Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Discussie gesloten
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 17 november 2004, 14:40
bargman's schermafbeelding
bargman bargman is offline
Lid
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 28
Blue tooth STARS type GPS 15

Tjonge jonge..
Een 16 kanaals BT, snel, klein goedkoop en een batterij die 20 uur meegaat.....
Vooral die 125 Euri incl. BTW is wat beter dan de 169 euri van de Shop die zoveel reclame maakt.

Maar is dit ook wat?
Vast niemand die hier ervaring mee heeft.....

__________________
If you can't convince them with arguments,
Dazzle them with bullshit
  #2  
Oud 17 november 2004, 17:40
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Link?
__________________
FoleoCentral.com
  #3  
Oud 17 november 2004, 19:01
jansen45 jansen45 is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 10 juli 2004
Berichten: 89
Zelfs 119,- Euro
http://www.dsh2000.com/StarsNL1.htm

Maar hoe is de kwaliteit?
  #4  
Oud 17 november 2004, 19:21
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Aangezien een BT chipje zo'n 5 USD inkoopprijs is, kan iemand mij vertellen waarom BT GPSsen zo duur zijn?

- Vraag & aanbod?

- Embedded software duur om te ontwikkelen?

- Wat?
__________________
FoleoCentral.com
  #5  
Oud 17 november 2004, 19:48
jansen45 jansen45 is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 10 juli 2004
Berichten: 89
Ik ga binnenkort weer naar Rusland. Zal ik er een paar honderd meenemen voor de verkoop?
  #6  
Oud 17 november 2004, 23:46
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 17-11-2004, om 19:48 heeft jansen45 dit gezegd in bericht #5
Ik ga binnenkort weer naar Rusland. Zal ik er een paar honderd meenemen voor de verkoop?
Garasho, spasibo.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 18 november 2004 om 00:42.
  #7  
Oud 18 november 2004, 09:32
bargman's schermafbeelding
bargman bargman is offline
Lid
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 28
Ja Jansen45
Die dus, mijn hypertje kwam blijkbaar niet goed door.
tnx.

Heb net bericht van de betreffende verkopers over het samengaan van de Star BT GPS met een Zire 72.
Het antwoord daarop is:

"In principe moet deze Blue Tooth GPS met deze applicaties werken."

Is dat afdoende om daar 119 Euri aan te besteden. Om erachter te komen dat hij het in principe moet doen, maar bij deze combinatie eigenlijk niet......

Zijn er trouwens überhaupt BT GPS'en die niet compatible zijn met welke BT PDA dan ook? Of zit er ergens toch verschil?

Het lijkt me dat BT via één protocol data overbrengt, En dat GPS'en op dezelfde manier hun data via BT naar de PDA zenden.
Is er spake van standaardisering / normalisering in deze BT branche???
__________________
If you can't convince them with arguments,
Dazzle them with bullshit
  #8  
Oud 18 november 2004, 10:02
jansen45 jansen45 is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 10 juli 2004
Berichten: 89
Het is niet zozeer de BT verbinding waar ik mijn bedenkingen bij heb, maar de ontvanger electronica. Hierin zit nogal wat kwaliteitsverschil. Je weet inmiddels uit mijn posts dat ik vrij lovend ben over Tomtom, en dat is niet alleen over het gebruiksgemak maar zeker ook over de sterke signaal ontvanger van de BT muis (met de vaste heb ik geen ervaring, maar ik neem aan dat de ontvanger identiek zal zijn). Als je deze muis in je dashboard kastje legt blijft hij gewoon ontvangen, en de fix na wegvallen in een tunnel is buitengewoon snel. Als ik daarentegen mijn Garmin (Legend) gebruik in een straat met bomen dan valt de verbinding al weg. Idem als je je hand erover legt. Er zal door Garmn ongetwijfeld een uitleg aan kunnen worden gegeven, maar waarom zijn de verschillen zo enorm groot in ontvangst?
Door Garmin wordt als reden aangegeven dat de satelieten zo'n zwak signaal uitzenden: daar heeft TT toch ook "last" van? Prietpraat dus.
Misschien zijn de € 119 Euri ontvangers heel goed of wellicht beter dan iedere andere, maar wie gaat het uitproberen?
Want ook hierbij geldt "wat de boer niet kent dat vreet hij niet". Toch?

