Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 19 maart 2004, 16:08
palmario's schermafbeelding
palmario palmario is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 01 december 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 64
Overstappen op Blackberry?

Na ruim 4 jaar uitermate tevreden Palm-gebruiker te zijn geweest, overweeg ik nu zeer serieus de overstap te maken naar de Blackberry 7230. Redenen hiervoor zijn:

- push-email, waardoor je nooit meer zelf hoeft in te loggen om email te verzenden en te ontvangen, maar altijd online

- ik wil pda en gsm ineen en vind de Treo 600 te groot en de antenne te lomp

- ik wil een toetsenbord omdat gek wordt van het gedigitize van mijn Tungsten T; garantie verlopen, al 2x de doe-het-zelf-reparatie uitgevoerd, daarna doet de Tungsten het 2 weken goed, maar dan begint het gedigitize weer

- ik kan de Blackberry met verlenging van mijn abonnement kopen voor tussen de € 200 en € 300, terwijl een nieuwe Palm met toetsenbord en OS 5 minimaal hetzelfde kost

Redenen om het niet te doen zijn:

- de Blackberry heeft geen touchscreen, na 4 jaar Palm en 2 jaar Psion daarvoor zou dit wel eens een onneembare hindernis kunnen worden

- ik weet niet hoe overzichtelijk de agenda van de Blackberry is

Mijn vraag aan jullie Forumgenoten is dus: Wie overtuigt mij ervan dat ik deze overstap nooit zou moeten maken?
__________________
Psion 5, Psion 5MX, Palm V, Palm Vx, Palm M505, Palm Tungsten T, heb ik het geduld te wachten op OS6 of koop ik toch de te dure Sony UX-50?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 maart 2004, 16:54
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik heb vorige week in Amerika 3 Blackberry's gezien in het wild, dus daar is het wel grandioos populair. Hebben ze hier in Nederland echt dezelfde services als in Amerika? Dan zou ik het gewoon doen...
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 maart 2004, 16:59
palmario's schermafbeelding
palmario palmario is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 01 december 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 64
Hé Gazpacho,

Allereerst bedankt voor je snelle antwoord, alleen had ik van jou eigenlijk een vurig antwoord verwacht met motieven om mij over te halen het niet te doen! In Nederland kun je er (voor de zakelijke markt) voor kiezen een server te installeren zodat je direct, waar je ook bent, je email, adresboek en agenda kan raadplegen/wijzigen. Je hebt nu sinds kort bij T-mobile ook de mogelijkheid om alleen email te verzenden/ontvangen waar je ook bent. De rest synchroniseer je, net als bij Palms via USB. Je hoeft dan geen dure server aan te schaffen.
__________________
Psion 5, Psion 5MX, Palm V, Palm Vx, Palm M505, Palm Tungsten T, heb ik het geduld te wachten op OS6 of koop ik toch de te dure Sony UX-50?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 maart 2004, 17:02
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Mwah, Blackberry is toch ook Palm?

Maar de argumenten die je aandraagt komen heel overtuigend op mij over. Blackberries hebben weinig multimediaals in zich, maar zijn zeer zakelijk. Als dat is wat je zoekt dan houdt niets je tegen.

Als je ertegen kunt dat JP Balkenende ook een Blackberry heeft tenminste...
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 maart 2004, 17:05
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Heb je een Tungsten W ook overwogen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 maart 2004, 17:07
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
- ik wil pda en gsm ineen en vind de Treo 600 te groot en de antenne te lomp
Mwah. OS 4.1, geen ingebouwde microfoon, alsnog groot en lomp... oh sorry, nu zit ik voor Mario te antwoorden.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 maart 2004, 17:08
palmario's schermafbeelding
palmario palmario is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 01 december 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 64
Maar dat Mirjam Sterk (2e Kamer) er ook een heeft maakt de zaak weer ietsje rooskleuriger!

Je hebt gelijk dat het wel erg verleidelijk is allemaal. Vandaar dat ik juist een overstap overweeg. Maar toch, NS-reisplanner is niet meer te gebruiken, 160x160 kleurenscherm is ook niet al te best en geen touchscreen (al zit er wel een soort jog-dial op waarmee het goed werken schijnt te zijn)
__________________
Psion 5, Psion 5MX, Palm V, Palm Vx, Palm M505, Palm Tungsten T, heb ik het geduld te wachten op OS6 of koop ik toch de te dure Sony UX-50?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 maart 2004, 20:22
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Wat ik heb begrepen uit CDA-kringen die bij de afgelopen verkiezingen allen gebruik hebben gemaakt van de Blackberry is het een prima apparaat in hectische tijden, maar ligt het nu ergens stof te vangen. Tenzij je het echt heel belangrijk vind om continu je email te controleren zou ik de Blackberry niet aanraden. Want laten we eerlijk zijn: dat is het enige voordeel van dat ding.
Overigens, opmerkingen over de agenda heb ik niet gehoord. Waarschijnlijk kun je wel screenshots vinden op de Blackberry-site.
Conclusie: niet doen!
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 maart 2004, 21:43
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
automatische periodieke client pull e-mail

