Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Discussie gesloten
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 19 augustus 2003, 17:26
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Wat verwacht je dan van me? Dat ik Digi-Map ineens ga aanprijzen? Het feit dat twee mensen voor jou er niet tevreden mee zijn zegt dat niet genoeg?

Ik heb ook al tig keer gezegd dat er voor PalmOS inderdaad niets beters is dan Digi-Map. Dat is het meest positieve dat ik erover kan zeggen en dat heb ik al vaak gedaan. Dat laat onverlet dat het gewoon een slecht opgezet programma is. En ja, ik weet dat je ermee van A naar B komt, maar dat kom je met een fiat Panda ook en toch rijd ik daar niet in. Bovendien, programma's als Mapopolis en MapViewer helpen je ook van A naar B en kosten een fractie van Digi-Map.

Ik heb ook al zat constructieve bijdragen geleverd. In de zin van mogelijk verbeterpunten. Wat dat betreft ben ik waarschijnlijk ook zo'n beetje de enige. De fanatieke fans roepen alleen dat het zo'n fantastisch programm is dat het echt niet meer beter kan. En dom dat ik was ben ik daar ingetuind terwijl het programma nog net zo onaf was als de dag dat die fanatici het nog zaten af te kraken.
  #22  
Oud 19 augustus 2003, 17:46
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi allemaal,


In een van de antwoorden werd gesuggereerd dat het probleem met Tom Tom aan het kaartenmateriaal zou liggen.

Echter, volgens de organizator van de lanparty waar ik het over had kan dit echter niet het geval zijn omdat de route over het industrieterrein die Tom Tom berekende iets is wat pas sinds het laatste jaar kan, dus die kaarten zijn wel up-to-date. Verder had Tom Tom nog het probleem dat hij een eenrichtingsstraat in de verkeerde richting op wilde rijden. Ook die straat is al geruime tijd 1-richting.

Wat ben ik toch blij dat Hekosoft voor Navtech gekozen heeft in plaats van voor Teleatlas (zoals Tom Tom). Als het kaartenmateriaal al niet deugt kunnen de routes natuurlijk ook niet goed zijn!

Groeten
Erik
  #23  
Oud 19 augustus 2003, 17:54
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Citaat:
Op 17-08-2003, om 10:10 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #4
Mijn mening is echter dat je voor gps beter een PocketPC kunt hebben
dan een Palm OS pda.
OK, dat is wel zo, maar dit wordt ook wel soms te gemakkelijk gezegd.
PatrickL vindt het, hij heeft beide ook getest, maar veel anderen niet
Digimap schijnt weliswaar grafisch minder te zijn, het gaat uiteindelijk
wel om de funcionaleit.
Dus: ik ben ervoor om deze stelling "navi is beter op een PPC" toch
te onderbouwen. Zo simpel is het ook weer niet,.

OpA
__________________
Word wordt nooit Perfect
  #24  
Oud 19 augustus 2003, 17:54
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Och, Patrickl is nu eenmaal redelijk uitgesproken in zijn mening. Ik heb eerder een discussie gehad over Sony en Memorystick en de prijs, beschikbaarheid en snelheid ervan. Je hoeft alleen Personal Computer Magazine van deze maand te lezen om te zien dat hij niet een echt sterke case had.

Het rare is dat Patrickl wel degelijk de nodige kennis in huis heeft. Zou hij niet compatibel met Palm OS zijn?
__________________
hans
  #25  
Oud 19 augustus 2003, 18:01
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
O jee, het ontaardt weer in een TomTom <-> Digi-Map-"discussie" met oneigenlijke argumenten... Begint erg te lijken op Mac <-> PC-"discussies" die ik ook al vaak heb meegemaakt en waarbij de gemoederen ook nogal eens willen oplopen.

Beide programma's hebben me weleens het bos ingestuurd en ook (zeer zelden gelukkig) geprobeerd me eenrichtingswegen op te sturen of zelfs fietspaden. Ik heb nog niet gemerkt dat het ene programma daar geweldig veel beter of slechter in is dan het andere.

