Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #61  
Oud 08 juli 2005, 11:08
pawi pawi is offline
Lid
Voornaam: Paul
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 09 maart 2003
Locatie: Groningen
Berichten: 26
trage ontwikkeling

Het spijt me, maar veel reacties lijken me vooral ingegeven door een onderbuikgevoel tegen MS een superieur wij gevoel wat bijna net zo klef is als de apple gebruikersgroep.

Ik ben niet voor of tegen MS en ook niet voor of tegen Palm. Wat ik constateer is dat Palm net zo min goed integreert als waartegen palm liefhebbers zich afzetten. Er is gewoon geen standaard extentie beheer in Palm. Datebk5, Agendus, Beyond Contacts ik heb ze allemaal geprobeerd of gekocht. En nee, ze weken niet vlekkenloos samen. Niet in alle gevallen met de standaard databook bestanden, niet met elkaar en ook niet met andere apps. Alleen als je de gehele suite besteld bij een leverancier heb je kans dat het goed werkt. Klap op de vuurpijl: de standaard datebook en andere iconen blijven ook nog staan en ze hebben allemaal een eigen(wijze) sync. De datum/tijd instelling van het OS wordt simpelweg genegeerd, waardoor je in veel gevallen met een achterlijke 12 uurs calender komt te zitten.

Uiteindelijk ben ik terug bij af; gewoon de standaard datebook. Wel gebruik ik PhoneMagic voor de adressen en cryptopad, gewoon omdat deze echt elementaire missers in de standaard-software oplossen. Ik wacht al jaren op een update van die standaard-software. De updates die er zijn (zoals datebook met een fototje) vereisen de aanschaf van andere hardware (zire).

In het algemeen zie ik weinig echt nieuwe software op de markt komen voor Palm. Logisch, want ik vraag me ook af of ik nog langer moet investeren in OS5 software terwijl de opvolger al een jaar op de plank ligt.

Ondertussen komen er voor PPC steeds meer echt goede tooltjes; mijn collega kan gewoon via WIFI skypen, heeft een prachtige grafische stopwatch, kan zijn PDA zonde hassle bij iedere XP pc direct in het netwerk hangen via PAN, fietst zijn MP3'tjes direct vanuit Mediaplayer naar zijn PDA en kan twee bluetooth connecties tegelijk onderhouden en dus de verkeers-updates ontvangen via GPRS terwijl hij zijn navigator gebruikt met een BT GPS receiver.

Mijn T3 wordt ondertussen niet meer gemaakt, en een echte opvolger heb ik nog niet gezien (nee, ook niet de lifedrive)
Met citaat reageren
  #62  
Oud 08 juli 2005, 12:01
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik denk dat dat klef zijn heel erg meevaltin deze thread. Natuurlijk, de meesten hier zijn voorstander van PalmOS, wat doe je anders hier, maar daarnaast nog wel gewoon kritisch.

Wat me alleen wel opvalt is dat verhoudingen aan het veranderen zijn. Toen ik in 2001 mijn eerste stapjes met PalmOS deed, en dus op dit forum belandde, kon je zonder al te veel moeite 40 voordelen van PalmOS t.o.v. PPC opnoemen. Tegenwoordig is dit veel moeilijker.

Is PalmOS dan slechter geworden? Nee, in mijn ogen absoluut niet. Maar misschien doordat PalmSource geen druk legt bij zijn afnemers voor de nieuwste versie te gebruiken zoals Microsoft dat wél schijnt te doen, krijgen wij als consument ook de nieuwste ontwikkelingen niet of nauwelijks te zien, waar die wel zichtbaar zijn bij PPC. Die ook nog eens grote stappen op gebied van gebruiksgemak en kwaliteit/stabiliteit heeft gemaakt.

Door deze veranderingen en aanpassingen blijft Microsoft onder de aandacht van de media, en zodoende bekend bij het publiek. PalmOS verandert weinig tot niets, dus ook de publiciteit wordt minder en raakt het op den duur in de vergeethoek. In het midden gelaten of alle veranderingen / aanpassingen het OS beter maken.

Een tweede nadeel is dat doordat je als OS-fabrikant in de vergetelhoek komt, ook andere software bedrijven eieren voor hun geld kiezen en dan programmeren gaan voor windows mobile in plaats van Palm. En zo zal het in een vicieuze cirkel belanden. Maar die schets kan een ieder wel maken denk ik.

