Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 17 maart 2003, 22:26
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Keuze T|T of TG50

Bij deze vraag ik wat mentale bijstand van dit forum, want ik ben hevig in overpeinzingen verzonken...
De eerste posts van user reviews stromen nu binnen op het cliesource TG-50 forum. Deze zijn over het algemeen overwegend positief, behalve in (sommige) gevallen over het toetsenbord. Deze schijnt regelmatig tegen te vallen, en vreemd genoeg vertellen mensen die 2 exemplaren in handen hebben, dat de kwaliteit daartussen verschilt. Nu is juist het grote voordeel van de TG50 boven de T|T het ingebouwde toetsenbord. Ik zit namelijk aardig wat uurtjes per dag in de bus/trein, waar het gebruik van graffiti niet optimaal is.
Dit punt (toetsenbord) word nu in twijfel getrokken, wat mij aan het twijfelen brengt.

Ik heb voor mezelf genoteerd waarvoor ik een PDA gebruik, en ik kom voornamelijk uit op: agenda, email, (beetje) internet, spelletjes, notities. Met de aanschaf van een OS5-machine wordt het ook een MP3-speler, ter vervanging van mijn (brakke) miniMP3cdspeler. Ik heb ook de plus- en minpunten (IMHO) van beide modellen genoteerd:

TG50
+ ingebouwd toetsenbord
+ transreflective <sp?> scherm
+ higher speed MS pro dan SD (niet heel belangrijk)
+ jogdail
+ ingebouwde hardcover
+ mooier (al scheelt het niet veel
- toetsenbord schijnt niet top te zijn
- overschakelen typen / stylusgebruik lijkt me wat lastig
- schaduwlijnen onderaan scherm (maakt me niet zo veel uit)
- nog niet verkrijgbaar
- nog niet verkrijgbare MS pro (256 MB is ondergrens voor mij)


T|T
+ goedkoper (prijs TG50 word denk ik €450 / 500)
+ SD is VEEL goedkoper dan MS pro (meer dan 2x!)
+ Is al goed verkrijgbaar
+ gewicht (alhoewel exc. cover)
+ meer intern geheugen vrij
+ D-pad
+ betere stylus
- uitschuifbaar graffiti (oplosbaar met GA etc, maar lijkt me wat breekbaar)(Hoe ga je trouwens naar "home" zonder de T|T uit te schuiven?)
- Losse cover (hard/leather) moet aangeschaft worden
- dikker (maakt me niet heel veel uit)
- Niet optimaal gebruik van multimedia processor (word neem ik aan in de toekomst opgelost)

Ik weet dat er aardig wat die-hard T|T fans zijn op dit forum, dus: overtuig mij! (alsjeblieft )
Ik weet verder aardig wat die-hard Sony fans zijn op dit forum, dus: overtuig mij!

Nog wat anders over de T|T: zijn er gebruikers die een leather case hebben (welke?)? En is het te doen om de T|T in je voorste broekzak te houden? Of is hij daar te groot voor / voelt hij breekbaar aan?

Degene die het tot hier volgehouden hebben: gefeliciteerd! Jullie gaan door voor de wasmachine .
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 maart 2003, 22:41
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Heb hebt het over het prijsverschil tussen MS Pro en SD, dat zou 2x zijn.

1. ms pro is nog niet te krijgen.
2. het prijsverschil tussen sd en ms is nihil: zie www.pdashop.nl als voorbeeld.


Leuk trouwens dit vergelijk. Dat is waarschijnlijk precies de gedacht die sony had toen ze de tg50 op de markt bracht
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 maart 2003, 22:50
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Klopt, de MS pro is nog niet te krijgen. Maar Sony heeft al wel de prijzen bekendgemaakt: $150 voor een 256 MB stick. Nu kan hij in NL duurder uitvallen, maar dan kan ik hem altijd nog bij brando bestellen.

