Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 20 januari 2004, 00:00
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Misverstanden

Ik kom als wijsneus de misverstanden in deze thread over POP-before-SMTP en SMTP-authenticatie uit de weg ruimen. Ik doe ook meteen maar een poging om het uit te leggen.

POP-before-SMTP (ook wel: POP-before-SEND) is een feature van mail-servers. Niet van mail-clients. Als een ISP het ondersteunt kun je er gebruik van maken zonder dat hiervoor een optie in de mail-client aanwezig is. Het betekent dat je eerst mail ophaalt van de POP-server en binnen niet al te lange tijd daarna (meestal enkele minuten) je mail verstuurt via de SMTP-server. De SMTP-server kijkt in de POP-server of je kort geleden (niet langer dan enkele minuten dus) een geslaagde authenticatie-poging hebt gedaan in de POP-server. Als dat zo is krijg je van de SMTP-server toestemming om je mail te versturen. Dat is in het kort POP-before-SMTP. Het is een oude (of verouderde) authenticatie-methode die populair was voordat SMTP-authenticatie breed geaccepteerd werd. Deze laatste zin komt overigens bijna letterlijk uit de Snappermail handleiding Maar het is misschien nog niet helemaal verouderd, want lang niet alle ISP's bieden al SMTP-authenticatie, maar soms wel POP-before-SMTP. Of sosm nog erger: allebei niet! Helaas zijn er mail-clients die altijd eerst mail verzenden en daarna pas mail ophalen. Bij zo'n client werkt het pas als je twee keer achter elkaar mail verzendt-en-ophaalt. De eerste keer mislukt het verzenden omdat de authenticatie in de POP-server pas na het verzenden plaatsvindt. De tweede keer (direct daarna) lukt het wel. Mogelijk is Versameil zo'n client, ik heb het niet geprobeerd. Als de ISP het ondersteunt moet het met Versamail in ieder geval ook werken. Is het niet in een keer, dan wel in twee keer.

Dat in de Snappermail mail-client wel een POP-before-SMTP optie zit die je kunt aanvinken is een handigheidje van Snappermail. Deze optie zorgt ervoor dat Snappermail voor het verzenden van de mail via SMTP-server eerst een inlog doet in de POP-server. Zo is je authenticatie in de POP-server altijd vlak voor het verzenden gedaan en grijpt de SMTP-server nooit mis als hij in de POP-server de authenticatie controleert. Het voordeel van dit handigheidje is natuurlijk dat je niet iedere keer daadwerkelijk je mail hoeft op te halen van de POP-server voordat je je mail verzend via de SMTP-server. Het Snappermail-handigheidje regelt immers iedere keer de authenticatie in de POP-server voor je.

Ik wil maar zeggen: in mail-cleints bestaat eigenlijk niet zoiets als "POP-before-SMTP ondersteuning". Het is een feature van mail-servers. Je hebt er natuurlijk ook niets aan als je geen POP maar IMAP of iets anders gebruikt.

Een tweede misverstand om op te helderen. XS4ALL biedt zowel POP-before-SMTP als SMTP-authenticatie. Naast mijn eigen mail-server met SMTP-authenticatie gebruik ik de SMTP-authenticatie van XS4ALL al enkel jaren. Het werkt gewoon met je XS4ALL inloggegevens. SMTP-authenticatie is om allerlei redenen beter dan het min of meer verouderde POP-before-SMTP. Met SMTP-authenticatie log je in op de server waarmee je iets wilt doen, namelijk de SMTP-server zelf. Dit is betrouwbaarder en veiliger omdat je niet afhankelijk bent van een andere server, namelijk een POP-server die je misschien ook helemaal niet wilt gebruiken, omdat je IMAP gebruikt of omdat je helemaal geen POP-mail wilt ophalen of om een willekeurige andere reden. En zo zijn er nog wel wat redenen te bedenken. Op de XS4ALL-website is overigens bar weinig over SMTP-authenticatie te vinden (om niet te zeggen: helemaal niets!). Maar het werkt wel!

Tot slot. Ik wacht ook met smart op de IMAP-ondersteuning in Snappermail. Als ik het wel heb is het over een paar maanden eindelijk zo ver.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 20 januari 2004, 00:46
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Re: Misverstanden

Ha fijn! Arent is weer terug en gelijk met een mega(goede) uitleg!

