Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Koopadvies

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 13 november 2006, 11:20
Irene27
Guest
 
Berichten: n/a
geschikte Palm voor medisch gebruik?

Hallo,
ik ga binnenkort mijn eerste stapjes als arts-assistent zetten, en dat leek me een mooie gelegenheid om een PDA aan te schaffen. Ik heb begrepen dat er meer medische software voor de palm beschikbaar is en dat die het veel langer op hun batterij trekken dan de pocketPC's, dus heb daarop de knoop doorgehakt om voor een Palm te gaan. Zie nu alleen door de bomen het bos niet meer , dus vandaar mijn verzoek om advies
Mijn wensenlijstje is zo'n beetje het volgende:
- budget tot +/- 300 euro
- ik wil 'm hoofdzakelijk gebruiken om veel medische programma's op te zetten, dus ben heel benieuwd naar alle verhalen op welke palm dat 't makkelijkste/beste gaat. Heb ook geen idee met hoeveel geheugen je een redelijk aantal programma's kwijt kan, zit je dan in de 32 MB of heb je dan veel meer nodig?
- vooral heel betrouwbaar!
- , tsja, da's eigenlijk alles qua wensen, het maakt mij geen fluit uit hoe groot, hoe zwaar, ben ook niet geinteresseerd in camera of weet ik veel wat voor extra verbindingsmogelijkheden, zolang ik een goeie link met m'n PC kan leggen ben ik dik tevreden.
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven, alvast super bedankt!! Groeten, Irene
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 november 2006, 11:39
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Als je geen eisen stelt aan verbindingen (WiFi, bluetooth etc) dan zou ik voor een Tungsten E2 gaan. Anders de Tungsten|X (iets duurder, maar heeft meer mogelijkheden). geheugen is geen probleem, een 1GB SD-kaartje kost haast niets meer.

Medische software is er inderdaad genoeg. Maar ik denk niet dat er veel verschil zit tussen PPC en Palm, ook niet wat gebruiksduur van de accu betreft. Wel wat betreft de hoeveelheid geheugen die nodig is, een ppc programma heeft aanzienlijk meer ruimte nodig. Dus een Palm met intern 'maar' 32MB heeft meer mogelijkheden dan een ppc met 64MB of 128MB.

En software nodig: Sophior Medtools
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 november 2006, 12:25
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Dag Irene,

Als je voor nieuw gaat heb je denk ik de keuze tussen de Life Drive, de Tx, de Treo 650 en de Tungsten E2. Naast je eigen wensenlijstje, heb ik er nog paar extra bedacht. Ik ben weliswaar geen arts, maar als medisch bioloog heb ik toch een paar jaar ziekenhuiservaring.

Wat betreft je wens om er medische programma's op te zetten. Eigenlijk maakt het niet uit welke Palm je daarvoor neemt. Ieder palm werkt met het Palm Operating System. Via synchroniseren (1 druk op de knop) kun je ieder gewenst medisch programma installeren. Onvoldoende geheugen kun je aanvullen met een Secure Digital kaart, dus dit kan nooit een probleem zijn. Ook doen de verschillende modellen weinig voor elkaar onder kwa betrouwbaarheid.

De Treo 650:
- Valt wat mij betreft af. In het ziekenhuis moet je mobiel vaak uit, dus de GSM functie voegt weinig toe. Ook is het scherm wat kleiner dan van de overige modellen. Omdat je vooral veel teksten (tabellen, naslagwerken) zult lezen is dit een nadeel.

- Tungsten E2. Is denk ik een goede optie en valt ruim binnen je budget. Hier moet je prima mee uit de voeten kunnen voor wat jij wilt. Ik kan echter nog een paar functies bedenken die nuttig kunnen zijn, maar niet op dit apparaat zitten:

- Voice memo. Tijdens je rondgang langs de bedden kun je af en toe wat zaken inspreken op je Palm. Is handig en sneller dan opschrijven. Ideaal voor het later (laten) bijwerken van de statussen.

- Wifi. Veel universiteiten/ziekenhuizen hebben of krijgen tegenwoordig een eigen netwerk voor gebruik door personeel of patienten. Handig voor als je tussendoor even wilt e-mailen of iets opzoeken op internet.

Als je wifi wilt gebruiken kom je op de Tx of de Life Drive. De Tx zou mijn voorkeur hebben. Is sneller en past gemakkelijker in je zak. Wordt vanaf 285 euro verkocht. De Life Drive maakt gebruik van een kleine harde schijf die - naar zeggen - toch wat trager opstart. Ligt bovendien ruim 100 euro boven je budget.

