Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 25 februari 2013, 14:00
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
[Gerucht] LG zou webOS overnemen voor smartTV's

CNet meldde eerder vandaag dat LG webOS wil overnemen van HP. Hoewel CNet dat bericht inmiddels verwijderd heeft, hebben vele techsites het nieuws overgenomen. Zowel LG als HP hebben nog niets bekend gemaakt, al waren er in oktober al berichten over een samenwerking tussen het webOS team (Gram genaamd) en LG. Ook toen werd al gesproken over het gebruik van webOS voor de smartTV's van LG. Het team zou volgens de geruchten verhuizen naar de faciliteiten van LG en daar dus vooral gaan werken aan TV interfaces.

Wat dit alles betekent voor webOS als open source en mobiel platform (mits de geruchten kloppen), is nog niet te zeggen. LG zou alles overnemen, inclusief de patentportfolio van Palm. Het geeft het personeel ongetwijfeld wat meer zekerheid voor de toekomst, aangezien webOS sinds eind 2011 vermoedelijk niet veel geld meer in het laadje heeft gebracht.

Mochten de geruchten werkelijkheid worden, dan gaan we weer een nieuwe fase in met webOS. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat LG afstapt van Android voor hun smartphones en andere mobiele apparatuur. Momenteel gebruikt LG GoogleTV voor hun smartTV's en naar verluid ziet men in webOS een onderscheidende factor. We zijn benieuwd.

Bron: LG buys webOS from HP for use in smart TVs | The Verge
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 5897-lse7g3slgm.jpg‎ (19,7 KB, 0x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 februari 2013, 14:05
deMol deMol is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hennie
Model: Overig
 
Geregistreerd: 20 mei 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 641
Citaat:
LG heeft naar verluidt de rechten op het besturingssysteem webOS overgenomen van HP. De Koreaanse elektronicafabrikant zou de software willen gebruiken als platform voor zijn smart tv's, terwijl Android het platform voor de smartphones van het bedrijf zou blijven.
Meer hierover:

'LG neemt webOS over voor gebruik in smart tv's' - Beeld en geluid - Nieuws - Tweakers
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 februari 2013, 14:06
Gespy's schermafbeelding
Gespy Gespy is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 27 april 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 139
Het blijkt dus een volledige overname van WebOS te zijn. LG neemt het hele WebOS team over, het personeel verhuist naar het kantoor van LG. LG krijgt alle sourcecode, documenatie en websites van WebOS in handen. Ook krijgt het de beschikking over de Palm patenten. De bestaande App Catalog zal dan ook wel naar LG gaan?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 februari 2013, 14:08
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Dank aan bovenstaande heren voor het openen van een discussie. Ik heb er even een nieuwsartikeltje boven gezet
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 februari 2013, 18:14
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Het nieuws lijkt inmiddels bevestigd te zijn door HP en LG, aldus The Verge. Gek genoeg blijft HP de regie voeren over alle online zaken, dus backups, de app catalogus en updates. De rest gaat wel naar LG, die voorlopig enkel plannen hebben voor gebruik van webOS voor hun tv's. Zij kunnen dan een eigen app catalogus opzetten met hulp of licenties van HP.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 februari 2013, 22:13
Gespy's schermafbeelding
Gespy Gespy is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 27 april 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 139
In het artikel van The Verge stond nog iets interessants:

Citaat:
LG's plans include the possibility of eventually producing a phone or other mobile devices that run webOS, although the company remains focused on televisions in the short term.
HP wil de backoffice behouden om deze ook voor andere systemen te kunnen aambieden. LG krijgt de client side zaken. Ook meld LG dat ze Android en WebOS naast elkaar gaan gebruiken, hoewel ze WebOS op bepaalde vlakken gebruikersvriendelijker vinden.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 februari 2013, 22:59
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Tja, het voornemen van LG om webOS ook breder te gebruiken dan slechts televisies valt voor mij nog in de categorie 'misschien brengen wij van HP ooit nog wel eens een webOS tablet uit.' Dat is nog erg ver weg voor LG. Ik hoop vooral dat ze webOS open source houden, dat lijkt op de termijn van nu tot enkele jaren de meest realistische weg naar webOS op smartphones etc. De keuze van webOS voor dergelijke apparatuur is moeilijk, omdat je in een markt komt waarin webOS al eerder verloren heeft en andere nieuwkomers cq. herintreders iets meer schwung hebben (Firefox OS en Ubuntu). Voor TV's geldt dat nadeel niet, iets dat men waarschijnlijk bij HP/Gram al langer doorhad. Ik heb een jaar geleden al gehoord van insiders dat men daar toekomst zou hebben voor webOS, in ieder geval met minder valkuilen dan de smartphone sector.

Overigens, waarom brengt HP een Android 7" tablet (Slate7 genaamd) uit met mindere specificaties dan de anderhalf jaar oude TouchPad Go? Die mensen zijn echt de weg kwijt... Nog even en ze brengen de Pre3 opnieuw uit met Android
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 februari 2013, 07:31
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Ik hoop dat het PHX Devices gaat lukken een open webOS smartphone te maken: http://phxdevices.com/
Je kan ze ook volgen op twitter @phxdevices

gr, Roel
Met citaat reageren
  #9  
Oud 05 maart 2013, 07:17
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Oproep:

Teken deze petitie gericht aan LG:
http://www.change.org/petitions/lg-electronics-usa-make-webos-mobile-hardware-ex-smartphones-and-tablets-2#share

Alvast bedankt!

Gr, Roel
Met citaat reageren
  #10  
Oud 05 maart 2013, 10:47
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
Het bijgaande filmpje is erg grappig! Zelf heb ik me ook al meer dan eens betrapt op het vegen onder schermpjes die daar helemaal niet gevoelig voor zijn.

Of wij WebOS-gebruikers ook daadwerkelijk nieuwe hardware verdienen, zoals de petitie claimt, vraag ik me toch af. Bovendien, als er inderdaad opvolgers van de Pre3 komen, dan moet ik mijn gang naar Samsung en Android nóg langer uitstellen. Schrikbeeld!

Vriendelijke groet,
Paul Sprangers
Met citaat reageren
  #11  
Oud 05 maart 2013, 15:09
Gespy's schermafbeelding
Gespy Gespy is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 27 april 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 139
Dat filmpje was vorig jaar gemaakt om naar HP te sturen, om HP over te halen WebOS hardware te maken. Heeft toen ook niet veel geholpen.

Maar ik heb wel afgelopen weekend deze petitie getekend, alle beetje helpen.

Viel me toen op dat er nog niet veel ondertekenaars waren, nu zijn het er iets meer, omdat WebOS Nation een oproep geplaatst heeft. Maar nog steeds maar 1100. Een duidelijk teken dat de WebOS community krimpende is.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 05 maart 2013, 18:37
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
En nog meer berichten rond de mogelijkheden via LG: "LG may not plan to use webOS in mobile devices in the near future, but the possibility cannot be discounted."

Bron: http://www.informationweek.com/mobility/smart-phones/lg-to-write-next-chapter-for-hp-webos/240149471
Met citaat reageren
  #13  
Oud 05 maart 2013, 19:01
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelvdV Bekijk bericht
En nog meer berichten rond de mogelijkheden via LG: "LG may not plan to use webOS in mobile devices in the near future, but the possibility cannot be discounted."

Bron: LG To Write Next Chapter For HP WebOS - Mobility - Smartphones -
Ik wil geen spelbreker zijn, maar dat zei men bij HP ook over webOS na de eerste aderlating. Ik begrijp wel dat LG het zo zegt, immers nu al definitief nee zeggen is nergens voor nodig (en dat zal men dus ook zeker niet doen, dat nee zeggen dan). Als ze het wel zouden doen, lijkt me dat ze daartoe pas besluiten als alles op gang is (over een jaar of zo). Tegen de tijd dat er dan iets verschijnt is de Pre3 wel aan vervanging toe