Citaat:
Op 20-01-2004, om 01:00 heeft Arent dit gezegd in bericht #21
POP-before-SMTP (ook wel: POP-before-SEND) is een feature van mail-servers. Niet van mail-clients. Als een ISP het ondersteunt kun je er gebruik van maken zonder dat hiervoor een optie in de mail-client aanwezig is.
En weer wat geleerd. Ik was altijd in de veronderstelling dat het een optie van de client was.
Citaat:
Een tweede misverstand om op te helderen. XS4ALL biedt zowel POP-before-SMTP als SMTP-authenticatie. Naast mijn eigen mail-server met SMTP-authenticatie gebruik ik de SMTP-authenticatie van XS4ALL al enkel jaren.
Dat is heel merkwaardig, want dat heb ik (als XS4ALL-gebruiker) nog nooit werkend gekregen Ik weet de exacte foutmeldingen niet meer helaas en nu heb ik het niet meer nodig. Ik weet nog wel dat ik dan maar gebruikte maakte van POP-before-SEND of van de smtp-server van de provider (lees: GPRS-provider) als die aanwezig was.

- jp
Met citaat reageren
  #23  
Oud 20 januari 2004, 07:53
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Thumbs up UIitleg van Arent

Ik had stilletjes al gehoopt dat Arent hier zijn licht eens over wilde laten schijnen . De uitleg laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Maar hoe zit het nou met mijn foutmeldingen in Versamail? En die laatste vraag van JP? Dat pop before send een serverding was had ik trouwens al begrepen. Misschien kan ik dat nog eens uitproberen in Versamail door apart eerst op te halen en dan zonder te disconnecten te verzenden in dezelfde sessie?

Groeten Rudy.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 20 januari 2004, 14:47
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Of ESMTP (autheticated SMTP) werekt kun je trouwens zo nakijken, door in Versamail bij de 'Advanced SMTP' optie je XS4ALL-gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen.

- jp
Met citaat reageren
  #25  
Oud 20 januari 2004, 15:13
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Jammer dan

@JP: dat had ik al geprobeerd met die authentication, zie eerste posting. Maakte niks uit dus.

Laatste info: apart eerst ophalen en dan verzenden met auto-disconnect uitgeschakeld in Versamail kan ik niet eens proberen, omdat ik geen optie kan vinden om alleen te verzenden of alleen op te halen, laat staan dat ik de volgorde mag bepalen.
Blijft dus een vreemd verhaal, zeker omdat met Snappermail alles normaal werkt. Dus nog maar even wachten totdat Snappermail ook een conduit levert om je desk-laptopmail via Outlook te syncen en dan gaat Versamail bij mij naar de eeuwige Palmvelden. Ugh.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 20 januari 2004, 23:16
robvanvliet's schermafbeelding
robvanvliet robvanvliet is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 16 december 2000
Locatie: Eindhoven
Berichten: 288
Stuur een bericht via ICQ naar robvanvliet Stuur een bericht via Instant Messenger naar robvanvliet Stuur een bericht via MSN naar robvanvliet Stuur een bericht via Yahoo naar robvanvliet Stuur een bericht via Skype™ naar robvanvliet
Hallo,

Er staan wat berichten in de usenet nieuwsgroep xs4all.general over allerlei mensen die problemen hebben met authenticated smtp en pop-before-smtp. Ik geloof dat de laatste optie recentelijk is afgeschaft...

Groet,

Rob
Met citaat reageren
  #27  
Oud 25 januari 2004, 23:03
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Versamail SMTP authenticatie

Ik heb Versamail ook maar eens geprobeerd om te kijken of het goed samenwerkt met de smtp authenticatie op de xs4all mail servers. Niet dus!

Versamail werkt wel goed samen met smtp authenticatie op mijn eigen mail server (qmail).

Snappermail op de Palm, Outlook, Outlook Express en Netscape mail op een Windows desktop werken wel goed met de smtp authenticatie van xs4all en ook met die van mijn eigen mail server (qmail) en ook met die van diverse andere mail servers.

Ik ga ervan uit dat xs4all, met 10 jaar ervaring, dit soort zaken goed geimplementeerd heeft.

Kort-door-de-bocht-conclusie: de implementatie van het smtp authenticatie protocol in Versamail is niet 100% in orde.

disclaimer:
dit is geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek

Toevoeging:
Overigens werkt pop-before-smtp met de xs4all mail servers en diverse andere mail-servers ook nog steeds. Dus het is zeker nog niet afgeschaft.

