Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 28 november 2000, 16:40
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Zoals jullie misschien gezien hebben, leverde de poll op onze website nogal verrassende resultaten op:

Zou je wel eens iets willen programmeren voor het Palm platform?
56.5% misschien, maar weet niet hoe
22.1% ja, ben ik van plan
15.5% nee
5.7% ja, doe ik al

Aantal stemmen: 649

Met andere woorden: 80% ziet wel iets in programmeren!

Wat zouden jullie ervan vinden als we vanuit de Palmclub eens een info-sessie en/of workshop organiseren, waarbij je meer hierover te weten kan komen? We hebben dan uiteraard wel mensen nodig die er ook iets over kunnen vertellen.

Ik ben wel benieuwd of er überhaupt mensen zijn die het leuk vinden om zo'n sessie te bezoeken of te geven. Of zien jullie liever een aantal tutorials/handleidingen en reviews van ontwikkeltools op deze site verschijnen?
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 november 2000, 16:47
monkel
Guest
 
Berichten: n/a
een tutorial oid klinkt aantrekkelijk

ik heb al een keer ontwikkel software gedownload, maar de werking er van ontgaat mij een beetje

groeten

Monkel Oor
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 november 2000, 16:51
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Voor GCC (freeware) is er al een tutorial gemaakt door Toni Cornelisse. Kijk op:

http://home.hetnet.nl/~tonicor/palm/tutorial/uk/

Ik heb PDA Toolbox wel eens gebruikt, werkte erg makkelijk, maar de mogelijkheden zijn ook erg beperkt.
Verder ligt er nog altijd het boek PalmOS Programming te wachten, om gelezen te worden. Daar zit CodeWarrior Lite bij, o.a. ook te downloaden op http://www.ericgiguere.com/palm/CodeWarriorR6.html. Maar daarvoor (en voor GCC trouwens ook) moet je toch aardig thuis zijn in programmeren in C ):
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 november 2000, 09:23
Leo's schermafbeelding
Leo Leo is offline
da Vinci
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Zetten
Berichten: 85
Smile programmeren palm


Bedankt voor de tip over de tutorial voor GCC. Ik ben een vorostander van het maken van tutorials en/of handleidingen. Daarnaast kan er altijd een workshop worden georganiseerd als er belangstellenden zijn, met name van mensen die een workshop kunnen geven. Het is daarbij wel belangrijk om vast te stellen wat het doel moet zijn: leren werken met programmeerplatforms voor Palm OS, of ook leren programmeren in C. In het laatste geval wordt een workshop nogal omvangrijk. Het is natuurlijk ook mogelijk om er van uit te gaan dat de taal C bekend is.
Daarnaast vraag ik me af, Gonny, wat je bedoelt met: "Verder ligt nog altijd het boek Palm OS programming te wachten". Waar is het wachten op; een review of zo?
Succes
__________________
Leo
--------------
to palm or not to palm, that is the difference
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 november 2000, 09:25
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Arrow Boek

Ik heb er al wel wt in gelezen, maar de voorbeelden nadoen of zelf iets verzinnen en proberen te maken, is er nog niet van gekomen.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 november 2000, 09:55
Leo's schermafbeelding
Leo Leo is offline
da Vinci
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Zetten
Berichten: 85
Arrow Boek Palm programming

Ik wil wel naar dat boek kijken, om er bijvoorbeeld een review over te schrijven en/of om programmeerervaringen te delen op de site van de Palmclub.
__________________
Leo
--------------
to palm or not to palm, that is the difference
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 november 2000, 10:15
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Cool Boek Palm programming

Je mag 'm lenen hoor.

Ik kan hem opsturen, je kunt 'm komen afhalen in Amsterdam, of desnoods kan ik 'm meegeven aan een kennis die in Wageningen woont (ik zag namelijk in je profile dat je in Zetten woont).

Het gaat trouwens om dit boek:
http://www.amazon.com/exec/obidos/AS...559704-9099920

Alleen het gebruik van CodeWarrior wordt besproken, andere programmeertools niet.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 november 2000, 00:08
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
Re: Palm programmeren

Als er een workshop o.i.d. wordt georganiseerd doe ik graag mee. Ik heb zelf een beetje gespeeld met GCC en PILRC en krijg een piepklein beginprogrammaatje aan de praat, maar heb nog te weinig tijd gehad h.e.e.a. goed uit te zoeken.
Ik kan dus (nog) niets presenteren. Misschien na de zomervakantie, want tijdens de vakantie heb ik nog wel eens een avond-uurtje (niet te verwarren met avon-tuurtje).

