Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 09 oktober 2003, 18:59
fatal's schermafbeelding
fatal fatal is offline
Forumbikkel
Voornaam: Albert
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 december 2001
Locatie: Son
Berichten: 205
Question Mag ik mijn nieuwe TT3 nu echt niet meteen gebruiken?

Krijg morgen 10-10 mijn nieuwe TT3 van de postbode.

Eerst 4 uur laden

Maar ik vroeg me af: als je oplaadt, dan staat tie op de cradle, verbruik tie geen stroom van de accu maar van de adapter, dan zou ik 'm toch meteen moeten kunnen gebruiken. Toch?
__________________
Why don't they make the whole aircraft out of that black box stuff....
Met citaat reageren
  #2  
Oud 09 oktober 2003, 19:12
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Ach...de verhalen over of dit nou een gunstige danwel ongunstige invloed op de battery heeft spreken elkaar nogal 'ns tegen. Zelf heb ik toch even mijn geduld kunnen bewaren en de battery conform de voorschriften opgeladen....en nog een tikkie langer.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 09 oktober 2003, 19:43
Rob Rob is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 31 augustus 2003
Berichten: 45
Hier hetzelfde 'probleem'

Ben hier naar een hagelnieuwe Tungsten E aan het kijken... mijn handen jeuken behoorlijk!

Nog anderhalf uur en dan mag ik!!!

Eerste indruk: Het 'zilver' kleurtje had iets minder gemogen en de beschermflap ziet er niet echt duurzaam uit...

Misschien dat ik morgen iets meer kan vertellen in een 'mini-review'
Met citaat reageren
  #4  
Oud 09 oktober 2003, 20:03
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Staat dat nog steeds in de handleiding dan? Bij mij Clie stond er alleen in dat het 4 uur kon duren om hem op te laden. Niet dat ik hem eerst vol moest laden. Alleen dat je hem most laden voordat je hem kon gebruiken (dat de accu dus leeg geleverd wordt).

Er zijn inderdaad twee kampen. Mensen die denken dat Lithium Ion accu's wel een stootje kunnen hebben en mensen die denken dat ze bij het minste geringste stuk gaan. Ieder heeft zijn eigen bewijs.

Ik kom uit het kamp dat ze wel een stootje kunnen hebben. Ik heb nog nooit een apparaat vol geladen en ik heb nog nooit een seconde accucapaciteit verloren zien gaan.

Aan de andere kant was er hier iemand op het forum die beweerde dat hij tig PDA's en GSM telefoons onder zijn hoede had en dat er een enorm verschil in accuduur te herkennen was. Met name tussen de mensen die hun telefoon steeds leeg lieten lopen en diegene die hem steeds in een lader hadden staan (de laatste groep zou 2 keer zo lang met een accu doen)

Met het programma BatteryBench kun je kijken hoe lang je accu mee gaat. Ik heb mijn PDA's regelmatig getest en nog nooit een significante teruggang gezien in de accuduur van mijn PDA tegenover die van anderen. Er zijn ook mensen die beweren dat een test zoals BatteryBench doet (accu helemaal leeg trekken) de accu verwoest. Duidelijk niet dus, want ik heb al mijn apparaten (Palm Vx, Clie T625C en Clie NX70) ieder al een keer of 10 getest (was benieuwd of de accu na verloop van tijd terugliep: nee dus, want de tijd is na een jaar/jaren nog tot op 5 minuten hetzelfde).

Ik las laatst ook van een editor van Brighthand een verhaal dat je de accu speciaal moest prepareren/conditioneren om er de beste looptijd uit te halen. Althans daar verklaarde hij een slechte gemeten looptijd van de accu van zijn geteste model mee. Wat mij betreft totale onzin, maar goed wie ben ik

