Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Bekijk resultaten enquête: Wat vind je de beste routeplanner voor PalmOS
TomTom Navigator 15 36,59%
Mapsonic (ViaMichelin) 4 9,76%
Digimap (Hekosoft) / Perfect passenger 19 46,34%
Geen van de bovenstaanden. 3 7,32%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 16 november 2004, 09:55
edthenet
Guest
 
Berichten: n/a
Digimaps 2.5 (echt wel 3D)

Ik ben in bezit van Digimap 2002, en heb nooit een update aangeschaft. Nu is versie 2.5 uit en deze heeft als belangrijkste vernieuwing 3D-weergave.

Ik heb hem getest en hij werkt fantastisch.

Ik heb ook testen uitgevoerd met Tomtom en Mapsonic, en aan alle pakketten zitten wel voor en nadelen.

- TomTom werkt als gebruiksvriendelijkst, maar plant niet zo goed. Hij stuurt je vaak verkeerd (dus niet de snelste of kortste route).
Ook kan je geen adresboek adressen gebruiken op de palm-versie.
- Mapsonic heeft de allermooiste weergave en werkt ook uitstekend. Het nadeel is het niet gebruiksvriendelijk is. Je moet eerst schakelen naar Navigatiemodus voordat hij met één vinger te bedienen is. Ook kunnen hier gaan POI's worden toegevoegd.

Het grootste nadeel van beide bovenstaande pakketten is dat je niet op gedailleerd niveau kan plannen over de grens heen. Persoonlijk kom ik veel over de grens. Ik moet dan eerst een route plannen naar de grens, en daarna vanaf de grens. Met Digimap kan ik een route plannen over alle kaarten die ik erbij installeer. Als ik dus detailkaarten installeer van hier naar spanje, dan kan ik binnendoor ook met een gerust hart rijden (als ik dat wil)

Een ander groot voordel van Digimap is rouutetracking. Hiermee kan je routes opslaan voor bijvoorbeeld de belastingdienst i.v.m. zakelijk of privé gereden kilometers.

Het grootste voordeel is absoluut dat Digimap op OS4 ook goed werkt, en niet alleen op OS5. Mensen met een wat ouder model kunnen dus ook goed voorruit.

Ed the Net.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 november 2004, 11:38
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Ik heb op Tomtom gestemd. Heb ook met Mapsonic gewerkt, maar vind Tomtom grafischer er een stuk beter uitzien ; daarbij opgeteld de gebruiksvriendelijkheid van Tomtom en de keus is voor mij snel gemaakt.

Digimap heb ik geen ervaring mee, maar vind ik op 't eerste gezicht niet aantrekkelijk eruit zien ; daarnaast kan ik prima mijn weg vinden met Tomtom als ik die 1 a 2 keer per jaar over de landsgrenzen (buiten de Benelux) trek. Als je dit veel vaker doet (als je bv aan de duitse grens woont), dan kan ik mij voorstellen dat digimap je beter bevalt.

Hoe gaat digimap met eigen POI's om ? De grote kracht van Tomtom is dat nu ook eenvoudig de POI files van het PPC platform gebruikt kunnen worden.
__________________
Sander

Laatst gewijzigd door Sander; 16 november 2004 om 18:23.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 november 2004, 11:59
jansen45 jansen45 is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 10 juli 2004
Berichten: 89
Citaat:
TomTom werkt als gebruiksvriendelijkst, maar plant niet zo goed. Hij stuurt je vaak verkeerd (dus niet de snelste of kortste route).
Tomtom plant prima, alleen moet je weten wat de uitgangspunten zijn: zoveel mogelijk snelweg, daarna zoveel mogelijk de makkelijkste weg. Ze gaan ervan uit dat je in een vreemde omgeving beter een makkelijke weg kunt nemen dan een binnenweg met veel kruispunten e.d. Dat is iets anders dan verkeerd gestuurd worden, en bovendien merk je het verschil alleen indien je de weg kent, maar dan heb je geen navigator nodig. In alle andere gevallen is het niet belangrijk of je een paar km omrijdt.

Over de grens navigeren gaat uitstekend met de Hoofdwegen Europa (tenzij je via kleine weggetjes binnedoor wilt sluipen. In dit geval heeft tomtom een snellere en makkelijker oplossing via de doorgaande grotere wegen. Ik reis veel internationaal maar als ik in Frankrijk of Duitsland moet zijn dan weet ik de weg naar de grens ook wel zonder Tomtom te vinden (hoewel de BNL wel op 1 kaartje staat maar dit terzijde).

