Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #221  
Oud 13 november 2006, 09:31
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2003
Hm, geen treo650
Heb je niet goed gekeken?

http://www.palminfocenter.com/news/8...on-a-treo-650/

Citaat:
maar lijkt nog erg "jong".
Jong?

SupportedHandheldSummary - Handhelds.org MoinMoin Wiki
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #222  
Oud 13 november 2006, 09:58
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghia
Dan zouden ze terugvallen tot minder dan een derde. Hoe leefbaar gaan ze dan zijn, met zo een beperkte grootte en gamma?
Beperkt? Ik heb niet het idee dat ze minder beperkt zijn met vijf(!) modellen extra op PalmOS (Treo 650, Treo 680, Treo 700p, de TX en de Z22) waarvan er eentje nooit naar Europa zal komen (Treo 700w) en eentje niet meer in Europa mag worden uitgeleverd (Treo 650). Kortom: mocht het PalmOS morgen overlijden, dan zal Palm Inc. daar echt niet minder lang van leven...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghia
En evenzo zijn er nog altijd een aantal goede redenen om voor een PalmOS PDA of smartfoon te kiezen. Er is al veel inkt gevloeid over een Treo-killer, maar tot op heden zijn daarvoor al een aantal would-be's voor te nomineren, maar is er nog geen enkele te vinden die hem op alle punten overklast.
Natuurlijk zijn die redenen er, mits je reeds een PalmOS -gebruiker bent. Je kan wel blijven roepen dat PalmOS beter is dan Windows Mobile, maar daar doet de gemiddelde consument niks mee. Die koopt datgene dat ze kennen. En datgene dat ze kennen is Windows, 'want dat draait ook op hun PC'. Wij weten dat het hier twee totaal verschillende OS'en betreft, de consument ziet enkel de naam.

En inderdaad, een echte Treo-killer is er niet, misschien maar beter ook voor Palm, want anders hadden ze echt enkel nog maar de TX gehad!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghia
En op Symbian.
Palm Inc. verkoopt geen hardware voor Symbian, althans, niet zover ik weet. Symbian is op dit moment het grootst op de Nokia-modellen, niet op de hardware van Palm Inc. of HTC.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghia
Of is het ronduit een minderwaardigheidskomplex, omdat je nu tot de minderheid behoort die het PalmOS nog tot zijn voordeel gebruikt? En je vindt het alleen zo spijtig, dat je niemand anders tegenkomt die ook een Palm heeft en al je vrienden en kollega's kijken je zwaaiend met hun blitse WM of Symbian meewarig aan.
Of is het de stress van de onzekerheid over wat de toekomst zal brengen? Is mijn huidige Palm de laatste en ook de beste die ik ooit bezat en wordt volgend jaar het PalmOS begraven?
Of een mengeling van alle drie?
Sorry, maar dit zegt meer over jouzelf dan over de rest. Ik ben een trotse Palmgebruiker en zolang ik kan zal ik dit ook blijven. Dat heeft niks te maken met de toekomst van Palm, de onzeker tov andere WMgebruikers of iets anders. Mijn mening is gebaseerd op de feiten die er zijn en die feiten wijzen erop dat PalmOS zoals wij het kennen niet al te lang meer zal bestaan.

En nu ga ik met Gazpacho mee me terugtrekken uit deze discussie, want dit leid helemaal nergens toe en persoonlijk hebben wij nu wel lang genoeg onze mening geventileerd, laat de andere forumgebruikers nu maar hun zegje doen! (dat was een hint he andere forumgebruikers )
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #223  
Oud 13 november 2006, 11:12
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus Bekijk bericht
En nu ga ik met Gazpacho mee me terugtrekken uit deze discussie, want dit leidt helemaal nergens toe en persoonlijk hebben wij nu wel lang genoeg onze mening geventileerd, laat de andere forumgebruikers nu maar hun zegje doen! (dat was een hint he andere forumgebruikers )
Zal ik dan maar?
Doemdenken heeft niet zo gek veel zin.
Feit is dat electronica een beperkte levensduur heeft. Voor computerapparatuur is dat (economisch) 2 jaar, dus voor PDA's / smartphones zal dat niet zo gek veel langer zijn.
Microsoft probeert voor zichzelf extra inkomsten te genereren door elk jaar een nieuw embedded OS uit te brengen en dus de levensduur van een PDA eigenlijk terug te brengen naar 1 jaar.

Mijn mening hierover is: in Europa kruipen we met z'n allen in Bill z'n k*nt en kopen we ook daadwerkelijk elk jaar een nieuwe WM-PDA, terwijl de oude het nog prima doet. Wij staren ons ook blind op al die extra nieuwe snufjes (WiFi, camera, BT2, UMTS, GPS) zonder ons af te vragen hoe het zit met kinderziektes en of we die functionaliteit wel echt nodig hebben.