En het klopt inderdaad dat de TG50 tegenover de T|T moet staan: beide voor de zakelijke gebruiker, en qua functionaliteit ontlopen ze elkaar ook niet veel. Alleen het toetsenbord is anders. Daarom vind ik de keuze ook zo moelijk .
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 maart 2003, 22:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb nu een NX70 en ik moet zeggen, dat ik heel erg tevreden ben over het ingebouwde toetsenbord. Dat van de TG50 zou zelfs nog beter moeten zijn. Ik denk dat ik niet snel meer een PDA zonder toetsenbord zou kopen. Aan de andere kant ook niet zonder virtual graffiti of zonder WiFi. Dus ik zal wel tot het einde der tijden verdoemd zijn tot een clamshell PDA

Ik was niet erg onder de indruk van de Tungsten-T. Niet toen het nog een gerucht was en nog minder toen hij uit was. Maar ja, ik heb dan ook heel andere wensen dan de Tungsten-T gebruikers.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 maart 2003, 22:53
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Een goede SD kaart van 256 MB komt toch ook wel in de richting van de €150? Ik begreep tenminste dat je wel een beetje een goede SD kaart moest kopen, omdat ze soms niet goed (snel genoeg) zouden wekren met de Tungsten-T. Of is dat inmiddels opgelost?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 maart 2003, 22:55
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Het TG50 toetsenbord "zou" inderdaad beter moeten zijn, meer in vergelijking met het NZ90 toetsenbord. Maar ik heb anders behoorlijk wat verhalen gehoord over het toestenbord van de NR/NX serie, die niet al te positief uitvallen. Maar ik moet ook zeggen dat het een stelletje mierenneukers zijn daar op cliesource .

De NX is prachtig, maar valt ten eerste buiten mijn (beoogde) prijsklasse, plus hij heeft functionaliteit (WLAN, clamshell) die ik niet hoef. Plus hij is natuurlijk een stuk groter. Geef toe Patrickl; past de NX70 übberhaupt in je voorste broekzak?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 maart 2003, 23:03
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Prijs T|T.
Prijs 256 MB SD kaartje.

Tel hier nog eens €15 bij op, dan zit je op een behoorlijk meer acceptabelle prijs dan de prijzen van Sony, IMHO.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 maart 2003, 00:03
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou ik heb er dus geen verstand van, maar voorzover ik begrepen had moest je echt een wat duurdere SD kaart hebben voor de Tungsten. Je kunt ook 2 keer een 128MB memory stick kopen.

Je zult inderdaad altijd wel een prijsverschil over houden. Zeker nu palm de prijs van de Tungsten-T zo verlaagd heeft. Aan de andere kant, daar krijg je dan dus wel een toetsenbord voor.

Overigens is dat toetsenbord is inderdaad geen wondermiddel. Je kunt er niet echt behoorlijk lappen tekst op typen nee. Ik heb toen een deel van het review van de KB20 (voor de Clie T series) met zo'n toetsenbordje geschreven. Dat ging op zich best, maar het is geen vergelijking met een echt toetsenbord. Het verschil is alleen dat je dit toetsenbord gewoon altijd bij je hebt en dat je het gewoon uit de hand kunt gebruiken. je moet het dan ook vergelijken met grafitti (of andere stylus vormen van invoer) en dan was voor mij dat toetsenbord een uitkomst. Ik trek sowieso liever die stylus niet. Dat hoeft nu ook een stuk minder. Bijna alles kan met Jog-Dial en toetsenbord.

Ik probeer je overigens geen NX aan te praten hoor. Ik geef alleen aan dat ik het toetsenbord een verademing vind. Zelfs al is de NX qua toetsenbord inderdaad niet echt helemaal top. Die NX70 is inderdaad ook veel te groot, zwaar en duur. Er is helaas niets anders met een High Res+, een toetsenbord en WiFi. Ja, een Pocket PC komt misschien in de buurt. (laatst de TomTom Navigator 2 aankondiging gezien en dan baal ik toch dat ik geen PocketPC heb)

Overigens valt het verschil in omvang reuze mee. Het past inderdaad iets minder in een broekzak, maar dan doe ik mijn telefoon er niet meer bij en dan past het prima. Mijn bezwaar met omvang is meer de dikte tijdens het gebruik. Als ik e-books lees dan hou ik het apparaat tussen twee vingers (zeg maar zoals een boek). In opengeklapte stand is de NX dunner dan mijn T625C. Dat houdt gewoon lekkerder vast. Wat betreft het gewicht is de NX net zo zwaar als een T625C met een metalen case (die ik er om had) Met de NX heb ik geen case nodig.

