Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 25 augustus 2008, 18:23
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Opnieuw installeren van Palm Desktop. Hoe?

Hallo,

Omdat mijn vorige vraag over het probleem met het synchroniseren geen antwoorden oplevert en mijn probleem erg nijpend is, vrees ik dat er niets anders opzit dan Palm Desktop 4.2 opnieuw te installeren. Ik hoop dan maar dat dat het probleem oplost....
Mijn vraag: heeft er iemand een goed advies over zo'n herinstallatie van Palm Desktop? Ik ga er van uit dat ik eerst de huidige Palm Desktop moet de-installeren om alle (corrupte) rommel kwijt te raken. Dat betekent dus wel dat ik dan ook een aantal conduits kwijt ben, zoals die van Documents To Go, WorldMate Pro, SplashPhoto, en SplashID. Die programma zal ik dus ook opnieuw moeten installeren. Ik neem wel overigens aan dat ik geen programma's die nu op mijn Palm staan opnieuw hoef te installeren, als die geen conduit hebben?
Welke procedures kan ik het beste volgen? Hoe backup ik mijn bestaande data e.d.? Graag wat bruikbare tips hierover. Alvast zeer bedankt!

__________________
Palm adept sinds 2000: Handspring Visor Deluxe - Handspring Visor Prism - Palm Tungsten T3 - Palm Treo 650 - Palm Treo 680 - Palm Pré Classic - HP TouchPad - HP Pré3 - ???
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 augustus 2008, 19:46
be037446 be037446 is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 10 juli 2005
Berichten: 21
Zet je Palmuser-directory ff opzij (of rename het). Vervolgens de-installeer je alle Palm software van je pc. Wat er nog overblijft van directories doe je ook weg.
Installeer vervolgens alles opnieuw (gebruik de laatste versie 6.2) en kies tijdens de installatie de plaats op je NAS waar je de Palm-databestanden wilt zetten. Kies wel dezelfde naam voor je user-directory als je hotsync-naam.

Volgens mij kun je dan reeds een sync uitvoeren maar als er niks mis met je palmuser-directory, kun je die al op de juiste plaats zetten en vervolgens sync-en.

Je conduits en andere software zul je dan wel moeten her-installeren.

Proberen maar. Het zou moeten lukken want ik heb het zelf al enkele keren gedaan.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 augustus 2008, 22:37
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Hallo,

Bedankt voor het antwoord....
De Palm directory met daarin de laatste backup heb ik inmiddels al met een extensie "old" apart gezet. Ik heb ook al een nieuwe naam op de map op de NAS aangemaakt.
Ik neem aan dat je met verwijderen van conduits en andere software alleen die Palm software bedoeld, die wordt gesynchroniseerd? Ik neem niet aan dat zaken die alleen op de Palm staan ook weer opnieuw moeten worden geInstalleerd (hoop ik)...??
Ik gebruik verder Resco Backup. Als ik opnieuw synchroniseer zal mijn Treo dus waarschijnlijk te maken krijgen met verdubbelingen e.d. in het Datebook en Contacts neem ik aan. Volgens mij kan ik dan de laatste backup toch terugzetten en de zaak op de desktop laten overschrijven?
Nu maar hopen dat het probleem niet Windows gerelateerd is, of dat het toch te maken heeft met de netwerkmapping op de NAS. Aan de andere kant kan ik dat maar moeilijk geloven, want voorheen draaide mijn data probleemloos vanaf een andere harddisk in mijn computer...
Inderdaad een goed idee om maar meteen Palm Desktop versie 6.2 te gebruiken
__________________
Palm adept sinds 2000: Handspring Visor Deluxe - Handspring Visor Prism - Palm Tungsten T3 - Palm Treo 650 - Palm Treo 680 - Palm Pré Classic - HP TouchPad - HP Pré3 - ???
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 augustus 2008, 01:20
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Locatie datamap wijzigen in Palm Desktop 6.2?

