Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 14 oktober 2003, 13:12
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Hele nuttige presentatie! en interessant!
Patrick is volgens mij wel de GPS Guru van de palmclub of niet!

Nou ik zal eens kijken of mijn setup al weer wat is afgekoeld

knaak'n bende...

Hebben jullie daar ook last van als ie 5 minuten in de zon ligt dat ie storing ondervind? (tussen de gps unit en de palm)
Met citaat reageren
  #42  
Oud 14 oktober 2003, 16:28
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Ik kom echt niet van die blokjes af!
Het heeft dus ook niks te maken met de warmte.
Ik loop even de programmatjes door:

Cetus GPS doet helemaal niks, en geeft links boven aan: No GPS
GPS Meter (van mcnally) deed het vanmorgen een beetje, maar nu niet meer. ontvangt wel data.
NMEA Monitor - en dat maakt mij bezorgd - doet helemaal niks meer
Place Trace geeft weer een $GPGSA parse error: 6 terms.

Iemand? Niemand?
Met citaat reageren
  #43  
Oud 14 oktober 2003, 22:02
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Voor de mensen die op het zelfde blokjes probleem stuiten als ik,
Maak een nieuwe gebruikersnaam aan in palmdesktop,
en zet daar alleen programma's in die je nodig hebt voor de GPRS.

Telefoon drivers willen nog wel eens storen, bij mij stond er zelfs eentje op serial (ik wissel nogal eens van telefoon vandaar)
Met citaat reageren
  #44  
Oud 14 oktober 2003, 22:13
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Patrick GPS Guru was positief hoor...
Ik hoor niks meer van je!
Met citaat reageren
  #45  
Oud 14 oktober 2003, 22:34
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Sjessus, ik ben even een dag weg en jullie kleppen het hele forum vol

Een driver voor infrarood of toetsenbord (ook serieel) kan inderdaad wel eens storen. Ik dacht alleen dat het dan helemaal niet werkte (iets in de trant van "port in use")

Ik neem overigens aan dat je met "tracken" bedoelde dat je je locatie wilde bepalen? Dat kan inderdaad met alle genoemde programma's. Wat normaal gesproken onder track verstaan wordt is dat je een hele serie locaties bewaart en dat je zo dus een spoor krijgt van het pad dat je gevolgd hebt. Dat kan beter (gratis) met Cetus inderdaad. Ik doe dat zelf vaak op vakantie. Dan weet ik wanneer ik waar geweest ben en dan kan ik later weer terugvinden welke foto waar gemaakt is.

Met skieen is het ook geinig. Kijken hoe hard je van die helling afgedenderd bent is altijd erg leuk (zolang je alles heel houdt dan)

Voor tracks gebruik ik zelf PathAway. Wel een beetje duur, maar dan heb je ook meteen een kaartje bij je track. Probleem is alleen dat je die kaartjes dan wel eerst moet calibreren. Ik heb er zelf eigenlijk nooit moeite mee gehad, maar het is blijkbaar erg lastig uit te leggen, want iedereen die het na probeert te doen moppert dat het zo'n gedoe is. Vooral in het buitenland is het erg handig als je een kaartje hebt, want je kunt er met PathAway ook routes op uitstippelen en het verbazingwekkend hoe goed dat nog werkt ook (met piepjes op de afslagen enzo).
Met citaat reageren
  #46  
Oud 14 oktober 2003, 22:41
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Cetus maakt zichzelf er makkelijk vanaf, die geeft gewoon No GPS.
In de handleiding staat dat ie dan geen signalen ontvangt.
Dit is niet waar, want NMEA Monitor geeft BAKKEN informatie weer.
Ik geef je nog een logje, met blokjes.

Er waren dus nog wél blokjes, maar |NMEA Monitor doet het wel weer...

Komt ie...

