Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 22 september 2003, 21:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 22-09-2003, om 22:14 heeft mauske dit gezegd in bericht #19
Heb even gezocht naar een screenshot.. en het id dit geworden !
Lijkt me toch een leuk programma, en een goede concurent van Digimap... Wat ik (sorry Patrickl) met veel plezier gebruik..
Dat lijkt me een plaatje van de PocketPC versie, maar als je het vergelijkt met dat screenshot van de Paris-PUG dan zal het inderdaad niet veel schelen.

Overigens heb ik er geen probleem mee dat mensen Digi-Map graag gebruiken. Het is alleen dat ik blijkbaar de enige ben die hier nog rond hangt om te klagen dat er eindelijk iets beters voor PalmOS moet komen. Alle andere ontevreden gebruikers tref ik namelijk alleen nog op het PocketPC forum. Mijn Clie NX70 kan gewoon niet vervangen worden door een PocketPC, maar een Tungsten wel en die mensen zijn dan dus wat sneller weg.

Bovendien heb ik er altijd vertrouwen in gehad dat er ook daadwerkelijk wel goede navigatie paketten zouden komen voor PalmOS. Met 3 nieuwe mogelijkheden die redelijk tegelijk uitkomen hebben we in ieder geval al heel wat meer opties.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 23 september 2003, 06:43
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Nieuwe navigatiepakketten

3 nieuwe pakketten?

- Mapopolis
- MapSonic
- ???

Bedoel je met het derde pakket de nieuwe versie van Digimap of de navigatie die Palm1 mogelijk gaat uitbrengen (of misschien nog een ander pakket)?
Met citaat reageren
  #23  
Oud 23 september 2003, 06:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
3 nieuwe mogelijkheden
- Mapopolis
- MapSonic
- iQue 3600

De iQue is ook een PalmOS navigatie optie. Zeker voor de mensen die anders zouden overstappen naar PocketPC, want die kopen toch al een nieuwe PDA. Dan is €850 voor de hele boel compleet niet eens zo heel duur. Dat ben je voor TomTom Navigator 2+PDA+GPS+Software+Europese kaarten ook kwijt.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 23 september 2003, 08:27
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Citaat:
Overigens heb ik er geen probleem mee dat mensen Digi-Map graag gebruiken. Het is alleen dat ik blijkbaar de enige ben die hier nog rond hangt om te klagen dat er eindelijk iets beters voor PalmOS moet komen.
Ik ben niet tevreden over DigiMap, maar gebruik het wel. Vergeleken met mijn EIGEN navigatiecapiciteiten is het nog steeds een verbetering, maar ik moet nog steeds 60% zelf nadenken en regelmatig corrigeren. Binnen 1 kaart is het pakket geweldig, maar kaartoverschrijdend plannen gaat zeer regelmatig ERG mis. Hij stuurt je naar zomaar een hoek op je detailkaart en daarna als je GELUK hebt naar een dikke snelweg om je weg te vervolgen. Prutsen met snelheidsprofielen KAN soelaas bieden, maar is precies wat ik zeg: Prutsen. Ik zit nog steeds geduldig te wachten op updates die VEEL beter werken, of ik stap over naar een ander pakket...als het er is. (Tis dat ik zo tevreden ben over 320x320 én PalmOS en m'n andere software erop, maar anders zat ik al op een PocketPC smartphone.)
Met citaat reageren
  #25  
Oud 23 september 2003, 14:59
Hof
Guest
 
Berichten: n/a
Mapsonic systeem eisen

Configuration et équipement minimum :
 Palm™ Zire 71, Tungsten T, T2, C et Sony™ Clié NZ 90, NX70V, TG50
Palm OS 5, 16 Mo RAM minimum, écran 320x320, 8 Mo pour lancer l’application

Met citaat reageren
  #26  
Oud 23 september 2003, 16:05
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 23-09-2003, om 15:59 heeft Hof dit gezegd in bericht #25
Mapsonic systeem eisen

Configuration et équipement minimum :
 Palm™ Zire 71, Tungsten T, T2, C et Sony™ Clié NZ 90, NX70V, TG50
Palm OS 5, 16 Mo RAM minimum, écran 320x320, 8 Mo pour lancer l’application

Gelukkig wel OS5 en Hi-Res ja. Als ze dit nog op OS4 hadden willen draaien hadden we weer met zo'n beperkt pakket gezeten.

Die 8MB vrij is misschien wel wat aan de ruime kant Dan kun je een NZ90, NX70V of TG50 haast niet opnemen in het lijstje (want die hebben maar 11MB beschikbaar)
Met citaat reageren
  #27  
Oud 25 september 2003, 13:48
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
PalmOne en MapSonic

Volgens dit artikel (http://www.gpspassion.com/fr/comments.asp?id=199) zal PalmOne verdeler worden van een geïntegreerd pakket met een Tungsten T2, GPS Receiver en MapSonice.

