Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 09 maart 2004, 22:45
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi,

Citaat:
En hoe is het gesteld met de grootte van de kaarten van de verschillende programma's?
De mapsonic kaarten (150MB Benelux)
zijn veel groter dan die van Digimap. Bij Digimap heb ik 150MB aan kaarten inclusief Benelux detail kaarten, overzichtskaarten van elk land (U_ kaarten) en overzichtskaarten met meer detail (G_) van Engeland. Ik schat dat mapsonic ongeveer 2 keer zoveel ruimte nodig heeft als digimap. Tom Tom schijnt ongeveer 50MB nodig te hebben voor de benelux.

De grootte van de kaarten heeft de meeste invloed bij mapsonic, al is niet de grootte van de kaarten van belang maar de afstand die vertrek en aankomst uit elkaar liggen. Het plannen bij mapsonic kan minuten duren. Bij Digimap is het effect niet zo sterk vanwege het routen met behulp van overzichtskaarte. Alleen het laden van de kaarten vanuit de SD card duurt langer bij grotere kaarten, maar in de nieuwste beta worden de kaarten maar 1 keer geladen tijdens een rit.

Herberekening bij mapsonic is razendsnel (instantaan). Bij digimap is deze herberekening ook snel als je toevallig al op de detail kaart van je aankomstpunt zit en veel minder snel (te langzaam) als je nog niet op die detail kaart zit. Belangrijk is ook dat mapsonic je altijd netjes een rondje om laat rijden en dat digimap je veel sneller laat keren. Ik vind het mapsonic gedrag veel prettiger in elk geval, zeker in een grote en vreemde stad.

Ik heb nog geen invloeden van kaartgrootte op efficiency van de navigatie (update display e.d.) kunnen merken bij beide pakketten.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #22  
Oud 12 maart 2004, 22:54
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Tom Tom schijnt ongeveer 50MB nodig te hebben voor de benelux.
Lijkt me sterk. Het kaartmateriaal van TomTom staat op een meegeleverde geheugenkaart van 128 MB. Daarop staat een detailkaart van de Benelux en de hoofdwegen van Europa. Het lijkt me dan sterk dat het kaartmateriaal van de Benelux slechts 50 MB nodig heeft.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 12 maart 2004, 23:31
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Sorry, niet dus. Ik had het review eerder moeten lezen. Op de 128 MB kaart is ongeveer 65 MB in gebruik. Dus dat de Benelux op zo'n 50 MB komt zal dan wel kloppen. Mooi klein hebben ze het dan gehouden.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 14 maart 2004, 20:55
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Dan heb je het niet helemaal goed gelezen, koekiemonster

TomTom heeft 65 Mb nodig voor de Benelux kaart, dus tot op straatniveau. Wil je echter Major Roads Europe (dus alle hoofdwegen in heel Europa) installeren, heb je 70 Mb extra nodig.

Wat je dan bijvoorbeeld kan doen, is alleen gedetailleerd Nederland (30 Mb) en Major Roads (70 Mb) installeren. En dan heb je dus nog ruimte over
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #25  
Oud 16 maart 2004, 12:06
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Citaat:
[Wat je dan bijvoorbeeld kan doen, is alleen gedetailleerd Nederland (30 Mb) en Major Roads (70 Mb) installeren. En dan heb je dus nog ruimte over
idem voor de kaart van Belgie + Major Roads .
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



Met citaat reageren
  #26  
Oud 28 maart 2004, 11:49
Bob_Basli Bob_Basli is offline
Senior lid
Voornaam: Arjan
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 23 december 2003
Locatie: Dronten
Berichten: 62
Zeg Erik076,
Jij hebt beide pakketen, zowel digimap als mapsonic.
Ik heb het pakket niet echt professioneel, welke gebruik jij dan het liefst en waarom?
Met citaat reageren
  #27  
Oud 28 maart 2004, 13:28
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi Bob,


Ik gebruik mapsonic het liefst. De belangrijkste reden hiervoor is het enorm duidelijke scherm van mapsonic (perfecte automatische zoom) en de bijzonder snelle en prettige rerouting van mapsonic als je verkeerd rijdt. Met mapsonic rijden levert gewoon minder stress op.

Digimap laat je toch nog redelijk vaak U-turns maken en er komen nog steeds regelmatig zeer creatieve routes uit. Het komt erop neer dat iedere keer als ik digimap weer eens probeer dat ik zo snel mogelijk daarna weer terug ga naar mapsonic.