Er doen zoveel spook- en "broadje aap" verhalen de ronde. De pest is dat niemand de moeite neemt om het eens wetenschappelijk te testen. Zolang je maar een beetje blijft gissen kun je zeggen wat je wil, want je hoeft je bewering noiit te staven. Ik heb het voor mezelf wel getest. Misschien niet helemaal wetenschappelijk, maar als ik over een tijd van een jaar (en wel een paar jaar over die van de Palm Vx) steeds vrijwel exact dezelfde waarde krijg (uit een test die volgens de bijgelovigen mijn accu zeker zou beschadigen) dan valt het dus allemaal reuze mee.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 09 oktober 2003, 20:17
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Ja, wel een aardige discussie. Op zich ben ik er wel voor om en Li-ion
de eerste keer wel volledig op te laden. Het hoeft maar een keer, het
kan goed voor je accu zijn, je leert geduld te oefenen en baat het niet
dan schaadt het ook niet.
Voor het gebruik daarna hoor ik ook verschillende verhalen. Helemaal
leeglopen is niet goed, steeds opladen ook niet.
Nogmaals: het geheugeneffect is bij nicd's aanwezig, bij nimh's ook
nog wel. Bij li-ion en polymer batterijen is het nihil. Op het moment
dat je dat gaat merken ben je je palm allang zat of heb je em ingeruild.
Als je ziet hoeveel Vx-er nog in omloop zijn.
Nee, mijn opa wijsheid over nimh's en nicd's kan ik helaas niet meer
spuien. Voor deze kennis is geen belangstelling meer...

Wat wel slecht is (ook niet wetenschappelijk onderbouwd, maar wel in
de ervaring getest) is het continu laden van een batterij, ook het
zgn druppelladen. Is ie vol, haal em er af. Als je een opgeladen appa-
raat dagen (niet: uren) of weken aan de lader laat hangen verliest je
batterij op den duur capaciteit. Het hangt wel van de "smartheid" van
de lader af, maar mijn ervaring is: langer dan een paar dagen: lader
loskoppelen.

OpA
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #6  
Oud 09 oktober 2003, 20:20
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Ha, nog iemand met een Tungsten E. Gazpacho had me verteld dat hij ACHT uur op moest laden, maar na 5 uur vond ik het wel goed. Na de vier uur van de handleiding zou de batterij wel opgeladen zijn, maar niet *alle* ionen de juiste rangschikking hebben.
Het scherm bleek helaas niet goed, en het omgeruilde model heeft zelfs 15 uur geladen.

Over batterijtijden kan ik mij helaas (nog) niet uitlaten. Ten eerste lette ik daar vrij weinig op met mijn Vx (gewoon 's avonds even in de lader, ging prima), en dat doe ik dan nu ook niet zo.

Als je hem gebruikt gaat de stroom volgens mij zo:
stopcontact -> accu -> palm, dus als jij hem gebruikt gebruik je de accu al, en dat is niet goed.

Rob, over reviews gesproken, zullen wij er samen een schrijven over de Tungsten E? De beschermflap lijkt me trouwens duurzamer dan dat hij eruit ziet. Hij beweegt wel veel, maar het materiaal dat buigt scheurt volgens mij niet snel uit. De tijd zal het leren.

edit: *TIP* als je het niet meer uithoudt, download dan de PalmOS simulator, en ga hiermee spelen. http://www.palmos.com/dev/tools/simulator/
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS

Laatst gewijzigd door Bram; 09 oktober 2003 om 20:25.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 09 oktober 2003, 20:29
snarfman
Guest
 
Berichten: n/a
Het advies is inderdaad: eerste paar keren goed opladen en leeg gebruiken. Ik neem aan dat de TT3 dezelfde cradle heeft als de TT2 en dan kan je makkelijk de voeding er uit laten zodat de batterij niet elke keer wordt opgeladen. Hoewel Lithium Ion geen geheugen effect heeft zoals Nikkel Cadmium heeft het wel een maximum aantal keren dat je 'm kan opladen.

Mijn advies: gebruik 'm met een regelmaat goed leeg zodat je waarschuwingen krijgt dat je 'm moet syncen. Laat 'm dan weer volledig op. Maar als het niet uitkomt kan je 'm opladen zodat je de volgende dag 'm intensief kan gebruiken.

Veel plezier met je TT3
Met citaat reageren
  #8  
Oud 09 oktober 2003, 20:34
fatal's schermafbeelding
fatal fatal is offline
Forumbikkel
Voornaam: Albert
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 december 2001
Locatie: Son
Berichten: 205
in de handleiding (heb ik alvast g-download voor de voorpret)staat dat je 2 uut moet laden vóór gebruik.