Ik weet niet precies hoe push e-mail op een BlackBerry werkt, maar wat ik wel weet is dat je voor BlackBerry push e-mail een push-email infrastructuur nodig hebt met een server die de e-mail volautomatisch naar je doorstuurt. Als je alleen maar een BlackBerry hebt en geen beschikking hebt over de bijbehorende infrastructuur, dan heb je dus ook geen push e-mail.

Hetzelfde effect als push e-mail heb je op een Palm met de "Auto Delivery" optie van Snappermail of de "Auto Get Mail" optie van Versamail. Hiermee komt de mail ook automatisch naar je toe, alleen ligt het initiatief bij de Palm en niet bij een push-server. Om in stijl te blijven zou je dit "automatische periodieke client pull e-mail" kunnen noemen. In mijn ogen is dit beter omdat je zelf het initiatief houdt, je de instellingen hiervoor eenvoudig op je Palm doet en je er geen specifieke infrastructuur voor nodig hebt.

Lees dit Palmsorce persbericht of dit RIM persbericht als je toch push e-mail wenst, maar dan op een Palm.

Laatst gewijzigd door Arent; 19 maart 2004 om 21:46.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 maart 2004, 09:27
palmario's schermafbeelding
palmario palmario is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 01 december 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 64
De Tungsten W heb ik niet overwogen want inderdaad:

- te groot en lomp, (geen ingebouwde antenne)
- OS 4.1
- bellen met een oordopje of met een raar flapje

Verder heb je nu geen verdere infrastructuur nodig als je alleen je email wil checken, slechts indien je ook constant op afstand je agenda en adressen wilt kunt bewerken, heb je een dure extra server nodig.

De vader van een vriend van me zit voor de CDA in de Eerste Kamer en die was superenthousiast over de Blackberry. De enige reden dat hij weer is teruggestapt op zijn Palm Vx is dat ze de Blackberry na de verkiezingen weer moesten inleveren.
__________________
Psion 5, Psion 5MX, Palm V, Palm Vx, Palm M505, Palm Tungsten T, heb ik het geduld te wachten op OS6 of koop ik toch de te dure Sony UX-50?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 24 juli 2005, 15:27
george's schermafbeelding
george george is offline
Gadgofiel
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 14 juni 2003
Locatie: Randstad
Berichten: 179
Kijk ook eens naar een Nokia Communicator.
De Nokia 9300 is geen grote telefoon en heeft een fantastisch keyboard.
Ik heb er MailX op gezet en dan heb je gewoon pushmail, net als de Blackberry,
maar dan in een apparaat dat wat meer kan.
Zelf heb ik de 9500, maar die is aan de stevige kant.
George
Met citaat reageren
  #12  
Oud 24 juli 2005, 16:37
schooierd's schermafbeelding
schooierd schooierd is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 45
Het enige voordeel van de Blackberry's is pushmail..., en laat dat nu juist ook door een hele kolonie PDA/smartphones ondersteund worden (al dan niet d.m.v. externe applicaties). Het lage PDA-gehalte van de BB's maakt dat deze niet écht mee kunnen komen met de concurrentie. De messenger functionaliteit is prachtig, maar dat is dan ook meteen het enige bestaansrecht. Het gebrek aan multimedia-capaciteiten, touchscreen, office-applicaties en een breed softwareaanbod helpt niet echt mee.

Die jog-dial werkt inderdaad prettig, alleen moet je je dan wel over het gebrek aan een touchscreen heen hebben gezet. Ik heb geruime tijd (zakelijk) gebruik gemaakt van de BB, en was er gematigd enthousiast over. De SMS/e-mail toepassingen zijn prettig in gebruik en het telefoneren gaat prima, maar dat alléén vind ik een wel erg smalle basis voor een dergelijk bouwsel. Als je eenmaal aan (een hele kudde) PDA's gewend bent geraakt, dan is dit een stap terug qua PIM-functionaliteit. Maar het kán een vooruitgang zijn qua communicatiemogelijkheden.