Ik geloof best dat er routes zijn waarbij DM beter presteert dan TTN. Andersom zal dat ook het geval zijn. Voorbeelden van rare routes te over op het Hekosoft-forum en ook op TomTom-fora.

Ik kon aardig uit de voeten met DM, maar vind TTN een stuk plezieriger werken. Als je blij bent met DM, moet je dat vooral blijven.
  #26  
Oud 19 augustus 2003, 19:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 19-08-2003, om 17:54 heeft contekst dit gezegd in bericht #24
Och, Patrickl is nu eenmaal redelijk uitgesproken in zijn mening. Ik heb eerder een discussie gehad over Sony en Memorystick en de prijs, beschikbaarheid en snelheid ervan. Je hoeft alleen Personal Computer Magazine van deze maand te lezen om te zien dat hij niet een echt sterke case had.

Het rare is dat Patrickl wel degelijk de nodige kennis in huis heeft. Zou hij niet compatibel met Palm OS zijn?
Het ging in de eerdere discussie over Sony Accessoires in het algemeen en het enige punt dat je daarin had was dat de BT kaart voor Palm goedkoper was dan die van Sony.Niet echt een sterke case nee. Maar inderdaad, ik ben uitgesproken in mijn mening. Het probleem is waarschijnlijk ook dat ik niet te beroerd ben om mijn mening uit te leggen.

Het is inderdaad meer een punt van hoe hoog leg je de lat. Als je Digi-Map vergelijkt met CityMaps dan is het inderdaad een enorme stap vooruit. Ik heb het gevoel dat de meeste Digi-Map fans dan ook uit die hoek komen. Als je het echter vergelijkt met MapViewer dan wordt het al heel close. Op prijs/prestatie zou je dan nog kunnen gaan voor MapViewer. Als je het vergelijkt met een PocketPC routeplanner (het is echt niet alleen TTN2) dan loopt Digi_Map gewoon een paar jaar achter. Als je dan een beter product hebt meegemaakt dan wil je gewoon niet anders.

Daarnaast ben ik zelf software ontwikkelaar en zie ik met kromme tenen hoe een prutser als heer kortge de branch bespottelijk maakt door dat "softwareentwicklung" op zijn "bugs"nest te zetten. Als je een beetje nadenkt dan zie je direct hoe al die functies beter geimplementeerd kunnen worden. Dat had ik al voordat ik TomTom Navigator zag. Als je dan ziet dat professionele organisaties dat wel in een programma weten om te zetten dan is de keus snel gemaakt. Ik zat alleen een beetje tegen PocketPC aan te hikken. Ik had het ook liever onder PalmOS gehad. Achteraf ben ik toch wel blij dat ik die iPAQ heb.

Maar goed, als mensen alleen willen horen dat Dig-Map geweldig is dan zal ik verder mijn mond proberen te houden. Ik zie de overige ontevreden Digi-Map gebruikers wel op het PPC forum terug en zo nu en dan spookt Rudy weer eens langs.

Maar "off-topic" je maakt me nieuwsgierig, wat is er mis met Memory Sticks? Ik ben eigenlijk ook nooit zo tevreden geweest over Memory Sticks, maar sinds ik met mijn iPAQ in het mistige doolhof van de Secure Digital en Compact Flash ellende terecht ben gekomen wil ik daar ook nog wel een discussie over aan. Ik weet bijvoorbeeld niet of je de Benchmark tips pagina gemist hebt, maar de Memory Sticks komen daar toch wel behoorlijk boven het gemiddelde uit. Misschien iets voor een andere thread

@Erik076

Voor de vergelijking is het misschien handig om even de adressen te noemen die gebruikt zijn in de bewuste route. Ik ben inmiddels ook wel benieuwd wat er mis gegaan is. Ik heb zelf eigenlijk nog geen vreemde route gezien in TTN2. Tenminste niet als je in het snelheids profiel de snelwegen op 120 zet.
  #27  
Oud 19 augustus 2003, 20:19
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Citaat:
Op 19-08-2003, om 19:06 heeft patrickl dit gezegd in bericht #26


Maar goed, als mensen alleen willen horen dat Dig-Map geweldig is dan zal ik verder mijn mond proberen te houden. Ik zie de overige ontevreden Digi-Map gebruikers wel op het PPC forum terug en zo nu en dan spookt Rudy weer eens langs.