Ik durf te wedden dat er heel wat meer ongebruikte WM-PDA's in bureaulades rondslingeren dan PalmOs PDA's.

Je ziet in Amerika en Azie toch een wat ander beeld dan in Europa. In Azie komen bijv. nog steeds nieuwe Palm smartphones uit die (helaas) alleen daar in de markt gezet worden. Misschien omdat MS Azie met z'n ingewikkelde schrift als ondergeschoven kindje ziet?

Je ziet eenzelfde verschijnsel met Apple Macintosch computers: In Europa wordt er een beetje lacherig over gedaan: waarom zouden we een eenvoudig OS gebruiken als het ook moeilijk kan? Als MacOS zo eenvoudig is, zal het ook wel niet goed zijn (tja, dat Windows eigenlijk afgekeken is van MacOS wordt dan even vergeten). Tjongejonge, wat waren de mensen in de grafische sector weer snel terug bij MacOS toen hun uitstapje naar Windows2000 een gigantische flop bleek.

Voor PalmOs geldt natuurlijk dat er geen ontwikkeling aan het OS meer plaatsvindt, maar in feite gold dat ook voor het MacOS toen MacOS X uitkwam. Zolang er in ALP (of watdanook) iets van een PalmOS emulatie blijft ben ik allang blij.
Ik ben (voorlopig) tevreden met Garnet, zat ook echt niet op Cobalt te wachten, maar verwacht over een jaar of 2 toch iets nieuws. En voor een embedded OS geldt nu eenmaal: nieuwe hardware betekent een nieuw (of aangepast) OS.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #224  
Oud 13 november 2006, 13:07
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Ik heb zoals eerder gemeld geïnteresseerd mee zitten lezen. Interessant omdat het me de moeite bespaarde om alle relevante artikelen van de laatste tijd over dit onderwerp te lezen en om een paar weldenkende mensen hun conclusies hieruit te zien trekken.
Voor mij is het duidelijk dat de toekomst nog vaag en onzeker is. Dat is zo klaar als een klontje. Omdat ik nooit echt "vastgebakken" heb gezeten aan het Palmos, ben ik ook niet bang voor de toekomst. Er zullen altijd apparaatjes blijven bestaan die min of meer doen wat ik wil. Vandaar dat ik me ook in mijn posts richtte op de toekomst van de club.
Natuurlijk kun je zeggen dat er ook nog een club voor Atari-gebruikers actief is op het internet maar ik denk niet dat je dat helemaal met elkaar kunt vergelijken. De mensen die hier actief zijn en meelezen lijken me meer gericht op effectief gebruik van technologie dan nostalgisch herinneringen ophalen aan "wat je allemaal al niet kon met die 650" als die aan alle kanten ingehaald is door de onvermijdelijke vooruitgang.
De mensen die nu gebruik maken van de "oudere" toestellen op Palmos, weten meestal al wel wat ze moeten weten. Op het moment dat het Palmos volledig uit de tijd is, komt hier niemand meer als het nog slechts over Palmos-apparaatjes gaat. En zou dat niet jammer zijn?
Met citaat reageren
  #225  
Oud 13 november 2006, 13:23
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rudyheidenis Bekijk bericht
Op het moment dat het Palmos volledig uit de tijd is, komt hier niemand meer als het nog slechts over Palmos-apparaatjes gaat. En zou dat niet jammer zijn?
Zoals je wellicht hebt kunnen zien gaat de palmclub al iets mee in de vernieuwing en is er een subforum gemaakt voor de Treo WM masjientjes. Hoewel hier wat betreft (OS) software niet echt support gegeven kan worden, hoort deze telg er eigenlijk wel bij. Afwachten hoeveel "verkeer" er in dat subforum gaat plaatsvinden.
Wat betreft PalmOS: ik verwacht dat als PalmOS uitgefaseerd gaat worden en ALP de standaard wordt de subfora hier op dezelfde manier mee gaan veranderen.

Ik zie trouwens een eventuele einde van de palmclub vanwege een einde van PalmOS niet als een "handdoek in de ring gooien". Het is een normale evolutie. Ik verwacht dan ook echt wel een waardige opvolger. Mijn probleem met de conculega's van de MS kant is dat je door de massaliteit door de bomen het bos niet meer ziet en dat iedereen blijkbaar problemen met zijn illegale TomTom CD heeft en daar direct antwoord op wil.

Ik voel me hier gewoon beter thuis omdat er normaal met elkaar gediscusieerd wordt en alles een stuk overzichtelijker is, en dat zal bij ALPclub.nl in de toekomst ook wel zo blijven .
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!

