Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 26 december 2006, 14:52
Fr@venture Fr@venture is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 09 november 2003
Locatie: Venray
Berichten: 19
Wie kan er zelf S/W schrijven?

Hallo Palm liefhebbers.
Ik ben op zoek naar een Palm functionaliteit die ik niet in bestaande S/W kan vinden.
Kort gezegd is dit wat ik wil:
Gebruikmakend van een bestaand GPS signaal wil ik de afgelegde weg registreren. En wel op twee manieren.
1 Teller 1 vanaf het moment dat ik het programma aan zet.
2 Teller 2 vanaf het stuur van de motor te bedienen met een knopje.
Telkens als ik op die knop druk moet de teller op 0 komen.
Beide tellers moeten zo groot mogelijk in beeld komen en de mogelijkheid hebben om de ene teller groot en de andere klein weer te geven.
Verder moet de km teller een mogelijkheid hebben om zo'n + / - 15 % te corrigeren.
Ik wil dit gebruiken als tripmeter op de motor voor het gebruik met roadbooks.
Daarom is de correcte van + / - 15 % nodig. Niet iedere km teller telt gelijk.

Is het moeilijk zoiets zelf te maken, of zijn er mensen die het leuk vinden om zoiets te maken?

Bedankt en groeten,

Fr@venture

Laatst gewijzigd door Fr@venture; 26 december 2006 om 21:17.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 december 2006, 21:09
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Dit is niet zo moeilijk te maken. Echter.... de afwijking tussen de odometer (zo noem je de kilometerteller van je voertuig) zal niet altijd dezelfde afwijking hebben met de GPS afstand. In bochten leg je nl meer af dan de GPS afstand die eigenlijk de afstand tussen twee punten in een recht lijn neemt (de bocht wordt als het ware afgesneden).
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 december 2006, 21:29
Fr@venture Fr@venture is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 09 november 2003
Locatie: Venray
Berichten: 19
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobB Bekijk bericht
Dit is niet zo moeilijk te maken. Echter.... de afwijking tussen de odometer (zo noem je de kilometerteller van je voertuig) zal niet altijd dezelfde afwijking hebben met de GPS afstand. In bochten leg je nl meer af dan de GPS afstand die eigenlijk de afstand tussen twee punten in een recht lijn neemt (de bocht wordt als het ware afgesneden).
Hallo Rob, da's een mooie snelle reactie
De afwijking is ook niet zo heel erg belangrijk.
Ik heb al gemerkt dat als ik met een Garmin GPS 3+ rij, de nauwkeurigheid vaak al goed genoeg is.
Alleen als iemand met een echt afwijkende teller rijd dan wordt wel eens de verkeerde afslag wordt genomen....

Maar nu de echte vraag.
Als dat niet zo moelijk is, kun je me dan vertellen hoe ik daar mee kan beginnen?
Of nog liever, zou je het leuk vinden om zulke S/W te maken aan de hand van mijn specificaties (om mee te beginnen).
Het lijkt mij een leuk projectje en ik denk dat ik niet de enige ben die hierin geinteresseerd is. Ben zelf echter helemaal geen programmeur en ik zie bij jou huisprogrammeur staan
Anders even verder mailen via PB of E-mail.