Da's al weer winst!

Waar komt die 4 uur dan vandaan?
__________________
Why don't they make the whole aircraft out of that black box stuff....
Met citaat reageren
  #9  
Oud 09 oktober 2003, 20:42
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Nu alvast veel plezier gewenst met je T3. Maar ook even een waarschuwing v.w.b. het gebruik van SD-kaartjes. Hopelijk heb je al het nodige gelezen over de problemen hiermee. Op allerlei fora/forums? zijn verhalen te lezen van mensen met vernielde kaartjes. Rustig gebruik met af en toe wat lezen of schrijven lijkt redelijk goed te gaan. Langdurige schrijfacties schijnen veel hitte te veroorzaken met als gevolg bad sectors en uiteindelijk een onbruikbare SD-kaart.

Palm weet van het probleem, maar een oplossing is er nog niet.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #10  
Oud 09 oktober 2003, 20:45
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die 4 uur wordt genoemd om de accu helemaal vol te laden. Dat heeft er dus niets mee van doen of je dat moet doen, dat geeft gewoon aan hoe lang je er naar schatting over zult doen om je accu vol te krijgen. 2 uur laden voordat je de Palm gaat gebruiken is inderdaad heel logisch, anders is ie zo weer leeg.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 09 oktober 2003, 21:50
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Citaat:
Op 09-10-2003, om 20:29 heeft snarfman dit gezegd in bericht #7
Het advies is inderdaad: eerste paar keren goed opladen en leeg gebruiken. Ik neem aan dat de TT3 dezelfde cradle heeft als de TT2 en dan kan je makkelijk de voeding er uit laten zodat de batterij niet elke keer wordt opgeladen.
Gaat helaas niet helemaal op. De T3 laad nml. ook op in de cradle via de USB poort als de voeding niet aangesloten is (en de Palm uit staat).

Weet iemand overigens wat voor effect dit op de batterij heeft ? Het opladen gebeurt dan nml op een hele trage snelheid. Ook heb ik het idee dat de batterij-indicator dan sneller terugloopt vanaf 100%. Ik merkte dat al met mijn TT en USB sync-kabel. Ik kan mij voorstellen dat dit meer invloed op de batterij heeft dan de hele discussie over het wel of niet vol laden in het begin.
__________________
Sander
Met citaat reageren
  #12  
Oud 09 oktober 2003, 22:43
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Citaat:
Op 09-10-2003, om 15:50 heeft Sander dit gezegd in bericht #11

Weet iemand overigens wat voor effect dit op de batterij heeft ? Het
opladen gebeurt dan nml op een hele trage snelheid. Ook heb ik het
idee dat de batterij-indicator dan sneller terugloopt vanaf 100%..
Ja ik ben daar ook wel benieuwd naar. Algemeen wordt gesteld dat de
laadstroom nogal belangrijk is voor het resultaat maar als ik mijn
siemens in de auto oplaad dan loopt ie sneller leeg dan een aan het
stopcontact volgeladen accu. Het is 220 ipv 12 volt maar het uitgangs
vermogen is toch hetzelfde. Of zou het komen dat een USB poort (auto
lader) een niet echt constante spanning afgeeft (meer fluctuaties)?
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 oktober 2003, 00:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Meet het nou gewoon echt een keer dan weet je tenminste waar je het over hebt.

Als je ernaar gaat gissen dan komt er altijd onzin uit je onderzoek. Met GPS heb je iets vergelijkbaars. Het verkrijgen van een eerste fix is van veel factoren afhankelijk. Als iemand dan een keer een sneller fix krijgt en denkt dat dat door een bepaalde oorzaak komt dan blijft dat hangen. Totdat je het een paar keer herhaalt en dan zie je dat het gewoon een fluctuatie is.

Met accu's heb je dat net zo. Dan denk ik ook wel eens dat mijn GSM niet goed opgeladen is en dan zie ik later mijn afschrift en dan blijk ik achteraf een uur gebeld te hebben tijdens een autoritje.