Wat veel mensen (ikzelf zeker) hier denk ik hopen is dat PalmSource die ommekeer nog op tijd kan gaan maken, en wel met vernieuwingen gaat komen en snel ook. Want anders gaan ze deze strijd met Symbian en Windows Mobile écht verliezen...

Ik zie het al aan mezelf, tot een jaar geleden zou ik niet eens nagedacht hebben over Windows Mobile, maar nu ik gespeeld heb met 2005 is mijn opvatting daar over veranderd. Ik zeg niet dát mijn volgende pda/smartphone een Windows gebaseerd apparaat wordt, maar ik neem het wel mee in de overweging. En met mij nog veel meer mensen die dat een aantal jaar geleden echt niet hadden gedaan.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #63  
Oud 08 juli 2005, 12:16
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
Ik zie het al aan mezelf, tot een jaar geleden zou ik niet eens nagedacht hebben over Windows Mobile, maar nu ik gespeeld heb met 2005 is mijn opvatting daar over veranderd. Ik zeg niet dát mijn volgende pda/smartphone een Windows gebaseerd apparaat wordt, maar ik neem het wel mee in de overweging. En met mij nog veel meer mensen die dat een aantal jaar geleden echt niet hadden gedaan.
Gert-Jan: je zegt hier een paar keer 2005, maar welke versie bedoel je precies? Op welk device heb jij 2005 gezien? Ik vraag dit omdat Windows Mobile 5 - zoals de nieuwe versie officieel gaat heten - volgens mij op nog geen enkel device te vinden is. Je kunt bij de PocketPC-Club meer over Windows Mobile 5 lezen.
Bedoel jij stiekem niet gewoon Windows Mobile 2003 SE of Windows Smartphone?
Met citaat reageren
  #64  
Oud 08 juli 2005, 12:25
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Gert-Jan: je zegt hier een paar keer 2005, maar welke versie bedoel je precies? Op welk device heb jij 2005 gezien? Ik vraag dit omdat Windows Mobile 5 - zoals de nieuwe versie officieel gaat heten - volgens mij op nog geen enkel device te vinden is. Je kunt bij de PocketPC-Club meer over Windows Mobile 5 lezen.
Bedoel jij stiekem niet gewoon Windows Mobile 2003 SE of Windows Smartphone?

Met Windows Mobile 2003SE heb ik in mijn handen gestaan, Windows Smartphone niet, maar Windows Mobile 5 (mijn fout, voor het gemak noem ik het 2005) heb ik echt al mee gespeeld, op een Dell PDA om precies te zijn, die ik hier op mijn werk even mocht vasthouden. Een monteur kwam wat repareren, en toen kregen we het over dit OS, waarna hij het vervolgens uit zijn binnenzak trok

Hoe legaal dit was weet ik niet, en dat het een bèta was stond wel vast, maar goed, leuk was het wel.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #65  
Oud 08 juli 2005, 12:33
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
PalmSource is dan wel bezig met allerlei nieuwe zaken in PalmOS te stoppen, maar uiteindelijk moeten mensen als Rob Haitani van palmOne nog besluiten of ze dit nu al gaan toepassen in nieuwe modellen.
En uit een interview met Rob Haitani blijkt dat ze erg goed nadenken over het nut van nieuwe opties.

Gelukkig maar, want het resultaat is vaak een goed doordacht product. Dus vanuit de hardwarekant gezien is de ontwikkeling van PalmOS wellicht te snel gegaan?!

Hopelijk laat LG binnenkort zien wat er met de huidige ontwikkelingen van Linux/PalmOS mogelijk is.

