Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 23 juni 2003, 23:47
Arrak1s Arrak1s is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Berichten: 36
Breid je "oude" seriele GPS ontvanger uit met Bluetooth

Hoi,

Net vorige week naar het bluetooth world congress 2003 in A'dam geweest. Daar liep ik o.a. tegen een indiase firma "admaya technologies" aan.
Adamya verkoopt een SCRA Serial Cable Replacement Modules = blue tooth to serial (rs232) converter.
Het verhaal op de beurs was dat zo'n module zo'n Euro 130 zou moeten kosten.

In tegenstelling tot wat op de website staat hadden ze de SCRA module netjes ingepakt in een ietwat bovenmaatse 9 polige sub-D connector, met power clip voor 3 penlights, je kan ook een extrne spanning tussen 3.6 en 9V aanleggen.

Ik heb ter plekke geprobeerd eea met m'n etrex en palm T|T aan de praat te krijgen, dat lukte natuurlijk net niet toen men begon met het opruimen van de beurs. Ik heb met de mannen uit india afgesproken samen met hen eea werkend proberen te krijgen.
Het moet te doen zijn daar het BTserial programma op de palm prima met de bluetooth to serial converter verbonden aan mijn notebook hyperterminal lijkt te werken. Alleen als ik mijn etrex laat "zenden" krijg ik meestal rotzooi en soms zinnige NMEA codes. Het lijkt me data-rate issue, handshaking oid

Mocht eea aan de praat te krijgen laat ik het hier weten. Mogelijk dat dit een oplossing is voor de dradenboel voor meer mensen op het forum.

Marco
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 juni 2003, 23:57
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik was iets dergelijks al een tijdje in de gaten aan het houden. Mij vielen de prijzen nogal tegen. Als zoiets nou een paar tientjes zou kosten, maar dat was dus al snel een stuk meer.

Bij Expansys zag ik hem staan (nou ja hij stond er al een maand ofzo, maar nu hebben ze er een prijs bij).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 juni 2003, 11:16
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Ja, ik denk dat ik ook zoiets ga halen. Eigenlijk wil ik het aan mijn
Becker Autonavigatie koppelen, maar die heeft geen uitgang, laat staan
een seriele. Heeft iemand tips?
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 juni 2003, 11:55
Arrak1s Arrak1s is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Berichten: 36
Citaat:
Op 23-06-2003, om 18:57 heeft patrickl dit gezegd in bericht #2
Ik was iets dergelijks al een tijdje in de gaten aan het houden. Mij vielen de prijzen nogal tegen. Als zoiets nou een paar tientjes zou kosten, maar dat was dus al snel een stuk meer.

Bij Expansys zag ik hem staan (nou ja hij stond er al een maand ofzo, maar nu hebben ze er een prijs bij).
Tja £146.42 (124.61 exc.) oftewel zo'n 230 Euro is behoorlijk stevig. De ingebouwde module van Adamya is vergelijkbaar qua vormgeving, wit en platter. Ik vrees trouwens dat er voorlopig nog geen sprake is van massa productie en dat de prijzen vooralsnog stevig zullen blijven. Vooralsnog ga ik dat ding van mij aan de praat proberen te krijgen.

Misschien dat de mannen uit india van Adamya of meer
precies "Shyam Prasad Shetty, CTO" oren hebben naar korting bij afname van meerdere stuks.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 juni 2003, 13:32
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het is inderdaad meer voor de hobby. Als je Bluetooth gebruikt verwacht je eigenlijk iets handigs. Niet alleen maar extra aansluitellende.

In welke situatie verwacht je er eigenlijk voordeel van om een BT adapter aan je eTrex te zetten?