Meer informatie op de PalmOne site via http://www-5.palmone.com/fr/fr/premiumgps/index.html en http://www-5.palmone.com/fr/index.html

Enkel screenshots






Laatst gewijzigd door YellowT; 25 september 2003 om 14:14.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 25 september 2003, 13:58
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Oh grappig. Ik had namelijk wel al gezien dat palmOne Mapopolis gaat verkopen.

Die doos met de T2 en MapSonic zag ik trouwens ook al op een andere site staan (ik dacht op een van de eerder genoemde sites) Ik heb de link er nog even bijgezocht (€770 voor een T2, GlobalSat BT GPS, PDA autohouder en MapSonic. Dan wordt de €850 voor een iQue (minus autohouder en laadsnoer) wel weer heel erg duur. De GlobalSat GPS is voor zover ik weer wel een van de slechtste BT GPSsen.

Overigens ook nog wel een belangrijk punt. Swi is overgenomen door Michelin. Dat bedrijf van de kaarten en gidsen.

Laatst gewijzigd door patrickl; 25 september 2003 om 14:06.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 25 september 2003, 14:20
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Tungsten vs Zire

Ik heb het gevoel dat hier ook een onderscheid wordt gemaakt tussen de professionele gebruiker (Tungsten en Mapsonic) en de thuisgebruiker (Zire en Mapopolis). PalmOne is misschien op 2 paarden aan het wedden.

Ik vind trouwens dat Mapsonic er beter uitziet dan Mapopolis. Het is ook verdacht dat beide pakketten voor de eerste week van oktober zijn voorzien (de Europese versie), terwijl van Mapopolis de Amerikaanse versie al ruim een maand beschikbaar is.

Het team van Mapopolis heeft mij trouwens in een mailtje laten weten (ergens in augustus) dat de Europese versie voor september was voorzien.

Eén ding is zeker. PalmOne heeft begrepen dat er een gemis was op het vlak van GPS software om te kunnen concureren met PocketPC.

Een grote troef voor Mapsonic is dat SWI is opgekocht door ViaMichelin en dus ook over de kaarten van Michelin beschikt.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 25 september 2003, 14:32
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die tekenmethode van Mapopolis (straten getekend als enkele lijnen) spreekt mij inderdaad ook niet zo aan. Het lijkt wel of dat een soort amerikaanse aanpak is, want de programma's die daar vandaan komen hebben dat wel vaker. De iQue heeft dat overigens ook. Alhoewel de kaarten op de iQue er best goed uitzien (wat mij betreft beter dan die van Mapopolis). De kaarten van MapViewer (en nu MapSonic) hebben mij wel altijd aangesproken. Het contrast is misschien wat minder dan bij andere programma's, maar het ziet er gewoon heel netjes uit. Het belangrijkste is alleen hoe goed de gesproken instructies zijn. Eigenlijk moet je helemaal niet hoeven kijken op het scherm (alhoewel dat nooit 100% lukt).
Met citaat reageren
  #31  
Oud 30 september 2003, 07:06
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Flash Demo

Op http://www-5.palmone.com/fr/fr/premiumgps/index.html kan je flashdemo van MapSonic bekijken.

Looks good!!

Daarbij kan je op kaarten van de UK downloaden van Mapopolis.
Met citaat reageren
  #32  
Oud 01 oktober 2003, 09:02
arene
Guest
 
Berichten: n/a
releasedatum mapsonic is bekend

Het wordt 3 oktober. zie http://mapsonic.gps.cd/
Ben benieuwd naar de eerste recensies van de praktijk.
Met citaat reageren
  #33  
Oud 01 oktober 2003, 09:56
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Release Datum

Volgens mij staat Octobre 03 voor Oktober 2003.

De dag is altijd voor de maand geschreven in het Frans. 3 Oktober is le 3 Octobre 2003
Met citaat reageren
  #34  
Oud 01 oktober 2003, 12:03
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Jammer dat ze bij MapSonic voor TeleAtlas kaarten hebben gekozen, het was bijna perfect geweest.
Met citaat reageren
  #35  
Oud 01 oktober 2003, 14:45
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Mapsonic te downloaden

De site www.mapsonic.fr is geupdate sinds deze middag met de nieuwe PalmOS versie.

De demoversie die is te downloaden van London is veelbelovend. Ik wacht op de eerste recentie op dit forum.

Laatst gewijzigd door YellowT; 01 oktober 2003 om 16:23.
Met citaat reageren
  #36  
Oud 01 oktober 2003, 16:51
arene
Guest
 
Berichten: n/a
demo mapsonic op tungsten

vol verwachting de demo van Parijs net gedownload, heb ik op mijn Tungsten T te weinig geheugen. Zelfs 7,4 Mb vrij geheugen is nog onvoldoende. Betekent dit dat mapsonic niet op een TT kan?