Groeten en bedankt,

Fr@venture
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 december 2006, 21:30
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fr@venture Bekijk bericht
Gebruikmakend van een bestaand GPS signaal wil ik de afgelegde weg registreren. En wel op twee manieren.
Wat wil je precies registreren en welke gegevens heb je nodig? Wat wil je met de geregistreerde gegevens doen?
Citaat:
1 Teller 1 vanaf het moment dat ik het programma aan zet.
2 Teller 2 vanaf het stuur van de motor te bedienen met een knopje.
Telkens als ik op die knop druk moet de teller op 0 komen.
Bedoel je hier een drukknopje met een kabeltje of een toets op het scherm?
Citaat:
Verder moet de km teller een mogelijkheid hebben om de zo'n + / - 15 % te corrigeren.
Ik wil dit gebruiken als tripmeter op de motor voor het gebruik met roadbooks.
Daarom is de correcte van + / - 15 % nodig. Niet iedere km teller telt gelijk.
Ik vrees dat 'GPS-kilometers' een variabele afwijking vertonen.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 december 2006, 21:46
Fr@venture Fr@venture is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 09 november 2003
Locatie: Venray
Berichten: 19
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Wat wil je precies registreren en welke gegevens heb je nodig? Wat wil je met de geregistreerde gegevens doen?Bedoel je hier een drukknopje met een kabeltje of een toets op het scherm?Ik vrees dat 'GPS-kilometers' een variabele afwijking vertonen.
Hallo Ghia,
Wat ik eigenlijk wil is mijn PDA gebruiken als multifunctioneel reis-dashboard.
D.w.z. aangesloten op een BT of inwendige GPS antenne.
Als S/W wil ik er dan TomTom (vector georienteerd) en PathAway (moving map) op hebben.
Verder heb ik dan nog alle overige PDA functionaliteit bij me.

Alleen het rijden van roadbooks wil ik ook m.b.v. de PDA kunnen doen.
Op een roadbook staat aangeven (1250m - omgevallen boom - rechtsaf, 250m - bruggetje linksaf, 600m - voorbij grote steen - rechtsaf enz.)

Ik moet dus telkens opnieuw nullen. Dat doe ik met een knopje (en een snoertje) vanaf het linker handvat. Omdat dat meestal bij een afslag is en omdat het ook meestal "off-road" is, wil ik m'n handen niet van het stuur halen

Met een gewone PDA zal dat niet zo gemakkelijk gaan. Het ding zal minstens waterdicht moeten worden, maar ook schokbestendig moeten worden bevestigd.
Natuurlijk zou het ideaal zijn om meerdere knoppen vanaf het stuur te bedienen, maar ik zou al helemaal blij zijn als ik alleen zo'n tripmeter met een knopje op het stuur had.

En ehh....de + / - 15% correctie van de gereden km is eigenlijk nog de minst belangrijke optie voor me.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Maar ik weet 't. Goed specificeren gaat anders

Groeten,

Fr@venture
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 december 2006, 13:09
bascee's schermafbeelding
bascee bascee is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 april 2005
Berichten: 75
hey Fr@venture,

Volgens mij ben je op zoek naar iets als cotoGPS Dit is een programma oorspronkelijk geschreven voor boeren en bedoelt om land te meten. Op vakantie heb ik het ook gebruikt om te kijken hoeveel km ik gewandelt heb. Leuk aan dit programma is dat het ook precies weer geeft hoe je gelopen (of gereden) hebt. Het programma is vrij makkelijk te bedienen, maar niet met een klik.

Grts, Bas

Edit: cotogpsDT is wel leuk na de rit
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 december 2006, 13:26
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Het probleem is eigenlijk dat een GPS geen afstanden meet maar locaties. Dat gebeurt met vaste tijdsintervallen. Dus een snelheid: locatie1->locatie2/tijdsinterval is redelijk goed te bepalen (wordt ook als NMEA output door de GPS gegeven), waaruit dus de afstand berekend kan worden. Die is dus lang niet altijd korrekt omdat het tijdsinterval (1 sec) best wel groot is en bochten dus afgesneden worden.

Met HB++ is goed een GPS-lezer te maken: er zit zelfs een voorbeeld bij om een BT-GPS uit te lezen.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 december 2006, 15:50
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Met zijn T3 heeft hij nog de universal connector, waardoor het eventueel mogelijk zou zijn om voor de knopbediening de CTS van de seriele poort binnen te lezen.
Voor de korte afstanden, waarover het hier gaat (< 5 km) is de procentuele kompensatie waarschijnlijk voldoende nauwkeurig.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 december 2006, 11:32
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Met zijn T3 heeft hij nog de universal connector, waardoor het eventueel mogelijk zou zijn om voor de knopbediening de CTS van de seriele poort binnen te lezen.
Je kan ook de hotsync ingang gebruiken. Hier staat veel info over de GPS data stream (voor wie Fr@venture verder wil helpen, mij ontbreekt het helaas de tijd).
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023