Hallo,

Ik heb nu alle Palm software van mijn computer verwijderd...
Nog even een vraag voordat ik Palm Desktop 6.2 ga installeren...
Kun je de Palm datamap later alsnog verplaatsen naar een andere locatie?
Ik moet namelijk een paar programma's opnieuw installeren, waarvan ik weet, dat ze de conduit alleen installeren als de map met de Palm databestanden in de default Palm directory zit. Bij Palm Desktop versie 4.2 zette ik in dat geval altijd de map even terug in de Palm directory en als de hotsync goed ging, verplaatste ik daarna de map terug naar de eigen locatie.
Omdat ik Palm Desktop 6.2 niet ken, wil ik graag tevoren weten waar ik aan toe ben.
bvd
__________________
Palm adept sinds 2000: Handspring Visor Deluxe - Handspring Visor Prism - Palm Tungsten T3 - Palm Treo 650 - Palm Treo 680 - Palm Pré Classic - HP TouchPad - HP Pré3 - ???
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 augustus 2008, 17:17
be037446 be037446 is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 10 juli 2005
Berichten: 21
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door apeka Bekijk bericht
Hallo,

Bedankt voor het antwoord....
De Palm directory met daarin de laatste backup heb ik inmiddels al met een extensie "old" apart gezet. Ik heb ook al een nieuwe naam op de map op de NAS aangemaakt.
Ik neem aan dat je met verwijderen van conduits en andere software alleen die Palm software bedoeld, die wordt gesynchroniseerd? Ik neem niet aan dat zaken die alleen op de Palm staan ook weer opnieuw moeten worden geInstalleerd (hoop ik)...??
Ik gebruik verder Resco Backup. Als ik opnieuw synchroniseer zal mijn Treo dus waarschijnlijk te maken krijgen met verdubbelingen e.d. in het Datebook en Contacts neem ik aan. Volgens mij kan ik dan de laatste backup toch terugzetten en de zaak op de desktop laten overschrijven?
Nu maar hopen dat het probleem niet Windows gerelateerd is, of dat het toch te maken heeft met de netwerkmapping op de NAS. Aan de andere kant kan ik dat maar moeilijk geloven, want voorheen draaide mijn data probleemloos vanaf een andere harddisk in mijn computer...
Inderdaad een goed idee om maar meteen Palm Desktop versie 6.2 te gebruiken
Van de software op je Palm blijf je af. Neem gerust een backup met Resco voor alle veiligheid.
Als je synct met een lege user-directory op je pc, kun je gewoonweg sync-en als je bij elke toepassing in hot-sync aangeeft "Handheld overwrites Desktop". Daarna terug op "Synchronize files" zetten.
Maar zet gewoon je oude directory terug en doe een normale sync en alles zou moeten goed gaan. En als er toch iets misgaat, heb je nog altijd je backup.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 augustus 2008, 17:24
be037446 be037446 is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 10 juli 2005
Berichten: 21
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door apeka Bekijk bericht
Hallo,

Ik heb nu alle Palm software van mijn computer verwijderd...
Nog even een vraag voordat ik Palm Desktop 6.2 ga installeren...
Kun je de Palm datamap later alsnog verplaatsen naar een andere locatie?
Ik moet namelijk een paar programma's opnieuw installeren, waarvan ik weet, dat ze de conduit alleen installeren als de map met de Palm databestanden in de default Palm directory zit. Bij Palm Desktop versie 4.2 zette ik in dat geval altijd de map even terug in de Palm directory en als de hotsync goed ging, verplaatste ik daarna de map terug naar de eigen locatie.
Omdat ik Palm Desktop 6.2 niet ken, wil ik graag tevoren weten waar ik aan toe ben.
bvd
Bij versie 6.2 vind ik niets terug hoe je je palm userdirectory kunt verplaatsen. Ik gebruik die wel op Vista. Misschien dat er een verschil is met XP. Je kunt wel het installatieprogramma opstarten en via de optie "modify" die lokatie wijzigen. Maar dat heb ik zelf nog niet getest.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 augustus 2008, 22:31
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Hallo,

Wederom bedankt voor het antwoord...
Inderdaad kun je met Palm Desktop 6.2 de locatie van het databestand niet zelf veranderen. Versie 6.2 is behoorlijk dichtgetimmerd. Dat voorkomen van gebruikersinterventie schijnt zo door Access software met Palm overeengekomen te zijn. Persoonlijk vind ik deze opvatting over software zeer gebruiksonvriendelijk, maar ja wie ben ik..??
Ik heb zowel Palm Desktop 4.2 als 6.2 uitgeprobeerd. Helaas had ik bij beide versies te maken met hetzelfde euvel: na uitloggen, inloggen andere gebruiker en weer zelf inloggen of (opnieuw) opstarten raakte ik steeds weer de gebruikersnaam "kwijt". Waarschijnlijk heeft het dus te maken met de manier waarop Windows XP omgaat met netwerkschijven...Helaas het is niet anders. Ik heb dus als alternatief Palm Desktop 4.2 opnieuw geďnstalleerd op de lokale C:\-schijf van mijn computer en met jouw adviezen de softwareconduits opnieuw geďnstalleerd. Daarna de laatste Resco Backup weer teruggezet. Dat ging allemaal goed.
Ik wil nu een script maken om elke dag automatisch een backup van de Palm datamap vanaf de lokale schijf naar de netwerkschijf te laten wegschrijven, zodat ik in geval van nood over een recente backup beschik. Over dat laatste moet ik nog even nadenken..
In elk geval nogmaals dank voor jouw adviezen en informatie.
__________________
Palm adept sinds 2000: Handspring Visor Deluxe - Handspring Visor Prism - Palm Tungsten T3 - Palm Treo 650 - Palm Treo 680 - Palm Pré Classic - HP TouchPad - HP Pré3 - ???
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 augustus 2008, 16:29
be037446 be037446 is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 10 juli 2005
Berichten: 21
Gebruik de "My Documents" folder

