Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 07 juni 2005, 10:29
jaap
Guest
 
Berichten: n/a
Smile smartphone/pda nemen?

Ik ga over enkele weken mijn abo verlengen/veranderen en zit nu te
kijken naar een nieuwe telefoon. Maar ik twijfel nogal tussen een
smartphone/pda (of zelfs een gewone telefoon).

Wat ik wil is een telefoon mét agendafunctie. Het beste is dan een
pda-telefoon a la Vodafone VPA Compact (deze heb je ook van Orange,
t-mobile etc). Mooi dingetje, super handig, want ik haat het om elke
keer mijn agenda mee te nemen, maar dat is echt nodig. Dit zou dus de
ideale oplossing zijn. Het moet dus wel met m'n computer kunnen
synchroniseren (microsoft outlook oid) zodat ik m'n agenda goed kan
onderhouden (en adressenboek, welke ik nu ook steeds met de hand bij
moet houden als ik weer van iemand een adres krijg... straks hoop ik
dat allemaal meteen te kunnen doen via de telefoon en dan op de pc te
zetten).
Echter zie ik ook nadelen. In de kroeg met een pennetje even snel
iemand sms'en zit er niet meer in (nu kan dat gewoon simpel 'blind'
met je vingers).
Dus kom je dan bij een smartphone aan, maar daar kan ik geen echt
handige vinden. De SE p910i bijvoorbeeld is gewoon té groot.

Wat zijn jullie bevindingen hierover?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 07 juni 2005, 10:35
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
De Treo650 is de ultieme smartphone: de pda/gsm functies werken goed samen. Bovendien zit er een toetsenbord en een 5-way-navigator op, zodat je bij de meeste programma's het pennetje niet nodig hebt. Over alle functies is goed nagedacht, zodat je met het indrukken van zo min mogelijk knoppen toch zoveel mogelijk kunt doen. Met één hand bedienen is erg goed mogelijk.

Let wel op dat je hier op een forum zit met PalmOS-aanhangers. Aangezien de Treo650 het PalmOS draait, en de 'smartphones' die jij opnoemt niet, zul je hier al snel een pleidooi voor de 650 krijgen. Toch is de Treo650 de enige smartphone waar echt goed over na is gedacht

Door het PalmOS kun je alles feilloos synchroniseren: outlook, office documenten (zonder verlies van opmaak), etc. Ook is er erg veel software beschikbaar (zie www.palmgear.com).
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 07 juni 2005, 11:07
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Let wel op dat je hier op een forum zit met PalmOS-aanhangers. Aangezien de Treo650 het PalmOS draait, en de 'smartphones' die jij opnoemt niet, zul je hier al snel een pleidooi voor de 650 krijgen.
maar ja, dat advies kreeg Jaap ook al op news:nl.telecom (als je tenminste de irrelevatie "tips" van nokia aanhangers niet meerekent....
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 juni 2005, 11:34
mezzin mezzin is offline
Forumbikkel
Voornaam: Justin
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 30 september 2002
Locatie: Anna Paulowna
Berichten: 102
Stuur een bericht via ICQ naar mezzin Stuur een bericht via MSN naar mezzin
Jaap schreef:
> Ik ga over enkele weken mijn abo verlengen/veranderen en zit nu te
> kijken naar een nieuwe telefoon. Maar ik twijfel nogal tussen een
> smartphone/pda (of zelfs een gewone telefoon).

> Wat ik wil is een telefoon mét agendafunctie. Het beste is dan een
> pda-telefoon a la Vodafone VPA Compact (deze heb je ook van Orange,
> t-mobile etc). Mooi dingetje, super handig, want ik haat het om elke
> keer mijn agenda mee te nemen, maar dat is echt nodig. Dit zou dus de
> ideale oplossing zijn. Het moet dus wel met m'n computer kunnen
> synchroniseren (microsoft outlook oid) zodat ik m'n agenda goed kan
> onderhouden (en adressenboek, welke ik nu ook steeds met de hand bij
> moet houden als ik weer van iemand een adres krijg... straks hoop ik
> dat allemaal meteen te kunnen doen via de telefoon en dan op de pc te
> zetten).
> Echter zie ik ook nadelen. In de kroeg met een pennetje even snel
> iemand sms'en zit er niet meer in (nu kan dat gewoon simpel 'blind'
> met je vingers).
Als je het een probleem vind ga dan voor beperkte agenda zoals in de t630 van sony ericsson. gewoon een fijne telefoon niet duur en een aardige agenda.

