Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 05 december 2003, 08:08
MadMike MadMike is offline
Lid
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 05 december 2003
Berichten: 28
Stabiliteit OS 5

Goeiemorgen,

Kunnen jullie me een indruk geven van de stabiliteit van PalmOS5? Het concept van draaien van niet native applicaties lijkt me wel eens mis
te kunnen gaan.

Hoe vaak crashed een Palm?
Welk type operaties zijn gevoelig? (PIM, Multimedia, I/O?)

Dank!
Michiel
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 december 2003, 08:32
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Mijn Palm geeft af en toe wel een crash, misschien 1x in de week. Een soft-reset nadat ik wat vage (beta) programma's test of tegelijkertijd gebruik. Dataverlies heb ik nog nooit gehad, alleen een keer na een leeggelopen batterij. Maar dat was mijn eigen schuld.

Ik zie ook niet in waarom niet-native applicaties een gevaar zouden kunnen zijn voor de stabiliteit. Zeker de 'grote bekende' programma's (agendus, zlauncher) zijn inmiddels goed getest en erg stabiel.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 december 2003, 08:37
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Ook ik heb af en toe een Palm die crasht, maar dat komt negen van de tien keer door vage software. Tot dataverlies heeft het nog nooit geleid. En ik test toch heel wat software in een week.

Ik durf te zeggen dat PalmOS heel stabiel is en dat het draaien van niet native apps (wat dat dan ook mogen zijn, want zlauncher is een native app, geschreven voor PalmOS) geen problemen zou mogen opleveren...

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #4  
Oud 05 december 2003, 08:44
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Mijn PalmOne T|T met PalmOS 5.0 crasht 5x per dag. Soms bij schijnbaar willekeurige applicatie, meestal als ik op de HotSync druk van de cradle, nog vóór de hotsync start.

Ik draai:

-QLaunch 3.5.1
-ZLauncher 3.70.2
-DateBk 5.1a,s1
-Graffiti Anywhere 1.4.5
-JackFlash 3.0b10
-JackSprat 3.0b2
-DigiMap 2002 2.28b1

Ik heb >10MB vrij en veel software op een 512MB Panasonic SD kaartje staan (ZLauncher gaat daar erg handig mee om).

Verder niets noemenswaardigs. Waar ik me vooral aan erger is dat na een crash (na digitizer recalibreren), niet altijd QLaunch en GraffitiAnywhere vragen om her-enabling, maar alleen soms! (Daarom zet ik ze ook niet op 'auto', maar op 'Ask', zodat ik in ieder geval WEET wanneer het wel/niet re-enabled is.

Groetjes,

MarK - MendriX ICT
Met citaat reageren
  #5  
Oud 05 december 2003, 09:12
MadMike MadMike is offline
Lid
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 05 december 2003
Berichten: 28
Talking

5 keer per dag? 5 keer !? Dat neemt windows achtige vormen aan!

Dank voor alle reacties.

Citaat:
Ik zie ook niet in waarom niet-native applicaties een gevaar zouden kunnen zijn voor de stabiliteit.
Het statisch vertalen van machine instructies van de ene naar de andere processor is goed te doen. Het lijkt me dat het dynamisch omzetten erg lastig is. Data consistency enzo. Maar PalmOne heeft hier z'n toekomst (OS5 althans) aan verbonden, dus de PalmOne apps zullen goed werken. Ik maar me meer zorgen over de 'vage' apps. (Hee! Lemmings is gratis te downloaden!)

Ik hou het maar even op tussen de 1 en 25 keer per week...

Michiel
Met citaat reageren
  #6  
Oud 05 december 2003, 09:24
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Als andere mensen ook last hebben van crashes, meld a.u.b. welke apps je draait. De mensen die eerder postten, en die zelden last hadden van een crash, draaien die ook applicatie's die ik draai? Graag hoor ik dit, dan kan ik meer zicht krijgen op WAT mijn problemen veroorzaakt. Reset -Emulator brengt ook weinig aan het ligt bij mij. Thx in advance.

Windows-achtige vormen? Welnee, ik draai Windows weken achtereen op de server, no prob., en op mijn laptop zet ik alleen stand-by, draait ook weken prima. M'n ontwikkelsysteem draait ook Windows, draait prachtig stabiel.

Groetjes,

MarK - MendriX ICT
Met citaat reageren
  #7  
Oud 05 december 2003, 10:54
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Op 05-12-2003, om 09:44 heeft MendriX dit gezegd in bericht #4
Mijn PalmOne T|T met PalmOS 5.0 crasht 5x per dag. Soms bij schijnbaar willekeurige applicatie, meestal als ik op de HotSync druk van de cradle, nog vóór de hotsync start.
Even voor het idee: heb je de grote Tungsten T-update geinstalleerd? Zo niet, dan zou dat wel eens het probleem kunnen zijn.

