Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 29 december 2003, 17:36
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Uiteraard is een rechte lijn de kortste weg. Nu heb ik het getest op de A12 van De Meern naar Gouda. Dit is een rechte weg. Ik ben zelfs rechts blijven rijden. Dit verklaart nog steeds niet de afwijking van meer dan 17%. Hedenochtend nog even met de nieuwe DM versie gereden. Wordt er niet beter op.
Ik heb de vraag inmiddels ook bij Digimap neergelegd. Eens kijken wat hun reactie is.

Wordt vervolgt
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #22  
Oud 30 december 2003, 21:45
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
er is een aardig gratis programma Cetus GPS In Cetus kun je ook de afgelegde afstand bekijken. (view/trip)

Als Cetus een ander resultaat oplevert dan Digimap, is er dus invloed van software.

Als Cetus eenzelfde resultaat geeft, is de software niet een factor om mee te nemen.

Maar dan: wat is dan het resultaat: staan de hectometerpaaltjes verkeerd, of is de GPS ontvanger fout? Hoe komen we daar achter?


BTW: de bewijsvoering waarbij de afgelezen snelheid en afstand van de snelheidsmeter / kilometerteller gebruikt worden, is, zoals eerder aangegeven, niet sterk. Om redenen van juridische aard(aansprakelijkheid van de producent) en technische aard (slijtage van de banden en daarmee verkleining van de wielomtrek)is die afwijking altijd aanwezig en is altijd positief (tussen 10 en 15%).

Groet, Roel
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #23  
Oud 30 december 2003, 23:52
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Zelf gebruik ik Cetus GPS ook wel eens, en de afwijking is identiek aan die in Mapopolis, CotoGPS en Compass. Het kan dus niet aan de software liggen denk ik dan. Dus dan moet het aan de auto liggen.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #24  
Oud 31 december 2003, 01:54
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Ik heb een bijzondere GPS ontvanger. Ik heb Cetus geinstalleerd en wat blijkt, gewoon in huis, 4 satelieten ontvangst beweeg ik zo'n 300 meter per minuut. Ook bij Digimap gebeurt dit. Ik heb geen klein huis, maar zo groot is het nu ook weer niet. Zou dan toch mijn Emtac muis defect zijn?? Hé, nu nog maar 10 meter per minuut en geen milimeter bewogen. Opent dit nieuwe perspectieven? Waarom ziet de muis zichzelf de ene keer wel bewegen en de andere keer niet. Deze vraag maar bij Emtac neerleggen, zij zijn de deskundige, Toch?

Gerard
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #25  
Oud 31 december 2003, 10:40
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Dat is volledig normaal.
Er zijn steeds afwijkingen in de positie, en daarom 'springt' deze heen en weer, rond de echte positie.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 31 december 2003, 11:41
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Inmiddels met Cetus als navigatiesysteem een stuk gereden. De waarden komen nu exact overeen met de kilometerteller in de auto. Op de terugweg Digimap als navigatiesyteem gebruikt met weer de eerder genoemde afwijking. Ergo, Het zit in Digimap. Overigens nog steeds geen antwoord van Hefosoft. Normaal reageren ze snel, kan iets met de feestdagen te maken hebben.
Mijn probleem is even opgelost. Om te bepalen welke afstand ik afgelegd heb gebruik ik dus Cetus. Bedankt voor de tip!
Kan het zijn dat met gebruik van Cetus de batterij van de TT sneller leeg raakt? Ik heb de indruk van wel. Dan zou het bij een flinke wandeling alsnog lastig worden.

Gerard
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #27  
Oud 31 december 2003, 11:53
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Nou, het begint op een welles-nietes-spelletje te lijken . Maar ik word nu wel erg benieuwd naar de werkelijke reden. Misschien dat Hekosoft uitsluitsel kan geven, al zullen ze, denk ik, niet snel toegeven dat Digimap een fout maakt met de snelheid.
Overigens, als je Cetus een fijn programma vindt, dan moet je ook eens cotoGPS proberen. Het heeft meer mogelijkheden dan Cetus, het ziet er allemaal net wat geavanceerder uit, het heeft een desktop-applicatie waarmee je gegegevens kunt uitlezen op je pc én het is postcardware (al moet ik bekennen dat ik nog steeds geen kaartje naar de ontwikkelaar heb gestuurd ). Je kunt het vinden op http://core.de/~coto/projects/
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #28  
Oud 05 januari 2004, 20:40
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Ik heb inmiddels een antwoord van Hekosoft.

"The maps must be created with the version 2.281 on PC. The speed in your car is about 7-8 km/h over the speed on Digi-Map. That´s right. Digi-Map calculates the speed by satellit, it´s the real speed."

Nou daar kunnen we het mee doen. De waarden van de kilometerteller kloppen dus gewoon niet. De hectometerpaaltjes ook niet en de software van CetusGPS ook niet. Ik heb nogmaals een mail gestuurd met de vraag hoe het kan dat alles ten opzichte van elkaar wel klopt en alleen Digimap afwijkt. De eerder genoemde argumentatie dat de snelheidsmeter van de auto te hoog afgesteld staat om bekeuringen te voorkomen kan hierbij dus ook het raam uit.
Even afwachten maar weer op het antwoord van Hekosoft. Wordt vervolgt.

