Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 maart 2002, 03:47
angelseye2000
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up Sony's Memory Stick receives SIG Bluetooth Qualification

Bluetooth Memory Stick Gets SIG Approval
March 09, 2002

Long-time readers will remember that Sony talked about a Bluetooth card that used the Memory Stick slot almost a year ago. Despite plans to release the Infostick in June of last year, it has yet to see the light of day. That may soon change as the company recently received notice from the Bluetooth SIG that a product called the PEGA-MSB1 is Bluetooth 1.1 qualified.

Bluetooth qualification is a necessary precondition of the intellectual property license for Bluetooth wireless technology. Qualification is also necessary to apply a Bluetooth trademark to a product. Sony received it for this adapter on February 28.
Though almost no details were given, a great deal can be learned from just the product name. Only the peripherals for the Clié line begin with "PEGA". In addition, only Clié peripherals that use the Memory Stick slot begin with "PEGA-MS". For example, PEGA-MSC1 almost certainly stands for Memory Stick Camera One. Following that logic, PEGA-MSB1 means this will be Memory Stick Bluetooth adapter One.

Of course, there is no hint of when Sony will officially announce this adapter, though it has a press conference scheduled for Monday to talk about a new handheld and CeBIT, the world's largest trade show, begins Tuesday. Either one would be an excellent opportunity.

There is also no suggestion of a price. The Palm Bluetooth SD card has recently gone into limited sale for $130 and is expected to be widely available by the end of this month. The PEGA-MSB1 will probably be competitively priced.

http://www.palminfocenter.com/view_Story.asp?ID=3117

PEGA-MSB1 HCCBTHA11 Sony Corporation Accessory PROD 2002-02-28:

Qualified Product Notice:

1.Reference to Bluetooth Specification
2.Pre-Qualified Components
-B00497 *Infostick (Sony Corporation) 2002-01-30
-B00352 *Bluetooth Stack (Palm, Inc) 2001-09-04
3.Revision History

First open
http://qualweb.opengroup.org/Templat...&ProductID=624

Then open 12600320-QPLN-rev_0.0.pdf 'Qualified Product Notice'

*Infostick Sony Corporation Components Comp-HW-Integrated 2002-01-30 :
Small Bluetooth module containing RF, Baseband and Link Manager
http://qualweb.opengroup.org/Templat...&ProductID=603

*Bluetooth stack for Palm OS Palm, Inc; Bluetooth stack add-on for Palm OS 4.0
http://qualweb.opengroup.org/Templat...&ProductID=455

Sony Bluetooth stick soon here?
http://www.palminfocenter.com/view_S...ODE=FLAT#40229

Sony to Announce New Handheld in Japan Next Week
http://www.palminfocenter.com/view_Story.asp?ID=3069
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 november 2002, 14:45
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Bluetooth MS nu leverbaar

In een persbericht kondigt Sony Nederland aan dat de PEGA-MSB1 Bluetooth adapter in Memory Stick behuizing nu leverbaar is voor € 245. Tegelijkertijd wordt een game controller, een mini-toetsenbordje en een MS cameramodule geïntroduceerd. Voor meer info zie www.clieplaza.com
__________________
hans
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 november 2002, 14:59
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
245 euro?? dat kan ik nou niet echt competatief noemen tegen $130,- voor een SDcard Bluetooth...

Jammer van die enorm hoge prijs, dit is wel iets wat mij aanspreekt, zeker gezien het feit dat ik begin volgend jaar een BT telefoon wil gaan kopen. Maar 245 euro, mooi niet dus.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 november 2002, 17:30
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat is inderdaad wel een fors bedrag. Overigens zag ik €229 staan op SonyStyle, maar misschien komen daar nog verzendkosten bij ofzo?

Werd die SD BT kaart trouwens ook niet ooit voor $200 geintroduceerd?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 november 2002, 18:22
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
logisch

Sony bepaalt wie er wat doet met Memory Stick, dus bepalen ze ook de prijs. Da's het nadeel als maar één fabrikant de rechten van een systeem bezit.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 november 2002, 19:17
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Sony bepaalt de prijs? Je doet net alsof ze een monopoly hebben. Ze zullen toch moeten concurreren met andere merken. Als het niet in memory stick formaat is dan wel op de PDA markt.