Laatst gewijzigd door fransbr; 13 november 2006 om 13:32.
Met citaat reageren
  #226  
Oud 13 november 2006, 13:55
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr Bekijk bericht
Ik voel me hier gewoon beter thuis omdat er normaal met elkaar gediscusieerd wordt en alles een stuk overzichtelijker is, en dat zal bij ALPclub.nl in de toekomst ook wel zo blijven .
Helemaal mee eens, laten het daar maar op houden dan.
Gewoon doorgaan...
Met citaat reageren
  #227  
Oud 13 november 2006, 15:43
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Je kunt natuurlijk ook vragen gaan stellen bij: wat is een OS nu eigenlijk (nog). Neem bijv. het Palm"Os": daar is sinds het begin niet wezenlijk iets aan veranderd. De wijzigingen zijn onderhuids omdat hardware groeide (groeit), dus: kleur, hires, VFS, BT, WiFi, sound, camera. Maar eigenlijk zijn dat allemaal uitbreidingen die ook via drivers of hacks gedaan hadden kunne worden.
En Agenda/ToDo/Contacts/Memo? Tja, bij Windows zit ook Solitaire, maar om dat nu meteen onderdeel van het OS te noemen....

Met andere woorden: als een nieuw OS intuitief maar lijkt op PalmOs en niet op WM ben ik al lang tevreden.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #228  
Oud 13 november 2006, 17:22
edwin2003 edwin2003 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 november 2003
Locatie: Noordwijk
Berichten: 265
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice Bekijk bericht
Heb je niet goed gekeken?