Remco
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 november 2000, 04:05
Guy Sie
Guest
 
Berichten: n/a
Ik zie ook wel iets in tutorials en workshops, vooral om m'n eigen niveau toch een flink end omhoog te krikken. Ik kan nu heel leuk Hello World laten verschijnen op m'n palm, maar dat is natuurlijk wel heeeeel erg basaal
Met citaat reageren
  #10  
Oud 01 december 2000, 19:01
Martijn
Guest
 
Berichten: n/a
Talking Java voor de palm

Ik vindt zelf JAVA voor de palm wel een leuke optie. Beroepsmatig ben ik al veel met Java bezig, dus daarom heeft het bij mij een streepje voor.

Met de CLDC (Kvm) van Sun is het mogelijk. Heb al wel de voorbeelden op de palm draaien, maar de ontwikkel omgeving wil nog niet helemaal.

Mvg, Martijn
Met citaat reageren
  #11  
Oud 23 december 2000, 03:07
k0sm0naut
Guest
 
Berichten: n/a
56,6

helaas was ik onkundig van uw enquete maar ik weet wel dat de eerste vraag in het andere geval 56,6 als antwoord gehad zou hebben

ps. wat is het fantastisch om te merken dat ik niet de enige ben met een palm. Mensen kijken me meestal glazig aan als ik spreek van de Zen van Palm.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 16 januari 2001, 11:49
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Exclamation

Ook ik ben inmiddels aan het kijken wat voor mogelijkheden er zijn voor programmeren voor het PalmOS. Misschien dat er wel een review van mijn kant komt van de verschillende mogelijkheden. Zelf verwacht ik veel van de Java Micro editie van Sun. Een workshop is misschien wel aardig. Misschien zou Palmclub bijvoorbeeld mensen van Palmtop software kunnen uitnodigen? Gonny, lijkt je dit wat?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 januari 2001, 15:50
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Net als menig andere kom ik niet verder dan een zeer basaal startschermpje in bijv. PDAtoolbox. Dat schiet dus niet erg op. Ik ben benieuwd naar vervolg van deze discussie.
wordt vervolgd...
Met citaat reageren
  #14  
Oud 19 januari 2001, 09:22
jbeckers
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up welke programmeertaal

Sinds kort heb ik een Palm IIIxe, met bij 8 NB ideaal om zelf software te ontwikkelen.

Ik heb zelf her en der rondgekeken op Internet, en heb ontdekt dat er diverse ontwikkelomgevingen en programmertalen zijn.

Zelf heb ik nu Quartus Forth op mijn Palm staan. Het werkt goed, maar Forth is voor mij een (te) vreemde programmertaal. Voordeel is wel dat je geen PC nodig hebt om software te onwikkelen.

Verder heb ik Developerstudio van Falchnet gedownload, maar nog geen tijd gehad om er mee te werken. Nadeel: ik haat C (s.v.p. niet persoonlijk opvatten ).

Het lijkt mij goed dat iemand (wie voelt zich geroepen) de voor- en nadelen van de diverse omgevingen en talen op een rijtje zet. Misschien is het goed hierover een enquete te houden. Volgens mij zal, zeker om wat te proberen, de keuze moeten vallen op een (bijna) gratis ontwikkelomgeving.

De volgende stap lijkt mij dan het verzamelen van informatie, ervaringen en voorbeelden, liefst per ontwikkelomgeving/taal. Mochten we zover komen, wil ik wel proberen om een homepage op te zetten waarop deze informatie wordt geplaatst (niet dat ik veel zelf zal schrijven, maar ik heb ik het verleden vaker "redacteurtje gespeeld").

Tot slot: zelf neig ik naar een Java ontwikkel-omgeving, omdat het dan mogelijk is om (in principe) voor diverse platformen software te ontwikkelen.

Groetjes,

Johan Beckers
Met citaat reageren
  #15  
Oud 19 januari 2001, 16:06
Appie
Guest
 
Berichten: n/a
Java op Palm?

Java op de Palm? In hoeverre is dit al uitgwerkt (ik heb begrepen dat Java op de Palm nog in de kinderschoenen staat?). De standaard Java-taal is in ieder geval een stuk eenvoudiger te leren dan C, dit komt doordat geheugen automatisch gealloceerd wordt en door automatische garbage-collection. Zijn deze faciliteiten er dan ook bij Java voor de Palm, en moet je Palm voorzien zijn van de JVM (Java Virtual Machine) voor uitvoering van de programmaatjes?
Ik ben benieuwd,

appie.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 24 januari 2001, 07:25
jbeckers
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Java op Palm?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Appie
Java op de Palm? In hoeverre is dit al uitgewerkt (ik heb begrepen dat Java op de Palm nog in de kinderschoenen staat?). appie.
Op de Palm wordt alleen de "runtime" (virtual machine)geplaatst. Het ontwikkelen van het programma gebeurt op de PC. Kijk b.v. bij SUN (http://www.sun.com/software/communitysource/j2me of http://java.sun.com/j2me) en IBM (zie http://www.embedded.oti.com/).

