 07 mei 2001
Berichten: 113
Stuur een bericht via ICQ naar fer
Citaat:
Het probleem is: ik haat C. Het is op zich een leuke taal, ideaal voor het schrijven van operating systems en device drivers, waar het ook in eerste instantie voor gemaakt is, maar totaal niet ontworpen voor gemakkelijk gebruik. Ik hoop dat ik niemand kwets met deze mededeling, maar ondanks het lezen van diverse boeken en het volgen van een vierdaagse cursus wil ik er niet mee in zee.
Ik ben met je eens dat C niet de gemakkelijkste taal is
om te leren, maar dat is vaak met programmeertalen die erg "flexibel" zijn.

Als alternatief is AppForge, waarmee je PalmOS applicaties in Visual Basic 6+ kunt maken.
De eindgebruiker heeft dan wel een extra programma nodig
om jouw applicatie te kunnen gebruiken.

Verder is er ook nog Sattelite Forms, waarmee je een applicatie bouwt zonder programmeren in C; je bouwt de applicatie aan de hand van database tabellen en formulieren.
Dit doet me denken aan "programmeren" in Microsoft Acces.

__________________
Greetings,
Fer
Met citaat reageren
  #9  
Oud 07 mei 2001, 21:47
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Arrow NSBasic

Wederom een aardig en redelijk goedkoop alternatief is NSBasic (http://wwww.nsbasic.com).

Zie voorts: http://www.palmclub.nl/forums/showth...?threadid=1377


Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 mei 2001, 18:43
Guest
 
Berichten: n/a
Ik kan geen C, wel talen die niet op een perl te vinden zijn, (perl, javascript, scheme) dus op zich wil ik er wel c voor gaan leren... Ik begin ook net, ik hoef niet zo nodig te programmeren maar ik wil graag een goed programma voor de GPS schrijven (die blijken er namelijk niet te zijn, wel veel slechte)
(iemand die wil helpen: graag, ik heb al een GPS ter beschikking en tijd over (na m'n examens dan))

Om het een beetje te leren heb ik zoveel mogelijk tutorials gedownload, ik heb een aantal goede (sdk, pal os dev guide, en dat boek van o'reilley) op in mooi formaat op m'n hd staan, dus als iemand ze wil, stuur een mailtje, punt is dat deze allemaal van C uitgaan. Ik ben bedankt dat als je geen kapitalen (die palm zelf is al duur genoeg) wil uitgeven, je toch met C aan de gang moet....

Tijmen

tijmen@stamadvies.nl
Met citaat reageren
  #11  
Oud 26 mei 2001, 12:49
CaptTripps
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Re: palm programmeren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbeckers

Het probleem is: ik haat C. Het is op zich een leuke taal, ideaal voor het schrijven van operating systems en device drivers, waar het ook in eerste instantie voor gemaakt is, maar totaal niet ontworpen voor gemakkelijk gebruik.

[/b]
Dat je C lastig vind, da's 1 ding, maar om dan maar gelijk te gaan beweren dat het alleen ideaal is voor het schrijven van OS'es en device drivers is een beetje overdreven he...

Wat vind je er precies lastig aan?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 27 mei 2001, 18:59
Mgen
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb GPS programma

Hi IIVQ,

Wellicht is GPS direction Finder v1.01b iets dat je kan gebruiken.

-Geen kaarten nodig!!
-Zeer nauwkeurig
-je hoeft enkel de coordinaten van de plaats
van bestemming in te voeren (kan je terug vinden
in veel routeplanners...)
-analog instrument panel, follow the needle, simpel!
-honderden waypoints opslaan.

-F R E E W A R E ! ! !


Deze versie is nog wat buggy, binnenkort compileer
ik voor enkel OS versie 3.5x and up... (niet meer buggy)

greetz,

Walter






Met citaat reageren
  #13  
Oud 27 mei 2001, 19:01
Mgen
Guest
 
Berichten: n/a
GPS programma

OOOOOPPPPPSS !

