Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 07 mei 2008, 15:15
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Opinie] Terug van weggeweest: een rustige thuiskomst

Zo, ik heb eindelijk 10.000 postings op de Palmclub. Natuurlijk een hele mijlpaal met alle ups en downs van de site, en de oorverdovende stilte die eigenlijk al tijden heerst binnen de Palm-community. En toch is het fijn om weer terug te zijn.

Jean-Paul, Gonny en Ivo van Now-Mobile, de officiële distributeur van Palm-producten in de Benelux, waren zo vriendelijk geweest om mij een Palm Centro cadeau te doen als presentje voor de mijlpaal die gehaald is met de 10.000e officiële posting op de Palmclub, waarvoor dank! Ik heb de laatste maanden met een Palm Treo 750 op Windows Mobile rondgelopen, en de Centro voelt wel weer een beetje aan als een thuiskomst.

Uiteraard heb ik in de tussentijd een week of twee rondgelopen met een prototype toestel van de Centro, maar daar heb ik lang niet alle programma's op geïnstalleerd die ik normaal op een PalmOS-toestel zou willen installeren. Met mijn huidige Centro wel, en na eindeloze reset -loops (door software die blijkbaar niet geupdate is voor de Centro), harde resets (idem) en een onwelwillende Versamail in combinatie met Exchange Activesync verlang ik wel eens weemoedig naar mijn allereerste PalmOS-toestel, een Sony Clié SJ30 die het gewoon wél in één keer deed.

Is het PalmOS slechter geworden door de jaren heen? Mensen die mij al langer kennen op de Palmclub weten dat ik heel erg skeptisch ben geweest de laatste jaren over Palm en de hele PalmOS-wereld, en dat ik daarbij de realiteit niet schuw. Het mag duidelijk zijn dat het PalmOS vergeleken met jaren geleden echt niet meer de leider is op het gebied van innovatie of marktaandeel, alhoewel fanboys met oogkleppen op dat graag nog willen blijven geloven. Ik ga er niet eens meer tegenin.

Sommige dingen blijven natuurlijk erg goed aan het PalmOS: de werksnelheid bijvoorbeeld, waarbij een programma ook instantaan opstart als je dat wil.

Maar je kunt toch niet altijd in het verleden blijven hangen, en denken dat wat ooit succesvol is geweest, dat altijd zal zijn. De markt verlangt naar nieuwe functies, en je wordt altijd vergeleken met de concurrentie. De opkomst van mobiel internet, en de daarbij behorende functionaliteiten zoals Exchange Activesync en pushmail, daarbij merk je echt dat het oude PalmOS er moeite mee heeft om dat via de ingebouwde programma's, Versamail en Blazer Webbrowser, op een bij de tijdse manier te leveren aan de gebruiker. Om maar te zwijgen van de onmogelijkheid van het huidige PalmOS om UMTS te leveren.

Ook kwam ik erachter dat de helft van de programma's die ik op mijn vorige PalmOS-toestel had, de Treo 650, niet meer geupdate wordt en vaak niet helemaal meer compatible zijn met de Centro. Ik neem het de ontwikkelaars niet kwalijk: zij moeten een boterham verdienen, en daar zijn andere platformen tegenwoordig geschikter voor. Maar jammer is het natuurlijk wel, dat je na 5 oneindige reset -loops erachter komt dat je favoriete font-programma Fonts4OS5 uiteindelijk niet meer werkt op je meest recente toestel omdat het sinds 2005 niet meer geupdate is.

Wat me ook opvalt is de leegloop op PalmOS-community sites. Zoals de Palmclub. Vroeger waren er toch minstens 20 postings per dag op het forum. Tegenwoordig is het een stuk rustiger. Shaun McGill heeft moeite om het Palm-gedeelte op PDA247 (het voormalige Clieplanet) te vullen. PalmInfocenter, vroeger bol van Palm-nieuws, heeft de update voor Peckbird Manager 7.24 als groot nieuws. 1Src.com (het vroegere Cliésource en grootste PalmOS-community) ziet er maar verlaten uit.

Foleocentral is nooit geworden wat het geweest had kunnen zijn. Een internationale carrière die in duigen viel. ;)

Aan de andere kant, PalmAddicts en Treonauts hebben wel een onverminderd enthousiasme over hoe geweldig het is om je donkere schuur 's avonds met je Palm bij te schijnen zodat je niet over het gereedschap valt, en hoe geweldig het is om 5-sterren accessoires bij je Palm te gebruiken die je NU in de Treonauts-store met 10% korting kunt kopen!