Volgens de specs zou het wel moeten kunnen:
MapSonic for Palm functions on Palm Zire 71, Tungsten T, T2, C and Clié NZ 90,NX70V, TG50

Laatst gewijzigd door arene; 01 oktober 2003 om 20:03.
Met citaat reageren
  #37  
Oud 01 oktober 2003, 18:38
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 01-10-2003, om 13:03 heeft Marco dit gezegd in bericht #34
Jammer dat ze bij MapSonic voor TeleAtlas kaarten hebben gekozen, het was bijna perfect geweest.
TeleAtlas kaarten zijn net zo goed als de Maptech kaarten. Over beide leveranciers is in ieder geval gemekker.
Met citaat reageren
  #38  
Oud 01 oktober 2003, 21:45
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Oke, net de Mapsonic download geinstalleerd en ik zal mijn eerste bevindingen even posten:

Installatie
De installatie komt in de vorm van een ZIP file. Op de site al wordt je streng aangeraden om de readme.txt goed te lezen, en dit blijkt ook wel nodig te zijn. De zip file komt een beetje knullig over, zeker als ze je in de readme nog eens adviseren om te kijken of alle bestanden wel in de goede directory terecht zijn gekomen. Dit omdat er een kleine executable bij zit die alle bijgevoegde *.snd bestanden (de speech files) moet omzetten naar *.pdb voor de palm. Omdat dit toch niet op een Mac gaat werken hadden ze net zo goed een kleine installer kunnen maken.
Nadat de mapviewer en de sound files op de Palm zijn geinstalleerd moet deze opgestart worden. Hij zal dan een code genereren die het bijgevoegde windows programma wil hebben. Een soort van serial generator lijkt het wel.

Desktop programma
Helaas. Mijn hoop dat dit programma de kaarten zo kan comprimeren dat er een goede volledige kaart van een groot gebied op past is alweer vervlogen. De bijgeleverde kaart van London is bijzonder compleet, maar neemt ruim 1mb ruimte in beslag. Met het windows programma is het wel mogelijjk om een route te plannen, zodat je in ieder geval kan zien welke (rechthoekige) uitsnede je minimaal moet maken. Ik heb geen optie kunnen vinden om alleen van vertrek en aankomst een detail te maken en de rest globaal.

Palm programma
Wat me meteen opvalt, is de snelheid van het laden. Je moet dan wel eerst minimaal 7mb vrij maken, maar je krijgt er wel wat voor terug. Een volledig, mooi gekleurde kaart waar je snel op kan zoomen en verschuiven. Leuk detail is dat de manier van route plannen, bekijken, poi's aanpassen etc. op zowel het desktop als de palm precies hetzelfde gaat. De menu structuur komt goed overeen en alle gebruikte icoontjes zijn zowel onder windows als PalmOS hetzelfde.

Route plannen
Hier is maar 1 opmerking op zijn plaats: snelheid! Een route van linksboven naar rechtsonder over de kaart is zeer snel bepaald, en lijkt ook goed te kloppen.

Opties / opmerkingen
Omdat ik geen complete review wil maken, een opsomming van dingen die me nu opvallen:
- je kan per wegtype een snelheid opgeven
- de kaart is roteerbaar (vrij, dus niet in stappen van 90 gr zoals mapopolis), dus 'always up' (vrouwvriendelijk )
- Het programma is multi-language. Je kan snel schakelen tussen en, fr,de,it,es
- Ook het gebruikte onsnreen toetsenbordje is aan te passen: QWERTY, AZERTY, ABCDEF
- cde interface is erg gelikt, doet erg pocketpc aan door windows-achtige drop-down menu's en icoontjes
- POI (points of interest) zeer compleet: garage, parkeerplaats, postkantoor, etc. etc.
- 2 modes: kaart (+ evt. straat route beschrijving) en navigatie
- duidelijke stem (opvallend hard), goed leesbaar, goede indeling

Er zit een GPS-emulatie-demo bij, die het afleggen van een route nabootst zodat je een goede indruk kan krijgen.

Crash
Yijdens het draaien van de Demo liep het programma vast en sloot zichzelf af (geen reset ). Volgens de foutmelding lag het aan het geheugen. Dus 7MB vrij is nog niet genoeg... gelukkig is met de moderne launchers een hoop ruimte vrij te houden...

Tot zover mijn eerste bevindingen. Ik kan iedereen aanraden de demo te downloaden, ruimte vrij te maken en zelf eens te kijken. Mijns insziens is dit HET PROGRAMMA waar we op zaten te wachten, wat navigaite betreft. PocketPC: Here we come!
Met citaat reageren
  #39  
Oud 01 oktober 2003, 22:38
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
kan het programma ook over meerdere kaarten routes maken? bijv. detail van vertrek en aankomst en een globale kaart daartussen. Wisselt de kaart automatisch?
Met citaat reageren
  #40  
Oud 01 oktober 2003, 23:17
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Omdat bij de demo versie alleen de kaart van Londen zit, heb ik dat nog niet kunnen testen. Zal eens kijken of ik Londen in 3 kaarten kan opdelen met verschillende zoom.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen MapViewer en MapSonic?

Voor zover ik kan zien is het enige verschil dat Mapsonic kan praten terwijl MapViewer stil blijft. Verder hebben ze alletwee roterende kaarten en een speciale navigatie stand.
En toch een prijsverschil van ¤ 110 Dan wil ik misschien nog wel vragen of mn bijrijder de instructies kan oplezen

Laatst gewijzigd door Boss; 02 oktober 2003 om 10:36.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023