Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 03 december 2007, 12:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Opinie] Asus Eee PC een succes: Foleo te snel stopgezet?

De Asus Eee PC verkoopt als warme broodjes over de toonbank. Het had bij de lancering niet zo'n hysterie om zich heen als de Apple iPhone of de Nintendo Wii, maar het is in de VS toch een behoorlijke verkoophit op dit moment. Had dit de Foleo kunnen zijn?

Ik was altijd erg gecharmeerd over het idee van de Foleo: een klein, licht en handzaam dingetje met een vreselijk goede batterijduur, waarmee je een boel kunt doen die je anders op een loodzware óf peperdure laptop zou moeten doen. Maar ik weet ook dondersgoed, dat de markt nooit liegt: de mainstream media en mainstream tech sites, waar 'normale' mensen voor informatie heengaan, waren op z'n hoogst lauwwarm over de Foleo. Om maar van de die hard powerusers te zwijgen, die vaak de kar moeten trekken bij nieuwe producten in de innovatiecurve. En alles wees erop dat de Foleo geen doorslaand succes zou worden de eerstkomende jaren.

En toen kwam de Asus Eee PC, met hetzelfde basisidee, maar een zeer andere uitvoering in de praktijk. In plaats van een niche van een niche op de korrel te nemen zoals de Foleo dat deed (zakenmensen mét een smartphone), is de Asus Eee PC als low-cost speleding voor thuis bedoeld, waar eventueel ook op gewerkt kan worden wanneer de situatie daarom vraagt. En ja, it does YouTube as well.

In plaats van naar 5 uur batterijduur te streven, heeft Asus besloten met iets minder genoegen te nemen, maar wel een iets krachtigere processor in te bouwen. En in sommige modellen ook een webcam, zodat je inderdaad nog altijd gewoon kunt websurfen en Office-bestanden bewerken, maar dat je het component 'leuk' ook wat flexibeler kunt interpreteren met multimediaal gezien iets zwaardere applicaties.

Palm heeft de Foleo ook 'expres' kreupel gemaakt, als je dat zo kunt zeggen. Mail checken was bijvoorbeeld niet standaard mogelijk via Wi-Fi. Niet omdat het technisch niet mogelijk zou zijn, maar om het Mobile Companion-concept wat meer uit te melken: mail checken kon uitsluitend door te syncen met Versamail of Pocket Outlook op de Treo. Het was geen kwestie van of / of, maar Palm heeft het daar helaas wel van gemaakt.

En laten we de prijs niet vergeten: de Foleo zou 499 USD na korting gaan kosten, en 599 USD zonder korting. De Asus Eee PC is er al voor 299 USD en heeft voor dat geld bijvoorbeeld 2 GB meer intern geheugen.

Maar toch. Wat denken jullie? De Asus Eee is de meestgevraagde gadget van de Amerikanen voor kerstmis: had de Foleo ook onder de kerstboom kunnen liggen dit jaar?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 4898-q3pkommyjka.jpg‎ (53,8 KB, 10x gelezen)
Bestandstype: jpg 4899-fe7lyu5v1zo.jpg‎ (27,8 KB, 10x gelezen)

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 04 december 2007 om 10:58.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 03 december 2007, 15:22
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Antwoord is volgens mij 'Nee'. Het bevestigt alleen maar dat het een goede beslissing was om te stoppen met de Foleo. Hij had nooi kunnen concurreren met de EeePC.
__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
  #3  
Oud 03 december 2007, 21:45
SpeedDemon SpeedDemon is offline
Senior lid
Voornaam: René
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 05 juli 2005
Locatie: Emmen
Berichten: 67
Stuur een bericht via MSN naar SpeedDemon
Precies ik denk dat het cancellen van de Foleo in de vorm die hij had een van de betere keuzes is geweest van Palm in het afgelopen jaar. Als je de specs vergelijkt van de Foleo en de EEE dan zie je behoorlijke verschillen. En de prijsrange zou gelijk zijn. Is volgens mij niet moeilijk meer dan.
__________________
Palm Tungsten E2 --> Palm Treo 750v -->momenteel zonder Palm.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 04 december 2007, 09:18
Jozz Jozz is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 06 oktober 2006
Berichten: 120
Ik ben het eens met mijn voorgangers hierboven. De EEE is gericht op een veel grotere markt. De Foleo enkel op Palm (Treo) bezitters.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 04 december 2007, 09:23
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Edit:

*Heeft nu de leesbril op, en blijkt te snel gereageerd*
__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

