Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > webOS > Smartphones (Pre serie, Pixi, Veer)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 26 januari 2012, 11:55
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
Russian layout for hardware keyboard

Beste allen,

Sinds de upgrade naar de nieuwste versie van WebOS op mijn Pre3 werkt de Russian Keyboard Driver niet meer. Dat wil zeggen, hij werkte niet goed meer, hetgeen ik dacht te herstellen door hem opnieuw te installeren. Helaas bleek dat laatste niet meer te lukken.

Ik heb een IPK-logbestand (of hoe dat ook mag heten) naar de auteur gestuurd, maar die kon uit dat bestand geen wijs. Hij suggereerde dat zijn driver conflicteerde met een van de andere patches. Op zijn aanraden heb ik alle patches verwijderd, maar ook toen kon de Russische driver niet geïnstalleerd worden.

De beide andere keyboard drivers die ik kon vinden (Greek accented en Hebrew) blijken evenmin te kunnen worden geïnstalleerd, zodat ik redenen heb om te denken dat het nieuwe WebOS wel eens de schuldige zou kunnen zijn.

Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen? Ik mis die Russische driver namelijk wel degelijk.

Vriendelijke groet,
Paul Sprangers
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 januari 2012, 12:05
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Hoi Paul,

Alle patches verwijderd?
Nu moet ik eerlijk zeggen dat patches verwijderen niet altijd vlekkeloos gaat zonder zijn nodige sporen achter te laten.
Het beste is wat jij helemaal niet wilt... Dokteren...

Gr,

Rob
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 januari 2012, 13:47
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
Citaat:
Het beste is wat jij helemaal niet wilt... Dokteren...
Nee, dat klopt. Van doktoren heb ik voorlopig de buik vol.
Temeer daar die Russische driver het juist niet meer deed na het doktoren - al vermoed ik dat dat meer met het nieuwe WebOS te maken heeft, dan met die medische ingreep.

Welke mogelijke sporen laat het verwijderen van patches overigens achter?
Er waren er althans twee, die zich aanvankelijk niet lieten de-installeren. Pas toen de rest verdwenen was, lukte het ook met die laatste twee.

Het verwijderen heb ik overigens systematisch in stappen van 5 patches per keer gedaan, met iedere keer een Luna-reset - en voor de zekerheid ook een volledige reset er achteraan (ik was een ochtend vrij, dus dat kon gewoon).

Zijn er wellicht nog andere resources die kunnen conflicteren met patches (wat een Nederlands!), zoals Linux Applications, Services, Themes en Unknowns? Kunnen die eventueel veilig verwijderd worden ten behoeve van een test, of bestaat dan het gevaar dat de hele telefoon het niet meer doet? De Neanderthaler was toch niet altijd slechter af, realiseer ik me soms.

Vriendelijke groet,
Paul Sprangers
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 januari 2012, 11:17
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Hoi Paul,

Als alle patches goed zijn verwijderd, zou het inderdaad niet een problemen hoeven te zijn.
Gewoon alles verwijderen, mocht het daarna niet werken of je telefoon niet meer booten is hij altijd nog te dokteren. Maar goed...

Ben niet zo thuis in taal pakketten, die driver van het Russisch toetsenbord is te vinden in preware?
Dan test ik het op de mijne, heb niet zo'n problemen om hem even te dokteren en te testen voor je.

Laat maar even weten.

Gr,

Rob
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 januari 2012, 11:49
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
Die Russische keyboard driver is inderdaad te vinden in Preware, en wel onder de naam Russian layout for hardware keyboard. Ik ben je zeer erkentelijk als je het zou willen uitproberen.

Het is me echter een raadsel hoe jij je toestel even (!) kunt dokteren. Bij mij vond de ingreep inmiddels een maand geleden plaats, waarna ik zeker twee dagen nodig had om alles weer min of meer in de oude staat te herstellen (vooral de diverse databases kostten veel werk). En nog steeds kom ik dingetjes tegen, zoals een volledig geresette WoodEnigma, zodat ik daar van voren af aan kan beginnen. Nu ja, echt erg is dat natuurlijk niet, maar het is wel iets wat men zich zou mogen realiseren voordat die dokter zijn lancet hanteert.

Vriendelijke groet,
Paul Sprangers
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 januari 2012, 12:16
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Hoi Paul,

Net geïnstalleerd zonder problemen.
Maar nu de vraag hoe kan ik het even mooi testen voor je?

