Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06 oktober 2002, 09:46
Joep de Boxer
Guest
 
Berichten: n/a
Palm + ext. GPS + voeding ?

Goedendag,

Ik wil graag een Etrex gps aan mijn Palm IIIc verbinden. Ik ben er achter dat dit gewoon kan en heeft als voordeel dat de GPS-unit altijd voor andere doeleinden te gebruiken is (laptop, andere PDA, los e.d.....). Qua bekabeling is veel mogelijk maar ik kom er niet uit hoe je de voeding verzorgt. Ter verduidelijking: De Palm en de Etrext-gps zitten in de auto ivm de routeplanner. Tussen de Palm en de Etrex zit een kabel, maar hoe verzorg ik nu de voeding van de Palm ? En eventueel de Etrex ? De Etrex kan zo rond de 14 uur op volle penlights, maar de palm is sneller uitgeput vrees ik. Zijn er zgn combikabels hiervoor en zo ja, heeft iemand een adres voor me of een tip hoe e.e.a. op te lossen is ?

Voor de geïnteresseerden: De goedkoopste aanbieding van een Etrex met Nederlandse taalmodule is $ 109,95 bij http://www.gpscity.com .

Bedankt voor zover,

Derk-Jan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 07 oktober 2002, 03:53
BartS
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb hier wat info gevonden over het ombouwen van een lader voor een mobiele telefoon.

Daar zit vaak een bepaald type chip in waarvan je de uitgangsspanning kan selecteren m.b.v. een paar weerstandjes (3V voor de eTrex, en 5V voor een IIIc).

Ik heb twee van die dingen voor een paar euro uit de uitverkoopbak van de electronicawinkel gevist (voor antieke mobieltjes). Die chip zat er inderdaad in en eentje gebruik ik om de etrex te voeden en de ander om m'n IIIc te laden.

Pluggen voor de eTrex kan je krijgen bij Icarus

(Bij bestellen in de VS komt er vaak nog een hele hap verzendkosten en BTW bij... Soms zijn ze in de UK dan goedkoper)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 07 oktober 2002, 07:09
Joep de Boxer
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor je info ! Ik zal de soldeerbout tzt even uit het vet halen...maar een beetje in het verlengde hiervan: als ik een Etrex in de USA bestel, werkt hij dan net zo nauwkeurig hier in NL als wanneer ik er 1 in Europa koop ? Ik heb wel eens iets gelezen over flinke afwijkingen....
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 oktober 2002, 09:18
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
pc-mobile levert combisetjes, maar ik weet niet of de Palm IIIc daar ook bij zit. Anders zou je kunnen vragen (of zelf uitzoeken) of je een Palm M5xx setje kunt ombouwen naar een Palm IIIc set. Als de Palm IIc en Palm M5xx beide 5V nodig hebben kun je vast de Palm M stekker eraf halen en er een Palm IIIc steker opzeten (die leveren ze bij pc-mobile ook) Zo'n combiset is wel vrij prijzig.

Ik heb voor mijn Sony Clie T625C en Holux GM-82 ook zelf een PDA lader/GPS voeding combi gemaakt uit een standaard 5V lader en wat connectors, maar die willen beide ongeveer dezelfde stroom dus dan is het niet zo'n probleem. Dat wordt wel een gedoe als je twee laders nodig hebt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 07 oktober 2002, 13:30
BartS
Guest
 
Berichten: n/a
In principe maakt de nauwkeurigheid niet uit tussen een Amerikaanse of Europese eTrex.
Misschien ben je een beetje in de war door WAAS. Dit is een systeem dat atmosferische verstoringen meet van de GPSsignalen en correcties stuurt aan de GPSontvanger, dit werkt momenteel alleen nog in Amerika.
De allersimpelste eTrex zonder kaart is er in Euro uitvoering en heeft dan wat meer talen ingebouwd (en misschien ook een andere database van steden etc.??? <- weet ik niet). Weet ook niet hoe dit bij de Camo en Venture is.
De eTrexxen met een kaart hebben een andere basemap. In de Europese versie zit een matig gedetailleerde kaart van hier ingebouwd (die je zal moeten missen in de Amerikaanse versie). Dit is een vrij groffe kaart, maar toch wel handig om op terug te vallen als je geen gedetailleerde Mapsource-kaart van een bepaald gebied hebt ingeladen.
Ik zou echt goed kijken of je niet in de UK besteld, ik denk dat het voor de simpelste eTrexxen misschien een paar 10tjes scheelt met de USA na verrekening van BTW en verzend. Voor de duurdere misschien meer, maar dan heb je wel een basemap van deze kant van de oceaan. (bijv. GPS warehouse of Expansys )

Twee laders is niet zo'n probleem: ze zitten allebei in een oude Palm III cradle ingebouwd, met 1 draadje naar de sigarettenaansteker en 1 draadje naar de eTrex. De cradle kan ik aan een ventilatieroostertje hangen.

Best wel handig al zeg ik het zelf De Palm 'pleur' je er zo in (a la Nokia carkit), scheelt 1 x gehannes met een connector (Nou nog een cradle voor de eTrex...).
Ik moet wel zeggen dat ik het op het moment niet gebruik, want ik rij erg weinig auto de laatste tijd (en heb dus geen goede reden om DigiMap o.i.d. te kopen....). Omdat ik de eTrex dus meestal standalone gebruik sluit ik 'm meestal niet eens aan, het is toch een beetje prutsen met die eTrex connector...

En je komt met een NiMh lader en een setje 1800mAh oplaadbare penlites trouwens een heel end (scheelt jou ook weer een lader voor de eTrex). Met 4 volle accu's hou ik het meestal wel een hele vakantie uit (zit toch niet de hele dag in de auto!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 07 oktober 2002, 14:15
Joep de Boxer
Guest
 
Berichten: n/a
Klinkt goed...was wel even nieuwsgierig naar de prijzen, maar het verschil tussen een etrex uit de usa en uit GB is zo'n 60 euro..., die uit de usa is dus 60 euro goedkoper...nadeel blijft nog steeds de langere levertijd, maar het gelukkig nog geen vakantie...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 oktober 2002, 18:36
Joep de Boxer
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb zondag 13 oktober 's avonds bij http://www.gpsw.co.uk/ een Garmin Etrex GPS besteld, die kostte inclusief verzendkosten, een datakabel en een autolaadsnoer EUR 164, en werd afgelopen vrijdag (18 oktober dus) keurig door de post bezorgt. Prima service dus !! Echter bij www.pawgo.com het pawgo-modem besteld om de seriele kabel van de etrex te koppelen aan mijn Palm IIIc, maar van die kant blijft het verdacht stil, behalve dat het geld wel keurig door Visa is betaald, uiteraard . Maar goed, is nog geen week geleden, dus dat komt nog wel...heb nu de etrex met zijn seriele kabel aan de palm geknoopt met een losse hotsync-kabel en deze twee kabels weer met elkaar verbonden met een zelfgesoldeerde Nullmodem-plug....dit weer in combinatie met TomTom en met een mooie PDA-houder in de auto en ik heb er weer een mooi stukje "speelgoed" bij. Het werkt overigens voortreffelijk ! TomTom citymaps i.c.m. TomTom routeplanner en de autokaarten kunnen bij het oud papier. Wat me trouwens opviel is hoe goed de palm is af te lezen in de auto ! Nu nog op zoek naar zo'n combi-data-en-electra-kabel voor de etrex en de palm
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 oktober 2002, 19:07
Joep de Boxer
Guest
 
Berichten: n/a
update: vandaag (21 oktober) keurig via de post het Pawgo-modem ontvangen. Toppie dus !
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023