URL vergeten, hier komt ie dus......

http://www.vader-abraham.com/gpssoft.htm
Met citaat reageren
  #14  
Oud 28 mei 2001, 08:29
jbeckers
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Re: Re: palm programmeren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CaptTripps
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbeckers

Het probleem is: ik haat C. Het is op zich een leuke taal, ideaal voor het schrijven van operating systems en device drivers, waar het ook in eerste instantie voor gemaakt is, maar totaal niet ontworpen voor gemakkelijk gebruik.
Dat je C lastig vind, da's 1 ding, maar om dan maar gelijk te gaan beweren dat het alleen ideaal is voor het schrijven van OS'es en device drivers is een beetje overdreven he...

Wat vind je er precies lastig aan? [/b]
Mijn grootste probleem bestaat uit pointers, strings en vooral de combinatie van pointers en arrays. Ik heb ooit voor het werk een vierdaagse C-cursus moeten volgen, maar bij deze onderwerpen kon ik het op een gegeven moment niet meer volgen, en ik was niet de enige. Daar tegenover staat dat ik bij de Open Universiteit een cursus Java heb gevolgd en met goed resultaat (een 9) heb afgesloten. Java is gebaseerd op C, maar één van de grootste verschillen is dat in Java de pointers verborgen zijn. Waarom kan dat ook niet in C?
Wat mijn opmerking over ideaal betreft: ik had het niet over ALLEEN ideaal, maar wilde benadrukken dat iedere computertaal (zelfs Basic) ontworpen is met een bepaald idee en doelgroep voor ogen. Daarom vind ik in principe iedere taal die "visual" gemaakt is, wringen, omdat je bij zo'n grote aanpassingen misschien nog het beste een geheel nieuwe taal kunt ontwerpen (is dan wel moeilijker naar over te stappen, maar lijkt mij op de langere termijn een beter alternatief).

Met citaat reageren
  #15  
Oud 06 juni 2001, 17:38
BDees
Guest
 
Berichten: n/a
Cool programmeren leren

Op de site van Palm, in de developer area, kun je CodeWarrior Lite downloaden (gratis). Daarbij zit een zeer goede tutorial om te leren programmeren voor PalmOs (uiteraard wel in C).

Bram.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 06 juni 2001, 17:52
BDees
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up Nogmaals: programmeren

Uit deze thread krijg ik de indruk dat er mensen zijn die willen programmeren voor de Palm maar die opzien tegen het werken in C.

Zelf ben ik destijds begonnen met PocketSmalltalk (www.pocketsmalltalk.com) Dit is zeker een aanrader als je wilt programmeren voor PalmOS en je kent al Smalltalk. Het is gratis.

Persoonlijk denk ik wel dat als je serieuze software (voor mij is dat: enigszins complexe UI, database erbij, stabiele software, en een kleine memory footprint) voor de Palm wilt maken je uiteindelijk toch op C uitkomt, eenvoudigweg omdat CodeWarrior en de GCC PRC Tools qua development tools de meeste mogelijkheden bieden. Hoewel ik nu niemand tekort wil doen want ik weet dat ook met andere tools (zoals pocket smalltalk) mooie en ingewikkelde programma's zijn gemaakt.

Zelf ben ik begonnen met Pocket Smalltalk (gratis), toen overgestapt op CodeWarrior Lite (ook gratis, downloaden vanaf de Palm website), toen naar GCC-PRC-Tools (ook gratis, ook downloaden vanaf de Palm website) en nu werk ik met GCC Tooles in combinatie met de Falch.net IDE (zie http://www.falch.net).

Met name stabiliteit en memory footprint waren voor mij de redenen om voor C te kiezen.

Overigens heb ik nooit een boek gekocht, alle benodigde info is ofwel via het net gevonden, ofwel door zelf uitzoeken verkregen. Ook in newsgroups voor developers kun je veel info halen.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 26 juni 2001, 02:18
Guy Sie
Guest
 
Berichten: n/a
http://www.codewarrioru.com/Classroom/Course/1,,70_26165__,00.html

Codewarrior University begint _eindelijk_ de langverwachte Codewarrior Palm OS course. De kwaliteit van de vorige paar courses (beginner en advanced C) die ik gevolgd heb was nogal bagger, maar wie weet maakt deze alles goed...
Met citaat reageren
  #18  
Oud 28 juni 2001, 23:20
Hansaplast
Guest
 
Berichten: n/a
Volgens mij kun je ook extreem makkelijk voor de palm programmeren met Python c.q. de python implementatie voor de palm, pippy. (herinnert mij op een of andere manier aan een toilet)

Hans
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023