Met citaat reageren
  #6  
Oud 04 december 2007, 11:01
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Bovendien kan je op de Asus Eee ook een eigen OS installeren. Bij de Foleo is dat nog maar de vraag. Ik was zéér geďnteresseerd in de Foleo, maar nu heb ik een Asus Eee gekocht. De insteek is beter: Een handige, compacte laptop zonder poespas, die secundair kan synchroniseren met je PDA/MDA en die kan geburiken om het web op te gaan. De Foleo was een synchroniseer-buddy voor je PDA/MDA, die mogelijk ook extra zaken kon die een laptop kan. (Maar nog niet af was qua printen, qua multi-media performance, etc.) De communicatie die nu MASSAAL (en het gaat massaal!) duikt op de Asus Eee, die is Palm nu kwijt.
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
  #7  
Oud 04 december 2007, 11:20
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673

Off-topic


Kan de eee-pc out of the box syncen met Palm en WM? Denk nl ook over aanschaf.

Internetten via een ouderwetse UTP kabel kan ook, toch?



__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

Met citaat reageren
  #8  
Oud 04 december 2007, 11:25
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Smile

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MendriX Bekijk bericht
Bovendien kan je op de Asus Eee ook een eigen OS installeren. Bij de Foleo is dat nog maar de vraag. Ik was zéér geďnteresseerd in de Foleo, maar nu heb ik een Asus Eee gekocht. De insteek is beter: Een handige, compacte laptop zonder poespas, die secundair kan synchroniseren met je PDA/MDA en die kan geburiken om het web op te gaan. De Foleo was een synchroniseer-buddy voor je PDA/MDA, die mogelijk ook extra zaken kon die een laptop kan. (Maar nog niet af was qua printen, qua multi-media performance, etc.) De communicatie die nu MASSAAL (en het gaat massaal!) duikt op de Asus Eee, die is Palm nu kwijt.
Wauw, tof zeg! Laat even weten hoe het apparaatje werkt. Heb zelf het geld of het nut er niet voor, maar ik vind het toch wel een leuk dingetje.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 04 december 2007, 12:15
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Ja, via UTP netwerken op 10/100mbit kan ook, maar er zit ook WLAN in. Ik geloof niet dat hij out-of-the-box synct met Palm's, maar ik las dat er Linux oplossingen voor zijn en je kan zelf gewoon Debian en andere Linux packages installeren. Tevens kan je altijd Windows XP installeren en die kan zeker met Palm's syncen. Voor de duidelijkheid, ik heb hem nog net niet binnen. Een vriendelijke Taiwanees heeft hem naar me opgestuurd en zaterdag was ie in Amsterdam, ik verwacht hem vandaag/morgen. Wat linkjes naar Asus Eee PC forums, waarvan de eerste 2 Nederlands:

[Ervaringen] ASUS EEE PC - Complete Systemen & Laptops - GoT - Powered by React
[Ervaringen] ASUS EEE PC - Deel 2 - Complete Systemen & Laptops - GoT - Powered by React
EeeUser.com > An Unofficial ASUS Eee PC EeePC 701 Community

Ik las op die forums wel over mensen die hun Plam konden syncen met KDE, ook mensen die PalmOS emulatoren hebben gedraaid op de Asus Eee, om PalmOS applicaties te runnen. Ze klonken enthousiast, maar details werden niet gegeven.

Latere toevoeging: Synchroniseren met Windows Mobile (ik zag de vraag nu pas) werkt ook, of het out-of-the-box is geen idee, maar mensen zeggen dat de gebruikelijke sync Linux tooltjes daarvoor werken.
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
  #10  
Oud 04 december 2007, 12:25
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Citaat:
Latere toevoeging: Synchroniseren met Windows Mobile (ik zag de vraag nu pas) werkt ook, of het out-of-the-box is geen idee, maar mensen zeggen dat de gebruikelijke sync Linux tooltjes daarvoor werken.
Juist dat valt tegen. Ik heb wel goede ervaringen met het syncen van Palm OS met Linux. Ben zelf van plan Linux te installeren op een Fujitsu Siemens Life Book B110 die mijn zwager nog heeft liggen. Klein en fijn en nog goedkoper dan de Eee
__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
  #11  
Oud 04 december 2007, 12:54
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Hm, dus als ik het goed begrijp werken standaard linux toepssingen gewoon op de EEE-PC.