Ik geloof er niets van dat:
- de accu de eerste keer helemaal volladen
- de manier van opladen
- een paar keer vol laden en leeg trekken
- of juist de accu steeds volgeladen houden
helpt met het verbeteren van de accu. Het is niet voor niets dat je constant twee totaal tegenovergestelde meningen hebt (en beide meningen worden door de aanhangers onderbouwt door scheikundige processen aan te halen).

Serieus. Probeer een keer BatteryBench2 en kijk of het iets uitmaakt. Ik heb zelf nooit ook maar het geringste verschil kunnen ontdekken.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 10 oktober 2003, 00:54
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Gazpacho had me verteld dat hij ACHT uur op moest laden, maar na 5 uur vond ik het wel goed.
Nounou, niet mijn woorden uit de context rukken he. Wat ik bedoelde was dat langer geen kwaad kon. Ervan uitgaande dat je weet dat de batterij leeg is (of waren ze halfvol bij het verlaten van de fabriek?) en je weet de laadstroom van je adapter, hoef je niet eens imperisch meer te bepalen wat je laadtijd moet zijn.

Dat je USB minder snel oplaadt dan een dedicated adapter heeft er alles mee te maken dat de stroomtoevoer in Ampères veel lager is via de USB. Een ampere is coloumb per seconde, dus hoeveel lading er per seconde ergens doorheen/naartoe stroomt. Dat de batterij na het opladen via USB sneller lijkt te ontladen heeft denk ik te maken dat de voltage die op de batterij gezet wordt tijdens het laden het niet haalt bij het voltage van een dedicated adapter, echter beide voltages overstijgen wel het top voltage van de batterij (4.23 V op mijn Clie).

Grappig. Ik was ooit genoodzaakt een battery drain te doen op mijn Clié, en ik heb het gevoel alsof mijn batterij daarna niet meer de oude is. Daarnaast heb ik de Li-ion batterij van mijn GSM moeten weggooien na een jaar: ik denk omdat ik hem echt continu aan het ontladen was omdat ik te lui was om hem in de stekker te gooien. Dus wat dat betreft zijn mijn ervaringen anders dan die van patrickl.

edit: ook mijn laptop batterij heb ik naar de gort geholpen na anderhalf jaar 3 uur heen en 3 uur terug naar mijn ouders te moeten reizen in de trein, en daarmee de batterij steeds volkomen te gebruiken tot aan het gaatje.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 10 oktober 2003 om 01:07.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 10 oktober 2003, 01:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
ik heb het gevoel alsof mijn batterij daarna niet meer de oude is
dat bedoel ik dus precies. Als je het een keer meet dan vraag ik me af of het echt zo is. Met die accu's is het overigens wel zo dat ze slechter schijnen te worden als je ze laat vallen. Dat heb ik niet onderzocht , maar GSM's willen nog wel eens vallen Voor hetzelfde geld verlies je daar je capaciteit van. Ik heb overigens al sinds de introductie een Siemens SL45i met LiIon accu en die doet het ook nog prima.

Maar goed ik gaf inderdaad ook al aan dat andere mensen weer heel andere ervaringen geven. Zo lang het "gevoels" kwesties zijn hecht ik er alleen niet teveel waarde aan Bovendien ben ik met Dirk eens dat de levensduur van de accu sowieso groter is dan de periode dat ik hem gebruik. Zelfs als de accu ooit slechter zou worden dan ben ik al lang aan een nieuwe PDA toe. Ik bedoel ik heb ook wel eens schrikbare aantallen gezien dat je een LiIon accu 1000 (of was het 3000?) laadcycli aan kan. Als je ziet dat ik dat ding op een dag wel 4 a 5 keer uit zijn cradle haal dan ben ik daar best snel doorheen. Maar goed ook de term laad cyclus wordt weer op verschillende maniere uitgelegd.

Je wordt er welhaast knettergek van, dus daarom trek ik me er niets van aan en tot dusverre zonder gevolgen

Laatst gewijzigd door patrickl; 10 oktober 2003 om 01:13.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 10 oktober 2003, 01:10
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Ik bedoel ik heb ook wel eens schrikbare aantallen gezien dat je een LiIon accu 1000 (of was het 3000?) laadcycli aan kan. Als je ziet dat ik dat ding op een dag wel 4 a 5 keer uit zijn cradle haal dan ben ik daar best snel doorheen. Maar goed ook de term laad cyclus wordt weer op verschillende maniere uitgelegd.
Ja, inderdaad, ik had begrepen dat als je batterij op 80% zit, je hem dan weer oplaadt, dat het dan 1/5 laadcyclus is.