Mapsonic heeft enkele nadelen die ik dan voor lief neem:
* routeberekeningstijden kunnen lang zijn (meestal binnen 30s,maar voor lange routes kunnen het ook minuten zijn).
* lange tijd voor het afsluiten van de applicatie
* onduidelijke of ontbrekende aanwijzingen (soms), maar altijd gecompenseerd door het display. Een voorbeeld is de 'turn slightly left/right' aanwijzing die eigenlijk vrijwel alles kan betekenen.
* geen routing van deur tot deur binnen Europa.
* minder grote POI database.


Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #28  
Oud 31 maart 2004, 13:03
Bob_Basli Bob_Basli is offline
Senior lid
Voornaam: Arjan
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 23 december 2003
Locatie: Dronten
Berichten: 62
Is Mapsonic wel haalbaar op een Tungsten T?
Ik doe alle mogelijke moeite om zoveel mogelijk geheugen vrij te maken, maar de spec van mapsonic zeggen dat de installatie 1,5 MB is en daarna 8MB om het te kunnen draaien? Is Digimap dan net zo groot?
Of is er misschien een programma waarmee je de SD-kaart als deel van je werkgeheugen kan simuleren?
Met citaat reageren
  #29  
Oud 31 maart 2004, 14:27
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
MSMount
Met citaat reageren
  #30  
Oud 31 maart 2004, 16:13
Bob_Basli Bob_Basli is offline
Senior lid
Voornaam: Arjan
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 23 december 2003
Locatie: Dronten
Berichten: 62
Volgens de geleerden (lees: reviews op palmgear.com) draait MSMount niet onder OS 5
Met citaat reageren
  #31  
Oud 31 maart 2004, 18:58
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi Bob,

De geleerden hebben gelijk (ook zelf geprobeerd destijds).

Digimap heeft veel minder resources nodig. Mapsonic op een TT is krap, erg krap.

Groeten van het terras in Delft,
Erik
Met citaat reageren
  #32  
Oud 03 april 2004, 13:01
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Tomtom Rules!

Als GPS pakket gebruiker van het eerste uur durf ik na 2 dagen testen het volgende te zeggen:

Gooi alle digimap en mapsonic software maar uit het (auto)raam. Tomtom is naar mijn mening een navigatiepakket zoals het er uit hoort te zien. Goede aanwzijgingen, makkelijk zoeken, goed te bedienen enz enz.

Nu alleen nog maar hopen dat het pakket ook als stand alone Europa pakket komt (maar dat duurde bij de PPC uivoering ook maar een paar maanden of zo) en dat de overlays te gebruiken zijn
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #33  
Oud 03 april 2004, 14:18
Bob_Basli Bob_Basli is offline
Senior lid
Voornaam: Arjan
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 23 december 2003
Locatie: Dronten
Berichten: 62
Je kunt best gelijk hebben, maar voorlopig draait TomTom alleen nog maar onder een T3 en aangezien ik niet van plan ben om mijn nog geen jaar oude T de deur uit te doen, zal ik moeten wachten tot Tomtom ook voor kleinere palms geschikt word, of een ander alternatief kiezen.
Met citaat reageren
  #34  
Oud 03 april 2004, 19:09
Palm_computer Palm_computer is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 08 maart 2004
Berichten: 51
Stuur een bericht via MSN naar Palm_computer
Citaat:
Op 14-03-2004, om 20:55 heeft GJHartog dit gezegd in bericht #24
Dan heb je het niet helemaal goed gelezen, koekiemonster

TomTom heeft 65 Mb nodig voor de Benelux kaart, dus tot op straatniveau. Wil je echter Major Roads Europe (dus alle hoofdwegen in heel Europa) installeren, heb je 70 Mb extra nodig.

Wat je dan bijvoorbeeld kan doen, is alleen gedetailleerd Nederland (30 Mb) en Major Roads (70 Mb) installeren. En dan heb je dus nog ruimte over

Heb jij TomTOm draaien op een TH55 ? werkt dit goed ..? Ik stel deze vraag omdat blijkt dat Mapsonic en Digimap beide niet goed werken op de nieuwe systemen van Sony (UX50 en TH55)

Kan jij hierover wat ervaring met ons delen ?

Met dank

Filip


PS : UX50 en TH55 gebruiker
Met citaat reageren
  #35  
Oud 03 april 2004, 19:20
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Het is volgens mij al 100x geroepen in de thread, maar nu nog maar een keer: Tomtom navigator werkt alléén met de Palm Tungsten|T3 en met de Palm Tungsten|C.

Niet met andere Palmone modellen, niet met de Clié's. Voorlopig.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #36  
Oud 03 april 2004, 20:23
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 03-04-2004, om 19:20 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #35
Het is volgens mij al 100x geroepen in de thread, maar nu nog maar een keer: Tomtom navigator werkt alléén met de Palm Tungsten|T3 en met de Palm Tungsten|C.