Poka!
  #9  
Oud 18 november 2004, 11:25
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Het GPS signaal is voor iedereen hetzelfde. Het enige wat telt is de 'receiver tracking sensitivity'. Dat is een getal dat de ontvangstgevoeligheid aangeeft en dus tot welke signaalsterkte uitgedrukt in dBm de informatie uit de berichten nog kunnen worden gedekodeerd.

Voor een Rikaline 6010 en een 'high sensitivity' 6010-X5 is dat respektievelijk -141 en -145 dBm. Een groter negatiever getal geeft een gevoeliger ontvanger aan en betekent dat een zwakker signaal nog steeds voldoende is.
Dat lijkt maar een klein verschil, maar dat is niet zo, want de schaal is logaritmisch. Elke 3 dBm komt overeen met een halvering. Dus voor de Rikalines komt het erop neer dat de X5 nog bij iets minder dan de helft van het signaal waarbij de gewone muis stopt nog steeds ontvangt.

De specifikaties bij jouw muis geven -147 dBm aan, wat zeer goed zou moeten zijn (net een vierde van het signaal van de 6010).

De Garmin Legend heeft een eerder ongevoelige ontvanger (-81 dBm???), dat is bekend.
Veel hangt af van de gebruikte chipset, de interne antenne, de opstelling (vrij en onbelemmerd zicht) en de interferentie met andere apparaten.

De ontvangstgevoeligheid geldt bvb ook voor GSM's. Als je met twee verschillende mobieltjes, (wel met dezelfde operator) naar een gebied rijdt zonder dekking, dan vallen ze op een verschillende plaats uit. De ene blijft langer kontakt houden met de zendmast dan de andere.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
  #10  
Oud 18 november 2004, 13:25
bargman's schermafbeelding
bargman bargman is offline
Lid
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 28
Tnx GHIA

Dus als ik het goed begrijp:
-147 is 2*3dBm beter dan Rikaline met zijn -141dBm.
Dan zal de Stars dus 2*2 = 4 keer gevoeliger zijn.
Dat lijkt me dus een heel goede score (of een verkeerde conclusie van mijn kant natuurlijk)

Waarom kopen we niet allemaal een Stars?
Wie zal de eerste zij?

__________________
If you can't convince them with arguments,
Dazzle them with bullshit
  #11  
Oud 18 november 2004, 13:30
jansen45 jansen45 is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 10 juli 2004
Berichten: 89
Citaat:
Wie zal de eerste zij?
Jij?
  #12  
Oud 18 november 2004, 14:09
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Op 18-11-2004, om 13:25 heeft bargman dit gezegd in bericht #10
Dat lijkt me dus een heel goede score
Inderdaad.
Citaat:
Waarom kopen we niet allemaal een Stars?
Wij hebben al een GPS, welke zeer goed voldoet en wachten op de verdere voorschrijding van de moderne techniek, vooraleer onze muis te vervangen.
Misschien als de gevoeligheid nog zoveel verbetert, dat ook in gebouwen en tunnels positionering mogelijk is, alhoewel de behoefte daaraan nu niet echt groot is.
Meeste kans maakt nog vervanging door een kombinatie ontvanger, die naast GPS ook TMC enz kan ontvangen. Maar daarvoor is dan ook weer bijkomende investering in software en eventueel hardware nodig.
Alleen mensen zonder GPS of met een GPS die niet of slecht werkt in het bos of de stad kunnen hun voordeel doen met de Stars GPS en die wachten allemaal op jouw gebruikservaringen.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
  #13  
Oud 18 november 2004, 14:43
jansen45 jansen45 is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 10 juli 2004
Berichten: 89
Citaat:
dat ook in gebouwen en tunnels positionering mogelijk is,
Je bedoelt dat de gps dan zoiets als "ga derde deur rechts en loop de gang door" of "blijf in de tunnel rechtdoor rijden" ???