Linux Installed on a Treo 650
oeps

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice Bekijk bericht
Bij palm allen de T3 die vrijgegeven is. Nu lijkt het mij ook wel een megaklus.
__________________
Vodafone, Sim-Lock vrij, FW01.71, SW Treo650-1.20-ENA
Met citaat reageren
  #229  
Oud 14 november 2006, 02:38
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Hoe kun je nu nog met een strak gezicht roepen dat het allemaal prima gaat en rooskleurig is voor PalmOS als de ontwikkelaar is overgekocht, en je enige actieve licensienemer nu al 50% van zijn lineup met een ander OS heeft?
Het zou beter kunnen, maar al bij al gaat het niet zo slecht. Het PalmOS ligt in de handen van Palm Inc. En met Palm gaat het helemaal niet zo slecht. De omzet stijgt gestaag (zie jaarrapport) en werd er in FY2004 nog 20000$ verlies gemaakt, werd dat in 2005 en 2006 respektievelijk 66387 en 336170$ winst.
En waar haal jij die 50% vandaan? Zelfs in aantal Treo modellen is de stand 3-2 in het voordeel van PalmOS en in verkochte eenheden is het nog heel veel minder.
Citaat:
Je zit in rondjes te praten. Ik heb al aangegeven waarom investeerders, ontwikkelaars, ervaren gebruikers en de wat meer nieuwe gebruikers op dit moment de toekomst van PalmOS meer dan terecht somber zien (zie ook Treo 680 thread op Tweakers.net, waar de vage toekomst van PalmOS terecht door potentiele kopers als argument wordt aangedragen om voor continuiteit niet voor de Treo 680 te kiezen).
Palm heeft zich nog voor vele jaren (zeker tot eind 2009) besproken voor het PalmOS. Het is juist, dat hierover veel onzekerheid heerst en vooral bij mensen die van buiten de PalmOS-wereld komen. De Tweakers thread is pure FUD en kan schadelijk zijn voor Palm.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Misschien komt er in het rapport van volgend jaar wel een risikoparagraafje bij:
Users may impair our business by rants on the internet.
Maar het is onze taak (ja onze verdomde plicht) om die mensen korrekt te informeren. Palm Inc zal nog steeds PalmOS modellen uitbrengen op het ogenblik dat de huidige Treo 680-kopers hun model al beu zullen zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
In de harde zakenwereld heeft je OS je op het moment geen glorieuze toekomst als je 1) je product niet letterlijk bevestigd hebt als onderwerp van een persbericht (en kom niet met vage bedoelingen die ik tussen de regels moet lezen) en 2) als je product pas eind 2007 op de markt beschikbaar komt voor handset makers, als het al beschikbaar komt.
Nu heb ik toch de indruk dat je Palm Inc (in 1) en PalmSource (in 2) door mekaar gooit. Volgens het persbericht zou ALP nog voor het eind van 2006 aan de licentiehouders verdeeld worden.
Citaat:
Wat heeft dat in godsnaam te maken met wat Smaus zegt?!
Palm is een hardwareleverancier, zoals Smaus dat zegt. Je kunt niet bij pdassi.nl Palm Inc. software kopen. Palm probeert te differentieren in de ingebouwde software, maar ook bedrijven als Mio en HP kunnen bijgeleverde software tweaken onder WM zij het in mindere mate van Palm.
Palm is niet zomaar een hardwareleverancier. Palm zijn produkten onderscheiden zich door de software, die er op draait. Deze software wordt door Palm Inc zelf getweakt. 80% van Palm's werkkrachten houden zich bezig met software.
Citaat:
Palm Inc. was vroeger een hardware en OS softwareleverancier. Nu alleen een hardwareleverancier, en wat ze nog meer doen aan een eigen OS is koffiedik kijken.
Het is niet onmogelijk dat Palm zelf weer het nieuwe PalmOS in licentie zal geven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rudyheidenis Bekijk bericht
Zeer interessante discussie. Maar loopt er al ergens een thread over de toekomst van de Palmclub?
Ja, eentje uit 2004.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Overigens ben ik van mening dat PalmSource, PalmOne én de Palmclub het kunnen schudden als Sony ermee stopt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus Bekijk bericht
Beperkt? Ik heb niet het idee dat ze minder beperkt zijn met vijf(!) modellen extra op PalmOS (Treo 650, Treo 680, Treo 700p, de TX en de Z22) waarvan er eentje nooit naar Europa zal komen (Treo 700w) en eentje niet meer in Europa mag worden uitgeleverd (Treo 650). Kortom: mocht het PalmOS morgen overlijden, dan zal Palm Inc. daar echt niet minder lang van leven...
Je vergeet de Tungsten|E2 en de Livedrive. Ook met een Treo 700w kan je in de EU niets aanvangen. En dan blijft er alleen maar het Treo 750 model over met WM. Het PalmOS is gewoon van levensbelang voor Palm Inc.
Citaat:
Natuurlijk zijn die redenen er, mits je reeds een PalmOS -gebruiker bent. Je kan wel blijven roepen dat PalmOS beter is dan Windows Mobile, maar daar doet de gemiddelde consument niks mee. Die koopt datgene dat ze kennen. En datgene dat ze kennen is Windows, 'want dat draait ook op hun PC'. Wij weten dat het hier twee totaal verschillende OS'en betreft, de consument ziet enkel de naam.
Het is ook aan ons om andere mensen daar beter over te informeren (zie hoger).
Citaat:
En inderdaad, een echte Treo-killer is er niet, misschien maar beter ook voor Palm, want anders hadden ze echt enkel nog maar de TX gehad!
Fijn dat je hiermee toegeeft dat een PalmOS smartfoon geenzins ondermaats is tov een met WM.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr Bekijk bericht
Zoals je wellicht hebt kunnen zien gaat de palmclub al iets mee in de vernieuwing en is er een subforum gemaakt voor de Treo WM masjientjes. Hoewel hier wat betreft (OS) software niet echt support gegeven kan worden, hoort deze telg er eigenlijk wel bij. Afwachten hoeveel "verkeer" er in dat subforum gaat plaatsvinden.
Ook een subforum voor StyleTap zou wel moeten kunnen.
Citaat:
Wat betreft PalmOS: ik verwacht dat als PalmOS uitgefaseerd gaat zou worden en ALP de standaard wordt de subfora hier op dezelfde manier mee gaan veranderen.
ALP (Trademark van Access) zal waarschijnlijk naast het PalmOS (Trademark van Palm Inc) bestaan.
En misschien ook een apart subforum waard.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #230  
Oud 14 november 2006, 10:42
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Ik kan het toch niet laten, maar hier moet ik echt op reageren...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Je vergeet de Tungsten|E2 en de Livedrive.
Zijn al wat oudere modellen waar nog steeds geen opvolger voor gepland is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Ook met een Treo 700w kan je in de EU niets aanvangen. En dan blijft er alleen maar het Treo 750 model over met WM. Het PalmOS is gewoon van levensbelang voor Palm Inc.
Het probleem is enkel dat tegenover die ene Treo op WM die niet werkt in Europa er ongeveer honderd andere modellen (van andere fabrikanten) met WM staan die dat wel prima doen. Hoeveel andere modellen op PalmOS staan er tegenover de Treo 700p? Van levensbelang? Als het inderdaad van levensbelang zou zijn zou er wel wat harder gewerkt zijn aan Cobalt en dan zou je nu per jaar meer modellen zien verschijnen. Van levensbelang? Nee, niet echt...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Het is ook aan ons om andere mensen daar beter over te informeren
Gerard, ik heb respect voor je vasthoudendheid, maar enigzins misplaatst is het wel. Ik loop nu met de Palmclub mee sinds 2001 en ik heb in die tijd al heel wat mensen een handheld zien kopen. En dan komen ze ook bij mij en dus probeer ik ze te overtuigen van het feit dat PalmOS een betere aankoop is. Ze luisteren geintrereseerd en kopen vervolgens toch een handheld op WM omdat 'ze de naam kennen'. Dit is geen mening, dit zijn harde feiten (gestaafd door mijn eigen ervaringen hierin).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Fijn dat je hiermee toegeeft dat een PalmOS smartfoon geenzins ondermaats is tov een met WM.
Als je mijn posts in beetje leest, dan had je geweten dat ik een absolute Treo-lover ben. Ik heb een Qtek 9100 als vergelijkingsmateriaal en tot nu toe kan er niks op tegen de Treo 650 als smartphone. Dus die opmerking raakt kant noch wal...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
Ook een subforum voor StyleTap zou wel moeten kunnen.
StyleTap is een stukje software, om daar nu een apart subforum aan te gaan wijden lijkt me wat overdreven, vind je ook niet?