Maar "off-topic" je maakt me nieuwsgierig, wat is er mis met Memory Sticks? Ik ben eigenlijk ook nooit zo tevreden geweest over Memory Sticks, maar sinds ik met mijn iPAQ in het mistige doolhof van de Secure Digital en Compact Flash ellende terecht ben gekomen wil ik daar ook nog wel een discussie over aan. Ik weet bijvoorbeeld niet of je de Benchmark tips pagina gemist hebt, maar de Memory Sticks komen daar toch wel behoorlijk boven het gemiddelde uit. Misschien iets voor een andere thread
mbt MemorysticK; minder aanbeders dan andere standaards en erg traag (volgens PCM). Overigens was de discussie dat voor Sony beperkt accessoires door derden worden gemaakt waardoor de prijs hoog blijft.

mbt Digi-Map: ik ken de PPC programma's van TomTom niet, maar heb wel de Palm programma's gebruikt. Erg slechte kaarten, vooral buiten Benelux en Duitsland. En slechte communicatie met de klant. DM is in de huidige versie een stuk beter en als je een Palm met 10 MB vrij geheugen hebt, kun je er nu erg goed mee werken. Het zwakste punt blijft het zelf aanmaken van de kaarten. Ik ben daarom benieuwd naar de Garmin iQue. Ik heb al een dummy in huis. Alle Palm accessoires zijn te gebruiken (ook de GPS module klikt achterop ), hires scherm, duimwieltje, SD card slot en zelfs een aansluiting voor een externe GPS antenne. Garmin levert een basismap voor navigatie over grotere afstanden en detailkaarten voor lokaal werk.
__________________
hans
  #28  
Oud 19 augustus 2003, 21:43
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, het is een beetje stil geworden rond die iQue. Die iQue zou toch ook een goed alternatief moeten worden. Ik las alleen dat hij erg buggy schijnt te zijn. Althans dat zei iemand op een forum, maar ik heb er niets over terug kunnen vinden in een review.

De PalmOS TomTom programma's zijn inderdaad wel de slechtste die ik ken. Ik heb op Routenet.nl of met MapViewer overigens nooit zoveel problemen met de TeleAtlas kaarten gehad. Ik zie eigenlijk nauwelijks verschil. Misschien dat ze verouderd (=goedkoper) materiaal gebruikt hebben. Ik heb zelf Route Europa en daarin zat een extreme (lossy) compressie van de kaartdata die de boel ook nogal verstoorde.

Welk merk kaartmateriaal zit er trouwens in de iQue? Of maken ze dat zelf? Kan het me haast niet voorstellen. Je kunt het trouwens goed zien in een bosrijk gebied. TeleAtlas kaarten bevatten alleen de waterpartijen terwijl NavTech kaarten weer meer van de bospaadjes bevatten.


wbt Memory Sticks: minder aanbieders vind ik eerder een pluspunt (zijn er nu een stuk of 10, maar 3 was eigenlijk wel zat geweest). Ik heb liever de constante kwaliteit die we nu hebben. De snelheid in PDA's verschilt nauwelijks. Een standaard memory stick in een NX70 is sneller dan bijna alle SD kaarten in een Tungsten-T (hooguit blijft de schrijfsnelheid wat achter). Een Pro stick is nog eens anderhalf keer zo snel. Grappig dat zij zo'n ander beeld krijgen dan de test die we hier zelf op de site hebben gedaan. Voorlopig heeft mijn NX70 trouwens nog het VFSMark snelheids record met een PQI F1 Compact Flash kaart erin Binnenkort zal ik eens een SD kaart proberen in mijn NX.
  #29  
Oud 19 augustus 2003, 21:51
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Een standaard memory stick in een NX70 is sneller dan bijna alle SD kaarten in een Tungsten-T (hooguit blijft de schrijfsnelheid wat achter).
We gaan nu helemaal offtopic maar what the heck. De NX70 werkt op 200 MHz, en de TT op 144 MHz, daar kan ook een gedeelte van het verschil inzitten uiteraard.

