Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Bekijk resultaten enquête: Wat vind je de meest INNOVATIEVE Palm?
US Robotics Pilot 1000 (1996) 11 23,91%
Handspring Visor Deluxe (1999) 1 2,17%
Palm V (1999) 4 8,70%
HandEra 330 (2001) 3 6,52%
Sony Clié N770C (2001) 3 6,52%
Handspring Treo 180 (2002) 0 0%
Sony Clié NR70V (2002) 5 10,87%
Palm Tungsten C (2003) 2 4,35%
Garmin iQue 3600 (2003) 2 4,35%
Sony Clié TH55 (2004) 6 13,04%
Palm Tungsten | T (2002) 5 10,87%
Tapwave Zodiac (2003) 1 2,17%
Alphasmart Dana (2002) 0 0%
Handera TRG | Pro (1999) 0 0%
Palm Tungsten | T3 (2003) 1 2,17%
Sony CLIE UX50 (2003) 2 4,35%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 28 maart 2004, 00:22
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
Ik moet hem zelfs nog ergens hebben liggen, met stof bedekt maar niet vergeten: de Palm Pilot 1000
Met citaat reageren
  #22  
Oud 28 maart 2004, 00:35
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Geen interesse om hem te koop aan te bieden?
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren
  #23  
Oud 28 maart 2004, 01:40
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
Citaat:
Geen interesse om hem te koop aan te bieden?
Nee nee, dat ding blijft voorlopig nog wel even ook al doe ik er niets meer mee . Ik heb helaas ooit mijn Palm III weggegeven en daar heb ik nu nog spijt van. Ook mijn oude Palm Vx blijft nog, vnl als teststation voor nieuwe sw.

PS over een half uur is het anderhalf uur later
Met citaat reageren
  #24  
Oud 28 maart 2004, 01:49
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
Wat was er eigenlijk innovatief aan de Handera 330? Ik zie het zo gauw niet, geheugenuitbreidning had je met de Handspring Visor al... Iemand een idee?
Met citaat reageren
  #25  
Oud 28 maart 2004, 03:39
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 28-03-2004, om 01:49 heeft Chris_Homan dit gezegd in bericht #24
Wat was er eigenlijk innovatief aan de Handera 330? Ik zie het zo gauw niet, geheugenuitbreidning had je met de Handspring Visor al... Iemand een idee?


Even uit mijn hoofd:

- Dubbel uitbreidingsslot SD/CF
- Jog Dial
- Back button
- Voice Memo (en .wav filetjes afspelen)
- 320x240 met virtual grafitti

http://www.the-gadgeteer.com/handera330-review.html
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #26  
Oud 28 maart 2004, 12:02
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
OK Dus toch wel wat nieuwigheidjes in de Handera
Met citaat reageren
  #27  
Oud 28 maart 2004, 23:36
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Citaat:
Op 28-03-2004, om 00:22 heeft Chris_Homan dit gezegd in bericht #21
Ik moet hem zelfs nog ergens hebben liggen, met stof bedekt maar niet vergeten: de Palm Pilot 1000
Chris, kun je je nog herinneren waarom je juist voor deze PDA hebt gekozen? Wat waren de alternatieven waar je over twijfelde (ik gok Sharp en/of Texas Instruments)? Na hoeveel tijd wist je dat je de juiste keuze had gemaakt?
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren
  #28  
Oud 29 maart 2004, 01:10
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
Citaat:
Chris, kun je je nog herinneren waarom je juist voor deze PDA hebt gekozen?
Ik denk dat ik een collega er mee zag en het wel een gaaf en nuttig ding vond. Ik heb toen ook zeker niet naar de alternatieven gekeken want ik was toch meteen verkocht

Citaat:
Na hoeveel tijd wist je dat je de juiste keuze had gemaakt?
Na ongeveer 237 milliseconden . Zoals bijna altijd met dit soort aankopen treedt er een interessant psychologisch verschijnsel op waarvan ik de naam even kwijt ben (iemand?): Na de aankoop doet de koper er alles aan om deze goed te praten, ook tegen beter weten in. Deste duurder de aankoop deste feller de verdediging. Bedrijven maken van dit fenomeen gretig gebruik en kunnen zo een soort een sterke binding van kopers met het product/merk genereren. Als het product dan ook echt goed is zal dit lang kunnen aanblijven en krijg je een loyale en soms fanatieke gebruikersgroep (zoals bij de Palm en de Mac).
Met citaat reageren
  #29  
Oud 29 maart 2004, 01:20
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 29-03-2004, om 01:10 heeft Chris_Homan dit gezegd in bericht #28

