Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 december 2005, 10:09
rs58
Guest
 
Berichten: n/a
Screenprotector echt nodig?

Ik heb deze week de Tungsten E2 ontvangen en daar zat ook zo'n velletje bij wat je uit moet knippen en op het scherm plakken. Is dit echt een must? Ik neem toch aan dat wanneer je gewoon een beetje uitkijkt het scherm ook gewoon goed blijft? Ik heb hiervoor weleens een pda gehad van een ander merk, zw/w scherm. Daar heb ik jaren mee gedaan en nooit iets op hoeven plakken. Er is ook nooit een kras op gekomen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 december 2005, 10:32
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Het stickertje wat erbij zit is erg slecht. Het gaat hooguit een maand mee, en je ziet het goed zitten.

Een goede protector, bijvoorbeeld van Brando of Martin Fields (zie reviews) zijn een stuk beter. Of je het nodig vind om die erop te plakken moet je zelf bepalen.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 december 2005, 10:36
rs58
Guest
 
Berichten: n/a
Waar het mij om gaat is dit: als ik het scherm alleen aanraak met mijn stylus dan kan er toch niets slijten? Ik las namelijk een berichtje van iemand die na anderhalve week doffe plekken op zijn scherm krijgt en zich afvraagt of die er ooit nog afkomen.

Als het niet perse nodig is plak ik er liever ook niets op, want ik ben zelf voorzichtig genoeg.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 december 2005, 10:38
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
En toch zou ik er een op plakken... Een kras is zo gemaakt! Je hebt ook geen hinder van een screenprotector erop. Het enige is dat je er een moet aanschaffen maar deze beschemt je palm dan wel en hij blijft dan waarschijnlijk meer waard...
__________________
Live wise, you don't live twice!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 december 2005, 10:46
rs58
Guest
 
Berichten: n/a
bedankt voor je snelle reacties en voor de tip.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 december 2005, 11:13
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
Altijd welkom....
__________________
Live wise, you don't live twice!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 december 2005, 11:24
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
Moet ik helaas toegeven geen protector te gebruiken.
Heb het een paar keer geprobeerd,
maar het gaat toch wel een beetje van de soeplesse, vind ik.

Nou gebruik je met een Treo ook eerlijk gezegd
niet zo intensief het touchscreen vanwege de
5 -way knop en het keyboard.

Overigens hoef ik niet zo nodig mijn palmpje "nieuw" te houden.
Ik heb niet de intentie het nog eens door te verkopen,
maar wel intensief te gebruiken als een alles-in-één.
Wat niet wil zeggen dat ik er niet zuinig op ben,
uiteraard heb ik er wel een hardcase omheen...


Laatst gewijzigd door Lindoras; 10 december 2005 om 16:03.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 december 2005, 15:31
JeroenB's schermafbeelding
JeroenB JeroenB is offline
Palm-addict
Voornaam: Jeroen
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 13 juni 2005
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 266
Stuur een bericht via MSN naar JeroenB
Ik ben ook niet zo weg van screenprotectors. Ik heb er één van Brando gehad, maar ik vond het minder lekker schrijven, en die miniscule krasjes die je krijgt door gebruik vind ik ook niet erg. Dat hoort er nou eenmaal bij, en is niet eens hinderlijk.

Als je gewoon eerst even kijkt of er niets aan je stylus zit, kun je je pda heel lang mooi houden zonder een protector te gebruiken. Wel zou ik een protector gebruiken als je geen case hebt. Dan is het scherm toch een beetje beter beschermd. Heb je een case (zoals ik), vind ik het overbodig.
__________________
Pak ook eens een filmpje op je Palm!

palm (de ~ (m.), ~en)
1 tropische en subtropische boom, behorende tot de familie der Palmacae => palmboom
2 binnenvlakte van de hand => handpalm
3 buksboom
4 Personal Digital Assistent van uitmuntende kwaliteit
5 bier van hoge goesting (met dank aan ghia )
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 december 2005, 19:04
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Ik ben ook niet zo van de screenprotectors. En dat kun je ook best wel zien. Het scherm in z'n geheel blijft vrij goed, alleen het gedeelte waar je schrijft kan vrij lelijk worden. Daar zie je de beschadigingen in ieder geval wel heel duidelijk, het scherm wordt daar doffer. Dit is vooral te zien als de palm uitstaat of in fel zonlicht. Als je (binnen) op de pda aan het werken bent heb je er meestal geen last van.
Maar goed, echt netjes is het niet natuurlijk. En als je de intentie hebt je pda ooit nog eens door te verkopen dan is een zo net mogelijke pda natuurlijk mooi meegenomen.

rs58 heeft overigens wel het voordeel van een pda met apart Graffiti-gebied. Op een iQue heb je immers een wegklapbaar Graffiti-gebied, wat beschadigingen op dat gebied hinderlijker maakt.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 december 2005, 20:45
Frits's schermafbeelding
Frits Frits is offline
Sony Clie rocks!
Voornaam: Frits
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Hoogezand
Berichten: 414
Screenprotectors? Slechte zaak!!