> Dus kom je dan bij een smartphone aan, maar daar kan ik geen echt
> handige vinden. De SE p910i bijvoorbeeld is gewoon té groot.
Ik het zelf een maand geleden voor de keus gestaan of een p910i of een palmOne Treo 650. ben uit eindelijk gegaan voor de treo
1. omdat het palm os was ik vind niet dat symbian er beter op geworden is in EPOC os dat was pas een goed OS.
2. geweldig keyboard. werkt heel fijn.
3. je kan gewoon via de toetsen de meeste applicaties besturen en SMS kan je prima mee doen via de toetsen net ff uitgeprobeerd voor je.
4. design het is geen koelkast zoals de p910i
5. en hij ligt lekker in de hand en is niet veel groter dat een gewone telefoon.

>
> Wat zijn jullie bevindingen hierover?
Geweldig apparaat als je moet kiezen tussen p910i of de Treo neem de treo de enige goed werkende smartphone naar mijn mening.

CC uit de nieuw groep.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 07 juni 2005, 13:18
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
@jaap: zie nl.telecom, de Xplore G18 is bij onze oosterburen verkrijgbaar onder de naam Quelle Universum. Zie www.ebay.de
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 08 juni 2005, 12:49
namruuh's schermafbeelding
namruuh namruuh is offline
WM6 overloper
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 08 juni 2003
Berichten: 274
Die Xplore lijkt me een erg mooie gadget voor die prijs, zeker ook wat betreft het formaat. Gaat het invoeren van Graffitti wel op zo'n klein schermpje, of is het echt behelpen en alleen te gebruiken voor het raadplegen van gegevens?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 08 juni 2005, 13:05
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Het feit dat ik de Xplore G18 meer gebruik dan mijn Tungsten|T zegt denk ik al voldoende. In mijn review heb ik al gezegd dat door het kleine scherm het "mikken" op met name scrollbars etc. op het scherm wel moeilijker is. Graffiti invoer gaat echter probleemloos.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 juni 2005, 18:47
namruuh's schermafbeelding
namruuh namruuh is offline
WM6 overloper
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 08 juni 2003
Berichten: 274
Ik ben sinds vanmiddag (op papier) eigenaar van een G18, gekocht via ebay.de. Nu vraag ik me af hoe het zit met hotsyncen. Mijn huidige Palm Tungsten T1 wil ik ook blijven gebruiken. Hoe heb jij dit geregeld fransbr?

Ik heb al diverse topics gelezen over het hotsyncen met 2 gebruikersnamen, dus ik weet wel hoe ik het moet gaan inrichten, maar wellicht heb jij voor de Xplore G18 nog specifieke tips?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 juni 2005, 18:50
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ah, was jij dat vanmiddag.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 juni 2005, 19:03
namruuh's schermafbeelding
namruuh namruuh is offline
WM6 overloper
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 08 juni 2003
Berichten: 274
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Ah, was jij dat vanmiddag.
Yep!
Met citaat reageren
  #11  
Oud 13 juni 2005, 07:50
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door namruuh
Ik heb al diverse topics gelezen over het hotsyncen met 2 gebruikersnamen, dus ik weet wel hoe ik het moet gaan inrichten, maar wellicht heb jij voor de Xplore G18 nog specifieke tips?
Niet echt. Zoals in de review gezegd: zorg er voor dat je de hotsync driver goed installeert (niet eerst de kabel er in steken ). Als je Palm Desktop al geinstalleerd hebt hoef je hem niet opnieuw te installeren (de CD geeft dat aan). De Album Desktop en Audio convertor (2e optie op CD) zijn extra en kun je beter wel installeren. Gebruik je Palm Desktop, dan is de Album Desktop ook op te starten vanuit de Palm Desktop. Gebruik je Palm Desktop niet maar MS Outlook met Chapura PocketMirror dan hoef je de 3e optie op de CD (Intellisync) ook niet te installeren, maar dan is het voldoende om in de Chapura settings een nieuwe gebruiker aan te maken.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #12  
Oud 16 juni 2005, 22:37
dragonetti's schermafbeelding
dragonetti dragonetti is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 30 mei 2005
Berichten: 86
@jaap: zoals ik sluit me aan bij mezzin... Ik heb al een aantal smartphones / pda's achter de rug
edit: (revo + nokia 7110, nokia 3650, SE P800, SE P900, siemens SX1, nokia 7110 + ipaq 3970, MDA III)



