Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 29 januari 2004, 21:41
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
BT-toetsenborddriver

http://www.palmgear.com/index.cfm?fu...=&prodid=53632

Op de website van Palmgear staat sinds kort een universele bluetoothtoetsenborddriver. Het ziet er allemaal veelbelovend uit hoewel de maker nog bezig zegt te zijn met finetuning. Ik heb hier geen bluetoothtoetsenbord staan dus ik ben zeer benieuwd naar real-life ervaringen van een Palmclubber.
  #2  
Oud 30 januari 2004, 08:53
suny_xian suny_xian is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 21 december 2003
Berichten: 194
Zou een logitech bluetooth toetsenbord hierbij dan ook werken?
ze zeggen wel dat het hid- complient toetsenborden accepteerd maar ik heb nog geen egt toetsenbord(tje) gezien voor een plam.
maar als een ander bluetooth toetsenborden het ook doen, dan kan het op je werk best wel handig zijn toch?
  #3  
Oud 30 januari 2004, 09:32
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Zou inderdaad mooi zijn. Ik ga het vanavond ff thuis proberen met m'n Logitech diNovo keyboard.
__________________
Sander
  #4  
Oud 30 januari 2004, 10:13
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Ik ben erg nieuwsgierig! Niet vergeten je bevindingen te posten alhier... [of wat dacht je van een heus Palmclub-review]
__________________
  #5  
Oud 30 januari 2004, 14:10
suny_xian suny_xian is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 21 december 2003
Berichten: 194
Als dit zou kunne werken dan zou je het miniTooth toetsenbordje kunnen kopen.
ik heb dit ergens gezien het was een toetsenbordje dat je kon inklappen en werkte met bluetooth.
het was allen gemaakt voor de pc dus als de dinovo werk met het programaatje dan zou de minitooth ook werken!
ik ga nog even zoeken over de site van het minitooth toetesenbordje, jullie horen nog van me.

EINDELUUUHHHK EEN BLUETOOTH TOETSENBORD FUNCTIE???? COOOOOL
  #6  
Oud 30 januari 2004, 15:51
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Even een 'maar' in dit verhaal. Het is wel van belang *hoe* BT geimplementeerd is in het betreffende keyboard. Als je bv het BT keyboard van Microsoft neemt (niet doen ), dan werkt deze alleen maar in Windows XP SP1, en is dus erg driver afhankelijk. De Logitech werkt al gewoon in DOS , het BIOS etc.
__________________
Sander
  #7  
Oud 30 januari 2004, 16:33
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Sander, moet je niet 's naar huis? Je moet iets uitproberen. Werk aan de winkel!
  #8  
Oud 30 januari 2004, 18:54
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
naar huis, dat denk ik soms 's ochtends om half tien al Susan, maar helaas....ik moet die goodies toch ergens van betalen

Ik heb 't net ff snel uitgeprobeerd, en ik krijg verbinding met de T3 EN (niet onbelangrijk) ik kan er lekker op los tikken, reactietijd is prima !!

Dit proggie zorgt nog wel voor fatal crashes (soft reset nodig), bv wanneer de palm even uit is geweest. Daardoor moet er ws. nog telkens gepaired worden. Maar in potentie is dit veel belovend !
__________________
Sander

Laatst gewijzigd door Sander; 30 januari 2004 om 20:11.
  #9  
Oud 30 januari 2004, 23:07
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Wow!

En wanneer post je een review?
  #10  
Oud 30 januari 2004, 23:17
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Misschien ook maar even of we ons diNovo'tje op de NZ90 aangesloten kunnen krijgen; maar hang me er niet aan op. Geen van beiden is mijn eigendom :P
__________________
  #11  
Oud 30 januari 2004, 23:59
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Citaat:
Op 30-01-2004, om 23:07 heeft Susan dit gezegd in bericht #9
Wow!

En wanneer post je een review?
Je blijft 't proberen he ? (zou ik ook doen...)

Sorry, ik sta open voor vragen maar heb voorlopig geen tijd voor een review. Verder zal ik het ook niet echt gaan gebruiken ; vind het UTK voorlopig toereikend zat en bij mijn diNovo staat gewoon een 19" scherm.
__________________
Sander
  #12  
Oud 31 januari 2004, 09:09
suny_xian suny_xian is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 21 december 2003
Berichten: 194

zou dit niks kunnen zijn?
het is een frog-pad, nu met bluetooth.
het is ook een hid-ondersteunend toetsenbord dus zou moeten werken.
je moet wel allen opniew leren typen.
  #13  
Oud 31 januari 2004, 10:23
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Het probleem met de frogpad is dat het ingesteld is op de Engelse taal. De meestgebruikte toetsen in het Engels zijn zonder omwegen te bereiken, en voor de minder gebruikte zul je wel een functietoets in moeten drukken. Ik weet niet hoe het in het Nederlands zit, maar ik denk dat er best nog wel wat verschillen in de meest gebruikte toetsen zitten.
  #14  
Oud 31 januari 2004, 19:03
w-k-pieters's schermafbeelding
w-k-pieters w-k-pieters is offline
lerend lid
Voornaam: Rogier
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Heemstede
Berichten: 58
Koekiemonster, allereerst heel erg bedankt voor de tip!