Memory Stick heeft al iets van 250 licensees. Dus het fabeltje dat alleen Sony memory stick rechten heeft is wel een beetje achterhaald, of beter gezegd, gewoon pertinent onwaar. Misschien meot je je eerst verdiepen in iets voordat je je er een mening over vormt (zeker voordat je die wereldkundig maakt)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 november 2002, 20:32
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
informatie

Het is in de CE industrie gebruikelijk dat iedereen een licensie neemt op elkaars technologie om op die manier op de hoogte te blijven. Maar dat is praktisch gezien niet meer dan een vergunning om mee te mogen praten (lees luisteren). Dat is het GROTE verschil tussen rechten die bij één fabrikant liggen en rechten die zijn ondergebracht in een gemeenschappelijke groep. MS is een voorbeeld van de eerste, DVD is een voorbeeld van de laatste. Sony heeft al eerder laten zien hoe ze daarmee omgaan, bijvoorbeeld bij: DASH, Betacam, DAT, MD en Digital8. Het laatste geval is het meest duidelijk: ze deden (en doen) mee met DV maar brengen zelf ook Digital8 op de markt. Van die laatste krijgen ze alle rechten zelf. Bovendien kunnen ze de Digital8 markt volledig sturen, zolang het maar aantrekkelijk blijft voor de consument. Zodra de consument heeft toegehapt, valt er nog veel meer aan te verdienen omdat die dan voor accessoires weer bij Sony terecht komt. De eerste click-on videolampen voor Digital8 waren volgens een eigen standaard en niet verkrijgbaar van andere merken. Waarom is de WiFi-card port voor de NX - die immers gewoon standaard had kunnen zijn - voor een specifiek Sony model? (en misschien is dat niet eens het geval, maar dan wekken ze toch graag de indruk)

Buiten de dure accessoires van Sony (overigens zijn Palm's eigen accessoires ook niet goedkoop) kan ik in de op de home page van de Palmclub genoemde shops geen indrukwekkende accessoires vinden. Kabels, tasjes, pennen, etc. Maar geen Wifi adapter van Xircom, geen GPS van NavMan, Magelan of Holux (anders dan een losse muisGPS met verloopkabel), geen BT-adapter, geen camera.... Sony moedigt dat niet aan omdat ze liever eigen producten verkoopt zolang de markt dat pikt.

Overigens is dat Sony's goed recht. De belangen van accessoireverkoop en de rechten zijn vaak groter dan die van de verkoop van apparatuur zelf. Geïllustreerd: Philips ving 7 miljard per jaar aan rechten van de cd! Zonder alleen deze rechten was Philips een heel ander bedrijf geweest. Op dezelfde manier werken de inktjet-fabrikanten.

Nogmaals, ik heb niets tegen Sony - en ook niet tegen de Clié's - maar ik ga - waar zinnig en mogelijk - liever voor een fabrikant die veel 3rd party suppiers heeft omdat ze die ondersteunen. Overigens denk ik dat het voor Palm van immens belang is dat Sony PALM OS gebruikt. Sony is veel beter dan Palm in staat handhelds voor de consumentenmarkt te maken. En een brede acceptatie van Palm OS in de consumentenmarkt is net zo belangrijk voor Palm als de consumentenmarkt is voor Microsoft. Niet alleen door een veel groter aantal - kleine - bedragen die ze vangen, maar ook omdat softwareontwikkelaars dan blijven ontwikkelen voor het betreffende OS. Bovendien is een marktbekendheid op de consumentenmarkt vaak een reden om van dat merk professionele producten te kopen. Bose heeft in de professionele luidsprekermarkt erg veel profijt gehad van haar naamsbekendheid in de consumentenmarkt. Cisco levert fantastische producten maar zal minder makkelijk in de consumentenmarkt scoren omdat het geen household name is.

Overigens verdiep ik me vakmatig al ruim 30 jaar in de elektronica-industrie. Daarbij ga ik wel uit van de situatie in Europa. Je kunt best wat via internet bestellen, maar als je bijvoorbeeld de eerste versie van de Holux 251 had gekocht in Amerika, dan was je mooi in de aap gelogeerd. In het beste geval had je een paar keer fikse verzend en inklaringskosten gehad... (een aangetekend pakkettje van 0,5 tot 1 kg naar USA kost € 20 zonder verzekering (expresse kost €5,25 extra). En naar de USA wil je niets per standaard post verzenden, want dat komt echt niet aan.

Verder loop je bij bestelling altijd het risico dat de TPG (of erger, een koeriersbedrijf) op het onzalige idee komt dat er wel eens iets in het pakketje zou kunnen zitten waarover BTW, invoerrechten en dus inklaringskosten moeten worden afgedragen. Dan wordt de aanschafprijs van buiten de EEG ineens 25 tot 30% hoger. Er is op overheidsniveau grote zorgen over de false concurrentie via internet (de handelaar in de EEG moet immers wel BTW en invoerrechten betalen) en men is de mazen steeds verder aan het dichten om de interne markt te beschermen. Ik heb begrepen dat € 50 op dit moment als grens wordt gebruikt voor BTW-verrekening.

Ik heb me best een beetje verdiept in de markt; maar ik had inderdaad niet de moeite genomen dat te vertellen.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 november 2002, 21:09
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het is inderdaad zo dat Sony in Europa niet bepaald een groot marktaandeel heeft. Daarom zul je dus je spullen in het buitenland moeten kopen. De prijzen voor Sony accessoires zijn daarbij normaal gesproken nauwelijks duurder dan die voor Palm. De meeste Palm accessoires moet je trouwens ook uit het buitenland halen. (Als je tenminste third party spullen bestelt)

Het gaat er om of je iets kunt krijgen. Dat je dan geen keus uit 20 modellen hebt maar uit 10 doet er voor mij niet zo toe. Ik zie echt het probleem niet.