Maar goed, weer on-topic, je zou ook nog even kunnen wachten of Palm inderdaad met de Tungsten-C komt. Of is die al bekend gemaakt? Er gingen geruchten dat dat een verbeterde versie van de Tungsten-T zou zijn.

Ik ouwehoer ook weer teveel. Ik zit het forum nu eens niet met Netfront op de Clie te lezen, maar voor de verandering vanaf mijn PC. Dan krijg je dus weer die ellenlange posts
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 maart 2003, 00:12
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Nou ik heb er dus geen verstand van, maar voorzover ik begrepen had moest je echt een wat duurdere SD kaart hebben voor de Tungsten. Je kunt ook 2 keer een 128MB memory stick kopen.
Dane-Elec zijn prima kaartjes, en hebben niet de problemen die Sandisk-geheugenkaartjes wel hebben. Er zijn altijd betere merken (Lexar, Panasonic), maar Dane-Elec is absoluut geen slecht presterend merk.
Citaat:
Ik ouwehoer ook weer teveel
Klopt
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 maart 2003, 07:40
junior
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Keuze T|T of TG50

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zugzug
Nog wat anders over de T|T: zijn er gebruikers die een leather case hebben (welke?)? En is het te doen om de T|T in je voorste broekzak te houden? Of is hij daar te groot voor / voelt hij breekbaar aan?
Er is inmiddels al behoorlijk wat gereviewd aan Cases, waaronder bijvoorbeeld ook de Slim Leather Case van Palm zelf. Die case gebruik ik nu enne afhankelijk van de maat van je broek kun je die natuurlijk gewoon in je broekzak houden.. zonder gekheid, het blijft leer dat "slap is" (de ene case case wat meer dan de andere, zie de reviews) met alle risico's van dien.

Er is ook een aantal hardcases gereviewd en ik heb zelf een review gedaan van de zgn. Sleeve Case. Dat zou je een combinatiecase kunnen noemen, "hard van binnen zacht van buiten".. die zou ik zonder problemen en zonder er zenuwachtig van te worden gewoon in mijn broekzak durven te doen, zelfs met een te strakke broek

Succes met je keuze!

Gr.,
Jr.

Laatst gewijzigd door junior; 18 maart 2003 om 07:44.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 18 maart 2003, 08:34
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Citaat:
Dane-Elec zijn prima kaartjes, en hebben niet de problemen die Sandisk-geheugenkaartjes wel hebben. Er zijn altijd betere merken (Lexar, Panasonic), maar Dane-Elec is absoluut geen slecht presterend merk.
Ik heb een Apacer 128 mb sd kaartje in m'n Tungsten en ook dat merk werkt prima. Gekocht bij Mycom (67 euro) met een usb-lezertje erbij voor een paar tientje die je aan je PC hangt om zo snel data (lees mp3's ) te verplaatsen

Succes met de keuze !

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 18 maart 2003, 08:48
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Re: Keuze T|T of TG50

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zugzug

- uitschuifbaar graffiti (oplosbaar met GA etc, maar lijkt me wat breekbaar)(Hoe ga je trouwens naar "home" zonder de T|T uit te schuiven?)

[..]

Ik weet dat er aardig wat die-hard T|T fans zijn op dit forum, dus: overtuig mij! (alsjeblieft )
Ik weet verder aardig wat die-hard Sony fans zijn op dit forum, dus: overtuig mij!

Nog wat anders over de T|T: zijn er gebruikers die een leather case hebben (welke?)? En is het te doen om de T|T in je voorste broekzak te houden? Of is hij daar te groot voor / voelt hij breekbaar aan?

Degene die het tot hier volgehouden hebben: gefeliciteerd! Jullie gaan door voor de wasmachine .
Zoals ook Jean-Paul je had willen zeggen: Ik gebruik QLaunch (shareware) met Grafitti Anywhere en (freeware) hoef ik _nooit_ meer de Tungsten open te schuiven. Met QLaunch open ik menu's, 'home' en andere 'snel nodige' software. Met Graffiti Anywhere schrijf ik op het scherm ipv de graf. area.