Daarnaast gaan de SD kaartjes op OS4 33 MHz apparaten vaak sneller dan de memorysticks (op de brakke SJ serie na van Sony, daar gaan ze *altijd* sneller), maar zoals je ook zegt, de standaarddeviatie van de SD kaart testen zijn ook enorm hoog terwijl die van Memorysticks nagenoeg nihil is. Er zijn dus ook zeker SD kaartjes te vinden die langzamer gaan op een OS4 apparaat dan een vergelijkbare memorystick.
__________________
FoleoCentral.com
  #30  
Oud 19 augustus 2003, 22:03
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Nou nou nou,

Ik kan me dus wel voorstellen dat de palm os gebruikers digi-map wel een leuk navigatie programma vinden, maar ik heb beide (digimap ondertussen verkocht), en kan alleen maar zeggen dat de hekosoft een amateuristisch boeltje is ten opzicht van het veel gebruiksvriendelijker tomtom 2 programma. En ik spreek niet enkel over de grafische interface die veel beter is, maar gewoon, het hele pakket. En, op de ppc heb je keuzen hé, destinator, .....
Dat er eens een route sneller beter uitgekiend is door digimap kan wel, hangt van zoveel faktoren af natuurlijk.
Kijk, ik zie het zo, hekosoft slijt een duur programma aan een groepje enthousiaste beta testers. versie xx heeft weer eens een foutje van de vorige weggewerkt. sorry, niet voor mij!!

Ook toen ik met de palm rondreed, was er altijd wel iets mis, pijlen fout, route ineens fout, palmje vast, geheugen problemen, straten niet op plan, de snelweh oprijden, aan een kruising met de snelweg, (geen oprit dus), enfin, te veel om op te noemen. Met tomtom?? eigenlijk geen problemen, ik kan me enkel een foutje herrineren, als ie me een afrit ergens aan berlijn laat nemen, om er gelijk weer op te rijden.
En dan spreken we nog niet van de stembegeleiding, mooie kleuren, snelle bediening, integratie met outlook enzovoort,

Groeten
Rudy
  #31  
Oud 19 augustus 2003, 23:20
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Zouden de jongens (en meiden) van Tom Tom deze threads ook lezen

Mogelijk gaat er dan een branden en komen ze eindelijk met een navigator versie voor Palm OS.
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



  #32  
Oud 19 augustus 2003, 23:44
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
Citaat:
Op 19-08-2003, om 22:03 heeft Rudy dit gezegd in bericht #30
Nou nou nou,

[...]

Ook toen ik met de palm rondreed, was er altijd wel iets mis, pijlen fout, route ineens fout, palmje vast, geheugen problemen, straten niet op plan, de snelweh oprijden, aan een kruising met de snelweg, (geen oprit dus), enfin, te veel om op te noemen. Met tomtom?? eigenlijk geen problemen, ik kan me enkel een foutje herrineren, als ie me een afrit ergens aan berlijn laat nemen, om er gelijk weer op te rijden.
En dan spreken we nog niet van de stembegeleiding, mooie kleuren, snelle bediening, integratie met outlook enzovoort,

Groeten
Rudy
Zucht. Dit heeft nog maar weinig met TT versus DM te maken. Meer een religieuze discussie Palm versus PPC...

Palmpje vast? Zal vast wel eens voorkomen, maar over het algemeen is mijn Palm 100x stabieler dan de Ipaqs die ik heb. Mijn Ipaq5450 loopt elke dag vast. Zelfs bij gebruik van standaard applicaties. Bij mijn Palm komt dat nooit voor, hooguit bij programma's die ik met Powerrun verplaats naar de SD card.

Ik ben geinteresseerd in zaken die echt beter zijn in TomTom. Niet in fouten in de stratendatabase die je gebruikt, want die loopt altijd en bij iedereen achter. Bij *elke* routeplanner kom je straten tegen die verlegd zijn, nieuwe straten, etc.

Stembegeleiding heeft DM ook. Bediening is wat mij betreft qua snelheid prima (kwaliteit kan beter). Mooie kleuren? Wederom tamelijk subjectief. Maakt het voor de werking van het pakket wat uit? Zo ja, wat dan? DAT wil ik namelijk wel graag weten.