NMEA log from 10/14/03 11:18 pm
$GPGGA,,,,,,0,,,,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,,,,,
$GPGGA,,,,,,0,00,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,,66
$GPGGA,,,,,,0,00,,66
$GPGGA,,,,,,0,00,,,66
$GPGGA,,0,00,,,,,,,*66
$GPGGA,,,0,,,,,,,*66
$GPGGA,,,0,,,,,,,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,,,,,
$GPGGA,,,,,,0,00,,,,6
$GPGGA,,,,,,0,,,,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,,,66
$GPGGA,,,,,,0,,,,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,,,,
$GPGGA,,,,,,0,00,,66
$GPGGA,,,,,,0,00,,,6
$GPGGA,,,,,,0,00,,,66
$GPGGA,,,,,,0,00,,,,,
$GPGGA,,,0,,,,,,,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,*66
$GPGGA,,,,,,0,,,,*66
$GPGGA,,,,,,0,,,,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,,,,,
$GPGGA,,,,,,0,00,,,66
$GPGGA,,,,,,0,00,,6
$GPGGA,,,,,,0,00,,,,
$GPGGA,,,,,,0,00,,66
$GPGGA,,,0,,,,,,,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,66
$GPGGA,,,,,,0,00,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,,,,
$GPGGA,,,,,,0,00,,,,,,,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,*66
$GPGGA,,,,,,0,00,,,,,,,$,,,,*42
$GPGGA,,,,,,0,00,,6
$GPGGA,,,,,,0,00,,,,,,,*66
$GPGSA,,,,,,*42
NMEA log to 10/14/03 11:26 pm

dat lijkt toch helemaal NERGENS op?!
Hoewel, als je heel goed kijkt kan je er wel een naakte vrouw van maken
Met citaat reageren
  #47  
Oud 14 oktober 2003, 22:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Misschien kan die GPS er gewoon niet tegen dat ie wat langer aan staat ofzo.

Als je hier een naakte vrouw in ziet ben je wel heel wanhopig Is het Karin Bloemen (sorry, maar ik ben nog steeds geschokt dat daar naaktfoto's van zijn opgedoken)?
Met citaat reageren
  #48  
Oud 14 oktober 2003, 22:57
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Ik ben niet wanhopig, ik ben gefrustreerd!
Maar gelukkig op gps gebied, ben nog steeds heel met mijn vriendin.
Naaktfoto's van Karin bloemen? nou kan ik wel hele flauwe opmerkingen gaan maken maar daar verveel ik jullie niet mee (of kan ik beter je zeggen, want de meesten zijn inmiddels afgehaakt )
Met citaat reageren
  #49  
Oud 14 oktober 2003, 23:48
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Dit zei je in bericht no11:

''Ik zat trouwens ook te denken. Die oude Rockwell ontvangers die hadden een ASTRAL aanroep nodig om ze te activeren. ''

Dit is een ontvanger met een rockwell chipset erin,
zou dit de reden zij waarom cetus niet werkt?
want die geeft gewoon stom aan dat hij geen info krijgt.

NMEA daar integen geeft bij het starten de melding weer dat de serial port wordt geopend, en bij afsluiten dat ie gesloten wordt...

Dus eerst NMEA draaien en daarna Cetus heeft ook geen zin...
Met citaat reageren
  #50  
Oud 15 oktober 2003, 00:56
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Mijn RandMcNally loopt nog een minuut door nadat de poort is afgesloten (of afgekoppeld zelfs). Ik neem aan dat dat voor het model van voor jouw Palm ook wel zo is. Je zou anders nooit even van programma kunnen wisselen zonder de fix kwijt te raken.

rdohmen gaf overigens aan dat zijn GPS wel werkt met Cetus, dus dat zou betekenen dat het zonder ASTRAl ook wel werkt. En ik dacht dat je het zelf daarmee ook aan de praat gehad had toch?

Dat Cetus geen info zou krijgen is inderdaad wel raar, maar misschien is dat hetzelfde als "onzin info"? Met al die blokjes kan Cetus er uiteraard ook niets van maken. Ik gok maar wat hoor.
Met citaat reageren
  #51  
Oud 15 oktober 2003, 11:15
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Maar misschien heeft RDohmen een recenter model...
Ik vind het wel logisch wat jij zegt dat hij nog een minuut door loopt.
Maar ik ga er nu weer mee verder...

('k heb vanmorgen uitgeslapen!!!)
Met citaat reageren
  #52  
Oud 15 oktober 2003, 15:46
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 15-10-2003, om 12:15 heeft Matthijs dit gezegd in bericht #51
Maar misschien heeft RDohmen een recenter model...
Ik vind het wel logisch wat jij zegt dat hij nog een minuut door loopt.
Geen idee. Mijn model heeft een interne accu (oudere werkten op AA batterijen). Als ik de PDA even los maak, ben ik inderdaad de fix niet kwijt.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #53  
Oud 15 oktober 2003, 21:59
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
De mijne heeft ook een interne accu dat is het enige wat ik er over kan zeggen...

Cetus geeft niet meer aan ''NO GPS'', maar ''NO FIX''.
Als ik de handleiding van cetus daar op na sla, is dat een vooruitgang.

Verder ben ik weer niet gekomen, maar ik had er ook geen tijd voor vandaag.