Je zegt dat je JackSprat 3.0 beta 2 draait. Ik zou eens een hard-reset uitvoeren en dan de originele ROM (die je als het goed is met de backupmogelijkheid gemaakt hebt) terugzetten en kijken of dat het probleem oplost.

Heeft de T|T niet zelf de mogelijkheid aan boord om op het scherm te schrijven. Zo ja, probeer dat dan eens ipv GraffitiAnywhere...

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #8  
Oud 05 december 2003, 11:08
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Die update heb ik als het goed is. Ik zal 'm 's overdoen. Anders probeer ik later je ROM suggestie. Al heb ik dan geen >10MB meer over, snif. Toch maar sparen voor een T3. Is niet veel duurder dan een 512MB SD kaartje.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 05 december 2003, 16:38
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
Waarom draai je op OS5 -Graffiti Anywhere 1.4.5 ?

Kan je toch gewoon instellen in prefs => writing area ?
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 05 december 2003, 16:43
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 05-12-2003, om 17:38 heeft Underdog dit gezegd in bericht #9
Waarom draai je op OS5 -Graffiti Anywhere 1.4.5 ?

Kan je toch gewoon instellen in prefs => writing area ?
Volgens mij kan dat pas vanaf 5.2.1
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #11  
Oud 05 december 2003, 17:08
Carolien's schermafbeelding
Carolien Carolien is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carolien
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: Delft
Berichten: 136
Met de TT heb ik veel problemen gehad met vastlopers tijdens het synchroniseren. Dat lag aan third party software. Soms was het lastig te ontdekken aan welk programma het nou lag. Op één of andere wijze zorgde Newpen én Graffity Anywhere voor veel problemen. Misschien is er op zich niet zoveel mis aan deze programma's, maar werken ze niet goed in combinatie met andere programma's. Het enige dat erop zit is een harde reset en de programma's stuk voor stuk installeren. Ik heb deze problemen niet met de T3. Is Jack Sprat trouwens compatibel met OS5?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 05 december 2003, 19:31
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Mijn vorige PDA (een Palm Vx met OS 3.5.3) crashte eigenlijk nooit. Er was alleen één soms wat lastige bug in het standaard Date Book, maar dat lag vermoedelijk aan andere software. Ik heb nooit een harde reset hoeven te doen.

M'n Tungsten|E lijkt iets minder stabiel. Soms wil infrarood niet werken, en dan moet ik even resetten . Gelukkig gaat dat heel snel (5 seconden). Maar dit heb ik tot nu toe 3x moeten doen in zeven weken tijd. Al met al dus redelijk stabiel. (ter vergelijking: m'n laptop met Windows XP (SP1) -> 0 crashes in drieënhalve maand, behalve wat loginproblemen)
Met citaat reageren
  #13  
Oud 06 december 2003, 10:26
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Citaat:
Op 05-12-2003, om 17:43 heeft Bram dit gezegd in bericht #10


Volgens mij kan dat pas vanaf 5.2.1
Klopt, daarom draai ik Graffiti Anywhere
Met citaat reageren
  #14  
Oud 06 december 2003, 10:27
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Citaat:
Op 05-12-2003, om 18:08 heeft Carolien dit gezegd in bericht #11
[...] niet met de T3. Is Jack Sprat trouwens compatibel met OS5?
De genoemde versie is compatible met OS5.x en die gebruik ik dus ook. Extra talen uit het ROM gemikt.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 06 december 2003, 12:16
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
Ik heb een Tungsten T|2 en hij loopt soms vast (1x per week MAXIMAAL)
Dit is vooral het geval als ik net midden in een menu zit (bijvoorbeeld bluetooth) en dan per ongeluk op een hardbutton druk. Ik weet niet of meer mensen hier "last" van hebben.

Maar het is echt super stabiel. Ik heb wel eens een beta programma geintalleerd en dan loopt hij wel eens vaker van in dat programma. Sommige beta's zijn gewoon errrug brak
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 06 december 2003, 23:43
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Ook ik heb bijna nooit een crash. Alleen als ik Aeroplayer open met een kaartje waar geen audio files op staan geeft hij een error. Als ik dan het kaartje eruit haal en de andere erin doet crasht hij. Dan moet ik resetten . Ook een groot voordeel aan OS5 is dat als je Palm crasht moet je (9 van de 10 keer) gewoon ff 10 seconden wachten en hij reset uit zichzelf.
__________________
Met citaat reageren
  #17  
Oud 07 december 2003, 00:27
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Klinkt banaal, maar ik heb meestal een crash als ik mijn Palm aan het showen ben aan iemand anders of als ik heel gehaast iets probeer op te zoeken - treintijden ofzo, en dat ik dan na de reset mijn trein net gemist heb.

Maar voor de rest loopt ie wel als een zonnetje... beetje traag alleen... OS6 upgrade hopelijk volgend jaar.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023