Okee, ik ben nu een beetje cynisch. Maar dat komt voort uit een gevoel die we allemaal wel kennen: waar is het misgegaan? Waarom hebben alle management-strubbelingen bij Palm/PalmOne/PalmSource/Handspring geleid tot het verval van de heerschappij van het PalmOS? Waarom die arrogantie en gemakzucht bij Palm: "Wij zijn Palm, wij weten wel hoe het moet, innovatie? Welnee, innovatie heb je niet nodig, laten we het simpel houden."

Waarom dan toch terug naar een Centro? Tja, het is alsof je een oude spijkerbroek aantrekt die niet meer in de mode is, maar toch altijd fijn gezeten heeft. Met de opkomst van Google's Android-platform en de Apple iPhone is het nog maar de vraag of het volgende PalmOS kan brengen wat de gebruikers willen, zeker gezien de huidige concurrentie van Symbian, Windows Mobile en het Access Linux Platform.

Zullen we Palm dan toch nog maar even het voordeel van de twijfel geven? :)
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 5229-ai54fxn2yq.jpg‎ (14,5 KB, 0x gelezen)
Bestandstype: png 10000Palmclub.png‎ (121,9 KB, 8x gelezen)

Laatst gewijzigd door jean-paul; 08 mei 2008 om 00:23.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 07 mei 2008, 15:30
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Antwoord op de laatste vraag: volmondig 'Ja'.

Ik ben soms net zo cynisch als jij. Kan ook watertandend kijken naar mijn LG Viewty of naar een HTC TYTN II of de nieuwe Touch Diamond. En toch voel ik me weer heel erg thuis als ik mijn Treo 650 gebruik en kijk reikhalzend uit naar de bezorging van mij Treo 680 in Copper. Ik ga het nog een tijdje proberen. En dat is al lang geen rationele keuze meer, maar een emotionele. En daarna zien we wel verder.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 07 mei 2008, 15:47
pivete_menno pivete_menno is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 20 januari 2006
Berichten: 128
Ben ik nou gek, of staat er nergens in het artikel wie wat welke post die 10.000e post was?
En dus de eigenlijke winnaar van de Centro?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 mei 2008, 15:52
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Misschien had ik moeten beginnen met: "Zo, *ik heb* eindelijk 10.000 postings op de Palmclub".

10.001 inmiddels.

Met citaat reageren
  #5  
Oud 07 mei 2008, 16:04
RolfY's schermafbeelding
RolfY RolfY is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rolf
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Locatie: Heerhugowaard
Berichten: 241
Gaz, gefeliciteerd met jouw 10.000ste post. Door de jaren heen ben jij één van de constante factoren geweest.

Over jouw opinie: helaas moet ik het eens zijn, alle fora lopen leeg en nieuwtjes zijn ver te zoeken (zelfs Dimitrygr gaat stoppen). Maar ik hoop dat ik mijn palmpjes nog een groot aantal jaren mag gebruiken. Mijn lifedrive ga ik binnenkort met een 32 GB cf-kaart upgraden (wat nou iphone) en m'n treo 680 kan ook nog wel even mee. Ik zou namelijk niet weten wat ik anders moet. Een iphone met wel een mooi scherm en leuke specs, maar niet de handigheid van palm. Een windows machine die vaak crashed? Symbian heb ik al eens geprobeerd, maar dat beviel niet. Google apparaten zijn er nog niet en dat ik ook maar afwachten. Dus ik blijf voorlopig nog bij mijn palmpjes.
Er is natuurlijk ook een voordeel aan het langzaam verdwijnen van palm, tweede hands worden ze snel goedkoper
Met citaat reageren
  #6  
Oud 07 mei 2008, 16:05
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Welkom terug op het PalmOS besturingssysteem Gaz

Ik heb maar 1 opmerking: kijk nog eens goed naar Fonts4OS5, want dat werkt bij gewoon goed. En ik kan niet direct een programma noemen dat ik op mijn Treo 650 gebruikte, dat niet werkt op mijn Centro.

gr, Roel
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #7  
Oud 07 mei 2008, 16:10
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nou, ik heb door de jaren heen best veel reset -loops weten op te lossen op het PalmOS, maar die door Fonts4OS5 is me een groot raadsel. Elke keer als ik een Hotsync had gedaan, crashte de boel, *zonder* een log op *#377 achter te laten.

