Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 24 september 2005, 09:42
namruuh's schermafbeelding
namruuh namruuh is offline
WM6 overloper
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 08 juni 2003
Berichten: 274
Na ook een nachtje te hebben geslapen kan ik alleen maar zeggen dat ik het met Ce en Henk Vrieselaar eens ben. In feite is de TX niet meer dan een T5 met wifi, terwijl de grote concurrent wel degelijk innovatief bezig is.

Het lijkt wel alsof Palm arrogant is geworden door de voorsprong die ze jaren hadden, en dat ze niet gewend zijn aan echte concurrentieslagen.

Ik 'moet' dit jaar voor 1 november een nieuwe PDA hebben omdat ik het dan nog kan declareren bij de baas, en ik betrapte mezelf er net op dat ik de nieuwe Dell's aan het bekijken was
Met citaat reageren
  #22  
Oud 24 september 2005, 13:58
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Zullen we eerst maar even de (p)reviews afwachten? Met de specs van beide modellen en een prijs van ca. € 119 en ca. € 339 lijkt het mij heel goed mogelijk dat het twee prima producten zijn voor de doelgroep. Innovatief zijn ze inderdaad geen van beide, maar 'innovatie' zie ik ook niet terug in het Windows Mobile-kamp:
- HVGA lijkt mij de perfecte resolutie bij deze schermgrootte, beter dan het door Windows Mobile gebruikte QVGA en VGA
- en een 624MHz CPU... wees blij dat dat niet nodig is voor goede prestaties in een Palm. Ze worden er alleen maar duurder & energieverslindender van.
Het enige relevante dat Windows Mobile wel kan is multitasking. Maar daar ligt toch echt een schone taak voor PalmSource en (helaas) niet voor Palm zelf.
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren
  #23  
Oud 24 september 2005, 17:38
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Voorlopig (tot 12 oktober) heb ik besloten deze afbeeldingen als nep te beschouwen. En wel om de volgende redenen:
1. De foto's op de betreffende site zijn, ofschoon het toch reclame-foto's lijken te zijn, behoorlijk onscherp. Het zijn immers geen 'stiekem', met een GSM gemaakte foto's.
2. De knoppen van de Z22 zijn lelijk bedrukt met het adres- en agendapictogram. Bovendien nog niet even hoog ook. Datzelfde geldt voor de tekst PALM bovenaan de Z22 en de TX.
3. (misschien het belangrijkste argument) Zoals hierboven ook al vele malen is aangegegen zijn deze modellen niet Palm-waardig. Het design is uit de vorige eeuw. Als het IJzeren Gordijn niet was gevallen zou ik denken dat ze er de Oost-Europese markt mee moesten veroveren...

Wat vinden de dames en heren moderatoren trouwens er trouwens van...? Het is daar zo stil.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 24 september 2005, 17:52
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Wat vinden de dames en heren moderatoren trouwens er trouwens van...? Het is daar zo stil.
Helaas, Palm heeft ons nog niet geïnformeerd. We worden trouwens nooit met foto's bestookt enkele weken voor de introductie van een nieuw apparaat, dus helaas ook dit keer niet (als er al wat aankomt, maar dat lijkt me duidelijk). Zelf denk ik dat de foto's best kunnen kloppen. Onscherpte komt door de gebruikte compressie. De knoppen op de Zire zijn, maar dat is alleen te zien als je goed kijkt, aan de zijkant een beetje hol zodat je er beter op kunt drukken. Daardoor lijken de knopjes niet even hoog.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #25  
Oud 24 september 2005, 18:40
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Helaas, Palm heeft ons nog niet geïnformeerd.
ik bedoelde in mijn vorige bijdrage eigenlijk: "Wat vinden jullie van de nieuwe modellen en specificaties?"
Met citaat reageren
  #26  
Oud 24 september 2005, 19:08
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Wink

Here are my two cents. Ik zie een aantal positieve dingen:

Z22 als opvolger van de Zire 21 - Kleuren scherm, meer geheugen (NVFS), mooier design.

TX als opvolger van de Tungsten T5 - Verbeterd scherm, Wi-fi, langere gebruikduur batterij. (dat was toch wat Palm gebruikers misten in de T5 toen het op de markt werd gebracht?)

Volgens mij heeft Palm meeste verbeterpunten aangepakt.