Tomtom is een geweldig programma, alleen moet je ermee om kunnen gaan.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 november 2004, 15:00
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Voor automobilisten lijkt TomTom het beste programma te zijn. Want mooie grafische weergave en degelijke routes.
Nadeel is de matige instelbaarheid van het programma, maar dat komt de bedienbaarheid wel ten goede.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 november 2004, 16:32
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Re: Digimaps 2.5 (echt wel 3D)

Citaat:
Op 16-11-2004, om 10:55 heeft edthenet dit gezegd in bericht #1
Ik ben in bezit van Digimap 2002, en heb nooit een update aangeschaft. Nu is versie 2.5 uit en deze heeft als belangrijkste vernieuwing 3D-weergave.
Ik heb hem getest en hij werkt fantastisch.
Ik veronderstel dat je de 3D alleen met de demo hebt getest?
Want Digimap 2002 kan je gratis upgraden naar V2.5, maar dat is dan wel zonder de 3D weergave of het nieuwe adres T9 (GSM stijl) ingave systeem.
Alleen als je ook het kaartenmateriaal update (betalend) naar Q1/04 of Q4/04, bekom je de Digimap Classic versie, welke in V2.5 de 3d weergave bevat.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 november 2004, 17:06
fbeele
Guest
 
Berichten: n/a
Ik ben ondertussen reeds 1 1/2 jaar Digimap-gebruiker, en kan alleen maar vaststellen dat ze er met de laatste update fel op vooruit gegaan zijn.

Mijn ervaring met de 3D-weergave is tot nu toe positief, grote verbetering werd eveneens geboekt met het nieuwe zoek-scherm en de functionaliteit (gemak van bediening).
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 november 2004, 17:32
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Ik ben inmiddels al bijna twee jaar digimap gebruiker. Ik ben er erg tevreden over. Zeker Digimap classic met de laatste update van de kaarten.
Nu is er 2.5, Lijkt me geweldig. Ik vraag me alleen af of ik alles nu eerst moet deinstalleren, nieuwe kaarten aan moet maken en ook weer al mijn favorieten kwijt ben. Heeft iemand hier al ervaring mee???
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 november 2004, 17:57
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Ja, dat moet!
Je favoriete POI of Tracks kan je terugzetten door DgmOrte1.pdb of DgmTrack.pdb voor de installatie uit de Palm desktop map C:\Program Files\Palm\<HotSync Name>\Backup te kopieren en na de installatie te hotsyncen.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 november 2004, 21:47
PeePee
Guest
 
Berichten: n/a
3D nou ja 3D

Misschien omdat het bij mij op een M505 draait: de 3D van Digimap haalt het bij lange niet bij de TomTom 3D!

Digimap draait wat minder op OS4. De T9 functie kan alleen onder OS5. Ook flikkert de status bar constant. Volgens Hekosoft wordt dit veroorzaakt door een te kort aan dynamisch geheugen in de M505/515. Moet minimaal 128k zijn.

Wat is dat trouwens "dynamisch geheugen"? Is dat s/w-matig te vergroten?

Peepee
Met citaat reageren
  #10  
Oud 16 november 2004, 21:53
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Re: 3D nou ja 3D

Citaat:
Op 16-11-2004, om 22:47 heeft PeePee dit gezegd in bericht #9

Wat is dat trouwens "dynamisch geheugen"? Is dat s/w-matig te vergroten?

Peepee
Nee, helaas niet. Het is een stukje geheugen dat vaak door multimediaal veeleisende software wordt gebruikt om tijdelijke informatie erin te zetten. Ook gebruiken hacks en andere geheugenresidente programma's dit geheugen.

Per model is dit verschillend. De Tungsten|T heeft bijvoorbeeld maar 800 Kb aan dynamic heap, mijn TH55 heeft er 7 Mb.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #11  
Oud 16 november 2004, 23:20
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
3D en meer

Ik vind die nieuwe 3D weergave heel goed gelukt, het ziet er erg mooi uit. Maar of het echt makkelijker werkt dat weet ik nog niet. In elk geval is het er niet slechter op geworden.

Overigens is naar mijn mening de keuze tussen 2d/3d vooral een kwestie van smaak. Ik ken ook een heleboel TomTom gebruikers die de 3D weergave niet gebruiken, terwijl anderen daar laaiend enthousiast over zijn.