€140 is eigenlijk al teveel voor zoiets, maar die £146 is natuurlijk echt te zot voor woorden. Voor £190 verkopen ze daar ook de Futura GPSmart. Heb je een standalone GPS ontvanger met BT en al erin.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 juni 2003, 13:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 24-06-2003, om 12:16 heeft dirk dit gezegd in bericht #3
Ja, ik denk dat ik ook zoiets ga halen. Eigenlijk wil ik het aan mijn
Becker Autonavigatie koppelen, maar die heeft geen uitgang, laat staan
een seriele. Heeft iemand tips?
Dat is zo'n inbouw ding toch? Tsja, die heeft inderdaad vast geen uitgang. Je zou hem open kunnen maken en zoeken waar de GPS module zit. Misschien kun je ergens een serieel driver chip vinden en daar dan op de pootjes een extra connector solderen? Ok, meer als "geintje" cq "hackers lingo" dan dat dat een serieuze optie is.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 juni 2003, 14:05
Arrak1s Arrak1s is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Berichten: 36
Citaat:
Op 24-06-2003, om 08:32 heeft patrickl dit gezegd in bericht #5
In welke situatie verwacht je er eigenlijk voordeel van om een BT adapter aan je eTrex te zetten?
Nou, in het kader van hobbie en gemak vondt ik de 130Euro eigenlijk ook net teveel maar goed. Het is een "hebbeding met (in dit geval zonder) stekker".
Met name de kabel verbinding met de universele connector naar T|T is echt knudde $^&*(&*^%#, die laat om de haverklap los.

1) In auto kan ik standaard m'n etrex "inbouwen" en als ik wil navigeren hoef ik alleen m'n T|T te voorschijn te halen, geen kabels enz (nou ja optioneel een powerkabel).
Nu nog mapopolis gebruikend, wachtend op de navigator versie (125 Euro). Lonkend naar digi-map maar nog afgeschrikt door de prijs van 299Euro.

2) Wandelend. Etrex "boven in" de rugzak. Ervaring is dat als je 'm in je zak hebt of op je lichaam draagt ontvangst in het bos tegen valt. PDA op gezette tijden uit de binnenzak om te kijken (zonder kabel rommel) waar we zijn/ naar toe moeten. eea in combinatie met tracker of een van de andere bekende programma's, ik ben m'n keuze nog aan het maken

3) Fietsend. Als wandelend/in de auto. Maar nu de etrex middels speciale houder vast aan het stuur.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 juni 2003, 14:38
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Maar zo'n etrex met aangestekkerde BT module is toch ook niet echt handig mee te nemen of wel? Ben je niet bang dat die afbreekt dan (met name in een rugzak ofzo)?

Ik zat zelf eerst te denken voor in de auto, maar dan zit je nog steeds met een stroomsnoer (voor de PDA). Het zou wel zonder stroom kunnen, maar ja dat is ook niet echt handig.

aar eigenlijk wilde ik zelf een GPS BTmaken. Ik heb zelf namelijk zo'n Holux GM82 GPS module. Daar zou ik dus heel mooi zelf een BT GPS module van kunnen maken. Iets groter kastje er omheen BT borje erin en klaar. Ik zat te denken aan €40 a €50 voor zo'n BT bordje. Dan bouw je voor iets van €150 a €170 zelf een BT GPS.

Maar goed, ik ben benieuwd of je het aan de praat krijgt. Het is hoe dan ook een leuke gadget. Mapopolis zou inderdaad met een BT GPS ontvanger overweg moeten kunnen, want ze verkopen ze er ook bij.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 juni 2003, 19:24
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Citaat:
Op 24-06-2003, om 08:35 heeft patrickl dit gezegd in bericht #6

Dat is zo'n inbouw ding toch? Tsja, die heeft inderdaad vast geen
uitgang. Je zou hem open kunnen maken en zoeken waar de GPS module
zit. Misschien kun je ergens een serieel driver chip vinden en daar
dan op de pootjes een extra connector solderen? Ok, meer als "geintje" cq "hackers lingo" dan dat dat een serieuze optie is.
Weet ik niet. Als ik wat aansluitgegevens kan krijgen. Ik weet haast
zeker dat er wel een plaats is waar je die info "af kan tappen"
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 juni 2003, 19:55
rademaar
Guest
 
Berichten: n/a
site ook in het nederlands met prijs in euro's

http://nl.expansys.us/product.asp?code=BTP_RS232


kijk hier maar eens veel te duur.
voor rond de 250 euro heb je al een bt gps met scherm zie pdashop.


als je bt palm hebt met een bt telefoon is dit wel interresant.

http://www.wayfinder.biz/

alleen ben ik benieuwd wat dit aan gprs verkeer gaat kosten.