Ik weet dat er nu reacties zullen komen als "en waar blijft de VR, de LED en de trilbatterij dan?" - je moet wel begrijpen dat een bepaald ontwerp ook beperkingen heeft. Als je goed kijkt naar de ontwerpen van Palm dan is dit ontwerp alleen maar verbeterd. (Palm V --> Palm 5XX --> Palm Tungsten E --> Palm Tungsten T5 --> TX ). Voor wat de functionaliteit betreft is dit ontwerp naar mijn mening ideaal voor wat je ermee kan doen.

Natuurlijk zie ik ook een aantal verbeteringen / vooruitgang, zoals:

- verwijderbare batterij op een handheld (op dit moment enkel op de Treo 650 aanwezig)
- dual SD / MMC slot (alhoewel dit niet zo belangrijk is) - net als op de Tapwave Zodiac.
- PalmLinux met multitasking (omdat PalmLinux nog in ontwikkeling is door PalmSource heeft Palm dit OS niet kunnen integreren in de nieuwe modellen)

Ik ben benieuwd naar de specificaties van de opvolger van de Zire 72 - hoe gaat de Z73 uitzien?
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #27  
Oud 24 september 2005, 19:13
palmdoc's schermafbeelding
palmdoc palmdoc is offline
Forumbikkel
Voornaam: Niels
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 25 februari 2005
Locatie: Nijmegen
Berichten: 113
Ik weet ook nog niet goed wat ik er van moet denken, ondanks dat ik een ontzettende Palm-fan ben. Mijns inziens zijn er een paar mogelijkheden:
- photoshop ( = nep)
- palm is inderdaad achterop geraakt en kan (op het moment) weinig nieuws of vernieuwend, danwel verbeterends brengen.
- het is een zoethoudertje tot volgend jaar, wanneer echt innovatieve en vernieuwende modellen uit gaan komen.

Ik vindt dat het idee van het vervallen van de "sub-brands" niet iets is wat iemand zomaar bij het photshoppen verzint, maar je weet t niet.
__________________
IIIc -> T|T3 -> Treo 650
Met citaat reageren
  #28  
Oud 24 september 2005, 19:18
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
De Z22 en de TX zijn echt, de twee nieuwe palms worden in de productenlijst van een van de Nederlandse Palm distributeurs al vermeld.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #29  
Oud 24 september 2005, 19:29
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Wi-fi, langere gebruikduur batterij. (dat was toch wat Palm gebruikers misten in de T5 toen het op de markt werd gebracht?)
Nee, dat was de T3.
Citaat:
Ik vindt
'vind' Daarnaast heb ik nog een vierde mogelijkheid: Palm laat de pda een beetje voor wat het is, en gaat liever verder met smartphones. Ze zijn bezig met het ontwikkelen van een Windows Mobile smartphone, en dat zal ook de nodige moeite kosten.
Citaat:
De Z22 en de TX zijn echt, de twee nieuwe palms worden in de productenlijst van een van de Nederlandse Palm distributeurs al vermeld.
Je noemde eerder een verbeterde batterijduur, heb je verder nog verrassende specificaties?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #30  
Oud 24 september 2005, 19:50
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
[Even off topic] @Bram: Soms is het handig als je vermeldt wie je citeert.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Je noemde eerder een verbeterde batterijduur, heb je verder nog verrassende specificaties?
De verbeterde batterijduur is een gevolg van de langzamere procesor. Verder nog geen verassende specificaties, zie hieronder.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg pic4.jpg‎ (38,8 KB, 23x gelezen)
Bestandstype: jpg pic7.jpg‎ (43,2 KB, 104x gelezen)
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #31  
Oud 25 september 2005, 21:50
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Daarnaast heb ik nog een vierde mogelijkheid: Palm laat de pda een beetje voor wat het is, en gaat liever verder met smartphones. Ze zijn bezig met het ontwikkelen van een Windows Mobile smartphone, en dat zal ook de nodige moeite kosten.
Die mening ben ik ook wel toegedaan. Dat is wel af te lezen aan de beschamende modellen die nu worden uitgebracht (als het tenminste geen fake is). Sony heeft al eerder afgehaakt en LG neemt het PalmOS over voor gebruik in smartphones, niet in pda's.
http://www.telecomwereld.nl/n0000454.htm
Met citaat reageren
  #32  
Oud 25 september 2005, 22:57
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Door maar liefst twee modellen uit te brengen lijkt het erop of Palm zich uit de PDA markt terug trekt?
Mag het ook nog wat zin hebben?