Ghia, ik ga nu echt stoppen met posten, want we geven de andere gebruikers niet eens de kans om te reageren. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn eigen 'mental safety blanket' maar je komt nu inderdaad over als een Palm(OS)fanboy, iemand die geen kwaad woord wil horen over 'zijn' OS. Op zich kan ik me prima vinden in die houding, maar je verliest nu de realiteit uit het oog en daar wil ik niet in mee gaan. Ik hoop echt van harte dat we nog heel lang van PalmOS mogen genieten, maar zoals de ontwikkelingen nu gaan zie ik dat gewoon niet gebeuren...
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #231  
Oud 14 november 2006, 13:22
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Heren loop niet te hard van stapel.

Het gaat erom dat mensen bepaalde wensen hebben t.o.v. een mobiel apparaat (of het nou een handheld of smartphone is) en men moet een apparaat aanschaffen dat het meeste past bij de wensen die men heeft. Productiviteit en gebruiksvriendelijkheid zijn hierbij zeer van belang. Als sinds een aantal jaren voldeden PalmOS apparaten aan de bovengenoemde beschrijving.

Je mag het best negatief inzien, van dat PalmOS dood is enzovoorts, maar laten we on topic blijven. Ik zeg niet dat het PalmOS niet verouderd is, maar dat het op een groot aantal punten nog wel voldoet aan de wensen van veel mensen. Zoals Ghia probeerde uit te leggen kan er op dit moment geen ander toestel (qua overall prestaties - walk trough menu's / setuptijd / gebruiksvriendelijkheid / learning curve) tegen de Treo 680. Bovendien zijn hier ook een aantal veranderingen aangebracht die het besturingsysteem actueel houden en zelfs voorzien van innovaties (zoals de 5 tabs in het telefoonscherm waarin alle telefooncomponenten worden geintegreerd)

Probeer het anders in te zien: wij krijgen binnenkort een fantasisch toestel dat anno 2006 nog steeds voor een groot deel voldoet aan onze wensen. Dat het PalmOS niet meer wordt ontwikkeld is een feit maar misschien ook een mijlpaal. Zoals ik eerder heb gezegd kan het best zijn dat Palm al langere tijd een nieuw OS aan het ontwikkelen is en waar wij misschien over een tijdje mee zullen werken. De vraag is om het niet allemaal te zien als een begravenis, maar meer als een transitieperiode.

Trek even nog de vergelijking met Apple, op een gegeven moment stond Apple ook aan de rand van de afgrond en is uiteindelijk zeer goed ervanaf gekomen. Palm doet nog steeds goede zaken (ook al is de toekomst onzeker). Palm is een echte overlever in de markt en ik heb er alle vertouwen in dat we in de toekomst opnieuw verrast zullen worden.
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 14 november 2006 om 13:29.
Met citaat reageren
  #232  
Oud 14 november 2006, 13:26
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
En als laatste om even te reageren op het onderwerp van dit topic: "Ontwikkeling PalmOS te traag t.o.v. Windows Mobile?". Ik vind dat de ontwikkeling van Windows Mobile zelfs veel trager is dan dat van het PalmOS. Neem een kijkje naar de schermresolutie / schermopbouw / scrollbars / COM-ports van Windows Mobile 5. Windows Mobile 5 ziet en voelt als Windows 98 terwijl we nu in het Vista tijdperk leven. Microsoft mag zich best schamen om met zoveel voorbeelden voorhanden toch een dergelijk besturingsysteem op de markt te brengen. Denk daar maar eens over na.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #233  
Oud 14 november 2006, 14:00
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus Bekijk bericht
... maar je komt nu inderdaad over als een Palm(OS)fanboy, iemand die geen kwaad woord wil horen over 'zijn' OS. ...
Ik geef Gerard ook geen ongelijk: hij heeft nog een echte "Palm" (T|W), terwijl wij het allemaal doen met Tapwave (Zodiac) en Handspring / HTC hardware (Treo) .