Integratie met outlook? Voor de adressen bedoel je? Heeft DM ook.

Kortom, kom nou eens met wat echte argumenten. Met DM kan ik over kaarten heen plannen, volgens mij kan dat met TT nog steeds niet. Dat vind ik dus erg onhandig.

Laatst gewijzigd door svliegen; 19 augustus 2003 om 23:53.
  #33  
Oud 20 augustus 2003, 01:07
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Welk merk kaartmateriaal zit er trouwens in de iQue?
--------------------------------------------------------

NavTech
  #34  
Oud 20 augustus 2003, 01:19
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 20-08-2003, om 01:07 heeft Marco dit gezegd in bericht #33
Welk merk kaartmateriaal zit er trouwens in de iQue?
In de Garmin iQue zit kaartmateriaal van Garmin.
__________________
FoleoCentral.com
  #35  
Oud 20 augustus 2003, 08:39
KnOeFz
Guest
 
Berichten: n/a
wordt wel wat OT ... maar hier is een aardige review over de Ique...
Ique review

-=K=-

Laatst gewijzigd door KnOeFz; 02 september 2003 om 07:25.
  #36  
Oud 20 augustus 2003, 11:11
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
svliegen,

Dat is nu dus precies het punt. Digi-Map heeft een redelijk complete functielijst, maar vrijwel alle aanwezige functies zijn beter te implementeren. Dit uitleggen is vergeklijkbaar in uitleggen dat een BMW lekkerder rijdt dan een Panda. Je kunt wat punten noemen, maar dat komt niet over. Als je die andere porgramma's gezien hebt dan snap je waarom zoveel mensen hun Digi-Map wegdoen en zelfs een PPC kopen om het te krijgen.

TomTom Navigator is dus een PPC voorbeeld, maar een aantal andere PPC programma's ook (Alturion en Destinator). Als je niet in PPC geinteresseerd bent dan doet het er inderdaad niet zoveel toe. Maar het zit er dik in dat die programma's ooit ook naar PalmOS komen.

Beide programma's zullen voor en nadelen hebben. Het enige voordeel dat ik overigens van Digi-Map kan verzinnen (tov TTN2) is dat je over meerdere landen heen kunt plannen. Alturion heeft dat dan weer wel en misschien Destinator ook. Ik weet niet hoe Alturion dat opgelost heeft, maar als dat moet gaan zoals Digi-Map dat oplost dan doe ik de grensovergangen liever zelf (er zijn POI's voor dus het plannen over grenzen gaat vrij eenvoudig)