Gerard
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #29  
Oud 05 januari 2004, 20:47
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Misschien dat Hekosoft uitsluitsel kan geven, al zullen ze, denk ik, niet snel toegeven dat Digimap een fout maakt met de snelheid.
Wat zei ik? Nee, misschien heeft Hekosoft inderdaad gelijk, maar ik vind het eerlijk gezegd toch onvoorstelbaar dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (die plaatsen die hectometerpaaltjes toch ) hectometerpaaltjes niet op precies 100 meter van elkaar kan zetten.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #30  
Oud 05 januari 2004, 21:01
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Wat zei ik? Nee, misschien heeft Hekosoft inderdaad gelijk, maar ik vind het eerlijk gezegd toch onvoorstelbaar dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (die plaatsen die hectometerpaaltjes toch ) hectometerpaaltjes niet op precies 100 meter van elkaar kan zetten. [/quote]

Je kunt van Duitsers zeggen wat je wil, maar ze zijn wel de normzetters. Denk maar aan de DIN, Duitse Industrie Normalisatie. Wellicht is het voor rijkswaterstaat tijd om duitse meetapp. aan te schaffen
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #31  
Oud 05 januari 2004, 21:20
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Maar misschien is het wel een idee. Is er iemand van de Palmclub die vaak de Duitse Autobahn onveilig maakt met een auto uitgerust met een palm met gps en digimap? Vast wel
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #32  
Oud 05 januari 2004, 21:44
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi Litje,


De vraag waar ik nu mee zit is wat je gaat doen zodra je het antwoord op deze dringende vraag hebt.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #33  
Oud 05 januari 2004, 21:51
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
[quote]Op 05-01-2004, om 22:44 heeft Erik076 dit gezegd in bericht #32
Hoi Litje,


De vraag waar ik nu mee zit is wat je gaat doen zodra je het antwoord op deze dringende vraag hebt.

Oké, even terug naar de basis. Ik ben op zoek naar een navigatiesysteem welke betrouwbare informatie geeft over afgelegde wandelafstanden. Digimap zou dit kunnen zijn. Vandaar.
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #34  
Oud 05 januari 2004, 22:06
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oké, even terug naar de basis. Ik ben op zoek naar een navigatiesysteem welke betrouwbare informatie geeft over afgelegde wandelafstanden. Digimap zou dit kunnen zijn. Vandaar.
Dat doe ik gewoon met Cetus. Digimap is een beetje overkill als je dat alleen wilt doen.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #35  
Oud 06 januari 2004, 19:37
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Didimap heeft het antwoord

Dear Mr. van der Lit,

hat you changed the preference of your GPS with the CruxView tool? Our EMTAC BlueTooth GPS is working correct.

Nu ik nog. Zou ik dat gedaan kunnen hebben? Zo ja, zou iemand mij even op weg kunnen helpen hoe ik dit dan weer herstel.

Ik hoor graag van iemand.

Gerard
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #36  
Oud 06 januari 2004, 20:13
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi Litje,


Als je met cruxview geen instellingen verandert hebt dan zou ik er absoluut niets meer aan doen.

Anders kan je cruxview opstarten en bij GPSStatus eens op reset kunnen klikken al weet ik niet of dat ook alle instellingen weer reset .

Het enige wat ik heb veranderd zijn de SBAS settings die ik op auto heb gezet. Dit schijnt weer wat extra correcties toe te voegen. Misschien helpt dit.

Verstandig is natuurlijk zowieso om zoveel mogelijk van je GPS af te blijven. De Emtac BTGPS is echt een goed apparaat wat uit zichzelf gewoon goed werkt.

De bewering dat de Emtac BTGPS bij hun wel correct werkt zou ik maar met een korrel zout nemen. Hebben ze ook echt zoals jij de afstanden vergeleken?

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #37  
Oud 06 januari 2004, 20:48
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Wat is cruxview???????? Is dit een standaard programma van Palm? Is dit een onderdeel van Digimap? Eerst maar eens een antwoord op deze vraag? Wie eerst?

Gerard
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #38  
Oud 07 januari 2004, 10:14
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Ik heb een Fortuna GPSmart die ook stndalone is te gebruiken en zelf ook snelheid berekend a.d.h.v. positiemetingen. Digimap geeft bij mij exact zelfde snelheid als de Fortuna weer (of gebruikt Digimap -indien aanwezig- de snelheidsmeting van de GPS ipv zelf te berekenen?). De snelheid ligt ongeveer 10% lager dan wat mijn auto zegt. Dus rijd ik tegenwoordig 55km/u.
Met citaat reageren
  #39  
Oud 07 januari 2004, 23:19
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi Litje,


Probeer de website van Emtac maar eens.

http://www.emtac.com/support/b_download.html


Daar heb ik het programma ook vandaan gehaald.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #40  
Oud 11 januari 2004, 21:07
hans@contekst.n
Guest
 
Berichten: n/a
vergelijk met eTrax

Ik heb even een vergelijkje gedaan tussen Digimap 2.28B1 met Navman 500 op een T3 en een eTrax van Garmin: beiden geven dezelfde snelheid aan (die overigens in mijn huidige C-klasse bij 100 km/u maar 3 km/u scheelt terwijl het in mijn vorige C-klasse 6 km/u scheelde.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023