... nu treo 650, ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe heerlijk het is om in een drukke tram / bus je treo met 1 hand eruit te halen en vervolgens wat notities te maken, pockettunes op te starten je mp3tjes te selecteren, mp3tjes luisteren en SMS intikken en versturen...terwijl je staat en je met de andere hand je eigen vasthoud!!!

Dat kan je gewoon niet een met een PDA of PDA / GSM combi dat puur touchscreen is, tenminste niet zo vloeiend als de treo!

aanrader: ga naar een KPN winkel en hou de treo 650 in je handen... want hij is ook heel mooi om aan te zien!!! ik heb de mijne tweede hands gehaald en toen de persoon hem liet zien wist ik het al, als ik aan die OS kan wennen dat is dit hem gewoon!!! (dat heb ik bij de bovengenoemde toestellen niet gehad!!)

treo 650 all the way!!!

(ik heb tot nu toe geen probleem gehad zoals andere mensen op andere forums aangaven, SIM problemen, spontane resets ...etc....niks nada...alleen op mijn PC wat probleempjes door de software niks ergs...)

Het enige wat ik echt lullig vond is de enkelvoudige oordopje / headset die je bij het pakket erbij krijgt...

Laatst gewijzigd door dragonetti; 16 juni 2005 om 23:13.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 17 juni 2005, 18:52
jaap
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dragonetti
@jaap: zoals ik sluit me aan bij mezzin... Ik heb al een aantal smartphones / pda's achter de rug
edit: (revo + nokia 7110, nokia 3650, SE P800, SE P900, siemens SX1, nokia 7110 + ipaq 3970, MDA III)



... nu treo 650, ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe heerlijk het is om in een drukke tram / bus je treo met 1 hand eruit te halen en vervolgens wat notities te maken, pockettunes op te starten je mp3tjes te selecteren, mp3tjes luisteren en SMS intikken en versturen...terwijl je staat en je met de andere hand je eigen vasthoud!!!

Dat kan je gewoon niet een met een PDA of PDA / GSM combi dat puur touchscreen is, tenminste niet zo vloeiend als de treo!

aanrader: ga naar een KPN winkel en hou de treo 650 in je handen... want hij is ook heel mooi om aan te zien!!! ik heb de mijne tweede hands gehaald en toen de persoon hem liet zien wist ik het al, als ik aan die OS kan wennen dat is dit hem gewoon!!! (dat heb ik bij de bovengenoemde toestellen niet gehad!!)

treo 650 all the way!!!

(ik heb tot nu toe geen probleem gehad zoals andere mensen op andere forums aangaven, SIM problemen, spontane resets ...etc....niks nada...alleen op mijn PC wat probleempjes door de software niks ergs...)

Het enige wat ik echt lullig vond is de enkelvoudige oordopje / headset die je bij het pakket erbij krijgt...