De voordelen van TTN2 gaan wat verder. Ik kan wat proberen uit te leggen. Ik dacht overigens dat ik dat al een paar keer gedaan had, maar ik zal het nog eens herhalen/aanvullen)
- TTN2 heeft een gebruikersinterface
- de spraakaanwijzingen zijn veel gedetailleerder en luider
- de kaarten worden veel (en lees VEEL) beter getekend. Daar heb je tijdens het rijden niets aan, maar tijdens het plannen/controleren van de route wel
- je hebt gewoon alle detail in 1 bestand en dus geen gedoe met het maken van kaarten of problemen met detailniveau's van de kaarten of risico van routeproblemen op randen of door kaartwisselingen tijdens de rit
- de kaartbestanden staan in hun geheel op de geheugenkaart en alsnog werkt het razendsnel
- de compressie van het kaartmateriaal is zo'n beetje het dubbele (dus de kaartdatabase is half zo groot)
- als je een route berekent dan krijg je aan het eind een overzicht met afstand en tijd zodat je weet hoe laat je moet vertrekken
- de route wordt berekend in 1 stuk.
- de route wordt in 1 keer voor de hele route berekend (dus niet dat het laatste deel pas wordt gedaan als je op locatie bent)
- er wordt onderstuening geboden voor een rechthoekig scherm zodat je meer informatie kunt laten zien
- de informatie wordt met een leesbaar lettertype getoond
- de ETA in Navigator wordt berekend op basis van een snelheidsprofiel dat je zelf opgeeft (bijvoorbeeld bij een ritje Amstelveen - Groningen heb je dan zo een half uur verschil)
- je kunt adressen zoeken op huisnummers of kruisingen
- bij het zoeken op een adres kun je eenvoudigweg het huisnummer ingeven en hoef je niet te bladeren door een ongesorteerden en onherkenbare nummerbrij
- je kunt heel eenvoudig de detaillering van de kaarten aangeven met 2 schuifjes. Je hoeft dus niet een hele zooi settings af om per voorkomend type wegdeel een zoomlevel in te stellen
- je kunt kleursettings in zijn geheel laden en kieze, je hoeft dus wederom niet een hele zooi settings af om per type wegdeel een kelur in te stellen
- je krijgt als schaal een normale schaalverdeling te zien (zo'n ding met zwarte blokjes en een km opgave erbij) niet een totaal onherkebnaar getal
- je hoeft niet te rommelen met een slecht werkende PC applicatie om de kaarten samen te stellen
- je hoeft niet eerst een week te studeren voordat je weet hoe je de kaarten moet samenstellen
- DM heeft geen bruikbare handleiding en die zou er eigenlijk bij moeten zitten, maar TTN2 heeft gewoon geen handleiding nodig (dat is misschien nog wel het belangrijkste punt alhoewel dat wel overeenkomt met dat er geen gebruikersinterface in DM zit)
- je kunt de route plannen met "navigeer naar" (zoals DM het ook doet), maar je kunt ook zelf punten neerzetten
- als je een straat aanklikt dan krijg je de straatnaam te zien. Leesbaar waar je ook maar klikt. Bij DM kun je de straatnaam alleen lezen als het toevallig op het scherm past
- de route wordt herkenbaar op de kaart getoond
- de routeaanwijzingen worden herkenbaar op de kaart getoond (pijlen zijn verweven in de routelijn op de kaart)
- er zit een handige zoom scrolbar rechts. Deze werkt ook echt en je kunt realtime scrollen zodat je ziet hoe groot het wordt. Je hoeft dus niet een zoom niveau te kiezen, vervolgens zie je dat het niet het juiste is en dan moet je weer een nieuw niveau kiezen. Nee je schuift en realtime zoomed de boel in.
- teken van kaarten en dus in/uitzoomen werkt veel sneller
- TTN2 heeft ondersteuning voor zo'n beetje elke GPS (ook anders dan NMEA)
- de wegtypes hebben een duidelijke naamgeving in plaats van een half gebruikt nummerschema en half gebruikte naamgeving
- Zoeken op POI geeft een afstand tot die POI en sorteert daar desgewenst ook op

In het algemeen is TTN2 (en de andere genoemde PPC routenavigatie producten) gewoon veel doordachter opgezet. Als je DM daarmee vergelijkt dan zie je gewoon dat het door 1 verstokte techneut in elkaar gezet is zonder na te denken over de bruikbaarheid van de geboden functionaliteit. Dat is het verschil tussen een ontwerpteam en een "one man gang".

Er zitten ook wel extra functies in TTN2. Bijvoorbeeld:
- POI databases zelf samenstellen en/of synchroniseren via internet
- 3D view
- nachtstand
- pijlen view
- routeberekening terugweg kan door kiezen voor "Terugweg"
- route berekenen voor wandelroutes
- route berekenen voor kortste route
- POI's tonen op de kaart (erg leuk in 3D view)
- er zit een "zoom to route" functie in (en bijkomend voordeel is dat je de kaart dan ook nog kan herkennen als landkaart ipv een origami spel zoals het bij Digi-Map wordt als je uitzoomed)
- je kunt alternatieve routes laten uitstippelen
- je kunt gebieden aanwijzen waar je niet wilt rijden (files, wegopbrekingen)
- je kunt een eigen snelheidsprofiel opgeven
- er wordt andere ontwikkelaars de mogelijkheid geboden om plug-ins te maken voor het pakket
- een voorbeeld hiervan is een plug-in voor waarschuwingen als je bij een POI in de buurt komt
- je kunt de geplande route heel eenvoudig stap voor stap doorlopen (naast de standaard routedemnostratie natuurlijk))
- Met "tap and hold" komt er een pop-up contextmenu
- GPS status scherm
- handige legenda functie waar je snel een overzicht krijgt van "de legenda"
- automatische historie van recente locaties (die je opgezocht hebt in de adressenlijst)
- slimme "thuis" knop (werkt ook goed in het programma door)