Ik ga akkoord met de mening van Digilb en Bluevoice. Met deze modellen hoeft Palm zich nergens voor te schamen.
De TX is een mooi komplementair produkt voor de T5. Gebruikerskeuze is wel of geen WIFI. Wil je meer geheugen dan is er de LifeDrive.
Als er geen produktdifferentiatie is blijft er maar een model over en dat is ook niet de bedoeling.

De Z22 komt onder de 100$ grens en zal heel wat van de miljoenen mensen die nu nog geen PDA hebben, verleiden om hun eerste stapjes in de mobile computing wereld te zetten. De verwachting is dat bijna de helft zal worden gekocht als (relatie)geschenk.
Als je nu al een (top)model hebt, is het duidelijk dat de Z22 voor jou geen verbetering is, wat helemaal niet betekent dat het een slecht produkt is, ook al kan je hem niet gebruiken voor navigatie. Het is gewoon een basic instapmodel.

Sony heeft het nu op verschillende markten moeilijk en heeft eerder al de PDA markt verlaten. Dat is niet te wijten aan PalmSource en zeker niet aan PalmOne. Sony heeft op korte tijd veel modellen uitgebracht en erg innovatief bezig geweest. Maar die hoge ontwikkelingskosten liggen ook voor een stuk aan de basis van hun beslissing om te stoppen.

Dat LG het PalmOS alleen maar gaat gebruiken voor smartphones, is omdat ze alleen telefoons en geen PDA's maken.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #33  
Oud 25 september 2005, 23:10
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
Ik zie dit nu echt bijna als het einde van Palm als realistische speler op de PDA markt... het PPC-platform blijft keihard aan het innoveren en Palm komt met 2 compleet-niet-vernieuwende devices. Erg jammer maar was te verwachten met 1 "echte" producent.

Het Smartphone-concept hebben ze goed aangevoeld maar over het geheel raken ze met deze "nieuwe" devices gewoon TE ver achterop.
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #34  
Oud 25 september 2005, 23:13
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
@ Ghia, de T5 was al een lachertje te noemen.
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #35  
Oud 26 september 2005, 09:41
costanza's schermafbeelding
costanza costanza is offline
Ocda
Voornaam: Thomas
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 17 juni 2003
Locatie: Heerenveen
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar costanza
Ik ben helemaal niet thuis in de PPC-markt, maar op wat voor gebied zijn de PPC's dan vooral aan het innoveren?
De nieuwe TX heeft toch bijna alles wat je in een PDA nodig hebt?
- een HVGA blijkt een prima resolutie te zijn voor een PDA, en een VGA-scherm heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen
- Snellere processor is overbodig voor het PalmOS.
- Wifi + Bluetooth incl.
Ik kan niet zo een twee drie bedenken wat ik nog meer in een PDA zou willen, mischien een dual SD slot.
Met citaat reageren
  #36  
Oud 26 september 2005, 10:07
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
Even in gedachten houden dat het een top-range PDA van Palm is:
Wat ik mis:
Normale behuizing, geen plastic Tungsten E behuizing!
Camera
Voicerecorder
Compleet software pakket (backup mogelijkheden? Instant messenger?)
Cradle

Om de vraag even om te draaien costanza, wat vind jij vernieuwend aan deze PDA. Vroeger kon je altijd punten noemen waarom een nieuwe Palm beter was dan een nieuwe PPC maar nu kan ik echt weinig meer bedenken. Qua resolutie verliezen we het, qua software mogelijkheden verliezen we het. Qua design verliezen we het etc.

Om nog even iets te noemen. De TH55 is al lang geleden geintroduceert en NOG kan deze nieuwe TX minder dan de TH55 destijds al kon.
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #37  
Oud 26 september 2005, 14:36
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Underdog
Om nog even iets te noemen. De TH55 is al lang geleden geintroduceert en NOG kan deze nieuwe TX minder dan de TH55 destijds al kon.
Ben niet helemaal met je eens de TH55 kon je niet in "Landscape mode" gebruiken. De TX heeft een langere batterijduur, is beter geprijsd, is veel slanker dan de TH55 (1,5cm) en heeft een beter scherm.

En over innovaties gesproken de LifeDrive is de eerste PDA met ingebouwde harde schijf die buiten Japan verschijnt.