Ik gebruik nu de fonts van Fonts4OS5 via Fontsmoother op de Centro en dat werkt wel stabiel, gelukkig.

Een van mijn favoriete programma's, TreoAlarm, werkt niet meer goed. De developer is in geen velden of wegen te bekennen (heel typisch voor PalmOS applicaties) en het programma trekt de gegevens niet meer correct van weather-sites af, waardoor het onbruikbaar is geworden.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 07 mei 2008, 17:58
Mikey Mikey is offline
Lid
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 02 februari 2005
Locatie: Maastricht
Berichten: 43
Gefeliciteerd met je mijlpaal. Je cynisme kan ik enerzijds wel begrijpen; ook ik heb graag een apparaat dat alles kan en dat stabiel doet. Aan de andere wordt Palm steeds meer een statement: het wordt een product dat je onderscheidt van de massa. Ik gebruik nog steeds met veel plezier mijn Treo 650 en overstappen (waarschijnlijk naar een Centro) doe ik alleen omdat de technische levensduur is verstreken.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 07 mei 2008, 18:04
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Gefeliciteerd.

Tegen de tijd dat ik zo veel posts heb, graag een palm met het nieuwe PalmOS, zal er dan wel zijn
Met citaat reageren
  #10  
Oud 07 mei 2008, 20:53
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
Of ik mijn TX mis... , en mij treo 680?
Moet ik eerlijk zijn...

Maar het gaat wel met mijn i600 en mijn ipaq 214...

Felicitaties voor de vele aangename posts! Ik kom voorlopig thuis, door te kijken naar de website van palmclub.nl
Maar het is een beetje jammer dat er, zoals je gezegd hebt, zo weinig posts zijn...
(misschien een andere site-layout eens proberen?)
Met citaat reageren
  #11  
Oud 07 mei 2008, 20:58
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
(misschien een andere site-layout eens proberen?)
't zal niet helpen hoor, maar toch een goeie tip.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 07 mei 2008, 22:18
sekhmet sekhmet is offline
Lid
Voornaam: Erik
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 13 september 2005
Locatie: Nederland
Berichten: 27
Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als toen de HP41 definitief niet meer geproduceerd werd. De beste rekenmachine ooit gemaakt, ik heb er nu een emulator van op m´n T5 en op de pc.
Iemand zal met iets acceptabels moeten komen voor ik overstap op een andere pda. Of de T5 moet echt de geest geven. De htc die de baas me aanbood heb ik lachend teruggegeven, niet mee te werken. Dan maar m´n oude t5 en een gammele nokia. Misschien een T5 emulator onder linux, lijkt me geen slecht idee.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 07 mei 2008, 22:20
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Hee Karel, gefeliciteerd...en veel plezier met je Centro. Zoals je misschien weet, ben ik na wat omzwervingen ook terug bij Palm (os). Ik gebruikte al redelijk tevreden de 750 op WM6, had niks met Symbian uiteindelijk en ben naar de Centro gegaan omdat ik het snelle dataverkeer toch niet op vind wegen tegen het snellere, makkelijker te bedienen os en het verschil in formaat en gewicht...ik vond de 680 om een van dezelfde redenen uiteindelijk niet kunnen concurreren met de Centro: formaat en gewicht. En dan de Centro ook nog goedkoper....nu wacht ik inderdaad even af wat er weer gaat gebeuren. Laat maar zien, Palm!

Zie net dat Dixons de 680 in de aanbieding gooit...

Laatst gewijzigd door rudyheidenis; 07 mei 2008 om 22:23. Reden: Prijsverschil Centro/Treo 680
Met citaat reageren
  #14  
Oud 07 mei 2008, 22:33
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
Hoi Karel,

welcome back. Je kritische blik is altijd goed om te lezen. Ook ik ben na vele omzwervingen (treo 750 en nog een zwik andere WM5 en WM6 appraraten, Symbian) terug op PalmOS; en ook met een centro.

Het apparaat is gewoon lekker klein en vooral snappy; WM 6 mag dan wel sexy zijn maar het is traag.