De meest realistische oplossing is dat men hulp biedt of drivers beschikbaar stelt voor LG smartphones, zodat de webOS enthousiastelingen kunnen kiezen voor webOS. Dat zou al een heel stuk schelen voor bv. de mensen van webOS Ports. Het geschikt maken van webOS voor één apparaat kost zoveel tijd, dat tegen de tijd dat het lukt het apparaat in kwestie niet superhip meer is. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe het staat met de port naar de Galaxy Nexus, maar bellen werkt volgens mij nog niet (WiFi is ook nog niet top).
Met citaat reageren
  #14  
Oud 19 april 2013, 08:11
Gespy's schermafbeelding
Gespy Gespy is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 27 april 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 139
Het lijkt er dus op dat LG z'n TV's met touchscreen gaat uitrusten om WebOS te bedienen:

LG integreert touchscreen in 84"-televisie met ultra-hd-resolutie - Beeld en geluid - Nieuws - Tweakers
Met citaat reageren
  #15  
Oud 28 mei 2013, 08:39
Gespy's schermafbeelding
Gespy Gespy is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 27 april 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 139
Ik lees nu net dit op nu.nl:

http://www.nu.nl/gadgets/3485237/lg-kiest-nieuw-besturingssysteem-smartphones.html

Er wordt geen WebOS in genoemd, maar wel dit: 'Je moet denken aan systemen als Tizen of Firefox OS. We maken geen eigen software.' Terwijl ze wel degelijk eigen software maken.

Als ze voor Tizen of Firefox OS gaan, dan is ook de laatste strohalm voor WebOS verdwenen. Maar het zou wel WebOS kunnen zijn, een medewerker van Open WebOS, die nu dus voor LG werkt, zei van de week op het WebOS Nation forum 'Hou de komende weken in de gaten'. Meer mocht hij niet zeggen.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 28 mei 2013, 13:14
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Ik heb een andere vertaling gelezen van die eerste quote. In dat artikel van The Verge repte de journalist over Tizen, Ubuntu of Firefox OS. Vermoedelijk was diegene webOS even vergeten

Wat dat artikel ook duidelijk maakte is dat LG zelf processors ontwerpt voor hun tv's, maar dat die niet compatibel zijn met smartphones. Dus als webOS voor tv's wordt ontwikkeld gaat dat wellicht een andere kant op, of LG stapt in de processormarkt (men wil namelijk minder afhankelijk zijn van derden).

In ieder geval, in de komende maanden zal meer duidelijk worden
Met citaat reageren
  #17  
Oud 28 mei 2013, 13:26
Gespy's schermafbeelding
Gespy Gespy is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 27 april 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 139
In dit artikel wordt ontkend dat het WebOS wordt:

http://www.allaboutphones.nl/nieuws/22910/lg-gaat-telefoons-uitbrengen-op-basis-van-een-derde-platform.html

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij niet wil verklappen dat het WebOS wordt.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 28 mei 2013, 19:03
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gespy Bekijk bericht
In dit artikel wordt ontkend dat het WebOS wordt:
Het zou jammer zijn. Anderzijds, heeft LG al niet een Windows Phone toestel op de markt gebracht? Dat is een logische kandidaat. Ook Firefox OS heeft de wind in de rug qua media aandacht, al vind ik het systeem op basis een korte test helemaal niks. Het idee van Mozilla is goed, maar de user interface is vooralsnog erg matig. Verbleekt bij alle concurrentie.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 02 juni 2013, 12:20
Gespy's schermafbeelding
Gespy Gespy is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 27 april 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 139
Weer een stukje over LG op Nu.nl:

http://www.nu.nl/tech/3489625/lg-zoekt-eigen-identiteit.html

Er staat veel in over de samenwerking tussen de verschillende onderdelen van LG, o.a. van de TV en de Mobile afdeling. "Wij gaan er onder meer voor zorgen dat alle apparaten van het bedrijf met dezelfde app te besturen zijn." De TV afdeling heeft WebOS gekocht, gaan die andere apparaten dan ook WebOS gebruiken...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023