Ik heb zelf nauwelijks tijd gehad om deze sites te bekijken, maar volgens mij vind je hier voldoende informatie. Het mmoiste is dat, voor zover ik kan nagaan, de versie van IBM gratis is en de versie van SUN te downloaden als je je registreert als Developer.

Het beste met je speurtocht

Johan Beckers
Met citaat reageren
  #17  
Oud 24 januari 2001, 07:47
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Angry

Java op Palm werkt goed. Applicaties geschreven voor een ander platform (Windows, Linux etc.) werken ook op de palm (met uitzondering van File IO). Helaas blijf je natuurlijk met een beperkt scherm werken.
Je moet dus inderdaad bij Sun de Java ontwikkelomgeving downloaden (of de CD aanvragen) en tevens de Micro-Edition (er is een versie speciaal voor de Palm).
Op http://www.kawt.de/ staat meer info hoe te werk te gaan om java op de palm te gebruiken.

Mijn ervaring is dat het opstarten van een applicatie nogal lang duurt (eerst moet de Virtual Machine geladen worden, daarna alle classes). Een ander nadeel is dat de applicatie inclusief data niet groter kan zijn dan 64K. Lijkt veel maar die grens is redelijk snel bereikt.
Dit zorgt er eigenlijk voor dat Java op de Palm niet lekker werkt. Helaas moet ik dus terugvallen op C of C++.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 24 januari 2001, 08:39
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Voor hen die wat meer over de Micro editie van Sun willen weten...

Er is inmiddels een boek uit die de Java Micro editie uitlegt/beschrijft:

Java 2 Micro edition van Eric Giguere, Wiley, 2000.

-s
Met citaat reageren
  #19  
Oud 08 november 2003, 23:21
buggeroff's schermafbeelding
buggeroff buggeroff is offline
TAFKAB
Voornaam: Jan Karel
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 01 mei 2002
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 439
workshop programmeren ?

Volgens mij heb ik na de workshop van Juni j.l. al gesuggereerd om dit als onderwerp voor een volgende workshop te nemen. Naast presentaties kan het dan ook een echte WORKshop worden, een van de commentaren van enkelen na de vorige workshop.

Ik zou graag de beginselen willen leren, weten welke ontwikkelaarssoftware te gebruiken en een beetje willen oefenen onder begeleiding.

Ik heb ook al een leuke toepassing in gedachten, tenzij een enthousiasteling dat voor mij zou willen programmeren, nl. een hulpmiddel om opstellingen bij te houden, voor een scheidsrechter (ik dus) bij het volleybal.

De laatste keer dat ik geprogrammeerd heb was volgens mij op mijn Spectrum ZX met 128 kB en een cassetterecordertje. Daarnaast heb ik in een ver verleden met Fortran en Algol wel eens wat moeten programmeren voor mijn studie. Waar is programmeren voor Palm mee te vergelijken, met C+ of met Basic of zo ?

Ik voel me opeens heel oud....

Groeten,

Jan Karel
__________________
Maak niet steeds dezelfde fout ! Er is keus genoeg !
Met citaat reageren
  #20  
Oud 14 november 2003, 10:35
Dataforger Dataforger is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeffrey
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 12 augustus 2001
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Re: workshop programmeren ?

Citaat:
Op 09-11-2003, om 00:21 heeft burggraaff dit gezegd in bericht #19
Ik heb ook al een leuke toepassing in gedachten, tenzij een enthousiasteling dat voor mij zou willen programmeren, nl. een hulpmiddel om opstellingen bij te houden, voor een scheidsrechter (ik dus) bij het volleybal.
Ik wil er wel naar kijken als je me wat specificaties stuurt.

Overigens, ik gebruik C/C++ als programmeertaal. Hierbij maak ik gebruik van de PRC-Tools, PilRC en Cygwin. Ik gebruik Borlands C++BuilderX Personal als programmeeromgeving.
Al deze programma's zijn gratis te downloaden.

Je kunt natuurlijk ook een C/C++ ontwikkelpakket kopen zoals
CodeWarrior of Falch.net(laatste gebaseerd op PRC-Tools).
Maar als hobby-programmeur wil ik daar niet in investeren.

Groeten,
Jeffrey
__________________
Jeffrey
Auteur van Saldo en Kenteken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023