Het is een eigenaardig probleem en moeilijk vanop afstand in te schatten.

Onder XP liet ik de folder "My Program Files" steeds verwijzen naar een andere partitie op mijn schijf (L:\) en dat heeft met de Palm Software nooit problemen opgeleverd. Alles (programma- en databestanden) werden netjes op de L:-drive geďnstalleerd. En of dat nu een partitie is op je harde schijf of een NAS-drive, zou geen verschil mogen maken. Maar in IT-land weet je nooit.

Onder Vista wordt standaard toch nog heel wat onder "C:\My Program files" geďnstalleerd. Ook al laat je verwijzen naar een andere drive.
Dus ben ik daar maar van afgestapt en regelmatig kopiëer ik de ganse Vista-partitie naar mijn 2de schijf. Maar wat ik altijd doe is de folder "My Documents" laten verwijzen naar een aparte partitie waarop ik al mijn data bewaar (Y:\).
De versie 6.2 zet alle Palm data-bestanden (niet de programma bestanden) standaard onder de "My Documents" folder. En dus standaard op een andere partitie. En ook dat geeft bij mij geen enkel probleem. Probeer het anders zo eens. Die bestanden staan dan standaard wel niet onder jouw account maar er zijn nog andere manieren om dat desgevallend te beveiligen.

Blijft wel het feit dat je je data altijd moet backuppen maar liever één manier dan meerdere manieren.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 augustus 2008, 18:31
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Hallo,

In mijn vorige configuratie liet ik ook probleemloos de Palm databestanden wegschrijven naar een map op een andere partitie. Zo nu en dan moest ik die tijdelijk even terugzetten naar de standaard locatie in de Palm directory als ik een nieuw programma installeerde (WorldMate had hier m.n. last van), want die was dan "even de weg kwijt". Als dat dan was geďnstalleerd en goed werkte en hotsync-te, zette ik de zaak met behulp van Palm Desktop (4.2) gewoon weer terug naar de gewenste locatie. Dat was allemaal geen probleem....Dit is dus vergelijkbaar met jouw situatie...
Het gekke is, dat Palm Desktop 6.2 op mijn XP computer wčl de datamap standaard aanmaakt in de My Documents locatie op de NAS. In Windows heb ik namelijk de link naar My Documents daar naartoe geleid. Mijn databestanden staan in verschillende mappen op die netwerkschijf. In XP heb ik speciaal hiervoor een opstartbestand aangemaakt, die netjes "mapt" op de benodigde mappen op de NAS en ze een driveletter geeft. Alleen het Hotsyncen naar de NAS blijkt dus een ander verhaal. Als ik nu maar steeds inlog onder mijn account is er geen probleem, maar zodra een andere gebruiker op dezelfde computer zijn/haar eigen account gebruikt en ik daarna weer inlog, is mijn Palm username steevast verdwenen..Misschien dat bij het uitloggen de verbinding met die stations wordt verbroken en niet meer hersteld?..Het probleem zit hem dus niet in een andere partitie, maar er gaat blijkbaar iets fout bij in- en uitloggen onder Windows XP. Ik weet het even niet meer...
Alles draait nu weer met Palm Desktop 4.2 lokaal op de syteemschijf C:\, inclusief de datamap. Ik ga wel wat verzinnen om die buiten Palm om dagelijks te laten backuppen naar de NAS...Er leiden meer wegen naar Rome zullen we maar zeggen...
__________________
Palm adept sinds 2000: Handspring Visor Deluxe - Handspring Visor Prism - Palm Tungsten T3 - Palm Treo 650 - Palm Treo 680 - Palm Pré Classic - HP TouchPad - HP Pré3 - ???

Laatst gewijzigd door apeka; 27 augustus 2008 om 18:47.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023