Extern toetsenbord eraan hangen?
Tevens ben ik er wel achter dat hij 2 dingen nodig heeft om het te laten werken:

Linux Application --> GNU Patch
Linux Application --> Lsdiff

Wat je zou kunnen proberen is de patch te verwijderen en dan ook deze 2 linux applications en dan opnieuw installeren.

En het dokteren duurt bij mij net zo lang als bij jou, alleen heb ik een eigen mailserver die ik wil laten syncen, de rest niet echt iets wat ik erop wil hebben.
Tevens ben ik een ster in relativeren... Een auto repareren duurt langer :P

Gr,

Rob

update----

Getest met Pre toetsenbord zelf in de memo app en het werkt...
Ik typ Russisch, athans dat denk ik... hahaha ken de tekens niet!
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 januari 2012, 13:10
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
Beste Rob,

Goed, eerst heb ik de de 12 patches die ik inmiddels weer had gedownload verwijderd en vervolgens de beide Linux Applications. Daarna een volledige reset. Vervolgens de beide Linux Applicications weer geïnstalleerd en de Russische keyboard driver proberen te downloaden - met hetzelfde resultaat.

Samenvattend:
1. We mogen het nieuwe WebOS als boosdoener wel schrappen, want anders zou die driver bij jou immers ook niet werken.
2. Het ligt dus ook niet aan de patches en de beide Linux applicaties.

Kennelijk conflicteert die driver met iets anders in mijn telefoon. De vraag luidt natuurlijk: wat komt, na de patches, daarvoor het meest waarschijnlijk in aanmerking? (Ik heb 113 Installed Packages en ik voel er niets voor om die allemaal één voor één te verwijderen.) Heb jij wellicht enig idee?

Overigens bevond zich nog een derde Linux Application op mijn telefoon, te weten Homebrew JS Service Framework, die nodig blijkt te zijn voor respectievelijk FileMgr, Sys ToolsMgr Service en TouchVol.

Het zou mooi zijn, bedenk ik mij opeens, als je met één druk op de knop een tekstbestand van alle geïnstalleerde pakketten kon maken, zodat het eenvoudig was om verschillende setups met elkaar te vergelijken.

Nu ja, ik wacht eerst maar weer eens jouw reactie af.

Vriendelijke groet,
Paul
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 januari 2012, 13:21
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Beste Paul,

Wat je nog even kunt proberen...

Heb jij Uberkernel geinstalleerd?
Want wat je nog zou kunnen doen om de standaard kernel eroverheen te gooien.

Probeer het zo ie zo maar eens... kan wel eens wat probleempjes oplossen, mits je alle patches hebt verwijderd. Applicaties hoeven er niet af.
Bij Preware --> Available Packages --> Kernel --> Recovery --> Palm Kernel (Pre 3)
Daarna toestel uitzetten, helemaal, en weer aanzetten en dan proberen te installeren.
Let wel even op dat je alle patches eraf zijn.

Werkt het nog niet:
Wat voor melding krijg je eigenlijk bij het installeren van de Russische tool?

Gr,

Rob
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 januari 2012, 13:55
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
Beste Rob,

Ueberkernel heb ik niet. Heeft het dan nog wel zin om te proberen de Palm kernel opnieuw te installeren?

Bij het installeren van de Russische driver krijg ik een foutmelding waarin de woorden 'two chunks' voorkomen (tijd om de rest te lezen krijg je niet, omdat er meteen daarna een venstertje overheen wordt geopend dat je in staat stelt om de IPKG Log te bekijken). Die Log wil ik best hier afdrukken, maar het is een hele lap tekst - en de auteur Shura kon er in ieder geval niets mee aanvangen.

Vriendelijke groet,
Paul
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 januari 2012, 14:07
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Hoi Paul,

Ik zou het wel even uitproberen het ziet er naar uit dat hij 2 componenten niet lekker pakt.
Dus ik zou het even proberen inderdaad. Kost je wel even wat tijd en MB's om te downloaden maar is het proberen waard.

Gr,

Rob
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #11  
Oud 27 januari 2012, 14:41
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
Beste Rob,

Citaat:
Ik zou het wel even uitproberen het ziet er naar uit dat hij 2 componenten niet lekker pakt.
Welke twee componenten zouden dat dan zijn?
Hoe het ook zij, een reïnstallatie van de Palm kernel heeft niet mogen helpen. Ik krijg nog steeds precies dezelfde foutmelding. Wat is dit toch raar! En toch ga ik niet dokteren...