Ik heb wel een E-mail van Rand McNally gekregen, toen ik die las had ik héél even de neiging om het apparaat diréct tegen de muur te gooien.
Lees mee:

Matthijs-

Unfortunately we no longer support the Palm III GPS system. We recommend getting a newer GPS system, such as the Navman P-Series for older Palm Pilots.

Ken@Rand McNally



***************************************************************
This E-mail is confidential. It should not be read, copied, disclosed or used by any person other than the intended recipient. Unauthorized use, disclosure or copying by whatever medium is strictly prohibited and may be unlawful. If you have received this E-mail in error, please contact the sender immediately and delete the E-mail from your system.

***************************************************************


Dat onderste stukje text zal er wel bij zitten omdat ze zich helemaal hardstikke kapót moeten schamen voor dit soort e-mail.
Sony mentaliteit is dat! (hier ga ik reacties op krijgen, maar ik kan het onderbouwen!)


Als de moderator vind dat dit stukje niet geplaatst kan worden dan moet ie het maar verwijderen, maar ik word er niet bang van! SUE ME!

Met citaat reageren
  #54  
Oud 15 oktober 2003, 22:22
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb ook een antwoord gestuurd, maar ik denk achteraf dat ik iets te fel ben geweest...
Maar wat wil je dan, ik heb er een half uur over gedaan om een fatsoenlijke brief te schrijven, netjes wat logjes erbij,
als ze nou geantwoord hadden met ''dat apparaat is gewoon kapot'' of of bv ''de flux generator van de db transmitting system heeft een kleine turbo flops opgelopen en is onherstelbaar'', vond ik het nog tot daar aan toe.
Maar dit? en dan die waarschuwing!
Dit was mijn antwoord:

My English is still very bad,
But i think you people should be embaresd, by sending these kind of emails!
Esspecialy that warning!
Why may people not know how bad your service is!
Not even a hint or tip, not even a 'we truly don't know'!
Well i've got a tip for you people, remove that warning from your automatic e-mail answer machine!
I've placed that email on a big palm forum!
SUE ME, and don't take it personal!
I'll throw away the GPS reciever, becouse i don't wan'to use equipment whit Rand 'McNally' on it!

Ik had er eigenlijk direct al weer spijt van, maar ik kan op zo'n moment héél giftig worden.

Let trouwens niet op de eventuele spelfouten en dergelijke, want ik vond het niet meer nodig om daar aandacht aan te besteden.
Met citaat reageren
  #55  
Oud 15 oktober 2003, 23:38
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Een dergelijke standaard disclaimer staat tegenwoordig bijna onder elke zakelijke mail die ik ontvang. Ik zou me er niet al teveel van aantrekken. Normaal gesproken is de disclaimer langer dan het mailtje zelf. De mooiste disclaimer die ik ontvang is wel van een advocatenkantoor. Die beslaat bijna een A4-tje!

Overigens is het toch ook niet zo raar dat ze geen support meer geven op iets wat ze al een paar jaar niet meer verkopen?

Ik denk ook dat de conclusie wel is dat het apparaat stuk is. Je kunt hooguit hopen dat je er zo nu en dan nog iets mee kan doen, maar welke hulp had je van RandMcNally nog verwacht? Je hebt het ding gratis gekregen (omdat ie stuk was)
Met citaat reageren
  #56  
Oud 16 oktober 2003, 16:50
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Ik kan me ook wel voor stellen dat ze geen zin hebben, om daar nog langer aandacht aan te besteden, maar ze verkopen nog vast wel andere gps ontvangers met een seriele poort (ipv usb),
dus er is daar vast wel iemand die dat probleem met die blokjes eerder had gezien,
en als ze me dan een email die hier op leek,
Beste Matthijs, de communicatie tussen de pda en de ontvanger loopt niet goed, dit duid op een kapotte ic in de ontvanger, en deze is helaas niet leverbaar meer.
Dan had ik dat heel anders opgevat.
Voor mijn part verzinnen ze iets, maar om gewoon te zeggen ''dat apparaat willen we niks meer mee te maken hebben'', dat vind ik schandalig!
En dan een andere regel, we raden je aan een nieuwe ontvanger te kopen...
Dan moet ik zeker ook een nieuwe palm kopen, dat slaat toch in de verste verte nergens op?!
Met citaat reageren
  #57  
Oud 16 oktober 2003, 17:08
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Ik stop er mee.
Ik ben inmiddels al bijna een week elke avond met dat kreng bezig geweest.
Ik gooi hem in de bak met andere soortgelijke projecten, en als ik er nog eens wat meer over te weten kom, dan kijk ik wel verder.