Maar waarom niet beide kwaliteiten willen hebben, communicatie en (goede) PIM-toepassingen?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 08 augustus 2005, 20:29
Burn's schermafbeelding
Burn Burn is offline
Lid
Voornaam: bernd
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 07 november 2003
Locatie: Breda
Berichten: 26
/me reageert maar eens op een oud topic...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schooierd
Het enige voordeel van de Blackberry's is pushmail...,
ja, maar daarvoor heb je een blackberry server nodig. dit is software die op windows server 200x draait en kan babbellen met exchange 200x.

voor groupwise kan je gebruikmaken van gwanywere (messaging architects) of een pakket van Omni (naam vergeten, werkt ook met een aantal telefoons) De laatste 2 producten heb ik niet zien draaien, maar volgens de beide verkopers op het Novell seminar in Leusden, zou hun pakket kunnen pushen. Ook deze producten draaien op windows 200x. Ik weet niet hoe een en ander verzonden wordt, bij blackberry werkt het uiteindelijk via gprs, wat dus niet werkt als je in de auto zit.

Op de serverconsole kan je zien wanneer iemand voor het laatst contact heeft gehad metde server.

Ik weet dit, omdat ik een keer een dergelijke blackberry getroubleshoot heb, door het overnemen van deze server. Uiteindelijk bleek er een gprs/roaming storing in frankrijk te zijn. Toch een leuke gelegenheid om eens lekker rond te klikken op zo'n server.


moraal van het verhaal:
Tenzij je een server over hebt, heb je waarschijnlijk niet zo veel aan een blackberry, mogelijk bied de provider deze dienst ook aan...

Overigens ving ik een keer op dat het bellen van een nummer dat niet in het telefoonboek staat een ramp is op zo'n apparaat.
__________________
He was drinking so much lowalcohol that he was endangered of becoming a low-alcoholic
Met citaat reageren
  #14  
Oud 08 augustus 2005, 20:53
schooierd's schermafbeelding
schooierd schooierd is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 45
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burn
ja, maar daarvoor heb je een blackberry server nodig.
Ja, maar alleen bij de Blackberry Enterprise-versie (gericht op ondernemingen met een eigen IT-infrastructuur). De Blackberry Web Client-versie kent deze vereisten niet. Via de GSM-provider sluit je een Blackberry-databundel aan, en de RIM-servers nemen de push-mail honneurs waar.
Dus ook als kleinzakelijke gebruiker of consument kun je de Blackberry gebruiken.

En waarom zou GPRS niet in de auto werken????? --> zolang je een stabiele (en voldoende) ontvangst hebt, kun je gewoon van GPRS gebruik maken.
Wat in een auto normaal geen enkel probleem is, anders had de overheid handsfree bellen niet verplicht hoeven stellen. Had je toch niet kunnen bellen...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 08 augustus 2005, 20:58
george's schermafbeelding
george george is offline
Gadgofiel
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 14 juni 2003
Locatie: Randstad
Berichten: 179
Ik blijf het zeggen als je pushmail wilt; een Nokia 9500 of 9300 Communicator
met het MailX pushmail programma er op.
Voor 24 euro per jaar heb je pushmail p[ een fantastisch apparaat en het werkt met alle providers.
Wat moet je nou met een Blueberry waar je verder niets mee kunt?
Geo

Laatst gewijzigd door george; 08 augustus 2005 om 23:01.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 09 augustus 2005, 20:58
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Wat is er eigenlijk mis met de Treo 650 icm een push-mail programma als ChatterMail? Dan heb je toch ook wat je wilt of zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 09 augustus 2005, 21:02
george's schermafbeelding
george george is offline
Gadgofiel
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 14 juni 2003
Locatie: Randstad
Berichten: 179
Ik weet je hebt het niet tegen mij maar misschien toch handig om te melden dat Chattermail bij mij niet werkt met XS4ALL, gaven ze zelf ook toe.
Zag het wel zitten.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 09 augustus 2005, 22:51
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Dan neem je toch een tussendienst als Fastmail.Fm of FuseMail? (de laatste gebruik ik). Of je zet natuurlijk je eigen IMAP-server op en laat daar al je XS4ALL e-mail op binnenkomen.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 10 augustus 2005, 10:14
george's schermafbeelding
george george is offline
Gadgofiel
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 14 juni 2003
Locatie: Randstad
Berichten: 179
Ik leer hier iedere dag weer Jean Paul;
had nooit over deze twee mogelijkheden gehoord.
Nu begrijp ik helemaal niet meer wat er dan nog zo leuk is aan zo'n Berry.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 10 augustus 2005, 11:21
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door george
Ik leer hier iedere dag weer Jean Paul;
had nooit over deze twee mogelijkheden gehoord.
Nu begrijp ik helemaal niet meer wat er dan nog zo leuk is aan zo'n Berry.
Wij ook niet Helaas is het nog steeds zo dat onbekend ook onbemind is
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023