Maar eens google doospitten voor Palm / WM sync oplossingen
__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

Met citaat reageren
  #12  
Oud 04 december 2007, 12:58
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Ja, en nee. Het is standaard Linux (kernel), maar er draait een Debian-gebaseerde Xandros. Veel werkt, maar lang niet alles. Het is een custom aangepast OS voor de Asus Eee. Ik weet er nog niet veel vanaf, maar dat weet ik al wel. Lees er maar 's over.
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
  #13  
Oud 04 december 2007, 13:01
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen, Mark!
Met citaat reageren
  #14  
Oud 04 december 2007, 13:37
Jozz Jozz is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 06 oktober 2006
Berichten: 120
Je kunt er naar het schijnt ook (een gestripte) XP (versie) op draaien. [Ervaringen] ASUS EEE PC - Deel 2 - Complete Systemen & Laptops - GoT - Powered by React
Verder komt Asus zelf ook nog met een Windows (XP?) versie speciaal voor de Eee PC: ASUS | Eee PC
Met citaat reageren
  #15  
Oud 10 december 2007, 15:09
Jozz Jozz is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 06 oktober 2006
Berichten: 120
Nog een leuke vergelijking van grootte met betrekking tot de Palm Foleo en de Asus EEE PC. Paper: A4 vs Palm Foleo vs EeePC
Met citaat reageren
  #16  
Oud 11 december 2007, 20:01
Socrates's schermafbeelding
Socrates Socrates is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Berichten: 64
Stuur een bericht via Skype™ naar Socrates
Dag Jozz,
Ik heb hier
wat zitten rondkijken en kwam daar je naam tegen.
Kan je als 680 en eee pc bezitter zeggen wat de aanvullende waarden zijn van die twee gadgets. Kan een 680 bezitter zonder eee pc of andersom?


Groeten
__________________
"Het niet-onderzochte leven is niet de moeite waard om geleefd te worden." Socrates, Grieks filosoof, 470-399 v.C.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 14 december 2007, 22:42
Jozz Jozz is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 06 oktober 2006
Berichten: 120
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Socrates Bekijk bericht
Dag Jozz,
Ik heb hier
wat zitten rondkijken en kwam daar je naam tegen.
Kan je als 680 en eee pc bezitter zeggen wat de aanvullende waarden zijn van die twee gadgets. Kan een 680 bezitter zonder eee pc of andersom?


Groeten
Mijn EEE heb ik pas sinds gisteren binnen. Momenteel draait er nog Xandros Linux op wat er heel aardig uit zit en behoorlijk snel is. Ik wil er toch XP op zetten omdat ik dat zelf makkelijker vind.

Waarschijnlijk zet ik er dan ook Palm Desktop er op. Ik heb de EEE niet per sé aangeschaft als toevoeging bij mijn 680. Ik heb ook een gewone laptop, maar die wil ik kwijt (heb al een koper dus ernaar vragen is niet nodig). De EEE is voor mij gewoon een kleine laptop(hij is echt erg klein) die ik makkelijk mee kan nemen, naar colleges, of als ik bij mensen kom die pc problemen hebben en daardoor soms geen internet.

Je zou eventueel je Treo als modem kunnen gebruiken om met de EEE te kunnen surfen. Er zit overigens standaard geen bluetooth op de EEE.

Voor meer info over de EEE kan je ook hier kijken EeeUser.com > An Unofficial ASUS Eee PC EeePC 701 Community
Met citaat reageren
  #18  
Oud 17 december 2007, 10:25
basvandesande's schermafbeelding
basvandesande basvandesande is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bas
Model: Palm Treo 500
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Rhenen
Berichten: 169
Ik heb de EEE nu enkele weken in mijn bezit en ik zou bijna niet meer zonder kunnen. Ik heb er XP op geinstalleerd, een gestripte Office 2003, SQL Server 2005, #Develop en nog wat andere tools. Ik gebruik mijn Treo icm de EEE onderweg als GPRS modem zodat ik mijn mailtjes kan afhandelen. Treinen is nog nooit zo leuk geweest.

De standaard linux distro op de EEE is zondermeer goed te noemen, alleen voor mijn doel heb ik windows nodig. Heb je het geld over en je bent veel onderweg, dan is de EEE zeker aan te raden
Met citaat reageren
  #19  
Oud 17 december 2007, 10:42
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Gestripte XP? zoja, waarvandaan.

Krijg in Januari mijn Eee
__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

Met citaat reageren
  #20  
Oud 17 december 2007, 10:46
Jozz Jozz is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 06 oktober 2006
Berichten: 120
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus31 Bekijk bericht
Gestripte XP? zoja, waarvandaan.

Krijg in Januari mijn Eee
Een gestripte XP kun je zelf maken doormiddel van nLite: nLite - Deployment Tool for the bootable Unattended Windows installation

Wiki: Slimming Down Windows XP Professional Using nLite [EeeUser Wiki Home]

Je kan ook TinyXP downloaden (torrent), maar dan heb je een engelse XP en het is niet helemaal legaal.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023