Ik haal hier bewust de hardwarekant erbij, want een OS alleen is aardig, maar het is toch echt bedoeld om een apparaat aan te sturen en alleen die mix bepaalt het succes van beide onderdelen.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #66  
Oud 08 juli 2005, 12:34
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
[...] heb ik echt al mee gespeeld, op een Dell PDA om precies te zijn, die ik hier op mijn werk even mocht vasthouden. Een monteur kwam wat repareren, en toen kregen we het over dit OS, waarna hij het vervolgens uit zijn binnenzak trok
Nice! One of the (happy?) few
Met citaat reageren
  #67  
Oud 08 juli 2005, 13:09
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Nice! One of the (happy?) few
Hij wel ja. ik had er nog wel iets langer mee willen spelen.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #68  
Oud 08 juli 2005, 14:47
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Wat ik het frustrerende van Palm vind: mensen met een pocket-pc kunnen waarschijnlijk (althans tot nu toe) upgraden naar WM5, misschien met een bijbetaling, maar het kan wel. Palm doet hier niet aan, die raden gewoon aan een nieuwe PDA te kopen (zie verhaal over TT5/LifeDrive (http://www.palmclub.nl/forums/showth...goto=newpost)). De arrogantie en het gebrek aan klantvriendelijkheid vind ik een beetje typerend voor Palm. Afgelopen week heb ik echt ernstig getwijfeld over of ik een PPC of Palm ging kopen, maar uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat dat het enige apparaat was onder de 500 euri met een hoge-resolutie-scherm en ik allemaal applicaties heb die het alleen op het palm-platform doen.

--Hans
Met citaat reageren
  #69  
Oud 08 juli 2005, 15:11
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Het niet kunnen upgraden is een gevolg va het feit dat palmOne erg veel moet veranderen aan het kale OS en dat dus voor een upgrade ook moet doen. De vraag is dan, zouden mensen dat willen doen? Enkel als er duidelijk voordeel te vinden is boven het vervangen van je pda binnen enkele jaren. Ik denk zelf dat er nagenoeg géén voordeel te vinden is in Cobalt of andere updates. In ieder geen die het geld waard geacht worden door klanten en het is dus zinloos dit te ontwikkelen. Volgens mij willen mensen enkel Cobalt omdat het 'nieuw' is en omdat het bestaat en zou kunnen. Ik hoor niemand zeggen 'ik wil multi-tasking omdat zus en zo'.

En een puntje voor PalmOS: de best verkopende modellen zijn de simpelste (zire, tungsten|E), niet de topmodellen.

Of het PalmOS zich te langzaam ontwikkelt weet ik niet. Ik heb nog wel een paar wensen, maar daar hoeft het systeem niet voor op de schop. Ik denk dat voor smartphones je sowieso een andere (simpelere) aanpak nodig hebt dan bij volledig uitgeruste pda's. Dan kan een simpeler systeem wel helpen.
Met citaat reageren
  #70  
Oud 08 juli 2005, 15:15
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Ik vind Exchange ActiveSync en WPA ondersteuning wel een reden om te upgraden, maar niet een reden om een nieuwe PDA te kopen. Toch is dat wat ze aanraden op dit moment...
Met citaat reageren
  #71  
Oud 08 juli 2005, 16:37
mlerutte's schermafbeelding
mlerutte mlerutte is offline
Import Fries om utens
Voornaam: Maurice
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Swalmen (Limburg)
Berichten: 49
TheRegister.co.uk schreef:
Citaat:
Last week, however, PalmSource's acting boss Patrick McVeigh effectively declared Garnet and Cobalt stone dead, and said all internal development was moving to Linux.
(LG throws PalmSource a lifeline)

Laatst gewijzigd door mlerutte; 08 juli 2005 om 16:40. Reden: urled theregister
Met citaat reageren
  #72  
Oud 08 juli 2005, 17:03
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Da's helemaal toppie, kom maar met dat Linux op m'n LifeDrive (maar dan wel binnen een jaar graag!)