De enige accessoire die de meeste mensen kopen is een Case. Nog een paar kopen een keyboard en nog minder een GPS en dan verder dan dat kom je waarschijnlijk al in dergelijke kleine percentages uit dat het nauwelijks te meten is. Mensen kopen een PDA niet om er bergen accessoires bij te kopen. Een Case, Keyboard en GPS kun je prima kopen bij een Clie. Dat kan dan toch geen argument zijn om hem wel of niet te kopen?

Mijn punt is eigenlijk dat er voor Palm nauwelijks meer third party leveranciers zijn als voor de Clie's. Echt je kijkt alleen maar naar de situatie voor de GPS of je kijkt wat er in de winkel om de hoek ligt ofzo. Om de een of andere reden zijn die er inderdaad niet voor de Clie. Maar alle andere spullen zijn er wel. En ook eigenlijk in dezelfde aantallen.

Het feit dat Sony de enige is die die spullen maakt geeft gewoon aan dat geen hond geinteresseerd is in die dingen. Als er een markt is dan komen er ook wel leveranciers. Voor de SD kaarten is er ook vrijwel geen aanbod. Eigenlijk hetzelfde als voor de MS, maar dan zonder de GPS. Je doet net of er zwermen SDIO kaart leveranciers zijn. Ik ken alleen een BT kaartje van Toshiba en een foto cameratje.

Feit blijft ook dat je je maar krampachtig vast blijft houden aan dat memory stick verhaal. Voor mij (en menig gebruiker) is het absoluut oninteressant welke geheugen kaart er in de PDA zit. Hij gaat er 1 keer in en komt er nooit meer uit. Het marktaandeel van Memory Stick is zelfs ook nog redelijk vergelijkbaar met dat van SD.

Overigens heb je voor GPS met de Clie 3 opties en voor Palm met GPS ook 3 opties. het enige waar ze mekaar ontlopen is dat je voor de clie geen clip-on hebt en voor de Palm geen SDIO optie. Om heel eerlijk te zijn zou ik nooit meer een clip-on kopen. Ooit gedaan voor de Palm Vx en eigenlijk alleen maar spijt van gehad. Je haakt jezelf onodig vast aan een bepaald merk en dan heb je dus echt geen keus meer. Dan moet je de volgende Palm wel goed gaan vinden, want je hebt geen keus meer.

Als Palm eindelijk met een goed apparaat op de proppen zou komen dan zou ik zo weer Palm kopen. Ik ben namelijk niet gehangen aan een paar accesoires die ik koste wat kost mee moet nemen naar een volgend model. Ik hoef dus ook mijn aankoop niet te verdedigen met een verhaal dat er geen accessoires voor een ander product beschikbaar zouden zijn. Ik kan gelukkig vrij kiezen en ik hoop dat Sony binnen een jaar wel met een behoorlijke ARM opvolger voor de T serie op de proppen komt.

Ik ben ook absoluut niet geinteresseerd in europa. Daar gebeurt namelijk geen hol op PDA gebied. Alles is hier duurder en later op de markt.

Het gaat mij er trouwens niet zozeer om wat je vertelt. Het gaat er meer om dat wat je vertelt vaak gewoon onwaar is.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 november 2002, 23:32
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Citaat:
Het is inderdaad zo dat Sony in Europa niet bepaald een groot marktaandeel heeft. Daarom zul je dus je spullen in het buitenland moeten kopen. De prijzen voor Sony accessoires zijn daarbij normaal gesproken nauwelijks duurder dan die voor Palm. De meeste Palm accessoires moet je trouwens ook uit het buitenland halen. (Als je tenminste third party spullen bestelt)
Sony heeft in Europa een enorm marktaandeel. In Nederland zelfs meer dan 25%. De prijs van de Sony BT card toont jouw ongelijk ten aanzien van de prijs ten opzichte van Palm. Overigens heb ik zelf al gemeld dat Palm ook niet altijd goedkoop is.

Citaat:
De enige accessoire die de meeste mensen kopen is een Case. Nog een paar kopen een keyboard en nog minder een GPS en dan verder dan dat kom je waarschijnlijk al in dergelijke kleine percentages uit dat het nauwelijks te meten is. Mensen kopen een PDA niet om er bergen accessoires bij te kopen. Een Case, Keyboard en GPS kun je prima kopen bij een Clie. Dat kan dan toch geen argument zijn om hem wel of niet te kopen?
bronnen?