Laatst gewijzigd door Arent; 25 januari 2004 om 23:14.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 26 januari 2004, 14:48
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
En nog even om het ingewikkelder te maken. Ik heb ook Versamail SMTP maar even getest met KPN GPRS@XS4ALL en ondervind totaal geen problemen. Heb geen speciale instellingen gedaan oid. Het lijkt er dus verdacht veel op dat er toch ook een afhankelijkheid is met het telco netwerk en/of internet provider.
__________________
Sander
Met citaat reageren
  #29  
Oud 27 januari 2004, 00:55
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Dat is niet zo ingewikkeld hoor. XS4ALL is een dochterbedrijf van KPN en staat toe dat je de smtp-servers van XS4ALL gebruikt als je een XS4ALL abonnement hebt en je belt in met GPRS van KPN (Internet Everywhere). SMTP authenticatie of andere speciale instellingen heb je daardoor niet nodig omdat het al zonder werkt. Vandaar dat je met Versamail in dat geval geen problemen onervindt.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 27 januari 2004, 08:43
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Ja zover was ik ook wel , maar wat ik bedoel te zeggen is dat het probleem niet alleen bij Versmail hoeft te liggen. 't kan ook zijn dat XS4ALL het SMTP protocol 'strakker' heeft geimplementeerd dan gangbaar is ; of dat instellingen bij de telco niet helemaal jofel zitten.
__________________
Sander

Laatst gewijzigd door Sander; 27 januari 2004 om 08:46.
Met citaat reageren
  #31  
Oud 27 januari 2004, 13:32
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Ik heb ook nog maar 's een testje gedaan met Orange GPRS(Share) @ XS4ALL en Versamail SMTP, en dat werkt ook zonder problemen. Dit alles wijst toch (weer) sterk in de richting van T-mobile problemen.

Voor zover ik weet heeft bv ook nog niemand T-mobile GPRS lekker werkend op een Palm (zie andere threads op dit forum).
__________________
Sander
Met citaat reageren
  #32  
Oud 27 januari 2004, 13:45
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Bij mij werkt T-Mobile GPRS perfect in combinatie met mijn pda! Dus niet T-Mobile de schuld geven .
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #33  
Oud 27 januari 2004, 14:21
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
schuld van TMobile

Eventjes off-topic toch maar....

Ik zit al een aardig tijdje bij TM maar denk er nu toch over om over te stappen. Ik heb nl. een T68i en laat ik nou ergens gelezen hebben dat de T68i niet goed samenwerkt met TM? Toen ik het ding kocht (2ehands natuurlijk) had ik bij het testen al niet zo'n superontvangst maar de bekende voorkomende problemen heb ik inmiddels allemaal wel een keer gehad. SE is de zaak aan het onderzoeken maar wel vreemd dat deze problemen met deze telefoon alleen voorkomen in combinatie met TM.

Laatst gewijzigd door rudyheidenis; 27 januari 2004 om 15:15.
Met citaat reageren
  #34  
Oud 27 januari 2004, 15:09
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Citaat:
Op 27-01-2004, om 14:45 heeft metck dit gezegd in bericht #32
Bij mij werkt T-Mobile GPRS perfect in combinatie met mijn pda! Dus niet T-Mobile de schuld geven .
Sorry, ff niet opgelet Maar makkelijk is anders als ik de ervaringen lees.
__________________
Sander
Met citaat reageren
  #35  
Oud 27 januari 2004, 15:14
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Nee, daar heb je gelijk in: het is erg bewerkelijk, de ondersteuning van T-Mobile is bedroevend, en de instellingen wijken af van de instellingen zoals T-Mobile die zelf aangeeft. Maar het werkt bij mij...
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #36  
Oud 19 februari 2004, 20:56
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Re: Misverstanden

Citaat:
Op 20-01-2004 heeft Arent dit gezegd in bericht #21
...
Een tweede misverstand om op te helderen. XS4ALL biedt zowel POP-before-SMTP als SMTP-authenticatie
...
Op de XS4ALL-website is overigens bar weinig over SMTP-authenticatie te vinden (om niet te zeggen: helemaal niets!). Maar het werkt wel!
Als je over de duvel spreekt... Sinds gisteren staan op de xs4all website de smtp-verificatie instellingen voor diverse mail-programma's omdat pop-before-smtp wordt uitgeschakeld.

http://www.xs4all.nl/helpdesk/softwa...rificatie.html

Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand van xs4all naar aanleiding van deze thread heeft bedacht dat er wat aan gedaan moest worden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023