Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 24 september 2003, 02:23
mtrimpe mtrimpe is offline
Senior lid
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 17 december 2001
Locatie: Eindhoven
Berichten: 53
Stuur een bericht via ICQ naar mtrimpe Stuur een bericht via Instant Messenger naar mtrimpe
Question GlobalSat BU 305 / Goedkope GPS oplossing

Ik zag zojuist ergens een advertentie voor de GlobalSat BU-305 (voor relatief weinig geld).
Nu stond in die advertentie dat er ook een accu inzat voor gebruik los van een 12V stroomtoevoer.
In alle reviews e.d. die ik tot nu toe op internet heb kunnen vinden lijkt het er echter op dat je dit apparaat alleen maar direct op 12/26V aan kan sluiten.

Ik vroeg me af of iemand wist wat nu klopt en of dit apparaat dus ook echt mobiel is i.c.m. een Palm (m505).

Mocht het inderdaad te mooi zijn om waar te wezen, dan vroeg ik me af wat de goedkoopste GPS oplossing is (inclusief 2de hands markt )

Laatst gewijzigd door mtrimpe; 24 september 2003 om 02:28.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 september 2003, 08:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je hebt van die mobiele accu's waar een sigarettenaansteker aansluiting op zit. Misschien dat ze er zoiets bijleveren? Dat werkt overigens met elke GPS muis.

Op zich is er trouwens geen enkele reden waarom je niet vrij eenvoudig een accu(tje) zou kunnen aansluiten op zo'n GPS muis. Desnoods via een PS2-PS2 tussenstukje. Maar dan moet je wel een beetje knutselen en echt handig wordt het waarschijnlijk ook nooit. Je krijgt namelijk al snel 3 losse modules verbonden met een berg kabels.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 september 2003, 12:46
mtrimpe mtrimpe is offline
Senior lid
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 17 december 2001
Locatie: Eindhoven
Berichten: 53
Stuur een bericht via ICQ naar mtrimpe Stuur een bericht via Instant Messenger naar mtrimpe
Mooi hoeft het ook niet te zijn. De installatie is bedoeld voor op een ligfiets en de muis en accu gaan onder de stoel.

In dat geval vraag ik me af of die muizen intern dan ook op 12V werken of op 5V. Het verschil in prijs tussen vier penlites en een accu van 30 Euro is nogal groot .

In ieder geval al bedankt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 september 2003, 12:54
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Zo'n muis werkt normaal gesproken op 5V , maar het zou best kunnen dat het 3,3V is. Dat zul je moeten nameten (of desnoods opzoeken in de specs).

Maar inderdaad als je er zo'n tussenstukje van 2 PS2 connectors tussen zet kun je veel goedkoper zorgen voor stroomvoorziening via een batterij.

Het zou ook nog een verspilling van stroom kunnen zijn. Sommige 12V naar 5V converters gooien gewoon het restant weg. Dus het verschil tussen de voeding en de 5V wordt omgezet in warmte en gaat verloren. Een beetje behoorlijke converter doet dat overigens niet. Die herken je meestal aan een fluitend geluid als ze aan staan.

Ik zou die muis trouwens niet onder de stoel doen, of heb je nog een externe antenne? Je lichaam blokkeert de GPS ontvangst teveel. Ga er maar eens op zitten. Ik ben benieuwd of je dan uberhaupt nog iets ontvangt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 september 2003, 13:05
mtrimpe mtrimpe is offline
Senior lid
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 17 december 2001
Locatie: Eindhoven
Berichten: 53
Stuur een bericht via ICQ naar mtrimpe Stuur een bericht via Instant Messenger naar mtrimpe
Over de ontvangst van de muis had ik nog niet zo nagedacht. Zou het wel werken met een (niet actieve) antenne? Anders moet ik hem namelijk waterdicht maken en daar ben ik als student dus te lui voor.

Ik had trouwens ook net bedacht dat als de dynamo tot 5V komt dan kan ik daar ook gelijk een oplader van maken. Wel wat extra klussen, maar dat is helemaal mooi.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 september 2003, 13:45
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 25-09-2003, om 14:05 heeft mtrimpe dit gezegd in bericht #5
Over de ontvangst van de muis had ik nog niet zo nagedacht. Zou het wel werken met een (niet actieve) antenne? Anders moet ik hem namelijk waterdicht maken en daar ben ik als student dus te lui voor.
Ik betwijfel of zo'n GPS waterdicht is, maar dat zou in de specs moeten staan. Zo'n externe antenne is normaal gesproken wel waterdicht (want die zou je op je autodak moeten kunnen monteren)

Citaat:
Ik had trouwens ook net bedacht dat als de dynamo tot 5V komt dan kan ik daar ook gelijk een oplader van maken. Wel wat extra klussen, maar dat is helemaal mooi.
Ja voltage circuits zijn nooit mijn sterkste punt geweest. Ik neem aan dat de stroom van een dynamo ook redelijk vuil is. Je moet met een GPS wel zorgen dat je er stroom in stopt met niet al te veel ruis. Anders stoort ook dat weer de ontvangst (of de GPS moet zelf een soort filter ingbeouwd hebben)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 september 2003, 13:51
mtrimpe mtrimpe is offline
Senior lid
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 17 december 2001
Locatie: Eindhoven
Berichten: 53
Stuur een bericht via ICQ naar mtrimpe Stuur een bericht via Instant Messenger naar mtrimpe
De GPS is niet waterdicht, dat is het hem nu juist. Dan zou iker een extra waterdichte hoes om moeten bouwen en dat is best veel werk. De echte vraag was dus of het wel zou werken met een niet-actieve antenne. Ik weet namelijk niet of zo'n antenne een klein beetje extra ontvangst heeft of dat het de ontvangst van de hele unit kan vervangen.

En dat opladen is inderdaad nog wel wat extra werk maar met een paar simpele componenten is dat wel te doen. Als me dit foefje lukt dan post ik hier wel hoe ik het gedaan heb.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 september 2003, 14:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die niet-actieve antenne heb je dan extern aangesloten en die kun je dan wel in het zicht plaatsen? Dan zou het wel werken ja.

Een niet-actieve antenne onder je stoel werkt nog steeds niet. Althans ik kan me nauwelijks voorstellen dat je nog genoeg signaal hebt. Als ik mijn hand over de antenne heen houdt dan valt de ontvangst al bijna helemaal weg. Laat staan als je er met je togus op gaat zitten

Een actieve antenne schijnt overigens beter te zijn, maar ik heb nooit veel verschil kunnen ontdekken.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 september 2003, 14:19
mtrimpe mtrimpe is offline
Senior lid
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 17 december 2001
Locatie: Eindhoven
Berichten: 53
Stuur een bericht via ICQ naar mtrimpe Stuur een bericht via Instant Messenger naar mtrimpe
Heel mooi,

Dan weet ik dus in ieder geval dat ik op dieet gaan geen nut heeft .

Bedankt voor de info en dan horen jullie het nog wel als de het allemaal rond is.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 september 2003, 14:25
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik ben benieuwd
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023