Ik denk dat ik een collega er mee zag en het wel een gaaf en nuttig ding vond. Ik heb toen ook zeker niet naar de alternatieven gekeken want ik was toch meteen verkocht


Na ongeveer 237 milliseconden . Zoals bijna altijd met dit soort aankopen treedt er een interessant psychologisch verschijnsel op waarvan ik de naam even kwijt ben (iemand?): Na de aankoop doet de koper er alles aan om deze goed te praten, ook tegen beter weten in. Deste duurder de aankoop deste feller de verdediging. Bedrijven maken van dit fenomeen gretig gebruik en kunnen zo een soort een sterke binding van kopers met het product/merk genereren. Als het product dan ook echt goed is zal dit lang kunnen aanblijven en krijg je een loyale en soms fanatieke gebruikersgroep (zoals bij de Palm en de Mac).
Zeer herkenbaar. Zag een collega van mij met een Zire rondlopen, de rest van de dag op http://www.palm.com doorgebracht, de rest van de maand tegen niemand meer over iets anders gehad dan Palms, en aan het eind van de maand had ik een Sony Clié SJ30 van eBay geplukt.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #30  
Oud 29 maart 2004, 01:43
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Op 29-03-2004, om 01:10 heeft Chris_Homan dit gezegd in bericht #28

Ik denk dat ik een collega er mee zag en het wel een gaaf en nuttig ding vond. Ik heb toen ook zeker niet naar de alternatieven gekeken want ik was toch meteen verkocht


Na ongeveer 237 milliseconden . Zoals bijna altijd met dit soort aankopen treedt er een interessant psychologisch verschijnsel op waarvan ik de naam even kwijt ben (iemand?):
cognitieve dissonantie
Citaat:
De cognitieve dissonantietheorie is afkomstig van Leon Festinger. Cognitieve dissonantie is het gebrek aan harmonie tussen wat een persoon doet en wat hij gelooft. Er moet iets gebeuren om of zijn geloof of zijn gedrag te veranderen. De dissonantietheorie voorspelt bijvoorbeeld dat het bewijs voor het falen van een geloof vaak resulteert in een versterking van dat geloof. Een voorbeeld: "De wereld vergaat op 28 december 1996", zo zeggen de aanhangers van de een of andere messias. Is de wereld die dag niet vergaan, dan is dat toch wel een bewijs van Gods goedheid.
Of: Je hebt iets gekocht en denkt dat dat een zeer goede koop is. Dan lees je het blad van de Consumentenbond en ziet dat het een zeer slechte koop is. Je reactie is dat dat maar eens te meer bewijst dat de Consumentenbond altijd wat te zeuren heeft.
bron: NWO 1996: vraag 17

Meer info:

Studie HEAO Communicatie
Met citaat reageren
  #31  
Oud 29 maart 2004, 05:41
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Dus "cognitieve dissonantie" vertaald in een volkswijsheid is: "liefde maakt blind?"
Met citaat reageren
  #32  
Oud 29 maart 2004, 17:30
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Citaat:
Op 29-03-2004, om 01:20 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #29


Zeer herkenbaar. Zag een collega van mij met een Zire rondlopen, de rest van de dag op http://www.palm.com doorgebracht, de rest van de maand tegen niemand meer over iets anders gehad dan Palms, en aan het eind van de maand had ik een Sony Clié SJ30 van eBay geplukt.
Ook zeer herkenbaar Gaz, je moest eens weten hoeveel uren ik heb besteed aan het uitleggen van de gebruiksmogelijkheden van Palms aan mensen die nog nooit zo'n ding gezien hadden toen ik net een paar weken m'n Zire71 had. Daar heb ik nog wel wat schorre kelen aan over gehouden
__________________
Met citaat reageren
  #33  
Oud 30 maart 2004, 21:02
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Ik heb gekozen voor de Palm V, aangezien die het gangbare formaat van pda's helemaal op de schop gooide en natuurlijk met een ingebouwde accu kwam. Dat was toen echt nieuw.

Eigenlijk had ik natuurlijk moeten stemmen voor de Pilot, want zonder dat model was de rest er ook nooit geweest. Op de tweede plaats komt de Vx. Derde plaats is voor de eerste clamshell (klap) Sony. De rest is pure evolutie, niets meer of minder dan toepassen van nieuwere technieken (meer pixels, snellere processors). Qua conceptueel idee is er niets, maar dan ook niets verandert mijns inziens. Alleen de Treo integreerde iets wezenlijk anders, nl. een telefoonfunctie. En de Tapwave Zodiac combineert een pda met een spelcomputer.