Ik zal vast nog wat punten vergeten zijn, maar dit moet zo in ieder geval een beetje een idee geven. Ik zou alleen vooral willen zeggen dat je moet het programma eens moet zien. Het is niet uit te leggen met een functielijstje, want zoals Digi-Map aantoont zegt een functielijst niet zo heel veel.
  #37  
Oud 20 augustus 2003, 13:48
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Citaat:
Op 20-08-2003, om 10:11 heeft patrickl dit gezegd in bericht #36
svliegen,

Dit uitleggen is vergeklijkbaar in uitleggen dat een BMW lekkerder rijdt dan een Panda.
Rijden er nog Pandas in Nederland ?

sorry Patrick , dat was off-topic ... doch ik kon het niet laten
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



  #38  
Oud 20 augustus 2003, 14:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Rijden er nog Pandas in Nederland ?
Vast niet veel nee Misschien trouwens ook wel een slechte analogie, want een Panda is tenminste nog goedkoper dan een BMW. Dig-Map is nog zo'n beetje net zo duur als TTN2 ook. Heb je ook Pandas van iets van 40 duizend euro?
  #39  
Oud 20 augustus 2003, 22:56
frarie's schermafbeelding
frarie frarie is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 25 mei 2003
Berichten: 156
Linux is beter dan Windows en vi is beter dan emacs.

Euh... ON-topic:

Ik ga binnenkort ook een route planner kopen en snap er absoluut niks meer van. Daar PatrickL inderdaad de enige lijkt te zijn met goede voorbeelden neig ik momenteel naar TomTom. Maarja, subjectiviteit straalt van deze thread af als een nucleaire bom.

Man, dat was bijna een gedicht

Ik ga wel ff wat trials downloaden.
  #40  
Oud 22 augustus 2003, 07:49
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Citaat:
Op 19-08-2003, om 23:44 heeft svliegen dit gezegd in bericht #32


Zucht. Dit heeft nog maar weinig met TT versus DM te maken. Meer een religieuze discussie Palm versus PPC...

Palmpje vast? Zal vast wel eens voorkomen, maar over het algemeen is mijn Palm 100x stabieler dan de Ipaqs die ik heb. Mijn Ipaq5450 loopt elke dag vast. Zelfs bij gebruik van standaard applicaties. Bij mijn Palm komt dat nooit voor, hooguit bij programma's die ik met Powerrun verplaats naar de SD card.

Ik ben geinteresseerd in zaken die echt beter zijn in TomTom. Niet in fouten in de stratendatabase die je gebruikt, want die loopt altijd en bij iedereen achter. Bij *elke* routeplanner kom je straten tegen die verlegd zijn, nieuwe straten, etc.

Stembegeleiding heeft DM ook. Bediening is wat mij betreft qua snelheid prima (kwaliteit kan beter). Mooie kleuren? Wederom tamelijk subjectief. Maakt het voor de werking van het pakket wat uit? Zo ja, wat dan? DAT wil ik namelijk wel graag weten.

Integratie met outlook? Voor de adressen bedoel je? Heeft DM ook.

Kortom, kom nou eens met wat echte argumenten. Met DM kan ik over kaarten heen plannen, volgens mij kan dat met TT nog steeds niet. Dat vind ik dus erg onhandig.
Svliegen,
Nou, dan begrijp jij toch niet helemaal waar ik heen wil hoor. Een religieuze discusse?? pfooe.
Veel zin om alles te vertellen heb ik niet meer, en het feit dat je de slechtse ipaq ooit in je bezit hebt, doet er ook al geen goed aan.
Enfin, blijf jij maar lekker bij het dure betapakketje.

Patrick heeft het allemaal nog eens fijn uitgelegd. Doe er je ding mee.

Groeten, and cu in the galaxy!!!!
Rudy
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023