Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 16 juni 2004, 19:57
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
[WLAN] zeer sporadisch dataverkeer

Hallo allen,

Al sinds het begin van het WiFi-gebruik van mijn TH55 heb ik er een zeer storend probleem mee: heel regelmatig heb ik gewoonweg geen dataverkeer. De TH55 maakt wel verbinding, en ik krijg in mijn lokale ip-range wel responses op een ping-commando. Als ik echter daarbuiten iets probeer binnen te halen, zoals www.google.com of de mail, dan krijg ik geen dataverkeer binnen. Zowel snappermail als netfront stoppen er op dat moment direct mee, en geven respectievelijk de melding "Failed to connect to mailserveradres" en "Wrong URL or invalid network settings". Vreemd genoeg geven beide programma's dit direct aan, ze lijken niet eens te zoeken.
Nu is de situatie als volgt: ik heb een centrale router, met als ip-adres 192.168.1.1. Hierachter hangt oa. een wireless AP, ook met een ip-adres uit de "1-range". Deze router staat gewoon "open" (geen beveiliging dus oid), gezien we aardig afgelegen wonen. Mijn Clie heb ik dus ook een IP-adres gegeven uit dezelfde range, gezien ik via bv. WiFile mijn gedeelde bestanden wil inzien/binnenhalen. Hierdoor is het wel direct noodzakelijk dat ik DNS-adressen ingeef. Nu dacht ik zelf ook; daar zit probleem! Maar ik heb zowel de DNS-adressen van xs4all (mijn provider) en die van chello geprobeerd. Soms werkt het wel, maar soms ook niet.
Heeft iemand dit ook meegemaakt, en is het dus een bekend probleem, of is het een instellingsfout? Waar zou ik nog moeten kijken ? Ik ben even de weg kwijt .

Edit: ik zie nu iets heel vreemds staan.. het probleem doet zich nu weer voor, maar dit krijg ik nu in de log te zien:
Local IP address: 192.168.1.80 (mijn ingevulde, correcte adres)
Gateway adress: 0.0.0.0 (moet dus 192.168.1.1 zijn)
DNS adresses: (oftewel helemaal niets)

Hier lijkt dus de fout te zitten. En zo te zien lijkt het een software-bug, gezien ik toch zeer duidelijk "auto" voor IPaddress en DNS Address uit heb staan! Iemand hier ervaringen mee / een oplossing voor?

edit2:
En 5 minuten later connect ik opnieuw, en krijg ik wel de correcte gateway en ingevoerde DNS-adressen te zien. Nu heb ik ook weer dataverkeer. Vreemd
__________________
Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]

Laatst gewijzigd door zugzug; 16 juni 2004 om 20:07.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 juni 2004, 20:06
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Moet je niet automatisch een adres laten geven? Of te wel gebruik je niet DHCP? Als je netwerk bijvoorbeeld in de range a.b.d.* werkt krijgen zowel de router als de clie een adres uit die range toegewezen.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 juni 2004, 20:12
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Nee, ik heb de DHCP uitgeschakeld. Dit omdat ik 1 v/d computers dus als "server" gebruik, zodat ik bijvoorbeeld remote films kan afspelen. Het is dus geen oplossing om deze in te schakelen.
Klopt het trouwens dat ik geen verbinding kan maken als ik de Clie op "auto" zet? Is dat dus een vereiste als DHCP uitstaat?

Edit: nog even over de laatste vraag nagedacht, en dat is inderdaad logischerwijs een vereiste (lijkt me). DHCP "serveert" normaal de IP-adressen, en die staat nu juist uitgeschakeld.
__________________
Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]

Laatst gewijzigd door zugzug; 16 juni 2004 om 20:21.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 juni 2004, 20:21
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 16-06-2004, om 20:12 heeft zugzug dit gezegd in bericht #3
Nee, ik heb de DHCP uitgeschakeld. Dit omdat ik 1 v/d computers dus als "server" gebruik, zodat ik bijvoorbeeld remote films kan afspelen. Het is dus geen oplossing om deze in te schakelen.
Klopt het trouwens dat ik geen verbinding kan maken als ik de Clie op "auto" zet? Is dat dus een vereiste als DHCP uitstaat?
Waarom zou je dan geen DHCP gebruiken? "ondanks" DCHP krijgen al mijn systemen steeds hetzelfde ip-adres toegewezen (ik denk dat het accesspoint dat aan de hand van de computernaam steeds lukt).
Bedoel je met auto de optie in netfront of het automatisch verkrijgen van een ipadres? Als het het eerste bedoeld; wel of niet automatisch zou geen verschil moeten maken. Als je het tweede bedoeld: als je geen dhcp aan hebt staan, kun je ook niet proberen om automatisch een ipadres te krijgen.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 juni 2004, 20:42
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Ik heb op de router nu DHCP aangezet, en inderdaad: het werkt nog! (wat betreft internet op de PC's achter de router dan) Ik ging er vanuit dat DHCP juist uit moest staan om "hard" de IP-adressen toe te kennen.
Ik probeer ook mijn Clie nu te connecten met de "auto"-optie aan (in de WLAN-prefs dus), maar ik krijg een timeout. Op zich logisch, gezien mijn AP ook nog de DHCP uit heeft staan. Hopelijk lukt het het wel als ik op de AP DHCP weer aan zet, maar ik zit echter met 1 HEEL stom probleem: ik weet het IPadres van mijn AP niet meer . Dit heb ik nl. veranderd, gezien de AP standaard in de range 192.168.2 zat.
Heb je toevallig een idee hoe ik de huidige actieve IP's kan opvragen? In de DHCP-tabel van mijn router staan (natuurlijk) alleen de IP's die automatisch zijn toegekend...
Mocht daar geen mogelijkheid tot zijn dan zal ik mijn AP maar (moeten) resetten .
__________________
Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 juni 2004, 21:47
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Ok, ik heb toch maar de AP gereset, waarna ik de DHCP aangezet heb. En jawel: het werkt Thanks r.dohmen!

Ik denk dat het gewoonweg een bug is in de WLAN van de TH55. Hopelijk is het opgelost met de update voor de WiFi, welke (voor nu) alleen nog maar te krijgen is in Japan.
__________________
Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 juni 2004, 00:09
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
kijk maar eens of je netwerk zich de komende tijd 'gewoon' gedraagt, maar nu eerst lekker surfen met je TH!
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023