Citaat:
Mijn punt is eigenlijk dat er voor Palm nauwelijks meer third party leveranciers zijn als voor de Clie's. Echt je kijkt alleen maar naar de situatie voor de GPS of je kijkt wat er in de winkel om de hoek ligt ofzo. Om de een of andere reden zijn die er inderdaad niet voor de Clie. Maar alle andere spullen zijn er wel. En ook eigenlijk in dezelfde aantallen.
O ja?

Citaat:
Het feit dat Sony de enige is die die spullen maakt geeft gewoon aan dat geen hond geinteresseerd is in die dingen. Als er een markt is dan komen er ook wel leveranciers. Voor de SD kaarten is er ook vrijwel geen aanbod. Eigenlijk hetzelfde als voor de MS, maar dan zonder de GPS. Je doet net of er zwermen SDIO kaart leveranciers zijn. Ik ken alleen een BT kaartje van Toshiba en een foto cameratje.
SD kaarten worden gebruikt voor geheugen, de Universal connector voor accessoires. Op die manier kun je beiden gebruiken. Ik dacht overigens dat jij ook geinteresserd was in Wifi. Wil je dat dan inleveren voor geheugen?

Citaat:
Feit blijft ook dat je je maar krampachtig vast blijft houden aan dat memory stick verhaal. Voor mij (en menig gebruiker) is het absoluut oninteressant welke geheugen kaart er in de PDA zit. Hij gaat er 1 keer in en komt er nooit meer uit. Het marktaandeel van Memory Stick is zelfs ook nog redelijk vergelijkbaar met dat van SD.
Niet als je een Sony hebt en je wilt meer: de meeste uitbreidingen gaan via diezelfde MS slot

Citaat:
Overigens heb je voor GPS met de Clie 3 opties en voor Palm met GPS ook 3 opties. het enige waar ze mekaar ontlopen is dat je voor de clie geen clip-on hebt en voor de Palm geen SDIO optie. Om heel eerlijk te zijn zou ik nooit meer een clip-on kopen. Ooit gedaan voor de Palm Vx en eigenlijk alleen maar spijt van gehad. Je haakt jezelf onodig vast aan een bepaald merk en dan heb je dus echt geen keus meer. Dan moet je de volgende Palm wel goed gaan vinden, want je hebt geen keus meer.
Als je het hebt over mogelijk GPS'sen op de Palm, dan heb je het over een erg groot aantal, maar dat geldt voor de Clie. Elke GPS met seriele aansluiting is bruikbaar. Maar als je een compacte unit wilt hebben, dan heb je alleen de MS versie voor de Clie en drie click-on's voor de TT. De beperking is dat je dan altijd aan Palm of Sony vastzit maar het geheel wordt wel handzamer. Da's een keuze

Citaat:
Als Palm eindelijk met een goed apparaat op de proppen zou komen dan zou ik zo weer Palm kopen. Ik ben namelijk niet gehangen aan een paar accesoires die ik koste wat kost mee moet nemen naar een volgend model. Ik hoef dus ook mijn aankoop niet te verdedigen met een verhaal dat er geen accessoires voor een ander product beschikbaar zouden zijn. Ik kan gelukkig vrij kiezen en ik hoop dat Sony binnen een jaar wel met een behoorlijke ARM opvolger voor de T serie op de
Sorry, de TT mag niet zijn wat jij zoekt, het is absoluut een prachtig product (en daar sta ik lang niet alleen in). Ik ben ook niet getrouwd met Palm vanwege mijn GPS. Ik bezit vier GPS'sen, een NavMan, een eTrex, een muis en een Lowrance. De laatste drie kunnen prima praten met een Clie. En voorlopig kan ik mijn zakelijke app's veel sneller draaien dan op welk OS4 apparaat dan ook.

Citaat:
Ik ben ook absoluut niet geinteresseerd in europa. Daar gebeurt namelijk geen hol op PDA gebied. Alles is hier duurder en later op de markt.
ik leef wel in Europa

Citaat:
Het gaat mij er trouwens niet zozeer om wat je vertelt. Het gaat er meer om dat wat je vertelt vaak gewoon onwaar is.
tja......
__________________
hans

Laatst gewijzigd door GJHartog; 13 november 2002 om 09:03.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 november 2002, 09:19
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Haha, zo kunnen we nog wel even door.

Laat ik het even kort stellen:
- Accessoires zijn voor 90% van de gebruikers niet HET punt waarop ze hun keuze baseren
- Als een apparaat net uit is duurt het even voordat alle accessoires uit zijn. Koop eens een case voro de Tungsten-T?
- Alle mogelijke accessoires zijn voor de Clie te krijgen (eventueel een tientje duurder of alleen via internet)

Bij een Clie kun je inderdaad WiFi kopen (is dat er voor de Tungsten?). Maar ik WIL helemaal geen accessoires aansluiten. Als WiFi er niet standaard inzit dan ben ik er niet in geinteresseerd.