Laatst gewijzigd door rudyheidenis; 19 maart 2006 om 11:16.
Met citaat reageren
  #73  
Oud 08 juli 2005, 17:07
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Ik denk zelf dat er nagenoeg géén voordeel te vinden is in Cobalt of andere updates.
Een update van OS5 naar OS5.2.1 zou wel aardig geweest zijn. Dus van de oude PIM-applicaties naar de vernieuwde varianten. Daar zitten namelijk aardige verbeteringen in.
En wat dacht je van Graffiti2, toch een natuurlijker schrift dan Graffiti1.
Met citaat reageren
  #74  
Oud 08 juli 2005, 19:25
schooierd's schermafbeelding
schooierd schooierd is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 45
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Kom jij dan altijd zo op de sekonde op tijd? En hoeveel afspraken zijn er nu op geen rond getal? Durf jij een meeting plannen om 9:23?
Het zou leuk zijn als ik überhaupt op tijd zou komen...
Maar een trein die om 09:23 uur vertrekt staat er om 09:24 écht niet meer...
(... kom maar op met "rijden die sowieso wel op tijd?"; maar als je hem nodig hebt is ie weg ...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Tja, je hebt inhoud en verpakking, maar oogverblinding werkt nog altijd.
Da's waar. Er is weinig af te dingen op de werkbaarheid van de Palm's, maar dat neemt niet weg dat die 'inhoud' wel een tikkie karig is. En ja, die Windows-bouwsels zien er op het eerste gezicht flitsender uit, maar wat blijft daar van over als die krengen om de haverklap vastlopen ? Maar goed, het oog wil ook wat!
Met citaat reageren
  #75  
Oud 08 juli 2005, 19:43
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Als ik vanuit de Palmwijzer een reis in mijn Datebook plaats, dan heb ik de tijden wel op de minuut nauwkeurig!
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #76  
Oud 08 juli 2005, 19:58
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schooierd
maar wat blijft daar van over als die krengen om de haverklap vastlopen ? Maar goed, het oog wil ook wat!
Als je een beetje kritisch bent met de programmakeuze, en instabiele programma's links laat liggen, kan de PPC net zo stabiel draaien als een Palm.
Ik gebruik mijn PPC zeer intensief, en heb in twee weken tijd nog geen vastloper gehad.
(daarvoor regelmatig, maar toen experimenteerde ik erg veel met verschillende software en instellingen)
Met citaat reageren
  #77  
Oud 09 juli 2005, 16:14
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Tanker Bob (ooit fanatiek PalmOS-only gebruiker), heeft eindelijk het zevende en laatste deel deel van wat waarschijnlijk het grootste PalmOS vs. Windows Mobile vergelijkingstest af:

http://www.mobiletechreview.com/edit...m-to-PPC-7.htm

Met valide argumenten legt het Palmplatform het in deze test af, waar het een jaar of wat geleden nog een gelijkspel zou zijn geweest. Tja, stilstand is achteruitgang.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 09 juli 2005 om 17:47.
Met citaat reageren
  #78  
Oud 09 juli 2005, 17:37
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Platform, Gaz!

En inderdaad, dit is het artikel dat me weer eens flink aan het nadenken heeft gezet. Maar nu even niet meer, ik ga naar Maleisië voor 3 weken, eens kijken wat de LD daar van maakt: hij moet mee!
Met citaat reageren
  #79  
Oud 09 juli 2005, 17:46
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Platform, Gaz!
Ik == Hopelooz
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #80  
Oud 09 juli 2005, 22:08
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Tanker Bob (ooit fanatiek PalmOS-only gebruiker), heeft eindelijk het zevende en laatste deel deel van wat waarschijnlijk het grootste PalmOS vs. Windows Mobile vergelijkingstest af:

http://www.mobiletechreview.com/edit...m-to-PPC-7.htm

Met valide argumenten legt het Palmplatform het in deze test af, waar het een jaar of wat geleden nog een gelijkspel zou zijn geweest.
En dit zijn de argumenten (voor degenen die geen zin hebben om te klikken):
Citaat:
What does this mean to you?
Here's the classic engineering answer: It depends. Tanker Bob still recommends Palm devices for those who simply need a device to manage their schedule, contacts, and tasks, maybe even listen to an MP3 occasionally. Both platforms handle audio and video well. The pendulum swings to Pocket PC for WiFi/Bluetooth networking, expansion capability, VGA screens, font-handling flexibility, and multi-tasking. Individual requirements should trump nice-to-have features unless you have money to burn, or happen to be an incurable geek like Tanker Bob and the rest of the MobileTechReview staff. For his part, Tanker Bob will be carrying his Dell Axim X50v as his extra brain.

One last note: We intended this series to lay out Tanker Bob's observations from both sides of the platform divide, not to provide a definitive answer for what might be right for any individual user. As usual, YMMV. How's that for a disclaimer?
Vrij vertaald: geavanceerde gebruikers moeten naar de PocketPC en de basisgebruiker kan beter het PalmOS gebruiken. Mijn conclusie? Mensen die over zichzelf in de derde persoon praten neem ik niet zo serieus.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023