Vriendelijke groet,
Paul
Met citaat reageren
  #12  
Oud 27 januari 2012, 14:45
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Hoi Paul,

Ja dat is bijna niet te fixen zonder manuele linux commando's af te schieten op je Pre3.
Spijt me om te zeggen, maar wil je dit lekker oplossen en het snelst. Dokteren.
Post het log anders eens op pastebin (hier kun je gratis je text hosten voor een weekje bv) en dan de link hier posten.

Gr,

Rob
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 27 januari 2012, 14:58
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
Wat is dat pastebin voor iets?
Langzamerhand ga ik me er, geloof ik, maar bij neerleggen dat ik geen Russisch meer kan typen op mijn telefoon, al jouw vriendelijke hulp ten spijt. Toch wel een minpuntje voor WebOS.

Vriendelijke groet,
Paul
Met citaat reageren
  #14  
Oud 27 januari 2012, 15:02
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Pastebin? Is een website waar jij je log kan plakken en dan delen met de wereld, in dit geval dus mij :P
Paul, helaas moet ik je wel even corrigeren. Dit is niet WebOS zijn probleem maar de patches die het kapot hebben gemaakt (dus de aanpassingen).
Een bepaalde manier van installeren/verwijderen (volgorde) kan dit soort dingen naar voren brengen is mijn ervaring.
Woon je in de buurt wil ik je best wel eens helpen om alles draaiend te krijgen hoor.

Gr,

Rob
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #15  
Oud 27 januari 2012, 15:02
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
Ach, dat was te snel gereageerd. Ik begrijp nu dat Pastebin een site is waar je tijdelijk een bestand kwijt kunt, ter downloading door derden (ik dacht dat die site meteen een analyse ervan maakte!).

Ik zal het logbestand op mijn eigen site plaatsen en vervolgens hier de link er naar toe geven. Tot zo.

Vriendelijke groet,
Paul
Met citaat reageren
  #16  
Oud 27 januari 2012, 15:04
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
En nu een typische cross posting!
Zeer vriendelijk aanbod om langs te komen. Ik woon in Tilburg, dat wel.

Vriendelijke groet,
Paul
Met citaat reageren
  #17  
Oud 27 januari 2012, 15:05
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Klopt
Tilburg? Hmm me vader werkt daar dus kom er wel geregeld.
Mochten we er niet uitkomen, komen we er op die manier wel aan uit

Ik wacht even op je log.

Gr,

Rob
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #18  
Oud 27 januari 2012, 15:26
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
Ja, beste mensen en Rob, hier komt de link naar de IKPG-Log betreffende bovenstaand probleem:

http://www.riscos.sprie.nl/Downloads/Temp/582c227a.html
Met citaat reageren
  #19  
Oud 27 januari 2012, 15:29
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
En zoals verwacht:

Code:
-1: Unable to run command: IPKG_OFFLINE_ROOT=/media/cryptofs/apps /bin/sh /media/cryptofs/apps/usr/lib/ipkg/info/org.webosinternals.patches.mojo-russian-layout-for-hardware-keyboard.postinst 2>&1
Reversed (or previously applied) patch detected! Assume -R? [n]
Apply anyway? [n]
1 out of 1 hunk ignored -- saving rejects to file usr/lib/luna/system/luna-applauncher/app/controllers/global-search-assistant.js.rej
2 out of 2 hunks FAILED -- saving rejects to file usr/palm/frameworks/mojo/mojo.js.rej
2 out of 2 hunks FAILED -- saving rejects to file usr/palm/frameworks/mojo2/mojo.js.rej
Er hangt dus nog iets van een vorige installatie die hij dus niet goed heeft verwijderd...
Nu nog even een manier zoeken om het op te lossen.
Ik kom hier op terug

Gr,

Rob
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #20  
Oud 27 januari 2012, 15:40
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Hey Paul,

Nog wat gezocht en gedaan.
Nu een mogelijke oplossingen gevonden zowaar!
Alle patches en Themes van je Pre af halen.

Preware starten met alleen maar normale apps geinstalleerd.
Dan zoek je in Preware: Emergency Patch Recovery
Mogelijk lost dit op wat je nu hebt...
Zeker weten doe ik het niet.
Maar proberen waard.

Bij het installeren van die patch past ie wat toe en verwijderd zichzelf weer.

Daarna nog eens proberen te installeren: Russisch toetsenbord.

Gr,

Rob
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
pre3, preware


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023