GPS gebruik je voor 90% in de auto. Dan is een Muis GPS beter en handiger. Als je dan gaat wandelen kun je betere een losse GPS hebben. Ik raad niemand aan om een clip-on GPS te kopen. Zeker de Holux GM251 niet en die Navman ook niet (die is nog slechter). Degene die voro palmclub de review heeft gedaan van de GM251 en Navman heeft ze bijvoorbeeld teruggestuurd en een Holux GM210 gekocht.

Brando en pc-mobile zijnvoldoende bronnen. Ik ga niet weer alle andere bronnen voor clie accessoires noemen. Je bent er toch niet in geinteresseerd en anders moet je maar op het forum zoeken. Over het algemeen leveren alle bedrijven die voor Palm accessoires leveren ook spullen voor Sony Clie's trouwens.

Citaat:
SD kaarten worden gebruikt voor geheugen
Inderdaad en daarom ben ik dus niet geinteresseerd in IO apparaten die in zo'n slot passen.

Die BT kaart van Toshiba kostte voor zover ik mij herinner in het begin ook bijna € 200 (in Nederland kost ie nog steeds €170) Tsja als je daar nou per se je keuze van af moet laten hangen dan ben je wel lekker vrij aan het kiezen. Een voor bijna alle mensen nutteloos device met een minimaal prijsverschil.

Voor jou is de enige keuze Palm. Voor mij is de keuze het beste apparaat. Ik wacht dus tot er daadwerkelijk keuze is. Sony en Handspring hebben nog helemaal geen apparaat uit in dit segment dus je kunt nu helemaal niet kiezen.

Het feit dat je je zo krampachtig verdedigd met die accessoires geeft al aan dat je je niet helemaal zeker voelt. Opmerkingen over mindere beschikbaarheid van accessoires zijn eigenlijk altijd opmerkingen om de aanschaf van een inferieur apparaat te verdedigen. Dat zou nog kunnen kloppen als het marktaandeel dermate klein is dat overlecven onwaarschijnlijk is, maar in dit geval slaat het echt nergens op.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 13 november 2002, 15:31
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Pittige discussie heren, een genoegen om te lezen!

(off-topic)patrickl:

Citaat:
Ik raad niemand aan om een clip-on GPS te kopen. Zeker de Holux GM251 niet en die Navman ook niet (die is nog slechter). Degene die voor palmclub de review heeft gedaan van de GM251 en Navman heeft ze bijvoorbeeld teruggestuurd en een Holux GM210 gekocht.
Ik ben de reviewer. Ik had beide GPS-en te leen en heb ze dus gewoon terug gestuurd.
Als ik een zelf een click-on systeem wilde, was mijn keus zo klaar als een klontje. Ik wil de apparatuur in mijn auto echter ´low profile-high impact´. En dan was een uit-het-zicht-muis mijn enige keus. Die heb ik dus aangeschaft.
(on-topic)
Succes verder met bekvechten heren!
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 november 2002, 15:41
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Pfff Patrick, wat doe je voor werk hele dagen???

Ik zie zo vaak dat je van die hele lange verhalen typt ...
Zolang, dat ik vaak geen zin heb om ze te lezen



...sorry moest ik ff kwijt

Groeten,
Ivo
Met citaat reageren
  #13  
Oud 13 november 2002, 16:00
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Jeeptricks,

Het punt is dat je die toch niet gekozen hebt terwijl je ze geprobeerd had.

Grappig he? Dat je zo lang bezig kunt zijn over zo'n onbelangrijk item als accessoires

Ik weet dat het mensen soms irriteert, maar ik hou wel van een discussie. Je leert er toch altijd meer van dan van die post waarbij iedereen het maar met elkaar eens is.

Ivos,

Zulke lange verhalen schrijf ik toch niet. In deze thread misschien ja. Ik type gelukkig ook vrij snel. Maar ik schrijf inderdaad wel heel veel stukjes op het forum. Voor sommige lezers "te veel" Maar gewoon 12 uur achter je computer blijven zitten helpt ook een stuk.

Ik "werk" aan een review van Agendus (Althans ik ben de Agendus voor Windows review weer aan het herzien)
Met citaat reageren
  #14  
Oud 13 november 2002, 16:41
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
inhoud

patrickl

het blijft jammer dat je stellingen blijft herhalen zonder met onderbouwin te komen. Zoals: mensen willen helemaal geen accessoires. Waar baseer je dat op. Ik heb mijn stellingen onderbouwd. Daar mag je het mee eens zijn of niet.


Citaat:
Bij een Clie kun je inderdaad WiFi kopen (is dat er voor de Tungsten?). Maar ik WIL helemaal geen accessoires aansluiten. Als WiFi er niet standaard inzit dan ben ik er niet in geinteresseerd.
Natuurlijk is dat er voor de Tungsten. Da's nou het voordeel van een universele connector.