Ik blijf voorlopig mijn centrootje gebruiken totdat er iets beters op de markt komt

Bas
Met citaat reageren
  #15  
Oud 07 mei 2008, 22:48
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De oplettende lezer weet dat ik absoluut niets met de Treo 680 had, als oud Treo 650-gebruiker zijnde. Het voegde totaal niets toe, en het geheel was alsnog te lomp en te duur om aan Palm's verwachtingen ('dit is een consumententelefoon') te voldoen.

Wat mij betreft is de Centro de *gelukte* versie van de Treo 680. Het is een best sexy apparaat, het eerste apparaat in jaren van Palm die die titel mag dragen, in mijn ogen. Als het UMTS had, dan was ik vrijwel geheel blij geweest, maar dit blijft een minpunt voor dit huidige PalmOS die dat niet aankan.

Maar ik besef dat er veel powerusers zijn die ook tevree zijn met hun Treo 680.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 08 mei 2008, 22:16
Pasulu Pasulu is offline
blijft toch Palm-adept
Voornaam: Paul
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 13 juli 2004
Locatie: Amstelveen
Berichten: 145
Gefeliciteerd Karel. Dankzij je inbreng en eigengereide mening (vaak niet ten onrechte met kritiek op de makers bij Palm) heb je deze gemeenschap kleur gegeven, en ons laten nadenken over wat we willen (en wat niet).

Palm is niet dood, en door ons liefhebbers (want dat zijn we meestal wel) zal dat ook niet zo snel gebeuren. Wat in je hart zit gaat vaak een mensenleven mee...
Met citaat reageren
  #17  
Oud 09 mei 2008, 19:55
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Van harte gefeliciteerd met dat gigantische postingaantal. Ik blijf oefenen om ook ooit op de 10.000 postings uit te komen, dat kan nog wel een jaartje of wat gaan duren. Ik ben benieuwd of het PalmOS dan nog bestaat.

De analyse die je in de beginpost gaf lijkt me correct en voor de liefhebber van het besturingssysteem niet altijd even plezierig om te lezen. Maargoed, je kunt en mag je ogen niet sluiten voor de waarheid.
Toch ik blijf er moeite mee houden om te geloven dat er echt helemaal geen markt meer in pda's zit. Waarom alleen maar smartphones?
Een Lifedrive-achtige die goed vormgegeven is voorzien is van een goed, efficiënt én vernieuwd besturingssysteem en ook een aanzienlijke hoeveelheid geheugen heeft moet je fatsoenlijk kunnen verkopen.
Op dit moment staat Palm gewoon grotendeels stil. Hoe lang is het geleden dat er een nieuwe pda uitgebracht is? Wanneer heeft Palm voor het laatst een echt opzienbarende en vernieuwende smartphone uitgebracht?
Sony zorgde tenminste nog voor wat reuring in de tent, waarop Palm steevast min of meer mokkend volgde met dezelfde (door Palm tot kort daarvoor onnodig geachte) features in een pda.

Nou ja, we zullen wel zien wat de toekomst brengt.


Citaat:
Gefeliciteerd Karel. Dankzij je inbreng en eigengereide mening (vaak niet ten onrechte met kritiek op de makers bij Palm) heb je deze gemeenschap kleur gegeven, en ons laten nadenken over wat we willen (en wat niet).
Ps voor Pasulu: op die manier geformuleerd klinkt het wel heel erg als een in memoriam hoor .
Met citaat reageren
  #18  
Oud 09 mei 2008, 23:03
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster Bekijk bericht
Ps voor Pasulu: op die manier geformuleerd klinkt het wel heel erg als een in memoriam hoor .
Misschien ook wel toepasselijk? Niet voor Karel, hoor!
Met citaat reageren
  #19  
Oud 10 mei 2008, 21:59
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Je kunt je inderdaad niet aan de indruk onttrekken dat dit een thread is met een zwart randje, maar om dat zwarte randje nou ook op Karel te gaan betrekken gaat ver .
Met citaat reageren
  #20  
Oud 10 mei 2008, 23:43
Frits's schermafbeelding
Frits Frits is offline
Sony Clie rocks!
Voornaam: Frits
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Hoogezand
Berichten: 414
Mijn Clie TH55 is ook zwart.
Dus is het goed!

En Karel gefeliciflapsteert!

Groet,
Frits
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023