Ik heb nu even getest, de driver op de Palm Tungsten T en in combinatie met een microsoft bluetooth wireless desktop.

Na de pagina gelezen te hebben was ik helemaal enthousiast, zelfs de muis zou ondersteund worden. Dus ik eerst de muis aansluiten, dat werkt mooi. Maar de eigenlijke muis heb ik nooit zien werken. Dat is ook niet gek, aangezien ik geen programma's heb die de muis ondersteunen.

Hierna ben ik aan de slag gegaan met het toetsenbord. Helaas werkte dat voor geen meter. Hij wilde maar niet connecten. Toen heb ik eerst een reset gedaan en het werkte metteen. Het toetsenbord connecten ging snel en makkelijk.

Hierna heb ik met docs2go een stukje getikt. Het werkt gewoon zoals het ook op de computer werkt. Maar in deze versie doen bij mijn toetsenbord alleen de toetsen b t/m y (a en z dus niet), de spatiebalk, shift en enter het.

Bij het uit en aan doen van de palm verliest de driver helaas de connectie en gaat ie niet automatisch reconnecten zoals op de laptop. Daarnaast gaan de rechten ofzo ook weg, de muis en toetsenbord kunnen maar met een apparaat tegelijk communiceren. Om het toetsenbord weer aantesluiten moet ik dan ook weer resetten.

Kortom, het idee is erg leuk maar de "details" kunnen nog wel een aardig stukje verbeterd worden.
  #15  
Oud 31 januari 2004, 19:12
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Zoals ook in de productbeschrijving op Palmgear te lezen valt is dit nog maar een vroege beta. Als ik de maker moet geloven wordt er nog volop ontwikkeld.
  #16  
Oud 31 januari 2004, 22:52
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Citaat:
Op 31-01-2004, om 19:03 heeft w-k-pieters dit gezegd in bericht #14
Ik heb nu even getest, de driver op de Palm Tungsten T en in combinatie met een microsoft bluetooth wireless desktop.
....en hierbij neem ik gelijk mijn vooroordelen over het MS toetsenbord terug Mooi dat die ook werkt !
__________________
Sander
  #17  
Oud 01 februari 2004, 00:19
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 31-01-2004, om 19:03 heeft w-k-pieters dit gezegd in bericht #14
Maar in deze versie doen bij mijn toetsenbord alleen de toetsen b t/m y (a en z dus niet), de spatiebalk, shift en enter het.
Deze beperkingen (a en z) zijn bewust ingebouwd door de maker van het programma, zoals je kunt lezen bij de productomschrijving op Palmgear. Maar wel mooi dat het bij jou werkt. Een echt praktische toepassing vind ik het echter niet (tenzij BT-toetsenbord oorspronkelijk bedoeld voor je desktop zo klein kan worden opgeklapt dat je het in je binnenzak kunt stoppen).
__________________
What the FAQ?
  #18  
Oud 01 februari 2004, 11:52
w-k-pieters's schermafbeelding
w-k-pieters w-k-pieters is offline
lerend lid
Voornaam: Rogier
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Heemstede
Berichten: 58
Citaat:
Op 31-01-2004, om 22:52 heeft Sander dit gezegd in bericht #16


....en hierbij neem ik gelijk mijn vooroordelen over het MS toetsenbord terug Mooi dat die ook werkt !
De muis en toetsenbord van Microsoft zijn gewoon standaard HID apparaten. Dus als een ander apparaat, zoals een laptop of palmtop dat bluetooth profiel ondersteund werken ze perfect.

Het probleem met microsoft is de bijgeleverde software voor de PC. Die update windows zodat die alle bluetooth functies gaat overnemen, dit werkt vrij slecht aangezien er andere softwarepaketten zijn die veel meer profiles (lees functies) ondersteunen. Gelukkig ondersteunt Widcomm vanaf versie 1.4.x.x ook HID profiles dus ben ik niet meer afhankelijk van die @*&%( software.

Waarschijnlijk is de combinatie van dit toetsenbord en de palm niet echt aan te raden vanwege de draagbaarheid. Maar de combo toetsenbord en palm weegt maar een paar honderd gram, terwijl m'n laptop toch ergens over de twee kilo weegt. Ik denk echter dat als ook bluetooth telefoons HID ondersteunen er hele leuke mogelijkheden zijn voor de consument om kleine (handzamere) bluetooth toetsenbordjes te kopen.


Ik had het stukje op Palmgear niet goed gelezen, inderdaad is het vanwege de freeware versie dat sommige toetsen het niet doen. Het werkt nu slecht (zie mn vorige post), maar nogmaals dit belooft veel moois!!!
  #19  
Oud 23 april 2004, 23:36
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Als ik het wel heb is dit de nieuwe versie. De link richting de vorige versie doet het namelijk niet meer en dit is ook een bluetoothtoetsenborddriver en de interface is volgens mij hetzelfde.
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023