Citaat:
GPS gebruik je voor 90% in de auto. Dan is een Muis GPS beter en handiger. Als je dan gaat wandelen kun je betere een losse GPS hebben. Ik raad niemand aan om een clip-on GPS te kopen. Zeker de Holux GM251 niet en die Navman ook niet (die is nog slechter). Degene die voro palmclub de review heeft gedaan van de GM251 en Navman heeft ze bijvoorbeeld teruggestuurd en een Holux GM210 gekocht.
Overigens werkt mijn NavMan 500 prima en, zoals gesteld, ik heb ook drie andere - losse - GPS'sen waaronder een gecertificeerd luchtvaartmodel met Jeppesen kaarten). Je moet wel de standaard meegeleverde software gebruiken en niet de TomTom versie, want die wil nog wel eens weigeren de seriële poort te locken (ja, ik heb de update daarvoor geïnstalleerd).
Citaat:
Inderdaad en daarom ben ik dus niet geinteresseerd in IO apparaten die in zo'n slot passen.
dus heb je een universele connector op de Palm die ook als seriële en USB poort kan functioneren zoals op de Clié's

Citaat:
e BT kaart van Toshiba kostte voor zover ik mij herinner in het begin ook bijna € 200 (in Nederland kost ie nog steeds €170) Tsja als je daar nou per se je keuze van af moet laten hangen dan ben je wel lekker vrij aan het kiezen. Een voor bijna alle mensen nutteloos device met een minimaal prijsverschil.
Da's nu net mijn punt. Die van Sony kost nog eens € 50 meer
Citaat:
Voor jou is de enige keuze Palm. Voor mij is de keuze het beste apparaat. Ik wacht dus tot er daadwerkelijk keuze is. Sony en Handspring hebben nog helemaal geen apparaat uit in dit segment dus je kunt nu helemaal niet kiezen.
dat ga ik niet nog een keer uitleggen..

Citaat:
Het feit dat je je zo krampachtig verdedigd met die accessoires geeft al aan dat je je niet helemaal zeker voelt. Opmerkingen over mindere beschikbaarheid van accessoires zijn eigenlijk altijd opmerkingen om de aanschaf van een inferieur apparaat te verdedigen. Dat zou nog kunnen kloppen als het marktaandeel dermate klein is dat overlecven onwaarschijnlijk is, maar in dit geval slaat het echt nergens op.
Sorry. De accessoires zijn voor mij wel een item. Als jij naar een ander merk PDA overstapt omdat die beter is, zit jij ook met je MS geheugen en dat is kapitaalvernietiging.

De Tungsten T inferieur noemen is voor jouw rekening. Ik zou dat wel eens onderbouwd willen zien. De Clié's zijn vooral anders, met meer multimedia voorzieningen. Maar op dit moment zijn er nog geen RISC Sony's en de OS4 apparaten zijn drastisch trager dan de Tungsten T. A het anders is, dan hoor ik het wel.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #15  
Oud 13 november 2002, 17:12
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Hallo zeg. Ga alles nog een keer herhalen. Lees mijn post van voor die laatste van jou als antwoord en dan recursief verder.

Probeer als je een discussie voert ook niet steeds dingen door elkaar te halen. Dus als ik het over SDIO/MSIO kaarten heb heeft het geen zin om dan over universal connector te beginnen en andersom. Dan kun je al makkelijk de helft van je post achterwege laten.

De MS gaat mee met de Clie. Die raakt dus niet verloren. Als ik hem aan iemand anders geef of zelf blijf gebruiken dan zit die stick er in. Dat is nou precies het punt. Ik kan dus kiezen wat het beste is. Dus dat ga ik ook zeker doen als er een keuze is. Als Sony niet met iets beter komt dan de T675C dan misschien wel een PocketPC. Maar het zou best kunnen dat Palm de fout nog binnen een jaar herstelt. Dat hebben ze met de M505 tenslotte ook gedaan.

Over onderbouwing gesproken. Ik heb overigens maar 1 benchmark gezien van de Tungsten tegen een dragonball 66Mhz en daar kwamen ze op dezelfde tijden uit. Echt extreem veel sneller wil ik dat niet noemen.

Of ik nou moet gaan onderbouwen dat er maar weinig mensen in accessoires (anders dan case en toetsenbord) geinteresseerd zijn ...
Met citaat reageren
  #16  
Oud 13 november 2002, 17:20
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Citaat:
Probeer als je een discussie voert ook niet steeds dingen door elkaar te halen. Dus als ik het over SDIO/MSIO kaarten heb heeft het geen zin om dan over universal connector te beginnen en andersom. Dan kun je al makkelijk de helft van je post achterwege laten.
mijn punt is nu net dat de complementair zijn

Citaat:
Over onderbouwing gesproken. Ik heb overigens maar 1 benchmark gezien van de Tungsten tegen een dragonball 66Mhz en daar kwamen ze op dezelfde tijden uit. Echt extreem veel sneller wil ik dat niet noemen.
Dat moet een benchmark in de emulatormode zijn. De native mode is stukken sneller, zoals met bijvoorbeeld SplashPhoto eenvoudig te zien is. Anderen op het forum hebben die ervaring ook.