Niet met andere Palmone modellen, niet met de Clié's. Voorlopig.
Hoezo, omdat het op de doos staat. Ik heb nog nooit van een gebruiker gehoort dat hij het geprobeerd heeft en dat het niet werkte. Het omgekeerd helaas ook niet en daar wordt nu naar gevraagd, en dat is heel erg interessant.

@palm_computer: waarom werken digimap en mapsonic eigenlijk niet goed op een UX of TH?
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #37  
Oud 03 april 2004, 20:36
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Op 03-04-2004, om 20:23 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #36
Hoezo, omdat het op de doos staat. Ik heb nog nooit van een gebruiker gehoort dat hij het geprobeerd heeft en dat het niet werkte. Het omgekeerd helaas ook niet en daar wordt nu naar gevraagd, en dat is heel erg interessant.
*kuch* http://www.palmclub.nl/forums/showth...3694#post93694 *kuch*

Op een TH55 of ander Sony-model heb ik het nog niet geprobeerd, misschien Gert-Jan?
Met citaat reageren
  #38  
Oud 03 april 2004, 20:38
Palm_computer Palm_computer is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 08 maart 2004
Berichten: 51
Stuur een bericht via MSN naar Palm_computer
Ik heb 2 systemen , 1 UX50 en 1 TH55. Vroeger had ik een Clie NZ90 waarop zowel Digimap als Mapsonic zonder problemen werkten via BT Ematac receiver.

Nu blijkt dat de nieuwe Clies minder snel draaien en bij het berekenen van een route even de link met de BT GPS onderbreken... met alle gevolgen van dien.

Gps loopt dus achter indien die veel herberekeningen moet doen, bij Mapsonic moet je daarenboven telkens de BT het signaal verliest de connectie activeren door op OK te drukken als de BT een overzicht geeft van de gevonden BT divices.


Dus : Digimap werkt , maar als die moet herberekenen als je van de route afwijkt, dan stop je beter even.

Mapsonic, momenteel niet te gebruiken zolang de connectie niet automatisch terug tot stand komt , of Mapsonic een way-around het signaal verlies schrijft.

Mens zou er depressief van worden.



Met citaat reageren
  #39  
Oud 03 april 2004, 20:40
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 03-04-2004, om 20:23 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #36

Hoezo, omdat het op de doos staat. Ik heb nog nooit van een gebruiker gehoort dat hij het geprobeerd heeft en dat het niet werkte. Het omgekeerd helaas ook niet en daar wordt nu naar gevraagd, en dat is heel erg interessant.


Ten eerste inderdaad omdat het op de doos staat. Ten tweede omdat niemand melding heeft gemaakt dat het wél werkte. Ten derde kan ik hier niet zeggen, en tenslotte:

Quote van JP:

Citaat:
Tungsten|T: slaat vast in setup (bij selecteren stem), 2e keer proberen geeft soft-reset
Treo 600: werkt, maar heb geen GPS-kabel om te kunnen testen
Zire71: schermen totaal f***ed up, vervolgens 'Fatal Exception'

- jp
Vandaar.

EDIT: shit, JP was me voor...
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #40  
Oud 03 april 2004, 20:58
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 03-04-2004, om 20:36 heeft jean-paul dit gezegd in bericht #37

Op een TH55 of ander Sony-model heb ik het nog niet geprobeerd, misschien Gert-Jan?
Kijk daar hebben we dan iets aan. Maar er staat dat het op twee modellen niet werkt en de derde is onzeker. Er staan nog heel veel andere ongeteste modellen te wachten...

Of je van de treo600 met zijn 160x160 scherm nou mag verwachten dat het daar op zal werken???

Vergeef me dat ik niet al die 13 pagina's gelezen heb

Citaat:
Op 03-04-2004, om 20:40 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #39

Ten eerste inderdaad omdat het op de doos staat. Ten tweede omdat niemand melding heeft gemaakt dat het wél werkte. Ten derde kan ik hier niet zeggen, en tenslotte:

...

EDIT: shit, JP was me voor...
Je meent toch hopenlijk niet echt dat je dit argumenten vind...


Citaat:
Op 03-04-2004, om 20:38 heeft Palm_computer dit gezegd in bericht #38
Ik heb 2 systemen , 1 UX50 en 1 TH55. Vroeger had ik een Clie NZ90 waarop zowel Digimap als Mapsonic zonder problemen werkten via BT Ematac receiver.

....

Mapsonic, momenteel niet te gebruiken zolang de connectie niet automatisch terug tot stand komt , of Mapsonic een way-around het signaal verlies schrijft.

Dat is een hele slechte boodschap palm_computer... Maar het is mooi dat je het wilde delen.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...

Laatst gewijzigd door r. dohmen; 03 april 2004 om 21:00.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023