Ik twijfelde zelf tussen Sony en Palm. Ben zeer tevreden met de keuze voor de Tungsten. Heb alleen specs vergeleken met de Sony's, maar niet daadwerkelijk eentje gehad.

Wasmachine graag bezorgen op een maandag.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 18 maart 2003, 14:38
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Ik word een beetje gestoord van alle keuze die er op dit moment is op de middle to high-end markt. Wat ik wel gevonden heb is een pic van de Tungsten C, zie attachment.

Deze lijkt voor het moment het beste van twee markten. Het probleem met deze handheld is echter:
1) De release. Hij is net gesignaleerd op Cebit, dus ik verwacht dat hij pas in het 3e kwartaal van 't jaar uitkomt. Echter gaat mijn SJ-30 al op 3 april de deur uit ...
2) De prijs. Hij staat voor $499 te koop, toch weer minimaal €100 bovenop de prijs van de T|T.

Het word me niet makkelijk gemaakt

Ik weifel op dit moment meer naar de T|T, gezien de gunstiger prijs (memory & handheld) en de beschikbaarheid. Ook zit ik hevig te denken of ik wel persé een toetsenbord wil; alleen voor instant messenger, mail en notities is het wel handig. Grote hoeveelheden data voer ik toch niet in.

Daarintegen ben ik een van de eerste die een TG aanschaft... ook weer "stoer" natuurlijk .

/me peinst te veel, ik weet het.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg tungstenc.jpg‎ (20,3 KB, 75x gelezen)

Laatst gewijzigd door zugzug; 18 maart 2003 om 14:40.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 18 maart 2003, 19:55
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Waar heb je dat plaatje van de T|C vandaan!? Als het niets ge-photoshoptst is, ziet ie er goed uit. Het scherm heeft het over OS 5.3 dat is ook nog iets onbekends.


benieuwd - benieuwd - benieuwd
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 18 maart 2003, 19:58
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Google is je grootste vriend, 6e link

oftewel hierzo:
http://www.nexave.de/news/more.php?news_id=721

Heeft JP / Gonny hier trouwens niets over gezien op Cebit?

Laatst gewijzigd door zugzug; 18 maart 2003 om 20:02.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 18 maart 2003, 20:06
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Thumbs up

Ik was ook al begonnen met goochelen, maar ik was nog niet bij de zesde link of je reageerde al leuk!


Hij zou van Brighthand af moeten komen dus. Dan daar maar eens kijken.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #17  
Oud 18 maart 2003, 20:17
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Dat bericht op Nexave is van 3 maart, dus voor de Cebit en het was/is nog steeds een gerucht. Vreemd, want normaal komt Palm in maart met aankondigingen. De Cebit was een prima plek. Misschien vonden ze het te druk en willen ze meer aandacht, dus wachten ze nog even...

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #18  
Oud 18 maart 2003, 20:30
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Het scherm heeft het over OS 5.3 dat is ook nog iets onbekends.
De Garmin iQue draait ook onder 5.3.
Citaat:
Heeft JP / Gonny hier trouwens niets over gezien op Cebit?
Nee, zelfs de Tungsten|W was niet eens te zien (zie verder onze weblog)

- jp
Met citaat reageren
  #19  
Oud 18 maart 2003, 21:09
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul

De Garmin iQue draait ook onder 5.3.

Dat is misschien een link voor de verschijningsdatum dan, want die Garmin verschijnt in mei in de VS.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #20  
Oud 18 maart 2003, 21:27
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
ontopic:

Ik loop net deze thread te lezen op brighthand, en het blijkt dat de T|T maar een "so-so" MP3-capaciteit heeft. Gezien het afspelen van MP3's wel een gewenste functionaliteit voor mij is, wat zijn de ervaringen hier? Is de kwaliteit echt een stuk minder dan een Sony (bv NX of T-serie), of een standaard discman? Of is het verschil niet goed te horen?

(Ik ben niet heel critisch, ik encode MP3's maximaal op 160 kb. Maar ik wil wel een goed functionerend aparaat hebben voor deze prijs.)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023