Ik denk dat Palm niet helmaal met Apple te vergelijken is. Apple heeft 2 "meevallers" gehad. De eerste keer zat de klad er in en heeft men een radicaal ander ontwerp gemaakt (iMac), wat insloeg als een bom. Toen de iMac door iedereen gekopieerd was en dus niets bijzonders meer was kwam opeens de iPod, die wederom insloeg als een bom.
Palm probeerde een nieuw soort ontwerp/device uit met de Lifedrive, maar inslaan als een bom? Een matig knalletje misschien.

Vergeleken met WM is dit echter nog wel een innovatief apparaatje, dus de stelling van de topictitel gaat inderdaad niet helemaal op.

Zoals JP in een van de eerste posts hier ook al stelde: je kunt wel elk jaar een nieuw OS ontwikkelen (WM), maar als de PIM applicaties rotzooi blijven heeft zo'n nieuw OS ook niet veel zin.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #234  
Oud 21 november 2006, 21:36
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gonny Bekijk bericht
Ook opmerkelijk: uit het onderzoek blijkt dat in de VS het aantal gebruikers ongeveer gelijk over Windows Mobile, BlackBerry OS en PalmOS te zijn verdeeld.
bron
In de VS is de achterstand van het PalmOS tov WM niet zo groot als in Europa algemeen wordt gedacht.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #235  
Oud 21 november 2006, 22:51
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia Bekijk bericht
In de VS is de achterstand van het PalmOS tov WM niet zo groot als in Europa algemeen wordt gedacht.
Mag ik vragen waar je die stelling op baseerd? Ik zeg dus niet dat je ongelijk hebt, ik vraag me gewoon af waar je die informatie vandaan hebt...
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #236  
Oud 20 december 2006, 01:01
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Zoals Ghia probeerde uit te leggen kan er op dit moment geen ander toestel (qua overall prestaties - walk trough menu's / setuptijd / gebruiksvriendelijkheid / learning curve) tegen de Treo 680.
Dit is zo subjectief dat je het nauwelijks als objectieve argumentatie aan de man kunt brengen. Post dit op Pocketinfo en je krijgt een lading zooi over je heen. Niet aan te raden.

Citaat:
Windows Mobile 5 ziet en voelt als Windows 98 terwijl we nu in het Vista tijdperk leven. Microsoft mag zich best schamen om met zoveel voorbeelden voorhanden toch een dergelijk besturingsysteem op de markt te brengen. Denk daar maar eens over na.
PalmOS Garnet + applicaties ziet en voelt nog steeds als PalmOS 1. Denk daar maar eens over na. Oh nee, dan is een en ander zo fantastisch ontworpen dat het geen verandering behoeft.

Wegens geheugengebrek maximaal 15 categorieën in een drop-down menu zonder tabs, anyone?

Ed Colligan heeft net een persconferentie beeindigd met commentaar over de laatste cijfers. PDA247 heeft een grappig stukje eruit gemaakt:

Citaat:
I have just finished listening to Palm's earnings call for the past FY Q2 2007, and as usual there were a number of interesting tidbits. One question raised by one of the analysts particularly caught my attention. The analysts was asking how successful the Windows Mobile segment of Palm's business was, as there was a wide perception that its performance has been disappointing.

Ed's answer will probably surprise you as much as me. Apparently the two OS's are "head to head" when it comes to sales, despite Palm having more PalmOS devices on sale, and certainly outside USA the Windows Mobile devices were the biggest sellers.

In practice this means, merely a year after the introduction of Palm's first Windows Mobile device, Windows Mobile managed to displace half of PalmOS sales, and going by the posts on the popular TreoCentral forum, did this without causing much of an outcry or much complaints regarding its ease of use, functionality or performance. In fact, there are many more complaints regarding the lag of the Treo 680 and 700p than any specific Windows Mobile problem.
Dus WM is nu binnen een jaar gewoon 50% van alles sales van Palm Inc. geworden, en dat terwijl de Treo 750v nog niet eens in Amerika is uitgebracht. De samenwerking met Microsoft is net zo essentieel als de overname van Handspring door Palm: het bedrijf zou er veel en veel slechter voor staan als beide niet waren gebeurd.

Daarnaast is het inderdaad schandalig hoeveel klachten er zijn over de Treo 700p. Dacht je dat het met de 700w erg was met de geheugenproblemen, de gebruikers van de 700p schreeuwen anders ook moord en brand. Daar is bij de ontwikkeling iets flink misgegaan.