Citaat:
Of ik nou moet gaan onderbouwen dat er maar weinig mensen in accessoires (anders dan case en toetsenbord) geinteresseerd zijn ...
Graag ja. Je gaat me toch niet vertellen dat al die fabrikanten van GPS'sen, keyboards, BT en WiFi kaarten en camera's dat voor een paar mensen maken. Kom nu maar eens met echte cijfers, dan hoef je voor mij niets meer te herhalen.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #17  
Oud 13 november 2002, 17:32
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die test was van standaard software ja. Dat zal er ook het eerste jaar nog wel op draaien. Anders moet je ook al je software weer opnieuw gaan kopen!

Onderbouw jij dan met cijfers dat echt iedereen perse een BT of WiFi kaartje aan zijn Palm wil hebben? Kom nou toch. Ik heb uiteraard geen cijfers net zo min als jij en ik heb ook totaal geen zin om daar tijd aan te verspillen (er zal vast een poll zijn of een marktonderzoek). ls jij je claim hard wil maken ben je vrij om iets dergelijks op te zoeken. De reden dat die spullen er niet in grote getale zijn is wat mnij betreft al genoeg bewijs, maar daar komt nog bij dat slechts 1 op de 100 (of wel meer) palm gebruikers die ik ken een BT kaartje heeft (alleen Jean Paul).

En dan nog. Ze zijn er dus ook gewoon voor Sony. Probeer nou toch niet een big-deal te maken van zo iets onzinnigs. Dan zal een kaartje een keer €50 meer kosten So what? Die Tungsten-T is ook minstens €150 duurder dan een een Clie T675C en dat leg je er ook voor neer.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 13 november 2002, 20:53
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Citaat:
Die test was van standaard software ja. Dat zal er ook het eerste jaar nog wel op draaien. Anders moet je ook al je software weer opnieuw gaan kopen!
OS 5 is voor de RISC processor geschreven, zo ook een aantal meegeleverde programma's. Bovendien vind ik het niet erg een paar tientjes te betalen voor iets dat echt sneller is. Liever dan een geheugenkaartje weg te geven en er een qua functionaliteit gelijke voor in de plaats te kopen.

Citaat:
Onderbouw jij dan met cijfers dat echt iedereen perse een BT of WiFi kaartje aan zijn Palm wil hebben? Kom nou toch. Ik heb uiteraard geen cijfers net zo min als jij en ik heb ook totaal geen zin om daar tijd aan te verspillen (er zal vast een poll zijn of een marktonderzoek). ls jij je claim hard wil maken ben je vrij om iets dergelijks op te zoeken. De reden dat die spullen er niet in grote getale zijn is wat mnij betreft al genoeg bewijs, maar daar komt nog bij dat slechts 1 op de 100 (of wel meer) palm gebruikers die ik ken een BT kaartje heeft (alleen Jean Paul).
Jij stelt dat accessoires voor de Clié's ruim voorhanden zijn. Dat verandert in de stelling dat niemand ze koopt op het moment dat duidelijk is dat dit toch wat anders ligt. Ik wil graag weten waar je dat op baseert. Ik ken wel een aantal mensen met GPS'sen en keyboards.

Bovendien ging het om mijn insteek om voor een Tungsten te kiezen en ik vind dat wel belangrijk.


Citaat:
En dan nog. Ze zijn er dus ook gewoon voor Sony. Probeer nou toch niet een big-deal te maken van zo iets onzinnigs. Dan zal een kaartje een keer €50 meer kosten So what? Die Tungsten-T is ook minstens €150 duurder dan een een Clie T675C en dat leg je er ook voor neer.
De discussie begon ooit met de stelling dat de randapparatuur van Sony niet duurder zou zijn. Nu doet het er niet meer toe?

En ga eens werken met een Tungsten, dan weet je dat die duidelijk hogere snelheid niet ter discussie staat. Dat geldt ook voor de nieuwe NX, gezien de test op http://www.memoware.com/mw.cgi?screen=feature_1. En iets dat meer presteert (en wat dat is hangt af van je wensen), mag meer kosten. De Tungsten heeft geen multimedia-dsp's, da's een keuze. Ik heb mijn palm niet voor mp3 weergave. Als het er ooit mee kan, zou ik het wellicht wel eens gebruiken, maar ik kies er niet op.

Zullen we afsluiten met het eens worden over het feit dat we het categorisch oneens zijn.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #19  
Oud 13 november 2002, 21:09
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
De link nog een keer, die hierboven werkt niet:

http://www.memoware.com/mw.cgi?screen=feature_1
__________________
hans
Met citaat reageren
  #20  
Oud 14 november 2002, 00:08
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb aangetoond dat er zat clie accessoires zijn. Je hebt in ieder geval nog niets kunnen aangeven dat ik niet kan vinden. Alleen een Clip-on GPS is er (nog) niet, maar daartegenover staat dat er voor de Palm geen SDIO GPS is. Toetsenborden zijn er dus duidelijk ook en cases zijn er ook.