Ja, daar wil ik wel wat extra voor betalen!
  #14  
Oud 18 november 2004, 17:54
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Op 18-11-2004, om 14:43 heeft jansen45 dit gezegd in bericht #13 Je bedoelt dat de gps dan zoiets als "ga derde deur rechts en loop de gang door"
Nee, voor positionering tot op de meter is het GPS systeem nog niet nauwkeurig genoeg voor. Ik dacht meer aan de parkeerhulp voor in ondergrondse parkings en parkeergebouwen.
Citaat:
of "blijf in de tunnel rechtdoor rijden"
Hier in Brussel zijn verschillende tunnels (kleine ring, Reyers, Leopold, ...) met afslagen (splitsingen) in.
En ook als je uit een rechte tunnel komt, duurt het typisch nog 8 sekonden voor je weer positionering hebt en als er dan al een zijstraatje moet worden ingereden vlak na de tunnel, ben je er zo voorbij.
Dat zijn gewoon de mij tot nu toe twee bekende situaties, waarin de gevoeligheid van mijn GPS ontvanger nog ontoereikend is.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
  #15  
Oud 19 november 2004, 10:21
bargman's schermafbeelding
bargman bargman is offline
Lid
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 28
Ik heb www.dsh2000.com benaderd voor het beschikbaar stellen van een STARS BT GPS-15.
Als ze mee willen werken dan is er binnenkort idd een review te verwachten.

In afwachting op hun antwoord.......
Laat mij dan de eerste zijn die dit apparaat test.
__________________
If you can't convince them with arguments,
Dazzle them with bullshit
  #16  
Oud 19 november 2004, 10:26
jansen45 jansen45 is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 10 juli 2004
Berichten: 89


Citaat:
If you can't convince them with arguments,
Was it convincing or dazzling...?

Ik kijk uit naar de review.

Groet.
  #17  
Oud 19 november 2004, 18:15
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Op 19-11-2004, om 10:21 heeft bargman dit gezegd in bericht #15
Ik heb www.dsh2000.com benaderd voor het beschikbaar stellen van een STARS BT GPS-15.
Als ze mee willen werken dan is er binnenkort idd een review te verwachten.

In afwachting op hun antwoord.......
Laat mij dan de eerste zijn die dit apparaat test.
Beste bargman,

Het is ZEKER NIET de bedoeling dat je namens de Palmclub een reviewexemplaar aanvraagt of een leverancier belooft dat er een review op deze website geplaatst gaat worden van een product dat wij niet zelf officieel hebben aangevraagd.
Ik heb dsh2000 een e-mail gestuurd met uitleg over onze reviewprocedure en hen uitdrukkelijk geadviseerd je het product niet toe te sturen. Ik hoop dat je beseft dat als iedereen dit maar doet, dit de Palmclub in hele ernstige problemen kan brengen.
Voortaan eerst even overleggen via het bestuur, zoals elke andere forumgebruiker dat doet.

Jean-Paul Horn,
voorzitter Palmclub
  #18  
Oud 19 november 2004, 19:54
bargman's schermafbeelding
bargman bargman is offline
Lid
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 28
Hoezo in problemen brengen?

Dit soort organisaties wordt gerund door grote jongens hoor en kunnen echt wel voor zichzelf opkomen. Mochten zij geen behoefte hebben aan dit soort benaderingen dan komen ze daar recht voor uit.

Als ze niet eens het lef hebben om "nee" of "ja" te zeggen dan kunnen ze maar beter meteen ophouden met zaken doen.

Even goede vrienden hoor, maar dan kappen we er toch gewoon mee.

Gooi er maar een slot op en einde verhaal

Doeiiii
__________________
If you can't convince them with arguments,
Dazzle them with bullshit
  #19  
Oud 19 november 2004, 20:09
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Het gaat mij er gewoon om dat we dit gedrag niet op prijs stellen en dat het in het verleden, heden of toekomst niet de bedoeling is dat gebruikers namens de Palmclub bedrijven benaderen.

Jean-Paul Horn,
voorzitter Palmclub
  #20  
Oud 19 november 2004, 20:30
jansen45 jansen45 is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 10 juli 2004
Berichten: 89
Citaat:
Ik heb dsh2000 een e-mail gestuurd met uitleg over onze reviewprocedure en hen uitdrukkelijk geadviseerd je het product niet toe te sturen.
Jean-Paul, als je had gevraagd om de gps dan naar jou te laten sturen dan was het probleem tenminste nog op een positieve manier opgelost.
Nu zijn er volwassen mensen als kleine kinderen behandeld, en dat vindt natuurlijk niemand leuk. Vooral niet als de opzet goed bedoeld was, en min of meer opgedrongen door medeforumleden. Uiteindelijk is iedereen vrij om apparaten op proef te laten komen, en daar beslissen de betrokken bedrijven zelf over. Je had vooraf aan Bargman een PM kunnen sturen om aanvullende info van hem te krijgen alvorens hem zo "in de hoek te zetten" in het bijzijn van iedereen. De aktie verdient niet de schoonheidsprijs.
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023