Ik denk overigens dat een Z73 met camera, voice recorder, 320x480 en wi-fi het heel erg goed zou doen. Daar bereik je tenminste ook een breed publiek mee. Ik begrijp niet waarom Palm niet eerder zo'n model uitbrengt.
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 26 september 2005 om 14:45.
Met citaat reageren
  #38  
Oud 26 september 2005, 14:50
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Ben niet helemaal met je eens de TH55 kon je niet in "Landscape mode" gebruiken. De TX heeft een langere batterijduur, is beter geprijsd, is veel slanker dan de TH55 (1,5cm) en heeft een beter scherm.
Sorry maar hier moet ik toch op reageren.

TX een langere batterijduur dan de TH55????????? Dat zou een knap staaltje zijn.

De TX is niet veel slanker dan de TH55. Scheelt hooguit een milimeter in diepte. Voor de rest is de TH55 1 milimeter hoger, maar wel een halve centimeter minder breed.

Landscape is goed mogelijk met de Landscape utility van Mobile Stream .

Verder: hoezo TX beter geprijsd? ik heb de TH55 bij Dixons gekocht voor 350 euro. En dat was geen uitverkoop.

Alleen jouw argument betreffende het scherm kan ik niet weerleggen, ahoewel ik mij afvraag of het gedoe met het digitizer probleem en het 'buzzing' scherm nu definitief opgelost is. Daar had de TH55 totaal geen last van.

En trouwens: als de TH55 dan van plastic zou zijn, hebben ze dit zeer goed weten te verbloemen. Ik zou zweren dat het metaal was.
Met citaat reageren
  #39  
Oud 26 september 2005, 15:07
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Met dat "beter geprijsd" ben ik het ook niet mee eens: de TH55 is nu al 2 jaar oud en was *toen* hetzelfde geprijsd als de komende TX. Het is natuurlijk niet kwantitatief uit te drukken, maar je moet toch wel aan je water aanvoelen dat het 'extra' tov de TH55 wat je krijgt met de TX toch niet zó ongelovelijk veel is dat je er met een goed gevoel twee jaar later gerust hetzelfde ervoor kunt vragen. Althans, niet bij de (ex-)TH55 bezitters, waarschijnlijk bij de normale consument wel, gezien ze het trucje ook al eens met de originele zire hebben uitgehaald.

De TH55 is half van plastic, half van metaal gemaakt. Zoals bij veel andere Sony modellen heeft het een binnenframe van metaal, en is de afwerking van plastic. Bij de T|E, T5 en ook de TX lijkt het erop dat er geen stripje metaal in de buurt is gekomen.

Wat betreft het scherm: volgens rollen deze schermen al jaaaaaren zonder echte verbeteringen uit de fabrieken van Sony en Sharp, dus waarom het scherm van de TX een verbetering is ten opzichte van de TH55 (of T5)?

En wat Fazwarts zegt: de TH55 en de T5 hebben vrijwel dezelfde afmetingen, maar de TH55 is gewoon in alle opzichten kleiner dan de TX, dus dat kan geen positief argument voor de TX zijn.

TX: 121x78x15 = 141.570 mm^3, 149 g.
TH55 113 X 75.3 X 13.2 = 112.317 mm^3, 185 g (met plastic klep van 20g, dus device zelf 10g zwaarder dan TX zonder case/bescherming/flap)

Ook is het gemis van voicerecording ronduit beschamend, wanneer je de TX in de business-categorie wil plaatsen. Dat is immers telkens het argument wat je hoort als je vraagt waarom er geen camera op de T5 zit.

Verder wil ik nogmaals even aangeven dat 100 MB NVFS geheugen ingebouwd waar de gebruiker fijn al zijn belangrijke data op kan zetten en na een spontane harde reset allemaal kwijt is, niet zo'n slim idee is. Vooral niet gezien het NVFS niet het meest stabiele systeem van Palm ooit is.

Echt, als er wat te juichen valt, juich ik wel, maar op dit moment blijf ik nog even op mijn stoel zitten.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 26 september 2005 om 15:22.
Met citaat reageren
  #40  
Oud 26 september 2005, 15:30
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Ik zien nog een pluspuntje aan de TX: Bluetooth v1.2 terwijl de TH55 helemaal geen Bluetooth heeft.
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 26 september 2005 om 15:35.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023