Citaat:
Overigens ben ik van mening dat PalmSource, PalmOne én de Palmclub het kunnen schudden als Sony ermee stopt.
Nou, heb ik in ieder geval 1 goed gegokt uit het rijtje van 2004: aan de softwarekant! Palm Inc. overleeft het wel met WM en Garnet tot zij hun eigen next-gen OS op de markt schoppen. Zonder WM, nu 50% van de verkoop van Palm Inc., was het nu toch hangen en wurgen geweest in deze competatieve markt. En wie had ooit gedacht dat ze een licensie op WM zouden nemen, ik niet.

Wat betreft de Palmclub: dankzij een innovatieve backoffice en CMS systeem (Bram ) is het voor enkele mensen (JP en Gonny, Smaus en Roel ) veel makkelijker om content te leveren voor de Palmclub en de discussies gaande te houden. Applausje voor jezelf! ::
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 20 december 2006 om 01:38.
Met citaat reageren
  #237  
Oud 20 december 2006, 08:46
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
in de UK en USA is het wat handheld/smartphone betreft toch zo'n 80% palmOS wat de klok slaat (Symbian niet meegerekend). In europa speelt palmOS inderdaad een kleine rol en zijn de verhoudingen aardig omgedraaid.

Er zijn inderdaad een aantal punten waarop PalmOS te kort schiet, denk hierbij aan:

- driver model voor aansturing hardware. Op Palm zul je alles zelf moeten bouwen waardoor het voor leveranciers vaak niet interessant is om drivers te schrijven voor PalmOS

- goede set van ontwikkeltools. Microsoft daarintegen heeft een geweldige toolset met Visual Studio.Net (2003 en 2005 versie) en het compact framework. Op Palm is dit allemaal een heel stuk minder.


Aan de andere kant... PalmOS heeft ook weer een aantal voordelen t.o.v. symbian en WM, namelijk:

- het is retesnel. Vergelijk een 400Mhz WM5 device met een 200Mhz Palm en de palm wint op alle fronten
- het is relatief eenvoudig te gebruiken voor n00bs


Ik weet wel dat ik voorlopig weer in het PalmOS kamp zit, al zit ik op dit moment even zonder (ben aan het wachten op mijn Treo 680)

Bas
Met citaat reageren
  #238  
Oud 20 december 2006, 09:59
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basvandesande Bekijk bericht
- goede set van ontwikkeltools. Microsoft daarintegen heeft een geweldige toolset met Visual Studio.Net (2003 en 2005 versie) en het compact framework. Op Palm is dit allemaal een heel stuk minder.
HB++, GCC, Palm's eigen (gratis) ontwikkelomgeving.
Qua eenvoud niet te vergelijken met een gedrocht als Studio.

Maar ja, dat is mijn mening.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #239  
Oud 20 december 2006, 16:10
mlerutte's schermafbeelding
mlerutte mlerutte is offline
Import Fries om utens
Voornaam: Maurice
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Swalmen (Limburg)
Berichten: 49
Opmerking "OS mist moderne functie, handig in bijvoorbeeld situatie X
Reactie "Oh, maar voor situatie X heeft Y een hack gemaakt"