Ik ga nu met een ander projectje verder, want ik wil graag eens wat meer weten over silver en mega nogwat en alle 'onzin die je toch niet gebruikt' er proberen af te halen (zoals calculator, notepad, enz enz.)
Want ik heb al gelezen dat dit soort wijzegingen ongedaan gemaakt kunnen worden dus dat zal wel goed komen.

Iedereen toch bedankt voor alle goeie tips en adviezen,
en ik denk toch dat dit een hele nuttige thread is geworden voor andere palmers met gps problemen.
Met citaat reageren
  #58  
Oud 17 oktober 2003, 22:02
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
Ik heb niet de hele thread gelezen, maar wel het oorspronkelijke probleem. Mogelijk dat de oorzaak in de verkeerde richting gezocht wordt. Ik ken je ontvanger niet, maar het probleem lijkt in de almanac te zitten; die lijkt niet goed te vullen waardoor hij geen 'lock' krijgt op de satelieten.

Bij de Garmin handheld GPS-en is dan een reset mogelijk waardoor de almanac opnieuw geladen wordt. Dat kan overigens inderdaad een hele tijd duren.

Als er geen reset mogelijk is dan werkt wellicht onderstaande truc die ik op een ander forum tegenkwam:
"You can usually force a GPS to collect a new almanac by putting in an impossible time and date and lat lon, then letting it run for 30 - 60 minutes somewhere. (happens with a hard reset )"

Succes!
Met citaat reageren
  #59  
Oud 17 oktober 2003, 22:39
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Er is geen mogelijkheid op het apparaat om een reset uit te voeren, altans niet met een toets of iets dergelijks.
Ik zou natuurlijk eens de handleiding er op na kunnen slaan, maar kan je me de volgende zin ook uitleggen?

"You can usually force a GPS to collect a new almanac by putting in an impossible time and date and lat lon, then letting it run for 30 - 60 minutes somewhere. (happens with a hard reset )"

Want wat is een onmogelijke tijd en datum, en wat is een lat lon?
Met citaat reageren
  #60  
Oud 18 oktober 2003, 11:15
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
onmogelijk.....

Matthijs,

Een onmogelijke tijd en datum is allicht 25h23, 76 oktober 2003

Lat Lon staat voor lattitude/longtitude, ofwel je positie. Hoe die in jouw toestel precies wordt weergegeven kan ik niet zien, evenmin of je het toestel kunt 'forceren' een locatie te kiezen. Zo ja: zoek de aanduiding van de huidige positie (= de positie tijdens de laatste lock) op, vervang alle cijfers door een '9' en geef die positie op als huidige locatie. Goede kans dat ie dan concludeert aardig in de war te zijn en besluit een nieuwe almanac te downloaden.

Nogmaals: ik ken de mcNally niet en weet ook niet met welke software je werkt. Bovenstaande lijkt een 'generieke truc'.

Feit is dat een GPS-ontvanger, om een beetje snel te kunnen werken, een correcte almanac nodig heeft waarin globaal is aangegeven waar en wanneer de satelieten staan, gerelateerd aan de positie van het toestel zelf. Staat je toestel lange tijd uit, of vlieg je, met uitgeschakeld toestel, een kilometer of vijfhonderd, dan zal ie een nieuwe almanac moeten downloaden.

De meeste toestellen doen dan automatisch, maar het kan enige tijd duren; minimaal zes minuten, maar soms wel een uur. Bovendien kan een instelling op 'WAAS/Egnos enabled' van negatieve invloed op de tijdsduur zijn, maar ik vermoed niet dat dat hier de oorzaak is.

Heeft het toestel eenmaal een nieuwe almanac, dan zou ie de stalieten veel sneller moeten kunnen terugvinden.

Je geeft aan dat ie aanvankelijk 'no gps' en vervolgens 'no fix' aangaf. Beide kunnen erop duiden dat de almanac corrupt is. 'no gps' zegt dat ie helemaal geen satelieten ziet. 'no fix' dat ie er er te weinig (2) ziet. Kan aan de antenne liggen, maar mogelijk kijkt ie gewoon 'op de verkeerde plek'. En dat ligt dat aan de almanac.

Ik neem overigens aan dat ook de McNally voor het onthouden van de almanac interne batterijspanning nodig heeft; je zou de oorzaak van je probleem ook in die richting kunnen zoeken.

Toch maar een nieuwe dan? Sterkte!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023