Het is gewoon een kwestie van kwaliteit. Eigenlijk belachelijk dat je op een apparaat van vele honderden euro's, die gemaakt is om een beschrijfbaar scherm te gebruiken, zelf nog moet beplakken met plastic om het te beschermen.

Mijn oude Prism heb ik 2de hands gekocht en het scherm is nog als nieuw. Maar dit is dan ook van andere kwaliteit dan de huidige schermen. Heb zelf ook al veel PDA's bekrast gezien. Het ligt natuurlijk ook aan de gebruiker, die schrijven er soms met een stiftpotlood op.

Toch is het m.i. een kwaliteitskwestie. Bij Handspring hadden ze dat destijds wel in de gaten...... Wat dat betreft jammer dat ze weer Palm geworden zijn. Met de Treo hadden ze Palm niet nodig. Maar ja, het geld kruipt waar het niet gaan kan en dat is ook weer te begrijpen............ Een commercieel verhaal, dus.....

Groet,
Frits
Met citaat reageren
  #11  
Oud 10 december 2005, 20:49
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Frits, het ligt iets genuanceerder, denk ik. De oude pda's hadden echt glas als scherm. Voordeel: minder krassen, nadelen: zwaarder en bij een val sneller kapot. De latere modellen hebben plastic schermen gekregen onder meer omdat dit lichter is en bovendien steviger is bij een val. En ik kan me voorstellen (maar dat weet ik niet zeker) dat zachter plastic de gevoeligheid van het scherm voor tikjes met de stylus bevordert.

Natuurlijk is plastic ook goedkoper maar het heeft dus ook wel degelijk voordelen. Niet alleen een commercieel verhaal dus.

Overigens vind ik screenprotectors tegenwoordig maar onzin. Vroeger wel gebruikt maar ze maken het scherm toch net iets doffer.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 11 december 2005, 00:47
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Screenprotectors zijn zeker geen onzin. Je moet natuurlijk niet iets op je scherm plakken wat de kwaliteit van het beeld verminderd. Neem daarom een Martin Fields Overlay Plus, of de Brando Ultra Clear screenprotector. Als ik zie welke krassen er op mijn screenprotector zitten, dan ben ik toch blij dat ze daarop zitten en niet op mijn scherm.

Met een stylus maak je juist heel gemakkelijk een kras op het scherm, als er een hard zandkorreltje of een stofje eronder zit. Dan is een inverstering van 10 EUR uiteraard niks.

Maar inderdaad, ik zou er nooit meer een matte screenprotector zoals de Brando Workshop Protector Plus of de Boxwave op willen zetten: gewoon een glasheldere.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #13  
Oud 11 december 2005, 09:26
Frits's schermafbeelding
Frits Frits is offline
Sony Clie rocks!
Voornaam: Frits
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 21 november 2000
Locatie: Hoogezand
Berichten: 414
Geef mij maar glas, dan. Voor het vallen zou dan gehard glas misschien toegepast kunnen worden. Ik moets bij mijn Treo 270 juist heel erg wennen aan het zachte meegevende scherm. Vond glas juist wat directer.

Toch blijf ik erbij dat een scherm goed moet blijven als je er met je stylus op werkt. Daar is het toch voor bedoeld?

Groet,
Frits
Met citaat reageren
  #14  
Oud 11 december 2005, 21:58
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
Citaat:
Het is gewoon een kwestie van kwaliteit. Eigenlijk belachelijk dat je op een apparaat van vele honderden euro's, die gemaakt is om een beschrijfbaar scherm te gebruiken, zelf nog moet beplakken met plastic om het te beschermen.
Het leuke aan screenprotectors is dat je ze makkelijk kan vervangen. Een kras op de scherm zelf (glas of plastic) kan altijd voor komen en daar kom je bijna niet meer vanaf

Zelf gebruik ik een heldere screenprotector op mijn treo 600, dit voornamelijk omdat ik hem zonder case gebruik. Ik zie toch wel vaak dat er nog redelijk wat vuil op mijn scherm zit. Als ik een PDA zonder telefoonfunctie zou gebruiken zou ik ook geen screenprotector gebruiken. Gewoon een nette case is in mijn ogen voldoende als je er een beetje normaal mee omgaat.
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #15  
Oud 11 december 2005, 22:02
Guusv's schermafbeelding
Guusv Guusv is offline
Senior lid
Voornaam: Guus
Model: Sony Clie PEG-UX50
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Locatie: Best
Berichten: 79
ik denk dat het ook licht aan wat voor soort pda je hebt.

op mijn zire31 zaten er in de 1e paar maanden al wat kleine krasjes op het graffiti gedeelte. terwijl op mijn, toch al 2e handse, ux50 en m505 totaal geen krassen zitten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023