Het Palm OS is duidelijk aan het einde van zijn S-curve en heeft behoefte aan een opvolger.
Met citaat reageren
  #240  
Oud 28 december 2006, 10:43
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Dit is zo subjectief dat je het nauwelijks als objectieve argumentatie aan de man kunt brengen.
Maar wanneer veel mensen met dit subjektieve idee zitten ...
Citaat:
Post dit op Pocketinfo en je krijgt een lading zooi over je heen. Niet aan te raden.
Dat zegt dan meer over Pocketinfo gebruikers dan over het argument.
Citaat:
PalmOS Garnet + applicaties ziet en voelt nog steeds als PalmOS 1. Denk daar maar eens over na. Oh nee, dan is een en ander zo fantastisch ontworpen dat het geen verandering behoeft.
Ja, dat noemt kompatibiliteit.
Citaat:
Wegens geheugengebrek maximaal 15 categorieën in een drop-down menu zonder tabs, anyone?
Je bedoelt: Wegens geheugenoptimalisatie!
Hoeveel kategorieën zijn er nodig? Vergelijk het met iemand die heel veel zakken in zijn broek, vest en jas heeft: voor die zijn sleutel, ... gevonden heeft. 100 kategorieën zijn net zo zinloos als geen enkele.
Tabs nemen blijvend een grotere ruimte op je scherm in beslag. Denk aan de grootte van je uitgerolde kategorieën. Dat wil je er ook niet aan opofferen, dus zet men er maar een beperkt aantal (3 - 4) op een lijn. Om de andere te benaderen heb je dan weer een vorm van navigatie nodig om de tabs door te schuiven of alsnog uit te rollen.
Je kan de kategorieselektor ook zien als een startknop. Door er op te tappen zie je al je programmakategorieën, waar je op tapt om de bijhorende programma's op je bureaublad te zien die je dan met de volgende tap start.
Wat is uiteindelijk het verschil?
Het psychologisch gevoel van iets te kort te hebben tov WM, want die hebben tabs en een startknop en wij met PalmOS niet. Je kan even goed jaloers worden op anderen, die vijf wielen aan hun auto hebben.
Citaat:
Dus WM is nu binnen een jaar gewoon 50% van alles sales van Palm Inc. geworden, en dat terwijl de Treo 750v nog niet eens in Amerika is uitgebracht.
Dit is een foute interpretatie. Ed heeft gezegd dat de Treo 700p en 700w 'head to head' waren. Dat is niet voor het geheel van de Treo's het geval en daarnaast zijn nog bijna een derde van de verkochte aantallen gewoon PalmOS PDA's. Dus WM maakt maar 20 - 30 % uit voor Palm. En met de komst van de Treo 680 (die nog niet in die cijfers zit) loopt de balans ook weer aan de andere kant op.
Citaat:
De samenwerking met Microsoft is net zo essentieel als de overname van Handspring door Palm: het bedrijf zou er veel en veel slechter voor staan als beide niet waren gebeurd.
Inderdaad, toen Cobalt niet het volgende PalmOS bleek, moest er iets gebeuren om de cashflow veilig te stellen, want de periode (tot 2007 blijkt nu) kon met PalmOS 5 alleen veel moeilijker overbrugd worden.
Citaat:
Daarnaast is het inderdaad schandalig hoeveel klachten er zijn over de Treo 700p. Dacht je dat het met de 700w erg was met de geheugenproblemen, de gebruikers van de 700p schreeuwen anders ook moord en brand. Daar is bij de ontwikkeling iets flink misgegaan.
Misschien waren vier nieuwe Treo's en de verovering van de wereld (expansie buiten de US) op een jaar tijd net iets te veel. Maar Palm gaat de problemen van de Treo 700p nu aanpakken. Anderzijds is het ook zo dat PalmOS gebruikers net iets kritischer zijn, dan WM gebruikers. Soms lees ik posts waar WM gebruikers vertellen over een normaal aantal resets per week, waar ik al bijna ongemakkelijk van wordt, moest ik er zoveel per jaar hebben.
Citaat:
Citaat:
Overigens ben ik van mening dat PalmSource, PalmOne én de Palmclub het kunnen schudden als Sony ermee stopt.
Nou, heb ik in ieder geval 1 goed gegokt uit het rijtje van 2004: aan de softwarekant!
Bedoel je nu PalmSource? Die leven nog verder als ACCESS Systems Americas Inc. en dat heeft niets met Sony zijn uitstap te maken.
Citaat:
Palm Inc. overleeft het wel met WM en Garnet tot zij hun eigen next-gen OS op de markt schoppen.
Ieder jaar wordt Palm en het PalmOS wel een paar keer dood verklaard, maar Palm is altijd al een overlever geweest.
Citaat:
Zonder WM, nu 50% van de verkoop van Palm Inc., was het nu toch hangen en wurgen geweest in deze competatieve markt.
Het aandeel van WM is veel kleiner (zie hoger), maar Palm is een kleiner bedrijf en daardoor veel gevoeliger voor omzetverliezen. Ze kunnen niet zoals bvb HP effe wat bijpassen uit een andere businesstak als het een keertje slechter gaat in de PDA- of smartfoonafdeling.
Citaat:
En wie had ooit gedacht dat ze een licensie op WM zouden nemen, ik niet.
Ik denk dat niemand dat ooit voor mogelijk had gehouden dat ze bij Palm zo diep zouden gaan (zelfs hun ziel verkopen).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basvandesande Bekijk bericht
Er zijn inderdaad een aantal punten waarop PalmOS te kort schiet, denk hierbij aan:
- driver model voor aansturing hardware. Op Palm zul je alles zelf moeten bouwen waardoor het voor leveranciers vaak niet interessant is om drivers te schrijven voor PalmOS
Misschien wordt dat in de toekomst makkelijker, wanneer het PalmOS op een Linuxbasis rust.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mlerutte Bekijk bericht
Opmerking "OS mist moderne functie, handig in bijvoorbeeld situatie X
Reactie "Oh, maar voor situatie X heeft Y een hack gemaakt"
Het Palm OS is duidelijk aan het einde van zijn S-curve en heeft behoefte aan een opvolger.
Nu de bronkode van het PalmOS weer helemaal in handen van Palm Inc. is, zullen deze problemen wel met meer prioriteit kunnen worden aangevat en komt er nog een bochtje bij aan de kurve.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023