ik wacht lekker op de garmin met palmos

ik heb nu een garmin V met de piepjes a la digimap en ben zeer tevreden
Met citaat reageren
  #11  
Oud 24 juni 2003, 23:22
Arrak1s Arrak1s is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Berichten: 36
Citaat:
Op 24-06-2003, om 09:38 heeft patrickl dit gezegd in bericht #8
Maar zo'n etrex met aangestekkerde BT module is toch ook niet echt handig mee te nemen of wel? Ben je niet bang dat die afbreekt dan (met name in een rugzak ofzo)?
Die stekker naar de Etrex is erg robust, en de Bluetooth hoeft niet "op" of "aan" de Etrex vast te zitten. Daar mag in de rugzak best een kabel tussen zitten.

Citaat:
Ik zat zelf eerst te denken voor in de auto, maar dan zit je nog steeds met een stroomsnoer (voor de PDA). Het zou wel zonder stroom kunnen, maar ja dat is ook niet echt handig.
Dat ligt een beetje aan de route denk ik. Bij lange onbekende routes kan dat lastig zijn. Maar vaak is het even opletten op critsche plaatsen en nabij de bestemming in de stad en dat kan best op de accu van de palm.

Citaat:
erin en klaar. Ik zat te denken aan €40 a €50 voor zo'n BT bordje. Dan bouw je voor iets van €150 a €170 zelf een BT GPS.
Ik denk met je mee. Het zou moeten kunnen als je kijkt naar de prijzen van USB - Bluetooth toepassingen. Ik vermoed dat het volume van devices voor serieel achter blijft.

Citaat:
Maar goed, ik ben benieuwd of je het aan de praat krijgt. Het is hoe dan ook een leuke gadget. Mapopolis zou inderdaad met een BT GPS ontvanger overweg moeten kunnen, want ze verkopen ze er ook bij.
Ik zal jullie informeren, voorlopig even wachten tot de mannen weer in india zijn aangekomen.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 16 juli 2003, 16:28
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
En hebben ze de prijs al wat laten zakken?

Ik zag dat trimble de Lassen SQ GPS module maakt. Het schijnt dat je die voor iets van €60 kunt bestellen in Belgie.

Bovendien zag ik allemaal http://www.mangocommerce.com/btdesigner/department.cfm?dcode=74]Bluetooth modules[/url] voor $60. Met een beetje geknutsel zou je dan dus voor zeg €150 een GPS Bluetooth zelf in elkaar kunnen fixen.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 juli 2003, 21:03
Arrak1s Arrak1s is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Berichten: 36
Citaat:
Op 16-07-2003, om 11:28 heeft patrickl dit gezegd in bericht #12
En hebben ze de prijs al wat laten zakken?

Ik zag dat trimble de Lassen SQ GPS module maakt. Het schijnt dat je die voor iets van €60 kunt bestellen in Belgie.
Maar als ik het goed lees doet die niet aan WAAS of EGNOS,
en heb je een positie update frequentie van 1*/s. En da's wat mijn etrex ook doet en dat is net wat onkomfortabel.

Citaat:
Bovendien zag ik allemaal http://www.mangocommerce.com/btdesigner/department.cfm?dcode=74]Bluetooth modules[/url] voor $60. Met een beetje geknutsel zou je dan dus voor zeg €150 een GPS Bluetooth zelf in elkaar kunnen fixen.
Ziet er leuk uit maar ben wat terughoudend ivm compatibiliteit met de palm zie ook volgende post
Met citaat reageren
  #14  
Oud 16 juli 2003, 21:08
Arrak1s Arrak1s is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Berichten: 36
Status

Hoi

Ik had beloofd de status door te geven, dus bij deze.

Werkt het ja en neen.

Momenteel heb ik de combinatie etrex / "seriel naar BT" converter / Palm TT af en toe aan de praat.

De verbinding lijkt af en toe weg te vallen waarbij data "verminkt" doorkomt. Soms heb ik geluk en dan werkt het een tijdje achter elkaar, maar de verbinding wordt nog te vaak onbruikbaar. Er komt data door maar het is geen leesbare ASCII text meer wat je wel zou verwachten.

Ik probeer daar met de fabrikant achter te komen wat het is maar ben er nog NIET uit.

Verdere statusupdate als ik ze zelf heb
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023