Daarnaast wordt ik inderdaad een beetje moedeloos van een discussie over een volstrekte non-issue. Je maakt een verdediging uit iets wat volgens mij inderdaad totaal niet belangrijk is. Dat staat dus nog naast het feit dat er al helemaal geen voordeel voor Palm in zit. Naast Cases, toetsenborden en eventueel GPS, is de markt voor (de wat grotere) accessoires gewoon heel erg beperkt. Dat is toch overduidelijk?

Ik verander dus geen stellingen ik verbeter jouw fout en ik stel daarnaast dat het al helemaal een non issue is ook al was de eerste stelling juist.

Overigens, de discussie begon met dat jij zei dat alleen Palm compatible accessoires leverde en dat er voor sony GEEN accessoires leverbaar waren, omdat er geen third party leveranciers met Sony samenwerken. Dat zijn 3 foute beweringen aan jouw kant en die heb ik nu al een paar keer weerlegd.

Probeer nou niet net te doen alsof ik hier als een soort Sony fanaticus Sony loop te prijzen. Ik heb nog helemaal niets ten voordele van Sony gezegd. Alleen als jij verkeerde beweringen doet dan weerleg ik dat.

Ik ben absoluut niet pro sony. Die NX is het voor mij absoluut niet. Het is op zich een gaaf apparaat, maar dat is het absoluut niet voor mij. Nogmaals, als Palm een goede en echt compacte pda met virtual graffiti levert dan koop ik zo weer een Palm. Vooralsnog ziet het er echter naar uit dat Sony dat als eerste gaat doen. Zo niet dan koop ik dus misschien zelfs wel een Pocket PC. Daar zitten inmiddels ook de goede Sony schermen in (en niet meer die lullige wazige dingen die je niet kunt lezen in de zon).

Ik ben dus wel pro high res (en al helemaal pro virtual graffiti). Om de een of andere reden heeft Palm dat pas sinds kort ontdekt. Daar ben ik allang blij mee. Alleen wel weer irritant dat ze dan weer net een andere API kiezen, maar goed Palm blijft een soort Apple. Gelukkig is PalmOS weg bij die lui.

Alleen ben ik wel pro "Palm Vx afmetingen" dus een NR of NX wil ik niet. Een Tungsten-T is me eigenlijk ook te groot, maar daar zou ik waarschijnlijk nog mee kunnen leven.

Ik ben het zeker met je eens dat het voor mensen een prima reden is dat ze bij Palm blijven omdat ze daar door hun accessoires aan vast zitten, maar ga dan niet zeggen dat er voor Sony geen accessoires zijn. Als er ergens geen (werkende) accessoires voor zijn dan is het wel voor de Palm Tungsten-T!

Goed de Tungsten-t zal misschien iets wat sneller gaan, maar wereldschokkend is het vooralsnog niet. Ze (Palm) vergelijken het overigens met hun (tragere) eigen modellen. Naar de T675C met 66Mhz zal het heus niet veel schelen. Maar goed dat is voor mij dus eigenlijk ook weer zo'n non-issue, want er is eigenlijk gewoon nog geen vergelijkingsmateriaal. Het heeft dus helemaal geen zin om over sneller of wat dan ook te spreken als je maar uit 1 model kunt kiezen. Als Sony een "executive-mid level" model klaar heeft dan zie ik wel weer. Misschien komt Handspring ook nog met wat leuks.

Het feit dat jij al kiest voor een bepaald model, voordat je uberhaupt een gefundeerde keuze hebt kunnen maken, geeft dus al aan dat jouw keuze niet objectief is. De argumenten die je daar dan bij noemde versterkte dat voor mij nog eens. Vandaar dat ik reageer.

Overigens kwam nu al weer naar voren dat er stof komt te zitten achter de Tungsten-T schermen. Dat is dus precies waar ik al bang voor was. Dit is een eerste generatie produkt voor Palm en dan maken ze toch weer beginnersfouten. De eerste kleuren Sony's hadden hier ook last van. Inmiddels hebben ze dat bij Sony onder de knie. Bij Palm blijkbaar nog niet.

Over het algemeen valt me sowieso op dat er heel veel technische defecten zijn met Palm producten. Of dat nou een kwestie is van de kwantiteit of van de kwaliteit kan ik niet zo beoordelen, maar er zit in elk model wel een ontwerpfout. Dat vind ik nou belangrijker dan of dat ik mijn accessoires via internet in Hong Kong moet bestellen of dat ik het via internet in rotterdam bestel.

Laatst gewijzigd door patrickl; 14 november 2002 om 00:12.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023