Maar je hebt helemaal gelijk dat eigenlijk eens wetenschappelijk bewezen moet worden (geen consumentenbond gedoe, gewoon een AIO 4 jaar op de zaak zetten ) wat nou de goeie methodes zijn om met een Li-ion batterij om te gaan, wat nou fictie is en wat de werkelijkheid.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #17  
Oud 10 oktober 2003, 09:00
fatal's schermafbeelding
fatal fatal is offline
Forumbikkel
Voornaam: Albert
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 december 2001
Locatie: Son
Berichten: 205
Hallo,

hier weer de thread-starter.

Ongelofelijk wat een discussie er ontstaat over een simpele vraag.

Maar vooral blijven doen hoor, want daar steek ik ook weer wat van op.

Maar toch even terug naar mijn oorspronkelijke vraag (wellicht nog wat duidelijker beschreven):

Als ik die 2-4 uur initieel zit te laden, kan ik dan het scherm aanzetten en alvast wat zaken bekijken. Er zou toch voldoende stroom binnen moeten komen om het eerste laadproces niet te verstoren?
__________________
Why don't they make the whole aircraft out of that black box stuff....
Met citaat reageren
  #18  
Oud 10 oktober 2003, 09:45
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 10-10-2003, om 09:00 heeft fatal dit gezegd in bericht #17
Hallo,

hier weer de thread-starter.

Ongelofelijk wat een discussie er ontstaat over een simpele vraag.

Maar vooral blijven doen hoor, want daar steek ik ook weer wat van op.

Maar toch even terug naar mijn oorspronkelijke vraag (wellicht nog wat duidelijker beschreven):

Als ik die 2-4 uur initieel zit te laden, kan ik dan het scherm aanzetten en alvast wat zaken bekijken. Er zou toch voldoende stroom binnen moeten komen om het eerste laadproces niet te verstoren?
Volgens mij loopt de stroom via de accu naar de rest van de Palm, en aanzetten heeft dus grote gevolgen voor de accu. Patrickl is het hier vast niet mee eens.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #19  
Oud 10 oktober 2003, 10:42
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 10-10-2003, om 09:45 heeft Bram dit gezegd in bericht #18

Volgens mij loopt de stroom via de accu naar de rest van de Palm, en aanzetten heeft dus grote gevolgen voor de accu. Patrickl is het hier vast niet mee eens.
Ik vermoed dus van niet, want mijn laptop doet het ook als ik mijn accu eruit sloop, wellicht dat iemand dit ook even wil proberen met zijn GSM? Of dit zou iets specifieks zijn voor apparaten met een verwisselbare batterij, dat weet ik niet.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #20  
Oud 10 oktober 2003, 10:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Volgens mij loopt de stroom via de accu naar de rest van de Palm, en aanzetten heeft dus grote gevolgen voor de accu. Patrickl is het hier vast niet mee eens.
Ha, ha, nee wat mij betreft kun je hem na 2 uur opladen ook wel gebruiken inderdaad. Serieus, waar heb je ooit in een handleiding zien staan dat je hem eerst helemaal vol MOET laden? Dat stond er alleen vroeger in met die NiCd accu's. Ik heb mijn handleidingen nog even nagezocht en het staat er inderdaad nergens in. Alleen iets dat het bijvoorbeeld 4 uur gaat duren voordat hij volgeladen is.

Ik ken de elektronica van de Palm niet, maar het lijkt me wel sterk dat ze de stroom alleen uit de accu trekken. Op een Clie weet ik zeker dat ze dat niet doen. Die heeft op de connector een aparte pin voor opladen van de accu en eentje voor het voeden van de Clie.

Is opladen ook niet meer een principe van "communicerende vaten"? Ik bedoel als je de accu aan het laden bent dan stop je er een hogere spanning in. Als je er dan dus meteen stroom uit trekt dan pak je die eerder af van het hogere punt war de laadstroom binnekomt dan dat je het uit de accu trekt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023