Ik zou voor de Tx gaan en het ontbreken van de voice memo zou ik voor lief nemen. Ik zou er dan nog wel een keer een portable toetsenbord bij nemen. Heb ik zelf veel plezier aan gehad als ik tijdens een buitenlands congres een verslag moest schrijven voor mijn subsidiegever. Scheelt meeslepen van een laptop. Als je de WiFi niet noodzakelijk vindt, kun je volgens mij met E2 prima uit de voeten.

Succes met je keuze,

Coen
__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 november 2006, 12:49
PulmoPalm PulmoPalm is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 13 februari 2001
Locatie: Achterhoek
Berichten: 125
Ik kan me aansluiten bij het advies van RobB. Ik zie bij de collega's met Windows Mobile nog steeds teveel problemen met de betrouwbaarheid. Zelf zou ik nu gaan voor een Tx wanneer mijn Clie zou sneuvelen.

In het Medisch Contact van deze week is een artikel over PDA gebruik voor dokters gepubliceerd. Is voor jou zeker informatief.

Succes
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 november 2006, 14:02
palmdoc's schermafbeelding
palmdoc palmdoc is offline
Forumbikkel
Voornaam: Niels
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 25 februari 2005
Locatie: Nijmegen
Berichten: 113
ik sluit me aan bij bovenstaande adviezen. Ik heb tijdens mijn co-schappen en assistentschap altijd veel plezier gehad van mijn T3. Het grote scherm (zoals bij de TX) maakt het lezen van tekstfiles en bestuderen van plaatjes (anatomie, ingrepen!) net even prettiger dan bij de Tungsten E2. Voor palm was altijd veel meer (gratis) medische software te krijgen dan voor andere platforms/besturingssystemen, maar dat is inmiddels wat aan het gelijktrekken.

Als je nog meer wilt weten over algemeen medisch PDA gebruik is het boekje "PDA in de praktijk", van UM2C oprichter Milan Tjioe een leuke aanrader. Op de site van UM2C um2c kun je ook meer informatie en (gratis) software vinden die door medische PDA-gebruikers gebruikt wordt. De site wordt op dit moment bijgewerkt en aangepast, waardoor alle informatie binnenkort overzichtelijker bij elkaar zal staan.
Op de site van de palmclub en de forums komen natuurlijk ook regelmatig interessante medische topics voorbij.
__________________
IIIc -> T|T3 -> Treo 650
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 november 2006, 14:22
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Nadeel van de Tungsten|E2 tov de T|X en de LiveDrive is het kleiner scherm. Voor veel info raadplegen is een scherm dat de helft groter is, wel handig (320 x 480 tov 320 x 320).
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 november 2006, 16:04
djunclesam djunclesam is offline
Lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juli 2006
Berichten: 39
Ik zou geen lifedrive nemen aangezien artsen (assistenten) de palm toch graag gemakkelijk bij zich dragen (tesamen met al die andere spullen die al in de witte jas verstopt zitten) dan lijkt de lifedrive me zelfs wel iets aan de grote kant. Misschien is in dat geval de T3 zelfs een uitstekend idee omdat die kan worden ingeschoven en toch een groot scherm heeft.

Anders lijkt de T|X een goede keuze. Een klein scherm raad ik af omdat een hoop medische programma's een hoop informatie geven welke beter bekeken kunnen worden op een iets groter scherm.

Werk zelf ook in een ziekenhuis en de T|X bevalt me prima!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 november 2006, 23:59
Irene27
Guest
 
Berichten: n/a
Hallo allemaal! super bedankt voor al jullie info, heb er zeker wat aan! denk dat ik voor een Tx ga, zag d'r ook eentje tweedehands staan hier dus ga daar maar 's informeren! Groeten, Irene
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 november 2006, 08:15
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Ik zou toch overwegen een nieuwe aan te schaffen. De gemiddelde levensduur van de accu is circa 3 jaar, hierna begint de capaciteit behoorlijk af te nemen.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 november 2006, 21:42
PulmoPalm PulmoPalm is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 13 februari 2001
Locatie: Achterhoek
Berichten: 125
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobB Bekijk bericht
Ik zou toch overwegen een nieuwe aan te schaffen. De gemiddelde levensduur van de accu is circa 3 jaar, hierna begint de capaciteit behoorlijk af te nemen.
De gezondheidszorg is niet zo draagkrachtig als de ict
Met citaat reageren
  #11  
Oud 03 juli 2007, 10:17
carlpenninga
Guest
 
Berichten: n/a
Zelf heb ik eersteen T E en later de kleinere T T2 gebruikt. De laatste is erg handzaam, heeft BT en iRDa voor bijv. overdracht van een document naar een printer met IR poort.
Software is zowel gratis als tegen redelijke prijs verkrijgbaar. Kijk eens op Geneeskundestudent
Trouwens, wie alleen denkt dat een Palm iets is voor artsen heeft het mis, ook voor verpleegkundigen is een palm erg nuttig
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023