Ik krijg veel tegenstrijdige geluiden te horen vande Treo. Maar ik zal je advies zeker niet uit de weg gaan, en zal volgende week even langs de winkel lopen en hem even vasthouden. Ben benieuwd!!
Maar als je het toch handig vindt, die toetsenfunctie, waarom dan niet de p910???
Met citaat reageren
  #14  
Oud 19 juni 2005, 14:14
dragonetti's schermafbeelding
dragonetti dragonetti is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 30 mei 2005
Berichten: 86
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jaap
Ik krijg veel tegenstrijdige geluiden te horen van de Treo. Maar ik zal je advies zeker niet uit de weg gaan, en zal volgende week even langs de winkel lopen en hem even vasthouden. Ben benieuwd!!
Maar als je het toch handig vindt, die toetsenfunctie, waarom dan niet de p910???
Pluspunten P900/910
  • mooie vormfactor! de p900 / 910 ziet er gewoon mooi uit en is niet groot voor een PDA / GSM combinatie.
  • gebruikte OS is HEEL stabiel! ik heb geen 1 vastloper of zo iets meegemaakt.
  • geluidskwaliteit vind ik tot nu toe het beste! (zelfs beter als de MDA III en helaas de Treo)
Minpunten:
  • Je moet het keyboard gedeelte altijd openklappen om de PDA functie gebruiken je kon volgens mij alleen maar een SMS intikken en door je taken scrollen. Ze hadden meer functionaliteit kunnen meegeven in de gesloten klep vorm.
  • Langwerpige scherm (vertikaal), hierdoor zijn de PDA functie minder prettig... dit is echt puur gevoel maar goed, ik vond het minder prettig als een pocket pc / treo.
  • keyboard => let op: deze moet je als eerste uitklappen, en vervolgens met 2 handen vasthouden! het zou met 1 hand kunnen maar met een toestel van die waarde zou ik die risico niet 1 2 3 nemen. En daarna tikt het zo onstabiel: http://www.tuttoericsson.com/p910/video.asp (een video demo, ga naar die site vervolgens ergens in het midden zie je een SE P910 schuin afgebeeld daar moet je op klikken, download en oordeel zelf......)
  • Memory stick duo...dit is de reden waarom ik Sony bijna kan vervloeken... je moet helaas een memorystick pro hebben en die zijn niet goedkoop...
  • MS: http://www.tweakers.net/pricewatch/106419
  • SD: http://www.tweakers.net/pricewatch/103600
  • Bescherming van je telefoon, dit was eigenlijk ook heel belangrijk voor mij. Het liefst had ik een type bescherming waarmee ik de zekerheid had dat ik mijn toestel gewoon op tafel kon zetten waar dan ook (bescherming tegen vuil), tegen een tegen een stootje kan (harde omhulsel, zacht van binnen), niet uit hoes hoeven te halen of openklappen om te kunnen bellen, navigeren, kijken wie er gebeld heeft etc... Navigatie gedeelte moest gewoon vrij zijn... Veel eisen...tja...
  • http://www.palmclub.nl/forums/showthread.php?t=20332 zoals je ziet heb ik iets gevonden dat aan alle eisen voldeed... dit laatste punt moet geen reden zijn om voor de treo te gaan... maar super prettig dit!!!!
Voor mij was het vooral dat het PDA gedeelte niet lekker liep (langwerpige scherm) en de primaire wens van een goede volledige toetsenbord om door menu's te navigeren m.b.v die toetsenboard. Uiteindelijk beslis je zelf kijk naar wat jij belangrijk vindt!


Laatst gewijzigd door dragonetti; 19 juni 2005 om 15:35.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 24 juni 2005, 12:12
mezzin mezzin is offline
Forumbikkel
Voornaam: Justin
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 30 september 2002
Locatie: Anna Paulowna
Berichten: 102
Stuur een bericht via ICQ naar mezzin Stuur een bericht via MSN naar mezzin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jaap
Ik krijg veel tegenstrijdige geluiden te horen vande Treo. Maar ik zal je advies zeker niet uit de weg gaan, en zal volgende week even langs de winkel lopen en hem even vasthouden. Ben benieuwd!!
Maar als je het toch handig vindt, die toetsenfunctie, waarom dan niet de p910???
Kijk eens in de winkel en vergelijk de koelkast p910i en de Treo en laat maar horen wat je er van vindt.

Ik heb zelf voor de zelfde keuze gestaan en beide in de had gehad maar de p910 heeft gewoon een slecht keyboard en is grof. De treo is mooi en stijlvol. en is meer een telefoon formaat.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 24 juni 2005, 13:34
Eriksk
Guest
 
Berichten: n/a
Het is dan wel geen PalmOS, maar ik heb pas geleden de QTek 9090 (http://pdashop.nl/product/12349) in de handen gehad.
Was ook een erg mooi ding... Zou je ook nog eens naar kunnen kijken.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 24 juni 2005, 13:45
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Voor die prijs legt die het gegarandeerd af tegen de Treo 650, wanneer je vaak korte berichtjes wil kunnen versturen. Het zwaartepunt bij een uitgeschoven toetsenbord ligt zo hoog, dat je er niet fatsoenlijk meer mee kan typen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023