De rest is in mijn ogen niet innovatief, maar ik kijk dan ook meer naar revolutionair dan evolutionair ontwerp. Het tweede kan immers iedereen, het eerste is lastiger.
Met citaat reageren
  #34  
Oud 30 maart 2004, 23:01
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
Citaat:
De rest is pure evolutie, niets meer of minder dan toepassen van nieuwere technieken
Ben het helemaal met je eens, maar hoe kun je dan de Palm Vx op de 2de plaats hebben?
Met citaat reageren
  #35  
Oud 30 maart 2004, 23:21
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
(r)evolutie of innovatie...

Evolutie wordt in het algemeen geassocieerd met de "geleidelijke ontwikkeling in de maatscappij of van het leven op aarde" (Van Dale Taalweb) en niet zozeer met ontwikkelingen in de elektronica. In plaats van evolutie gebruik ik voor stoffelijke zaken als apparatuur en elektronica liever het woord ontwikkeling. In tegenstelling tot "het leven op aarde" ontwikkelt techniek of apparatuur zich niet als vanzelf, maar ontwikkelt het zich op basis van toevallige ontdekkingen of bewuste ontwikkeling door mensen.

Evolutie en innovatie spelen niet op hetzelfde niveau. Innovatie betkent "invoering van iets nieuws" of "vernieuwend" (Van Dale Taalweb). Apparatuur ontwikkelt zich (evolueert) meestal langs de weg van innovaties. Een innovatie is slechts een stap of stapje in de ontwikkeling (evolutie). Innovatie betekent meestal niet dat het om een nieuwe "uitvinding" gaat. Bij een nieuwe uitvinding is soms sprake van een revolutie, maar zeker niet altijd. Revoluties in de techniek zijn tegenwoordig zeldzaam. Het gaat veel vaker om innovatie of bewuste ontwikkelingen. Bij innovatie gaat het doorgaans om de toepassing of combinatie van nieuwe en/of bestaande techniek(en). Een geleidelijke ontwikkeling (evolutie) kan op zichzelf ook vernieuwend (innovatief) zijn, een revolutie is het meestal niet.

Om het ontwerp van de Palm V revolutionair te noemen vind ik overdreven. Revolutie betekent in dit verband "radicale verandering" (Van Dale Taalweb). Als het om innovaties gaat is het uiterlijk of het formaat van een apparaatje wel een van de minst revolutionaire ontwikkelingen. Er zijn wel vaker kleine of mooie apparaatjes ontwikkelt. Het Palm V ontwerp was waarschijnlijk wel innovatief, maar zeker niet revolutionair. En het is slechts een minuscuul stapje in de ontwikkeling (evolutie) van kleine of mooie apparatuur.

De meeste hier genoemde apparaatjes zijn of waren innovatief omdat ze bestaande en/of nieuwe techniek combineren tot een nieuwe toepassing. Ik zou dus aan de meeste apparaten uit het lijstje mijn stem kunnen geven. Maar de vraag is welke Palm ik het meest innovatief vind. Ik heb voor de Tungsten|C gekozen omdat daarin vele technieken (nieuwe en bestaande) worden gecombineerd tot iets nieuws. De combinatie van snelle processor, veel geheugen, goed kleurenscherm, WLAN, VPN-client, encryptie, klaar voor VOIP, kleurenthema's, toetsenbordje, schrijven op het scherm, Graffiti2 en zo meer. Ik bedoel met nadruk de combinatie van vele nieuwe en bestaande technieken. Elk techniekje op zich is of was niet nieuw, maar dit alles gecombineerd in een enkel klein apparaatje wel. Met iets minder overtuiging had ik ook de Pilot 1000, de Palm V of de Tungsten|T mijn stem kunnen geven.
Met citaat reageren
  #36  
Oud 30 maart 2004, 23:22
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Waarom de V op de tweede plaats: in technisch opzicht is het inderdaad enkel een verkleining van wat er al was, maar ik denk dat het voor de acceptatie van een pda wel belangrijk was. De daarvoor uitgebrachte modellen waren allemaal van kunststof en redelijk vierkant van vorm. De V had een veel mooier en professioneler uitstraling. Ik denk dat de V dus met name belangrijk was voor de marktacceptatie van dergelijke apparaten. Zeker in Nederland, waar er in tegenstelling tot de rest van de wereld meer V's en Vx'en zijn verkocht dan de voorganger, de Palm III.

Ten slotte deed een scheutje blinde subjectiviteit de rest
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023