Persoonlijk vind ik de toevoeging van het 'T9 systeem' en de history (recente bestemmingen) nog veel belangrijkere verbeteringen in DigiMap 2.5.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 17 november 2004, 06:02
edthenet
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Re: Digimaps 2.5 (echt wel 3D)

Citaat:
Op 16-11-2004, om 17:32 heeft ghia dit gezegd in bericht #5

Ik veronderstel dat je de 3D alleen met de demo hebt getest?
Want Digimap 2002 kan je gratis upgraden naar V2.5, maar dat is dan wel zonder de 3D weergave of het nieuwe adres T9 (GSM stijl) ingave systeem.
Alleen als je ook het kaartenmateriaal update (betalend) naar Q1/04 of Q4/04, bekom je de Digimap Classic versie, welke in V2.5 de 3d weergave bevat.
Dit bovenstaandde geld wel voor de beta-versie, deze werkt niet met de oude kaarten. Ik heb ook contact gehad met Hekosoft, en zij vertelde me dat ik de kaarten moest upgraden. Eigenwijs als ik ben heb ik toch de update geïnstallerd, en deze werkt uitstekend.

Ed the Net
Met citaat reageren
  #13  
Oud 17 november 2004, 07:54
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Re: Re: Re: Digimaps 2.5 (echt wel 3D)

Citaat:
Op 17-11-2004, om 07:02 heeft edthenet dit gezegd in bericht #12
Dit bovenstaandde geld wel voor de beta-versie, deze werkt niet met de oude kaarten.
Was jij betatester?
Citaat:
Eigenwijs als ik ben heb ik toch de update geïnstallerd, en deze werkt uitstekend.
De programma update is voor iedere Digimap gebruiker na login gratis ter beschikking in MyDigimap .
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #14  
Oud 04 december 2004, 20:01
Amyl
Guest
 
Berichten: n/a
oude DGM kaarten recupereren in V2.5

Digimap gebruikers,

Ik kon mijn oude kaart-indeling herbruiken in V2.5 alsvolgt:

- kopieer maps.txt van je oude V2.3X versie op een veilige plaats
- de-installeer V2.3X
- installeer V2.5 - programma nog niet opstarten
- kopieer (overschrijven) maps.txt in de "export" folder
- markeer deze file read-only
- start DGM, kies Functions > batch mode creation > already created maps"
- select and create maps
- stop DGM, en markeer maps.txt read/write

Let op, door de nieuwe map data kan een meer nodes bevatten dan met de oude map data. In enkele gevallen was de kaart net iets te groot, en moest ik de kaart splitsen.

(PS. Ghia, hoe maakte je die screenshots van DGM ?)

André
Met citaat reageren
  #15  
Oud 04 december 2004, 23:29
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Re: oude DGM kaarten recupereren in V2.5

Citaat:
Op 04-12-2004, om 21:01 heeft Amyl dit gezegd in bericht #14 PS. Ghia, hoe maakte je die screenshots van DGM
Met ZGrab, een freeware CodeJedi project.
Na aktivatie wordt telkens je de Palm uitzet, een PCX van het scherm weggeschreven op je geheugenkaartje.
Via mijn kaartlezer zet ik ze daarna met de standaard Windows image viewer van Kodak om naar JPEG.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #16  
Oud 07 december 2004, 23:48
sredlums sredlums is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 19 december 2002
Berichten: 37
...om even terug te komen op dat 'dynamische geheugen' verhaal; volgens mij is er inmiddels (beta)software voor die dat kan vergroten. Weet er niet het fijne van, heb een T3 met voldoende DG, maar kijk eens op www.palm247.com en zoek eens in de forums naar 'heap' ofzo, ik geloof dat ik er daar het meeste over gelezen heb.
Succes!
Met citaat reageren
  #17  
Oud 09 december 2004, 19:11
PeePee
Guest
 
Berichten: n/a
Unlimited Dynamic Memory Heap (UDMH)

Bedankt voor de tip!

Via palm247.com ben ik inderdaad op het spoor gekomen van ene Dmitry. Deze heeft een heap gemaakt om het dynamic memory te vergroten: Unlimited Dynamic Memory Heap (UDMH). Da's goed nieuws!


alleen zo jammer dat 't alleen onder OS5 werkt ..... Dus toch maar weer verder zoeken om mijn M505 van zijn knippersyndroom af te helpen. Lijkt wel een zenuwtik.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 09 december 2004, 19:23
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Voor degenen die het ook niet kunnen vinden: hier is de website van Unlimited Dynamic Memory Hack.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #19  
Oud 10 december 2004, 18:33
Patrick's schermafbeelding
Patrick Patrick is offline
Forumbikkel
Voornaam: Patrick
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Gendt
Berichten: 296
Zou het zo kunnen zijn dat TomTom op een T2 kan draaien i.c.m. dat 'Unlimited Dynamic Heap Memory'?
__________________
Groet,
Patrick
Met citaat reageren
  #20  
Oud 10 december 2004, 18:57
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 10-12-2004, om 19:33 heeft Patrick dit gezegd in bericht #19
Zou het zo kunnen zijn dat TomTom op een T2 kan draaien i.c.m. dat 'Unlimited Dynamic Heap Memory'?
Zou kunnen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023